בחודשים האחרונים כמעט ולא קראתי חדשות בעברית. הסיבה המרכזית לכך היא שהעיתון היחיד שאיכשהו היה ניתן למצוא בו מספר כתבות מעניינות החל לגבות תשלום ואני לא רואה ערך מוסף בתשלום על קריאה בעיתון הזה. יתר העיתונים בישראל אף גרועים ממנו.
אף על פי כן, הגעתי במקרה למאמר המערכת של ״הארץ״ מיום שישי האחרון. המאמר, תחת הכותרת ״אין לכפות ברית מילה״ קורא שלא לכפות ברית מילה כאשר אחד ההורים מתנגד לכך, בעקבות מקרה שהגיע לבית הדין הרבני. אין זה מפליא שמי שמכפיפים עצמם לגופים חשוכים ומפקירים את דיני האישות שלהם לקבוצת אווילים ששופטים (סליחה, דנים) על פי חוקים ארכאיים, נאלצים להתמודד עם החלטות מטופשות. במקרה דנן, בית הדין הרבני החליט לכפות על אישה לערוך ברית מילה לבנה הרך כתנאי לקיום הסכם גירושים. מה לעזאזל הקשר בין שמיטה לסיני?
בכל מקרה, השארתי תגובה בכתבה, אך החלטתי להביא אותה כאן. בקצרה, אין לי התנגדות עקרונית לברית מילה. יש לי בעיה עמוקה עם ברית מילה לקטינים. כמו החלטות חשובות אחרות של אדם על גופו, למשל חריטת כתובת קעקע, יש לחכות עד שפלוני הופך בגיר ובגיל 18 יהיה רשאי להחליט האם הוא רוצה להסיר את העורלה או לא. הוא היחיד שרשאי להחליט האם להיפרד מאיבר כה רגיש בגופו.
הטיעון היחיד בעד ברית מילה לקטינים שעשוי להחזיק מים בדוחק, הוא שבמידה והדבר ייאסר בחוק, המנהג האווילי הזה כה מושרש (אווילי משריש?), עד שהוא ייעשה בסתר על ידי מוהלים פיראטיים ללא פיקוח ויגדיל את הסיכון לפגיעה ברך הנולד. זו נקודה חשובה, אולם ראשית, אין לתת לפחד מעבריינים להוות שיקול נגד חקיקה ראוייה. יתרה מכך, גם ההכשרה של מוהלים מורשים בהווה לא בהכרח מרשימה. מדובר בניתוח ללא הרדמה שנערך על ידי מי שאין להם בהכרח הכשרה רפואית מלאה ולא אחת תינוקות בריאים יוצאים מהתהליך עם נזק באיבר האינטימי שילווה אותם לכל החיים. וכמו כל ניתוח, קיימים סיבוכים אז מדוע לערוך ניתוח לא הכרחי בעליל, כאשר על פי הערכות מארה״ב, כ-2 עד 10 אחוז מהמקרים בהם נערכת ברית מילה קיימים סיבוכים?
להלן התגובה שלי למאמר המערכת:
האם ברית מילה היא מנהג יהודי?
מלבד העובדה שמדובר במנהג שרווח בקרב קבוצות אתניות נוספות ויהודים העתיקו אותו או המשיכו אותו כאשר החלו לראות עצמם כיהודים, גם הסיפור התנ״כי לא מחזק את היות המנהג המטופש הזה ״יהודי״. לאברהם היה בן ושמו יצחק (ובן נוסף). ליצחק היה בן ושמו יעקב (ובן נוסף). ליעקב היה בן בשם יהודה (ובנים נוספים). לכנות ברית בין הסבא-רבא לאל מנהג ״יהודי״, קבוצה הקרויה על שם אחד מעשרות הנינים של אותו כורת ברית, נראה תלוש משהו... זאת כמובן מבלי לקחת בחשבון שהיהדות הרבנית התעצבה לפני כאלפיים שנה, שנים רבות אחרי שהדמות הבדיונית אברהם חלפה מן העולם, אם אי פעם הייתה בו.
וכמובן, באופן אישי אני לא רואה בעיה אם אנשים מעוניינים לכרות ברית עם האל ולעבור את טקס ברית המילה. אך כמו כל פעילות מסוכנת אחרת, שתיית אלכוהול למשל (הו, גם זה חלק מטקס ברית המילה), ההחלטה על הברית צריכה להיות של מי שיישא בתוצאותיה.
לכן, יש לחכות עם הברית עד שהילד בן 18 ואז לתת לו להחליט אם הוא רוצה למול עצמו או לא. אברהם אבינו חיכה עד גיל 100 כששמע קולות שקראו לו לחתוך (וזו לא הייתה הפעם היחידה שהקצב המקראי נקרא להשתמש במאכלת). אני סמוך ובטוח שבגיל 18, כאשר היהודי המצוי בגיר, הוא יקבל את ההחלטה הנכונה. ואם יירצה להסיר את עורלתו בשל מחוייבות לאל, שיהיה לו לבריאות.
מישהו עדיין חושב שיש לכפות על תינוקות חסרי ישע ברית מילה? נימוקים בבקשה.
במשך כ-31 שנה חיפשתי אירוע משמעותי שהתרחש ביום בו נולדתי, ה-18 בנובמבר 1981. כלומר אירוע משמעותי נוסף.
הצלחתי למצוא שחקנית/זמרת בשם כריסטינה וידאל שנולדה באותו היום, אבל עם יד על הלב, מי זו בכלל? הופעה על המרקע היא לא ערובה למשמעותיות.
היתכן שהיום בו נולדתי חסר משמעות קוסמית?
ואז בינואר 2013 קראתי על הסרט הגשר על נהר קוואי (סרט בו צפיתי בתחילת נובמבר והוא אגב נהדר) בעקבות צפייה בסרט אחר (הסרט המשעשע The Ladykillers שתורגם לעברית כ"חביבי הנשים", משום מה) בכיכובו של אלק גינס. קראתי על שחקנים נוספים בגשר על נהר קוואי, אחד מהם הוא וויליאם הולדן. על פי IMDB הוא נפטר ב-16 בנובמבר 1981. סברתי שסמיכות כה רבה ליום בו נולדתי היא עניין הדורש בדיקה ולכן חיפשתי את הדף על הולדן בוויקיפדיה. תאריך הפטירה שהופיעה בוויקיפדיה היה ה-12 בנובמבר 1981. התאכזבתי מעט משום שבמקום יומיים לפני שנולדתי, הולדן הלך לעולמו שישה ימים קודם לכן. אך רגע, מה זאת אומרת שקיימת אי הסכמה לגבי המועד בו הולדן הלך לעולמו? החלטתי לקרוא מה מסופר על נסיבות מותו, מה שעשוי לשפוך אור על הפער בין שני התאריכים.
לפי מה שנכתב בוויקיפדיהֿ, בהתבסס על דו"ח הנתיחה לאחר המוות, וויליאם הולדן היה שיכור/מסומם בדירתו בסנטה מוניקה, קליפורניה, ביום חמישי ה-12 בנובמבר 1981. הוא מעד על שטיח, נחבל במצחו ודימם למוות. הממצאים בזירה הצביעו על כך שהוא היה בהכרה לפחות כחצי שעה לאחר הנפילה ויתכן שלא הזעיק עזרה משום שלא הבין את חומרת פציעתו. גופתו נמצאה 4 ימים לאחר מכן, ביום שני ה-16 בנובמבר 1981. זה מסביר את ההבדל בין מועד המוות המדווח בוויקיפדיה לזה המדווח ב-IMDB. השאלה מתי אדם חשוב כמת, האם ביום בו גופתו מתגלה לראשונה ומותו "נקבע" או ביום בו שבק חיים, היא שאלה פילוסופית מרתקת לפחות כמו השאלה האם עץ הנופל ביער ואיש לא שומע אותו אכן משמיע קול, אך לא כאן המקום להתעסק בה.
המשכתי לקרוא. הולדן הוא-הוא השחקן 'שמת בזמן ששתה' המוזכר בשיר תום'ס דיינר (Tom's Diner) של סוזן וגה:
I open
Up the paper
There's a story
Of an actor
Who had died
While he was drinking
He was no one
I had heard of
את השיר אני מכיר עוד מילדותי. אני לא בטוח האם הדיסק בו הוא מופיע בשתי גרסאות היה שייך לאחי או אחותי, אולם בכל מקרה שמעתי את השיר הזה בסוף שנות השמונים או תחילת שנות התשעים לכל המאוחר.
עם הזמן למדתי שתום'ס דיינר או למעשה Tom's Restaurant הוא מקום בר קיימא הממוקם בניו יורק. שנים לאחר מכן הוא שימש כבית הקפה בו נפגשו חברי סיינפלד (השם בסדרה היה שונה מעט, Monk's Diner, מזללת מונק). מעידן אלתרמן, הקומיקאי המוכשר, למדתי שהשיר היה השיר עליו נוסתה דחיסת קבצי MP3 לראשונה (כלומר לשיר סוג של משמעות היסטורית, אין זה סתם עוד שיר שהיה פופולארי והתפוגג בתהום הנשייה) בשל איכות הקול הייחודית של וגה. למדתי זאת ב-8 ביולי 2009 על פי התגובה שהשארתי לאלתרמן בבלוג.
לא אלאה אתכם בפרטים, אך סיפור מותו של הולדן התפרסם בניו יורק פוסט (אחד משני העיתונים היחידים בניו יורק עם המדורים/מוספים שווגה הזכירה בשיר, הורוסקופ ו-Funnies) ב-18 בנובמבר 1981. לפיכך, היום בו נולדתי הוא היום שבהשראתו כתבה סוזן וגה את השיר תום׳ס דיינר, אולי אף היום בו היא כתבה השיר. והשיר, כאמור, אינו רק שיר המתאר את שגרת יומה של יושבת בית קפה ניו יורקי ביום סתיו, אלא שיר אשר עיצב את היסטוריית המוזיקה, לא פחות. אנשים הפסיקו לחשוב במושגים של אלבומי מוזיקה בעקבות ההמצאה.
אז כך גיליתי במקרה, בעקבות כל מיני פיסות מידע שקראתי או האזנתי להן במרוצת חיי, כי מסתבר שהיום בו נולדתי בכל זאת היה משמעותי. גרמניה אמנם לא פלשה לפולין באותו יום (זה קרה ב-1 בספטמבר 1939), איש לא רצח את הארכידוקס פרנץ פרדיננד (זה הצית את מלחמת העולם הראשונה כחודש לאחר ההתנקשות ב-28 ביוני 1914) ואפילו הטיטניק לא טבעה וקים איל סונג לא נולד (שני אירועים שהתרחשו ב-15 באפריל 1912). אך התאריך ה-18 בנובמבר 1981, מלבד היותו פלינדרום, 18/11/81, הוא היום בו ישבה סוזן וגה בבית קפה שיתפרסם כעשור לאחר מכן ונפלה עליה המוזה לכתוב שיר שיהווה מרכיב חשוב בשינוי תעשיית המוזיקה לתמיד, גם כן, למעלה מעשור אחרי שנכתב. כמה מכם נולדו בתאריך יותר חשוב?