לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה
 


מטענים עודפים > להיפטר מהכל. ומייד. כמה שפחות יותר טוב /// מטענים עודפים > לאגור לעת מחסור. בשקיות פלסטיק גדולות /// מטענים עודפים > חלונות שוטפים > וחלומות עוטפים /// מ*ענים **דפים /// מטענים עודפים > בקרוב הסרט
Avatarכינוי: 

בן: 56

תמונה





מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    דצמבר 2005    >>
אבגדהוש
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

 
הבלוג חבר בטבעות:
 
12/2005

ימי הכדורסל שבין סנטה קלאוס לנר השמיני של חנוכה


 

קריסטמס וחנוכה הפכו בשנים האחרונות לחגי כדורסל מסורתיים. אז בהזדמנות חגיגית זו אני מרשה עצמי לשחרר פוסט כדורסל נוסף, שיעסוק בחלקו בימים שבין הנר ראשון, סנטה קלאוס והנר שמיני, ובחלקו האחר בשאלה בסיסית שמתחדדת יותר ויותר כיום, בין ביס מהסופגנייה לנגיסה בלביבה, מה עדיף לליגה, פה ומעבר לים, איזון בין הקבוצות או הצלחה עקבית של בודדות מהן?

 

חנוכה

 

כמעט מדי שנה מכבי ת"א רגילה לתת משחקים גדולים בחנוכה נגד קבוצות יווניות, לזכר ניצחון המכבים על היוונים לפני יותר מ-2,000 שנים. אין לי מושג אם יש מישהו שאחראי לשיבוץ המשחקים האלה, אבל עובדה שהתופעה הזו חוזרת על עצמה. אבל דווקא השנה המשבץ המסתורי פספס קצת. אמנם מכבי תשחק מול אולימפיאקוס פיראוס בסמוך לחג, אבל בגלל פגרת חג המולד של היורוליג, המשחק יתרחש רק כמה ימים לאחר חנוכה.

 

אך אל חשש, במהרה נמצאו אלה שששו ליטול על עצמם את תפקיד היוונים הרשעים. הפועל ירושלים, במימון המיליונר הרוסי גאידמק, החליטה לקרוא תיגר על מכבי, והיום, אור לנר שני, הובילה את מכבי לאחד המשחקים הטובים ביותר שנראו בליגה הישראלית בשנים האחרונות. רק מה? העיתוי של האדומים היה הכי גרוע שיכול להיות. לנסות להכות בענק הצהוב זה בסדר, אבל למה דווקא בחנוכה, למען השם? ואכן, אחרי שהובילה לאורך 7/8 מהמשחק, שמטה ירושלים את היתרון בסיומו, והפסידה לבסוף למכבי ב-2 הפרש, כשהענק הצהוב ווייציץ' שהיה אמור לשחק כמות דקות מוגבלת בלבד, העניק לנו נס חנוכה עדכני כשהפיץ כמעט לבדו אור נגוהות על המגרש, במשך כל 40 הדקות של המשחק, בלי מנוחה, ממש כמו כד השמן הקטן.

 

אבל במשך 35 דקות תהיתי לעצמי האם באמת קיים סיכוי לסיים את ההגמוניה המכביסטית בליגה הישראלית? האם ירושלים תחזיר לליגה את הכבוד האבוד שלה? (לבעלי הזיכרון הקצר, מכבי אלופה כבר 12 שנים ברציפות, ובעצם זכתה ב-35 מתוך 36 האליפויות האחרונות), ומיד הדהדה בראשי השאלה הקשה מנשוא, האם אני בכלל רוצה שזה יקרה?!

 

ובכן, לצערי, התשובה היא לאו כפול. כאוהד מושבע של מכבי, וכמי שמכיר ומוקיר את כושרה בשנים האחרונות, אני לא רואה איך ירושלים תזכה באליפות (למרות שההתאחדות ניסתה ככל יכולתה לעזור לה, בכך שביטלה את הפליאוף והמירה אותו במשחק בודד על האליפות, שבו לכאורה "הכל יכול לקרות"), מכיוון שלמרות המרץ והכישרון חסר לה העומק של מכבי (וגם כאן התגייסה ההתאחדות לטובת יתר הקבוצות, כשמכבי נאלצת בכל משחק בליגה לוותר על שני זרים, בגלל המגבלות שהליגה מטילה בעניין).

ולמרות שבאמת חורה לי מאוד הסיטואציה הזו, שבה אין לשום קבוצה סיכוי להתהדר בתואר האליפות מלבד מכבי, עדיין, בתור אוהד, אני מוכל להעלים עין, כל עוד מכבי היא זו שנהנית מהמצב. אבל מצד שני, אם מכבי יזכו באליפות אירופה, אני מודה שלא אצטער יתר על המידה אם גם הפועל ירושלים יזכו לנתח של גביע, ואם לא בגביע יול"ב, אז שזה יהיה באליפות המדינה (וחוץ מזה, המאמן היחיד שגזל ממכבי אליפות ב-36 השנים האחרונות היה פיני גרשון עם גליל עליון, שאחרי זה החזיר למכבי בריבית עם 3 אליפויות אירופה, אז אולי אליפות היסטורית לארז אדלשטיין [שלטעמי צריך להיות היורש של פיני במכבי], תניב גם היא דיבידנדים בעתיד).

 

ועכשיו, עם כל הכבוד למכבי, נעבור לדבר האמיתי.

 

קריסטמס

 

אתמול, כמדי קריסטמס, התקיימו רק שני משחקים בליגת הכדורסל המקצועני של ארצות הברית, ה-NBA. רק שניים, אבל שניהם גדולים, כל אחד בדרכו שלו.

 

משחק אחד ייצג כדורסל נטו - במיטבו.

סדרת הגמר האחרונה של ה-NBA (2005) היתה סדרה קלאסית. התייצבו אליה שתי קבוצות - San Antonio Spurs, האלופה של 2003, ומולה Detroit Pistons, האלופה של 2004. הסדרה היתה מותחת, ואחרי שישה משחקים, התוצאה היתה שוויון (3:3). במשחק השביעי והמכריע ניצחה סן אנטוניו, רק בזכות הביתיות.

זה היה דו-קרב של הקבוצות הכי אירופאיות ב-NBA. אירופאיות, לא מבחינת ההרכב (למרות שבסן אנטוניו משחקים לא מעט זרים), אלא מבחינת צורת המשחק שלהן שלא ממש מאפיינת את ה-NBA ומשלבת משחק הגנה משובח (לא דבר שגרתי שם) וקבוצתיות (נדיר), תוך ניצוח על המשחק ע"י מאמנים גדולים (גם לא כזה נפוץ), ובלי לשים דגש דווקא על יכולות אישיות מדהימות (למרות שלכוכב של סן אנטוניו, טים דאנקן, יש כאלה).

אני גם חושב שהרוב יסכימו שמדובר בקבוצות ששיחקו את הכדורסל הכי טוב בעונה הקודמת, וכנראה שגם בעונה הנוכחית (כרגע, אחרי כמעט שליש עונה, דטרויט מובילה את ה-NBA וסן אנטוניו מייד אחריה).

אתמול נערך Rematch מסקרן בין השתיים, ודטרויט נקמה בס"א וקרעה אותה ב-15 הפרש, עם עוד תצוגה מדהימה של הגנה (גרמה לס"א לקלוע רק 8 נק' ברבע, הכי נמוך שלה אי פעם), של איזון ושל שכל. אבל לא זה מה שחשוב בשלב הזה של העונה, החשוב הוא שדטרויט נראית בדרך הנכונה לסדרת הגמר, וזה צריך לשמח כל אוהד כדורסל באשר הוא, וההסברים בהמשך.

 

[ככה נראה שחקן דטרויטי ממוצע - ביג בן במלוא הדרו המאיים]

 

המשחק השני ייצג את כל מה שמסביב לכדורסל, ובייחוד דו-קרב מיוחצן בין מגה-סלבריטאים.

בעוד שלס"א יש כוכב שנחבא לכלים, ולדטרויט אין כוכב על בכלל, ל-Los Angeles Lakers ול-Miami Hit יש כל אחת את המגה-כוכב הסופר-מתוקשר שלה (קובי בראינט לראשונה, ושאקיל אוניל לשנייה), כשכל אחד מהם מושך אליו אש ועיתונות כמו זבובים, וכשהם משחקים יחד זו כבר ידיעה חדשותית שחורגת מעולם הכדורסל.

שאקיל (המורה) וקובי (התלמיד) שיחקו יחד מספר שנים בלייקרס, ולקחו יחד 3 אליפויות רצופות, אבל זה רק קצה הקרחון. המורה והתלמיד הסתכסכו ביניהם, וגיצים החלו לעוף עוד כשהם שיחקו יחד, גיצים שהפכו לאש רושפת אחרי שהם נפרדו. כמות השטנה, העקיצות וההעלבות שמלאה את העיתונות ביניהם בשנים האחרונות היא ללא מתחרים בספורט, כמה שידוע לי.

ואם לא די בזה, הרי שהשנה חזרו לאמן את שתי הקבוצות, שני מאמני-על ואויבים לא קטנים כשלעצמם, שמפורסמים במניירות שלהם לא פחות מאשר באיכות יכולות האימון שלהם. ללייקרס חזר ה-Zen Master, שהוביל את קבוצותיו ל-9 אליפויות NBA (מתוכן 3 ללייקרס), וידוע כמרגיע הכוכבים הגדול מכולם (רק הוא יכול היה להשתלט על האגו של מייקל ג'ורדן בזמנו) ובודהיסט לא קטן כשלעצמו, ואת מיאמי חזר לאמן לפני שבועיים פט ריילי, מי שהביא ללייקרס כמה וכמה אליפויות עוד לפני שהזן מאסטר התחיל לאמן בכלל.

וזה לא הכל, מכיוון שבמיאמי משחק גארי פייטון - אקס לייקרס, ובלייקרס משחק למאר אודום - אקס מיאמי. בקיצור, הבלגן בעיצומו, ולא סתם זה המשחק הנצפה ביותר בעונה הרגילה, כבר שנה שנייה ברציפות.

אה, שכחתי לומר איך זה נגמר. ניצחון לא גדול למיאמי, אבל זה באמת לא חשוב, המשחק עצמו היה רק במה למפגש היצרים הזה, לא יותר.

   

[שאק וקובי, אתמול, במאבק האינסופי שלהם אחר העליונות]    

 

ועכשיו, אחרי הקדמה די ארוכה, לעיקר העיקרים. זוכרים את ההגמוניה של מכבי בארץ? ובכן, ב-NBA, האחות הגדולה, המצב לא טוב בהרבה. לכן אני מקווה שדטרויט פיסטונס תזכה באליפות הקרובה (2006), ויש לי לזה לפחות 4 סיבות טובות.

 

בשם העניין (א)

ב-6 מתוך 7 השנים האחרונות (מאז שמייקל ג'ורדן פרש משיקגו), קבוצות מהבית המערבי של ה-NBA הן שזכו באליפות. וב-5 מתוך 6 הפעמים שהאלופה באה מהמערב, סדרת הגמר גם לא היתה צמודה (מ-Sweep של 4:0 ועד "הפסד-מכובד" של 4:2).

הקבוצה היחידה מהבית המזרחי שזכתה באליפות ב-7 השנים האחרונות היתה דטרויט (2004), והיא גם היחידה שהצליחה לתת פייט צמוד לקבוצה מהמערב, אפילו כשהפסידה (4:3 ב-2005).

לכן, כדי שההגמוניה של המערב לא תימשך, ותזכיר את ההגמוניה של מכבי, צריכים את דטרויט בסדרת הגמר של 2006, ורצוי שהיא גם תנצח בו.

 

בשם העניין (ב)

ב-14 מתוך 15 האליפויות האחרונות, זכו 4 קבוצות בלבד (שיקגו 6, הלייקרס 3, סאן אנטוניו 3, ויוסטון 2), למרות שכיום יש ב-NBA 30 קבוצות (באליפות הנותרת זכתה דטרויט). נשמע קצת חד-גוני מדי? אכן, אבל זה עוד לא הכל.

באותן 4 קבוצות שיחק תמיד שחקן-על סופר-דומיננטי, שלא במקרה גם תמיד זכה בתואר השחקן המצטיין (MVP) של סדרת הגמר - מייקל ג'ורדן בשיקגו (6 פעמים MVP), שאקיל אוניל בלייקרס (3), טים דאנקן בסאן אנטוניו (3) והאקים אולג'ואן ביוסטון (2). הקבוצה היחידה שזכתה ב-15 השנים האחרונות באליפות, בלי שחקן דומיננטי ומכוח עבודת צוות בלבד, היתה - איך לא - דטרויט.

כדי שכל קבוצה, גם קבוצה נטולת כוכב-על (וכמה כוכבי-על שכאלה יש היום ב-NBA? מקסימום 5), תאמין בלב שלם שהיא תוכל ללכת עד הסוף, בעזרת משחק צוות משובח, הגנה טובה וקצת מזל, דטרויט צריכים להוכיח לכולם פעם נוספת שזה אפשרי גם בימינו אנו, ושהאליפות שלהם מ-2004 לא היתה אירוע מקרי או חולף.

 

בשם העניין (ג)

ב-19 השנים האחרונות, זכו 5 קבוצות בלבד באליפות ה-NBA (שיקגו 6, הלייקרס 5, סאן אנטוניו 3, דטרויט 3, יוסטון 2). כלומר, רק 1/6 מהקבוצות ב-NBA מחזיקות בטבעת אליפות מאז 1986.

לכן, לכאורה, הייתי אמור לקוות - למען רענון השורות בטבלת הזכיות - שקבוצה חדשה תזכה השנה באליפות, ושהיא לא תהיה אפילו דטרויט, המחזיקה ברקורד לא מבוטל ביחס לשנים האלה (פינליסטית ב-2005, אלופה ב-2004, ואלופה פעמיים נוספות).

אבל, וזה אבל גדול, קשה לי לראות איזו קבוצה מהמערב תוכל למנוע מסאן אנטוניו להגיע לגמר (ויסלחו לי דאלאס, פניקס והקליפרס), וגם קשה לי לראות איזו קבוצה מהמזרח (חוץ מדטרויט) יכולה לתת לסאן אנטוניו פייט הגון בגמר עצמו (ויסלחו לי מיאמי, אינדיאנה וקליבלנד). לכן, דטרויט היא בבחינת הרע (האובייקטיבי) במיעוטו.

 

בשם העניין (ד)

אה, ושכחתי להגיד, שמכל 8 הקבוצות שהזכרתי לפני שנייה כמועמדות פוטנציאליות לזכייה באליפות השנה, אני מעדיף (שלא לומר אוהד) את דטרויט. וזו סיבה מעולה כשלעצמה לתמוך (סובייקטיבית) דווקא בה. Go Pistons, Go !

 

טוב, אני יודע, לא צריך לצעוק. הנה היו לנו 2 מקרים דומים, ובאחד העדפתי את האופציה המעניינת והמאוזנת, כאשר בשני העדפתי את האופציה שמעניקה שליטה לקבוצה אחת.

סתירה מהותית? לא בהכרח. בספורט, כמו בספורט, לאהוד קבוצה זה אומר לתמוך בה עד הסוף, גם כשההגיון אומר אחרת. ואולי זה לא רק בספורט, אבל זה כבר נושא לפוסט אחר.

 

נכתב על ידי , 26/12/2005 23:24   בקטגוריות ספורט ומה שמסביב  
70 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט



44,454
הבלוג משוייך לקטגוריות: החיים כמשל , 30 פלוס , פילוסופיית חיים
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות ללאופרד אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על לאופרד ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)