לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
 

בסוף יהיה טוב כי בסוף כולם מתים


It doesn't make a damned bit of difference who wins the war to someone who's dead - Catch 22, Joseph Heller
כינוי:  ashmash

בן: 42

תמונה



פרטים נוספים:  אודות הבלוג

קוראים אותי

מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    יוני 2012    >>
אבגדהוש
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930

 
הבלוג חבר בטבעות:
 
6/2012

חיים ומוות


 

להלן שני סרטונים קצרים (13 ו-23 דקות).

 

הראשון, הרצאה של פיטר סול או שאול, תלוי איך תרצו לתעתק את שמו (Peter Saul). כותרת ההרצאה היא "למות במאה ה-21" והיא תדכא לכם את הצורה.

 

 

 

ואחרי שהתבאסתם, הפנתם שיום יבוא ותמותו (יותר סביר מזקנה ודעיכה בימיכם האחרונים מאשר ממוות פתאומי) ושקעתם בדיכאון, זה הזמן לעבור לסרטון השני.

 

בסרטון הבא, "מדוע אנו מזדקנים וכיצד ניתן להימנע מכך", אוברי דה גריי (Aubrey De Grey) מפיח מעט תקווה.

 

 

 

 

אז החדשות הטובות הן כי הצלחנו להאריך חיים, תוחלת החיים כיום ארוכה יותר ואפשר לדחות את הפגישה עם מלאך המוות עוד ועוד, ובאופן תיאורטי עד בלי סוף. אלא אם תמותו לפני כן.

 

שתי הרצאות מרתקות. הן לא בהכרח סותרות האחת את השנייה. הראשונה מדברת על המצב הקיים ומה צריך לעשות כדי להפיק ממנו את המירב, בעוד השנייה על האפשרויות הגלומות בניצול המדע להארכת חיים.

 

והרי אין סיבה אובייקטיבית להזדקנות ולמוות. זה נחמד שהמתים מפנים מקומם לדור חדש וצעיר שעל פי רוב חוזר על הטעויות שאלו לפניו עשו. אבל אם תוחלת החיים של עכברים היא 2-3 שנים, כלבים 10 שנים, אנשים 70-80 שנה (גם 40-45, תלוי באיזה אזור בעולם הם חיים), צבים יכולים לחיות 250 שנה ועצים ופטריות עשויים לחיות גם אלפי שנים, אין משהו מיוחד בגיל 100 או 120.

 

אם הגוף ניחן ביכולת ריפוי עצמי והתחדשות (שלא לדבר על לטאות המצמיחות זנב וכוכבי ים המצמיחים זרועות חדשות), אין סיבה של ממש מדוע תהליך ההתחדשות והתיקון העצמי ייעצר ביום מן הימים.

אנטי אייג'יניג לא מוכרח להיות מריחת קרמים ומתיחת פנים להעלמת קמטים, אלא עצירה של ניוון המוח, השרירים ויתר המערכות החיוניות לגוף.

גם כיום, אם תעסקו בפעילות גופנית, תקפידו לאכול נכון, לנוח מספיק ובאופן כללי לנהל אורח חיים בריא, לא רק שתגדילו את הסיכוי להאריך את חייכם, אלא גם תשפרו פלאים את האיכות של הזמן שעוד נותר לכם (ואם לא ויתרתם עדיין על בשר, זה הזמן להתחיל ולא רק עבור בעלי החיים שאת מותם תחסכו, אלא גם מותכם אותו תדחו).

 

יש משהו סיזיפי בעבודה של דה גריי, מאבק דון קישוטי בטחנות הרוח של המוות. עם כל העבודה המבורכת שלו, שעשויה להוביל למבוי סתום בסופו של דבר, הרי גם אם יימצא אם המפתח לחיי נצח במהלך חייו ולא ימות יום קודם לכן, יתכן והוא פשוט יידרס על ידי מכונית חולפת.

 

ומה הטעם בחיי נצח, כאשר כל כך הרבה אנשים לא יודעים איך לנצל את מעט הזמן הפנוי שלהם ו"מתים משעמום"?

 

 

תמצית הקיום בשבע דקות

סעיף היציאה

נכתב על ידי ashmash , 29/6/2012 09:02   בקטגוריות הרהורים  
הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



עתיקות או לא להיות


 

קראתי לאחרונה כתבה נהדרת באקונומיסט הדנה באמביציות של תורכיה בתחום האומנות, שלא לומר מלחמת התרבות עליה הכריזה.

ובמה דברים אמורים?

בקצרה (ובהחלט מומלץ לקרוא את כל הכתבה), התורכים מלינים על כך שאוצרות תרבות נבזזו מתורכיה בימים עברו, מאמצע המאה ה-19 עד תחילת המאה ה-20, בהם שלטון חלש ורכרוכי איפשר לשודדי עתיקות לשים ידם על ממצאים ארכאולוגים ולהעבירם למוזיאונים ברחבי העולם המערבי במקרה הטוב וסוחרי עתיקות רודפי בצע במקרה האחר.

כך, דוגמא אחת מיני רבות, הפסל מהמזבח של זאוס שהתגלה ב-1878 בברגמה ליד איזמיר על ידי ארכאולוג גרמני, התגלגל למוזיאון הפרגמון בברלין והפך לאחד המוצגים החשובים ביותר במוזיאון הגרמני.

 

התורכים, בניצוחו של שר התרבות והתיירות ארטוגרול גונאי (Ertuğrul Günay), דורשים משורה של מוזיאונים ברחבי העולם (ביניהם הלובר, המוזיאון הבריטי, ה-V&A, המטרופוליטאן ומוזיאונים אחרים העומדים בחוד החנית) להחזיר מיצגים שלטענתם נבזזו מתורכיה ונרכשו על ידי המוזיאונים בדרכים לא חוקיות.

על מנת להפעיל לחץ על האוצרים, התורכים ממנפים את חוסנם היחסי בימים אלו. הם מתנים הסכמי תרבות ומתן היתרי חפירה ועבודה בתורכיה לארכאולוגים מערביים בכך שהעתיקות יושבו למקום ממנו נלקחו - תורכיה.

 

על פי הכתבה זה גם עובד, לפחות באופן חלקי. כך למשל, במאי 2011 חתמו גרמניה ותורכיה על הסכם לפיו גרמניה תחזיר לתורכיה אחד משני פסלי ספינקס שמקורם באזור, בעוד ארכאולוגים תורכים ייתאמנו בגרמניה, יתנהלו חילופי חוקרים ושיתוף מחקרי והתורכים ישאילו לגרמנים מוצגים ביתר קלות.

לטענת הגרמנים, רק הגרמנים הקפידו למלא את חלקם בהסכם, אך יתר ההסכמות התמוססו.

 

זאת ועוד, כידוע לא רק יבשת אירופה הייתה ביתן של אימפריות חובקות עולם. גם תורכיה, בטרם קרסה בסוף מלחמת העולם הראשונה הייתה אימפריה מכובדת. כך, ב-1887, לא הרחק מצידון, כיום בלבנון ואז פרובינציה של תורכיה, התגלו עתיקות מדהימות, ביניהן סרקופג (ארון קבורה) משיש שיש הטוענים שהכיל את שרידיו של לא אחר מאלכסנדר הגדול. בהוראת הסולטאן עבדול חמיד השני, הממצאים הועברו לאיסטנבול, בירת האימפריה, שם הם מוצגים עד עצם היום הזה.

 

כאשר גורמים תורכיים, בהם שר התרבות והתיירות, נשאלים האם החפצים הללו צריכים להיות מוחזרים למקום ממנו נלקחו, כאן העיקרון האוניברסאלי עליו מתעקש גונאי נעלם והשר נאלם. התורכים אמנם מדברים גבוהות על כך שמבחינתם כל העתיקות צריכות להיות מוצגות במולדתן, בין אם המולדת היא תורכיה, סין או חוף השנהב, אבל זה, לשיטתם, חשוב כאשר העתיקות מוחזקות במדינות שאינן תורכיה. ברגע שאובייקט נמצא בתורכיה, דינו להישאר שם, גם אם במקום נמצא במקום אחר.

 

למותר לציין שהכתבה באקונומיסט מעט מוטה כנגד תורכיה. כך היא מציינת את העובדה שעצם זה שהעתיקות נלקחו למערב, הן יכלו לשרוד ולהיות משומרות על ידי מומחים, בניגוד להזנחה והניתוץ שהיו עשויים להיות מנת חלקם לו נותרו החפצים באזור. אולי החפצים אף היו נופלים בידי ליסטים.

כך מוצגת הצביעות התורכית שהוזכרה בפסקה הקודמת, בה נאה הם דורשים, אך לא נאה מקיימים.

וכן נרמז לא אחת שלא לחינם נטבע הביטוי "חצר ביזנטית". עם מעט בקשיש, ניתן היה להפוך כל דבר לחוקי באימפריה עות'מאנית... לכן, אין לתורכים להלין על גזל מערבי, אלא על חמדנות אוריינטלית שלהם עצמם. השוד לכאורה נעשה על פי חוק ומנהגי התקופה.

 

אני מניח שבשלב זה כבר הספקתם לבחור צד. יתכן ואתם בצד התורכי, כלומר סבורים שיש להשיב עתיקות למדינה מהן הן נלקחו, למשל מומיות למצרים, חרסינה לסין ועתיקות אשוריות לסוריה. או לחילופין אתם חוששים לגורלן של עתיקות שיוחזרו למדינות הגועשות בימים אלו ולכן אתם מעדיפים להשאיר את התבליטים מהפרתנון ואבן הרוזטה בלונדון.

 

באיזה צד שלא תבחרו, קשה להתעלם מכך שנימוקים בעד ונגד יש לכאן ולכאן.

 

באופן אישי, אני תומך בהשארה של החפצים היכן שהם כעת.

זה לא שאני מתעלם מהעובדה שהחפצים נגנבו, לפחות חלקם. אם הייתי פרעון, ודאי הייתי מעדיף להמשיך במנוחת העולמים שלי ולא להיות מוצג בארון זכוכית בניו יורק או דבלין. אם הייתי מסתת פסל שיעמוד בכיכר, ודאי הייתי רוצה לראות אותו מוצג היכן שלא השארתי אותו.

 

אולם זו בעיקר הגאווה הלאומית המבחילה שמביאה אותי לסלוד מכל דרישה להחזרת ה"אבידה" ל"בעליה".

 

זה נכון כאשר מדובר על יצירות מההווה. אם למשל מדען או סופר ישראלי מקבל פרס נובל, אני בהחלט שמח עבור החתן או הכלה, אבל אני נזהר מלהשליך את ההישג על עצמי, רק משום שרצה המקרה ונולדתי בחיפה. אם יהודי מסוים הקים עסק מוצלח או זכה להישג מרשים, לעולם לא אנכס חלק מהזוהר לעצמי, רק משום שבמקרה אי שם בעבר בני משפחתי בחרו באורתודוכסיה היהודית. אין להצלחה של אדם אחד קשר לתכונות של אדם אחר, רק משום שהם נמנים על אותה קבוצה. כלומר גם אם הקבוצה לה אתה משוייך או רוצה להיות משוייך ידועה בחוכמתה, אתה עשוי להיות מטומטם.

 

וזה נכון שבעתיים כאשר מדובר על יצירות מהעבר. פירמידות במצרים ומקסיקו הן בהחלט דבר מרשים, אך מה להן ולמצרים או המקסיקנים בימינו? יוון ורומא הביאו לעולם דברים נפלאים, אך לנכס אותם ליוונים ולאיטלקים המתגוררים במקום בימינו יהיה חטא. ומה לתורכים ולאלו ששכנו באזורם בימי ביזנטיון או לפני כן? והס מלהזכיר איזה עם נבחר, לא ברור בדיוק מדוע, שבינו לבין היהודים של ימינו קשר רופף למדי.

כלומר יתכן ופיזית פסל מסויים נחצב וסותת באסיה הקטנה, אבל הוא לא שייך לתורכים יותר משהוא שייך לכל בן אנוש אחר המתהלך בינינו.

 

גם המיקום הגיאורפי לא באמת משנה. הגבולות משורטטים חדשות לבקרים, לפחות בקני המידה של חיי עתיקות. כפי שציינו בכתבה יפה, כאשר לורד אלג'ין רכש את התבליטים מהפרתנון שמאוחר יותר הגיעו למוזיאון הבריטי, באישורים המתאימים ועם השוחד הנכון, אתונה הייתה חלק מהאימפריה העות'מאנית ולא מיוון, כפי שהיא כיום.

בנוסף, גם בעת העתיקה סוחרים מכרו את מרכולתם והתוצרת של חבריהם ברחבי העולם. ניירות פפירוס מצריים, למשל, נמצאו לפני מספר שנים באירלנד והם מוצגים כיום במוזיאון הלאומי ברחוב קילדייר, דבלין. האם הם יותר מצריים מאשר איריים?

 

ועניין הגבולות לא מתמצה בשאלה באיזה צד של הגבול החפץ נמצא. אם למשל, פסל מרהיב נמצא בלוקסור או אסוואן במעלה הנילוס, מדוע עדיף שיוצג או יישמר בקהיר, מאות קילומטרים צפונה ולא בחרטום שבסודן או לונדון באנגליה? החפץ כבר הוזז ממקומו, וכפי שכבר דנו, "הבעלים החוקיים" כבר מזמן לא עמנו.

 

אם כן, המאבקים על עתיקות עושים שימוש במושגים של צדק היסטורי, בעלות חוקית ועוד יתר מונחים במשפט וצדק, אבל למען האמת הם לא יותר מאשר מאבקי כוח, מי יכול להחזיק בחפץ הנדיר ולהפיק ממנו רווחים (כלכליים, פוליטיים ואחרים).

וכשזה עיקר הדיון, אני כאמור מעדיף להשאיר את החפצים הללו במקום בו אוכל לבקרם ולבחון אותם בעיניי. לונדון היא מקום מצויין, גם מפני שהיא נמצאת כשעת טיסה מהיכן שאני גר וגם משום שבמוזיאון הבריטי הכניסה חינם והוא מסודר ומאפשר לבחון נכסי תרבות כמעט ללא גבול.

 

איש לא מבטיח שכך יהיה לעולם. מחר עשויים לגבות תשלום על כניסה למוזיאון, להסיר את המיצג ולאכסנו במרתפים, להשאיל אותו למוזיאון בקצה אחר של העולם ואולי אף תפרוץ מלחמת עולם שלישית ולונדון שוב תעלה בלהבות וחפץ ינזק או יעלם (או סתם בוזזים ישובו לרחובות ויצליחו לבזוז את המוזיאון). אבל הואיל והחפצים כבר שם ובמוזיאונים אחרים ברחבי העולם, מוטב שיישארו במקומם הנוכחי, כל עוד הם בטוחים.

וגאווה לאומית, רצוי שתתרכז במשחקי ספורט או שטויות אחרות ממין זה.

 

 



שער נמרוד מאשור - המוזיאון הבריטי

 

 

הכתבה באקונומיסט על תורכיה ומלחמתה במוזיאונים

נכתב על ידי ashmash , 25/6/2012 15:04   בקטגוריות הרהורים, ביקורת  
הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



אף פעם לא הייתי שם


 

אולי זה מעט אקזיסטנציאליסטי מצדי. לבטח זה מאוד אגוצנטרי.

אבל זה המקום להתוודות. אף פעם לא הייתי שם!

מעולם לא הייתי שם.

 

אולי אתם תוהים היכן זה שם. אולי גם מדוע לא הייתי שם.

נלך על פי דרך השלילה. שם הוא ההיפך מפה. שם הוא ההיפך מכאן.

שם הוא בדיוק היכן שאני לא נמצא כעת.

 

ובדקתי זאת לא אחת, לא פעמיים. ובכל פעם שבדקתי, בכל פעם שמדדתי, בכל פעם שבחנתי את מיקומי, מאז ומעולם הייתי כאן. לא היה רגע אחד בו חיפשתי ומצאתי את עצמי במקום אחר מזה בו הייתי.

 

וזה פועל גם בכיוון ההפוך. עבורכם, אף פעם לא הייתי כאן. הייתי אך ורק שם.

והשם הזה, יכול היה להיות במרחק אלפי מילין ממה שהחשבתם ככאן. הוא יכול היה להיות במרחק מיקרונים בודדים אם בדיוק לחצנו את היד.

אך תמיד, היכן שאתם נגמרתם, פה נגמר ושם החל לו.

 

תאמרו שאני מקשקש. שאין לי פרספקטיבה היסטורית. אם הייתי מתבונן על העבר, הייתי מגלה כי כבר הייתי שם וגם שם ואפילו שם.

אבל אלו רק זכרונות, מילים, תמונות, סרטונים ועדויות שהייתי שם באיזה שהוא עבר לא מוגדר.

מעולם לא באמת הייתי שם, תמיד הייתי פה ושם הנוכל רק מנסה לתעתע בי, ליצור אשליה שביקרתי אותו, גם כאשר אני יודע בוודאות שאף פעם לא הייתי שם, רק פה.

 

מה הם עבר שכבר לא אוכל לחזור אליו (אלא אם התיאוריה של סם באקט תתגלה כנכונה) ועתיד שספק אם יבוא?

רק ההווה חשוב ובהווה אני בדיוק פה.

 

ואם נקודת ההשקפה של אדם נקבעת על פי מיקומו, ואין עוד איש כאן מלבדי, כלום תוכלו להוכיח שאני טועה?

כאשר תגיעו לכאן, תגלו שצדקתי.

דברים שרואים מכאן לא רואים משם. ובכלל, אף פעם לא הייתי שם, כפי שמעולם לא הייתם כאן.

 

 



עמוד תאורה מסתלסל, באנסקה ביסטריצה, סלובקיה. 17 באפריל 2011.

נכתב על ידי ashmash , 19/6/2012 14:35   בקטגוריות הרהורים  
3 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של girlwolf ב-30/6/2012 00:43
 



לו בבית המשפט ישבו קופים


 

בכותרת הראשית באתר "הארץ" התפרסמה הידיעה הזו על דיון בבג"ץ על משלוח קופים מחוות מזור הידועה לשמצה לארה"ב.

מבלי להיכנס לפרטי משלוח 90 קופים מישראל למעבדות בארה"ב, שם יתאכזרו אליהם ויגרמו להם סבל בל יתואר ופרטי הדיון, שכן לא כל הפרטים ידועים לי, אשמח להתייחס בקצרה לעניין אחד שעולה מ"הצעת הפשרה" שהועלתה על ידי שופטי בית המשפט העליון בישראל.

 

ההצעה, שנכון לשעת כתיבת שורות אלו נבחנת על ידי אנשי חוות מזור, עיקרה ש-50 קופות מבוגרות שנולדו בטבע ונלכדו לא יישלחו לארה"ב, בעוד 40 קופים שנולדו בשבי כן יישלחו על מנת לעבור עינויים למען קידום זניח של הרפואה או (מה שיותר סביר) פיתוח מוצר קוסמטיקה בלתי נחוץ.

 

כמובן, השופטים הנכבדים יכולים למרק את מצפונים על נוסחת הפלאים שמצאו אשר שומרת על האיזון הסביר בין הרווח הכלכלי של חוות הקופים מחד ורווחת הקופים (או התדמית של חברת התעופה שאמורה להטיס אותם וחוששת ליחסי הציבור שלה). אבל עם יד על הלב, מה ההבדל בין חיות שנפלו בשבי לבין כאלו שנולדו בכלובים על מנת שאנשים רודפי בצע יפיקו מהם את המירב?

לאלה כמו גם לאלה הזכות להסתובב חופשיים או לפחות לא להיות מפוחדים ומעונים באכזריות?

 

החליפו לרגע קופים בפרימטים אחרים, בני אדם.

איזה שופט היה בכלל מעלה על הדעת לאפשר משלוח ילדים שנולדו בשבי לעבדים לשמש כמושא ניסוי במעבדה של דוקטור מנגלה, בעוד היה מונע את משלוח ההורים שהיו חופשיים בטרם נפלו קורבן לסחר אדם?

 

כיצד ניתן למצוא היגיון בזה?

כיצד בכלל ניתן להתפשר על דברים כאלה?

אז יפה שהעורך באתר "הארץ" שם את הנושא בכותרת הראשית. מודעות היא דבר חשוב.

ויפה שדנים בנושא בבית המשפט, אם כי זה עיסוקם - דיון (אם כי יכלו גם להחליט לדחות את העתירה).

אבל צדק משם והלאה.

 

לו היו ממנים קוף לעמוד בראש הרכב השופטים הצדק ודאי היה יוצא לאור.

 

על הקוף מאליש

נכתב על ידי ashmash , 5/6/2012 17:28   בקטגוריות אקטואליה, צמחונות וטבעונות  
2 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של contrite ב-12/6/2012 18:47
 





467,161
הבלוג משוייך לקטגוריות: אקטואליה ופוליטיקה , פילוסופיית חיים , החיים מעבר לים
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לashmash אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על ashmash ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)