לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה
 


מטענים עודפים > להיפטר מהכל. ומייד. כמה שפחות יותר טוב /// מטענים עודפים > לאגור לעת מחסור. בשקיות פלסטיק גדולות /// מטענים עודפים > חלונות שוטפים > וחלומות עוטפים /// מ*ענים **דפים /// מטענים עודפים > בקרוב הסרט
Avatarכינוי: 

בן: 56

תמונה





מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    יוני 2005    >>
אבגדהוש
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930  

 
הבלוג חבר בטבעות:
 
6/2005

מונדיאל 2006 (ב) הימור


בפוסט הקודם הכרזתי על הפתיחה הרשמית של חגיגות המונדיאל הבא, והבטחתי להמר על תוצאת הגמר, אז הנה.

בספורט תמיד נהוג להגיד שהטבלה לא משקרת, והטבלה היא כולה סטטיסטיקה, אז אני רוצה להמר על תוצאת הגמר על סמך הסטטיסטיקה, ובעוד שנה נראה אם צדקתי (ובסוף גם הגנבתי את ההימור הווישפול-ת'ינקינג שלי).

בכל מקרה, אחרי ההימור המוצלח שלי ביורוליג, אם אני אצדק גם פה, אני אשקול ברצינות להמיר מקצוע ולהפוך לבוקי מן המניין.

א. מי תזכה במונדיאל הבא?

עד היום נערכו 17 מונדיאלים. בכולם זכו נבחרות מדרום אמריקה או ממערב אירופה. גם הפינליסטיות (המפסידות בגמר) היו רק מדר' אמריקה או מאירופה (מערב ומזרח). נבחרות מיבשות אחרות הצליחו להגיע לעיתים די גבוה, אך תמיד כשלו בשלבים הגבוהים ביותר (אסיה וצפון אמריקה הגיעו פעם אחת לחצי הגמר, אפריקה הגיעה רק לרבע הגמר, ואוקיאניה לא הגיעה אפילו לשם). לכן ברור כי הגביע ילך לנבחרת דר' אמריקאית או מע' אירופית, אך השאלה נותרת בעינה, למי?

3 מדינות דר' אמריקאיות זכו ב-9 גביעים - ברזיל (5), ארגנטינה (2) ואורוגוואי (2) - אבל בהתחשב בכך שההופעה האחרונה של אורוגוואי בגמר היתה ב-1950, נותרנו עם סיכוי ריאלי רק לשתיים הראשונות.

4 מדינות מע' אירופאיות זכו ב-8 גביעים - גרמניה (3), איטליה (3), צרפת (1) ואנגליה (1) - אבל בהתחשב בכך שצרפת ואנגליה זכו בגביע רק על אדמתן, נותרנו גם פה רק עם השתיים הראשונות.

אגב, ארבע הנבחרות הפיבוריטיות האלה בולטות מאוד לא רק במספר הזכיות שלהן בגביע (13 מתוך 17), אלא גם במספר ההופעות שלהן בגמר (23 מתוך 34) - ברזיל (7), גרמניה (7), איטליה (5) וארגנטינה (4). תחשבו על זה, 4 הנבחרות האלה הופיעו בגמר, וגם זכו בו, ביותר מ-2/3 מהפעמים, על פני עשרות שנים. פשוט הגמוניה מופלאה, בהתחשב בכך שבכדורגל, ובייחוד בטורנירים שמעורבים בהם "משחקי המפסיד יוצא" כמו במונדיאל, מעורב הרבה יותר מזל מאשר בענפי ספורט אחרים.

הנבחרות הדר' אמריקאיות מובילות בהפרש קטן על המע' אירופאיות במספר הזכיות, גם בכלל (9 לעומת 8) וגם מבין 4 הגדולות (7 לעומת 6), אבל היתרון המזערי הזה לא יכול להכריע את ההימור, ולראיה העובדה שבסיכום ההופעות בגמר, מובילה דווקא מע' אירופה על פני דר' אמריקה, גם בכלל (17 לעומת 13) וגם מבין 4 הגדולות (12 לעומת 11).

וכאן נכנס לתמונה אלמנט הביתיות. למעט ברזיל, שזכתה פעמיים מחוץ ליבשת שלה (שבדיה 1958; יפן-דרום קוריאה 2002), בכל יתר 15 המונדיאלים זכתה נבחרת מהיבשת המארחת (כל אמריקה מחד, וכל אירופה מאידך). לכן נראה, שהכף נוטה לטובת קבוצה מיבשת אירופה, כלומר גרמניה או איטליה.

אבל הביתיות אינה מתמצית רק בזהות היבשת, אלא גם בזהות המדינה המארחת. ב-6 מונדיאלים מתוך 17 (יותר משליש) זכתה המדינה המארחת בגביע, כאשר למעט ברזיל (שזכתה 5 פעמים מחוץ לארצה, ודווקא בפעם היחידה שאירחה את המונדיאל היא הפסידה בגמר), אין מדינה שלא זכתה לפחות פעם אחת על אדמתה שלה (צרפת ואנגליה בזכייתן היחידה, ארגנטינה ואורוגוואי בזכייה אחת מתוך 2, וגרמניה ואיטליה באחת מתוך 3).

אם כך, הסטטיסטיקה מורה על גרמניה, המארחת, כעל הזוכה. גרמניה היא גם הנבחרת האירופאית שזכתה הכי הרבה בגביע (יחד עם איטליה) והופיעה הכי הרבה פעמים בגמר, והיא גם הנבחרת האירופאית האחרונה שעלתה למעמד הגמר (במונדיאל האחרון), כך שגם מבחינת יכולת ומסורת, נראה שזו תהיה היא.

ב. את מי תנצח גרמניה בגמר?

ב-9 גמרים הופיעו זו מול זו נבחרת אירופאית ונבחרת דרום-מרכז-אמריקאית. ב-8 גמרים הופיעו נבחרות מאותה היבשת (6 גמרים כל אירופאים ו-2 גמרים כל דרום-מרכז-אמריקאים). עם זאת, ניכרת מגמה של שינוי לאורך השנים. ב-5 הגמרים הראשונים הופיעו תמיד נבחרות מאותה היבשת, ב-7 הגמרים הבאים הופיעו 3 פעמים נבחרות מאותה היבשת, ואילו ב-5 הגמרים האחרונים היה תמיד ייצוג לשתי היבשות. לפיכך, נראה שהפינליסטית תהיה מדרום-אמריקה.

אז הפינליסטית תהיה ברזיל או ארגנטינה? ברזיל הצליחה להעפיל לגמר 3 פעמים מחוץ ליבשת אמריקה, ואילו ארגנטינה עשתה זאת רק פעם אחת. ברזיל היא גם האלופה הנוכחית, ובנוסף עלתה לגמר ב-3 המונדיאלים האחרונים, ואילו ארגנטינה עשתה זאת לאחרונה רק ב-1990. לכן נראה שברזיל תהיה זו שתעלה לגמר ותשחק בו מול גרמניה.

ג. מה תהיה התוצאה?

ב-13 הגמרים הראשונים הובקעו לפחות 3 שערים בכל גמר, כאשר בכל המקרים גם הנבחרת המפסידה הבקיעה. לעומת זאת, בארבעת הגמרים האחרונים הובקעו לא יותר מ-3 שערים, כאשר בכל המקרים הנבחרת המפסידה לא הבקיעה (3:0, 2:0, 1:0 ו-0:0). לפיכך סביר שהתוצאה תהיה 2:0 או 1:0 לטובת גרמניה מול ברזיל. אגב, הניצחון היחיד של גרמניה בגמר מאז 1974 הסתיים ב-1:0 קטן לטובתה (באיטליה 1990).

ד. ובכל זאת?!

ואחרי כל הסטטיסטיקה הזאת, ובהתעלם ממנה לחלוטין, ההימור שלי, והתקווה שלי, הם 4:0 איכותי וצודק לברזיל על גרמניה בגמר. ברזיל שברה את הנתון הסטטיסטי הכי החשוב כמה פעמים (2 גביעים מחוץ לאמריקה, ועוד 2 מחוץ לדר' אמריקה), יש לה הישגים מופלאים ב-3 המונדיאלים האחרונים (3 גמרים, וב-2 מהם גם זכייה בגביע), ולא פחות חשוב, גם סוללה של שחקנים מופלאים - רונלדיניו, רונאלדו, קאקה, אדריאנו, רוברטו קרלוס, ז'וניניו, רוביניו, ועוד כמה כמה... וחוץ מזה, הרי מגיע לגרמנים להפסיד.

נכתב על ידי , 14/6/2005 21:15   בקטגוריות ספורט ומה שמסביב  
30 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   3 הפניות לכאן   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט



44,454
הבלוג משוייך לקטגוריות: החיים כמשל , 30 פלוס , פילוסופיית חיים
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות ללאופרד אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על לאופרד ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)