אחד הנושאים שעלו לאחרונה באירלנד הוא נישואים בין-לאומיים, על פי רוב בין גברים יוצאי תת היבשת ההודית (קרי הודו, פקיסטן ובנגלדש) או אפריקה (ניגריה כמדינה המאוכלסת ביבשת השחורה גם כן זוכה למספר אזכורים) לנשים מזרח אירופיות, בעיקר מהמדינות הבלטיות.
בכתבה הבאה למשל מתוארים הקשרים בין נערות (ליתר דיוק נשים שכן מבחינה טכנית הן אינן קטינות) מלטביה, אחת המדינות הבלטיות שהצטרפה לאיחוד האירופה ב-2004 (וכחמש עשרה שנה קודם לכן היו רפובליקות סובייטיות), לבין גברים מתת היבשת שעיקר מבוקשם הוא כרטיס כניסה לאיחוד האירופי (או העולם העשיר אם תרצו) וכפועל יוצא אשרת שהייה ועבודה.
הנשים מקבלות סכום כסף פעוט ובתמורה מעתיקות את מגוריהן לאירלנד לתקופה קצרה (בתקווה) על מנת להתחתן עם גבר שלא הכירו קודם לכן.
שני הצדדים מרוויחים מה"עסק". האישה מקבלת כסף, מתנות וטיול חינם לאי האמרלד שבקצה השני של היבשת. הגבר מקבל אפשרות חוקית להשתקע באירלנד.
כמובן, כפי שעולה בכתבה לא הכל ורוד. מי שעושה מעשה פאוסט, אל לה להתפלא שהשד עמו באה בברית לא יתגלה בהכרח כנסיך על סוס לבן.
חלק מהנשים נכלאות, מוכות ונאנסות. גורלן, במקרים מסוימים, לא שונה מזה של נשים אחרות שנופלות קורבן לסחר בבני אדם, Human Trafficking.
למותר לציין במדובר בדבר נורא. גם אם נתנה אישה את הסכמתה לנישואין בעבור בצע כסף וגם אם מדובר בהסכמה לעבירה על החוק, הרי אין גופה וחירותה הופכים הפקר.
על מנת להילחם בתופעה, נתנו הנחיות לרשם הנישואין. בין היתר, תעודות לידה זרות צריכות להיות מאומתות על ידי שגרירות המדינה המנפיקה. כך, יוכלו גורמים רשמיים לנסות להתריע בפני הנערה על סכנות צפויות ואי נוחות הנגרמת בשל נישואי נוחות מסוג זה.
בשלב הזה אעצור את הדיון בעובדות ומי שירצה להעמיק מוזמן לקרוא את שני הקישורים שנתנו לעיל לשתי כתבות מהאייריש טיימס באוקטובר האחרון.
רק אתהה במה זה בעצם שונה ממוסד הנישואים כפי שהיה במקור?
האם הכתובה הניתנת לכלה בחתונה יהודית אינה שטר קניין הדומה במשהו להסכם ה"ג'נטלמני" לפיו אם תסכים אישה עם הדרכון הנכון להינשא לגבר עם הדרכון הלא נכון היא תקבל כסף?
במה, באופן מהותי, שונה אישה שמתחתנת עם מי שאינו אזרח האיחוד האירופי על מנת לשפר את מצבה הפיננסי מקייט מידלטון שתינשא בעוד מספר חודשים לנסיך וויליאם מווילס ולמעשה לבית המלוכה הבריטי?
נישואים מסיבות רומנטיות הם עניין חדש יחסית בהיסטוריה.
לפי כן שלטו בכיפה נישואים מטעמי נוחות, כסף, מעמד וכיוצא בזה. אלו, לא בהכרח הוחלפו על ידי הנישואים הרומנטיים, אלא הרומנטיקה הוסיפה נופח חדש לאותן סיבות.
רוצה לומר, הפנטזיה היא אולי להינשא לנסיך רגיש ויפה תואר, אך בראש ובראשונה חשוב שיהיה נסיך והגב הפיננסי שהתואר מקנה. אם הוא גם יפה תואר אז מה טוב.
אני מניח שהדוגמאות לעיל עשויות ליצור מצג שווא לפיו אלו רק נשים המבקשות להזניק את מעמדן באמצעות נישואים. כמובן זה מתרחש גם בכיוון ההפוך. דוגמא אחת שאני מגרד מפדחתי היא נישואי עופר גלזר למיליארדרית שרי אריסון. אך כמובן, דוגמאות רבות אחרות קיימות.
לא מזמן, צפינו (יתכן והקישור עובד רק בבריטניה ואירלנד) בטקה ואני בתוכנית "עולם לא מדווח" בערוץ 4 על אלימות ורצח על רקע "כבוד המשפחה" בהודו. זוגות נתלים בכפרים או פשוט "נעלמים" אם אנשים מתאהבים בבן זוג מהקסטה, מעמד הודי, הלא נכונה. הדוגמאות שהובאו שם היו בעיקר של נישואי גברים מקסטה נמוכה עם נשים מקסטה גבוהה. כמובן, איני בוכן כליות ולב, אך גם הדוגמאות הללו היו של שיפור מעמד הגבר באמצעות הנישואים (אם כי אני מניח שהדוגמא אינה טובה. במקרה הזה, נידוי וחרפה הם תוצאה בסבירות גבוהה יותר).
ובכן, מבלי להיכנס למורכבות של חיי הנישואים ומשמעותם כתלות במקום ובזמן (מה בין חתונה מלכותית על מנת להשכין שלום בין שתי ממלכות עויינות לפני כמה מאות שנים לבין החתונה האחרונה בה ביקרתם?) ומבלי לגרוע בתוצאות הנוראות של בחירות אומללות של נשים הזקוקות להגנה, כל מה שרציתי לבטא הוא שהשימוש במושג נישואי נוחות, Sham Marriage, אינו בהכרח Shame ואינו רחוק בהכרח מרעיון הנישואין המקורי למרות שזה מתואר וממוסגר כהונאה וניצול מערכת החוקים הליברלית במדינות מערביות על ידי אנשים ממדינות מתפחות.
אם באמת ובתמים רוצים להילחם בתופעה, אזי מוטב להשקיע בצמצום פערים בין מערב למזרח. לא שיש לי אשליות שרבים מעוניינים בכך או שאירלנד לבדה יכולה לפתור את הבעיה. אבל, כל עוד התמריצים קיימים, המאבק בנישואי נוחות דומה למאבקו של דון קישוט בטחנות רוח.
אפרופו עירוב גזעים, על אף שהתחלתי לכתוב את הקטע מספר חודשים בטרם יצאו תושבי בת ים להפגין כנגד גזילת בנותיהם (או אחיותיהם, הרי כל ישראל אחים ואחיות הם) החסודות על ידי ערבים, ולמעלה מעשור מאז שמעתי בתיכון כי פלונית אלמונית יוצאת/שוכבת עם ערבים כדבר גנאי ומעשה שבל ייעשה, שווה לאזכר את העניין גם בקונטקסט הזה.
במוסף סוף השבוע האחרון של "הארץ" כתב סייד קשוע, בהומור אופייני, שגניבת הבנות היהודיות התמימות תוביל להגדלת הביקוש לבנות יהודיות בשל ההיצע הנמוך (אם לבחור מונחים מתחום הכלכלה). במוקדם ובמאוחר לגברים היהודים לא תישארנה נשים יהודיות והם, אבוי, יאלצו להסתפק בנשים הערביות, מה שיוביל לצמיחת גזענות בקרב ערבים שירעמו על היהודים שגונבים את בנותיהם.
נו, שוב הפלשתינים, הפעם מר קשוע, מתעלמים מגורם שלישי שיכול להיכנס לתמונה. כפי שהאינתיפדה הראשונה לא פגעה אנושות בכלכלה הישראלית אלא הביאה להגדלת מכסות העובדים הזרים שמילאו את מקום הפועלים הפלשתינים החסרים (ולאחרונה זוכים לגילויי שנאה דומים לאלו להם זוכים ערבים), כך גם הנשים היהודיות שתילקחנה "לכפרים שלהם" תבאנה, לכל היותר, להגדלת יבוא הנשים מאוקראינה, כפי שכבר עושים השומרונים.
וברצינות. ידוע לכל מי שאיכשהו נקשר ליהדות שהשיוך לדת היהודית נעשה על פי דתה של האם (וחלילה מבחירה אישית כמובן. אתה הרי נולדת אל דת ולא בוחר בה או כך רוצים שתאמינו כי בשוק הדעות החופשי, דתות בכלל ויהדות בפרט לא ימצאו קונים רבים).
הסיבות לכך רבות ומגוונות, כפי שניתן לקרוא במקום המתאים בוויקיפדיה, מאונס נשים יהודיות בעבר לרצון להגדיל ולהשביח את הגזע (כנו זאת "עם" אם תרצו) הנבחר שנודע לשלוט באחרים.
למען ההגינות, אם חפצים היו בטובת העם היהודי, מפגיני בת ים צריכים היו להפגין למען עידוד עירוב נשים יהודיות וגברים שאינם יהודים. אומה קטנה השוכנת בדד זקוקה לכל ראש שעשוי בעתיד לחבוש כיפה. הואיל והילדים יהיו יהודים, הרי נישואי תערובת, כאשר מדובר באישה יהודיה, הם עניין מבורך.
אלו דווקא הגברים שלפתע יצטרכו לעבוד קשה, מי על מנת למצוא את שארית הבנות היהודיות ומי שייאלץ לעמול על שכנוע גויות להתגייר. אפשר אם כן להבין על מה יוצא קצפם, עצלות אם לתמצת. אבל אם טובת היהדות היא הדבר היחיד שעומד לנגד עיניהם, הם הם צריכים לחבק את אותם קדושים שמעוניינים בהצטרפות לעם היהודי.
עוד סיבה, כמובן, היא פטרונות ושוביניזם. בעיני אותם מפגינים בחירה חופשית, אם קיימת, שמורה אך ורק להם עצמם, כפי שדמוקרטיה יהודית פירושה המצומצם והמקובל עליהם הוא דמוקרטיה ליהודים בלבד ולא לכל (בדומה ללבנים בדרום אפריקה, אבל הס מלהזכיר משטרי אפרטהייד, כי לרוב זה מצלצל רע, אם כי כבר קראתי דברי ישראלים, אם אמיר חצרוני הוא ישראלי, שרואים באפרטהייד מודל רצוי, כל עוד אתה האדם הלבן).
לכן, אלימות על מנת להשתיק את הסוררים היא דבר רצוי.
והאשה, בתפישה היהודית אותה הם מאמצים, הרי היא ארורה ("ברוך שלא עשני" וכו'). היא קלילה ובדומה לילד רצוי שלא תחליט לעצמה. בדומה לאופן בו מוסלמים מתוארים בתקשורת הישראלית כמדכאי נשים (במקרים רבים בצדק, יש לומר), כך גם בתפישת אותם חמומי מוח מבת ים, האישה היא לא יותר מאשר רכוש שיש לשמור עליו.
ופה בעצם קבור הכלב. אין אלו הנשים, הבנות והאחיות שאת שלומן רוצים אותם גזענים להציל. זה הוא כבודם שלם עצמם שעליו הם מנסים להגן. כפי שלא יעלה על הדעת שתיתן למישהו לדפוק את ה-BMW שלך ולצאת ללא מאבק, כך לא תרשה פגיעה בכבודך על ידי דפיקה מסוג אחר.
לשון אחר, אותו אספסוף מבת ים ובמקומות אחרים מרגיש מאוים. כבודו נרמס ואין ביכולתו להגן עליו, שכן לא באמת מדובר ברכושו עליו הוא יוצא להגן אלא במטפורה שמסופרת על בני אדם אחרים שהם בני חורין ואין לו שליטה עליהם.
הם רוצים להיכנס ליחסים בינו לבינה, כאילו היו גם לבינם.
זוג טרי בפארק סטיפן גרין, דבלין. צילמתי ב-4 ביוני 2010