לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה
 


מטענים עודפים > להיפטר מהכל. ומייד. כמה שפחות יותר טוב /// מטענים עודפים > לאגור לעת מחסור. בשקיות פלסטיק גדולות /// מטענים עודפים > חלונות שוטפים > וחלומות עוטפים /// מ*ענים **דפים /// מטענים עודפים > בקרוב הסרט
Avatarכינוי: 

בן: 56

תמונה





מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    ינואר 2004    >>
אבגדהוש
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

 
הבלוג חבר בטבעות:
 
1/2004

הטיול כמשל והחיים כנמשל - חלק א' - ניסיון להגדרת הטיול



 

מבוא קצר שהוא בעצם הקדמה שלישית ואחרונה

 

לאחר מספר לא קטן של התחבטויות ושתי הקדמות מעגליות, יוצא מניפסט הטיולים הגדול-קטן שלי לדרכו הפתלתלה והסירוגית. כבר קראתי כמה "גבי ניצנים" שעיבדו תיאוריות משלהם ביחס לחיים בכלל, וכנגזרת גם יצרו מניפסט טיולי משלהם, וערבו בין השניים ערב היטב, אבל עד כמה שהזדהיתי עם חלק מהדברים, תמיד היתה חסרה לי זווית הראיה האישית שלי. ובמחשבה שנייה, זה טבעי לגמרי שהשקפת עולם תתעצב בהתאם לניסיונו של המשקיף. אז קחו את זה כמו שזה, אנקדוטות טיוליות טבולות בהרהורים, שנוצרו בחלקם על רמה מבהיקה שטופת רוח ושמש, ובחלקם האחר תחת גשם שוטף ואוהל נוטף, כולם כאחד סובייקטיביים למהדרין.

 

ורק הערה אחת. הסובייקטיביות היא אמנם אירוע פנימי, אבל היא מדבקת. זו דרכה לעבור מאדם לאדם ללא שתידרש להיות מוגדרת כחיצונית ומשותפת, כמו אחותה הגדולה והיומרנית. היטיבה להגדיר את זה סבתא שלי, שטענה באופן נחרץ ש"רייזה פיבר" (קדחת הטיולים) היא סוג של וירוס. נא להיזהר, אני מניח שזה עובר גם במרחב הוירטואלי. שנים לא הסכמתי לקשר בין הכמות הנכבדה של הטיולים שאבא שלי עשה ועושה (חזר בימים אלה מפטגוניה) לבין החיבה היתרה שלי לטיולים, בין היתר בשל חילוקי דעות גיליים עד כדי צבאיים על צורה ותוכן של טיול ראוי, אבל מאז שהבן שלי התחיל לגלות תסמינים דומים גם הוא, עוד בגן, אני כבר לא יודע. אם זה לא עניין גנטי, אז זה דפנטלי ויראלי.

 

[שברי קרחונים בפטגוניה]

 

 

אני: מחר נוסעים לאזור של ים המלח, לטייל קצת.

בן: חשבתי שנוסעים להודו.

אני: היינו אמורים, אבל ביטלנו בסוף בגלל הבית החדש. לא נורא. בשנה הבאה בטח נעשה את זה.

בן: אוף. טוב. אז הטיול הבא להודו. תבטיח.

אני: מבטיח (מסתכל לכיוון נורמה במבט המוסכם של 'אסור לשקר לילדים').

    

 

[אישה בהודו]

 

 

הגדרות ותיחומים הם הבסיס לכל שיח - או - יש להתאזר בסבלנות הראויה

 

לפני שאני מתחיל לחטט בנבכי הזיכרון כדי לשלות משם אירועים ראויים לציון שחוויתי, ולפני שאני מתחיל לדון ביני לבין עצמי בהשלכות השונות שיש לטיול על נפש המטייל ועל דרך ראייתו את העולם, ולפני שאני מתחיל להטיף על דרך הטיול הראויה ולהשליך מזה לדרך החיים הנכונה, נראה לי שכדאי להגדיר בכמה מילים את המילה טיול (וכמה, זה מושג יחסי, כידוע), כדי שנדע לפחות מאיפה אנחנו יוצאים לדרך הטיולית. לאן נגיע עדיין אין לי מושג כרגע.

[בקיצור, זהירות מיבשושיות קלה בשלב ההגדרתי]

 

הגדרות, מעצם טיבן, הן בעייתיות, חלקיות, הכללתיות ולעיתים אף מרגיזות בנוקשותן. לכן אני אנסה לדייק כמה שיותר איפה שצריך, ולהשאיר קצוות פרומים היכן שלא ניתן לדייק, וכמובן שתהיה לזה השלכה על היקף המלל ההגדרתי.

[ושוב בקיצור, עם הרפרפניים הסדרתיים הסליחה]

 

הייתי מעדיף להשתמש במילה מסע ולא במילה טיול, בגלל שהיא משקפת נכון יותר את מה שאני חושב על האירוע הזה ואת ההשלכות שיש לו על הנוסע / המטייל. אבל בגלל הפומפוזיות היומרנית של המילה מסע, וגם בגלל ההגדרה המקובלת והשגויה במקצת שלה - "נסיעה, תנועה ממקום למקום (בייחוד בין מקומות רחוקים זה מזה)" [המילון החדש של אבן שושן], הגדרה רחבה בהרבה מהגבולות הטבעיים של האירוע אליו אני מכוון, אני אדבק במילה טיול.

 

טיול מוגדר במילון החדש של אבן שושן באופן הבא: "הליכה ברגל או נסיעה למקומות שונים לשם סיור או לשם בידור". גם ההגדרה הזו לא ממש מדויקת, כאשר בחלקה היא מצרה מדי (לכאורה טיסה או שיט, וכן כל אירוע שלא יהיה לשם סיור או בידור, אינם בגדר טיול), ובחלקה היא מרחיבה מדי (למשל, נסיעה במסגרת העבודה לשם סיור תענה על ההגדרה, היות ואלמנט המטרה של הטיול אינו מוגדר דיו. כמו כן, ההגדרה חסרה אלמנטים מצרים אחרים כגון זמניות ורצון חופשי).

[לא נעים לי להגיד, אבל האבן-שושן הזה לא מצטייר כחכם גדול. מעניין איך היה יוצא מילון שאני הייתי עורך אותו (חוץ מהעובדה הברורה שבמקום 6 כרכים היו לו לפחות 30)]

 

אני ארשה לעצמי להגדיר את הטיול בדרך קצת שונה, כמורכב ממספר אלמנטים מצטברים והכרחיים:

 "יציאה על בסיס זמני מהסביבה היומיומית של האדם לסביבה אחרת, מתוך כוונה לשוב לסביבה המקורית לאחר חלוף תקופה כלשהי (להבדיל משינוי סביבתי על בסיס קבוע - מעבר, הגירה וכו'), הנעשית מרצונו החופשי של האדם (להבדיל מגירוש, הגליה וכדו') ולמטרות התואמות את מהות הטיול (להבדיל, למשל, מנסיעה על בסיס עסקי)".

 

עם זאת, ככל הגדרה כוללנית, גם ההגדרה הזו בעייתית ודורשת הבהרות, וקיימים תחומים אפורים בכל אחד מארבעת האלמנטים המרכיבים אותה, מהם אני אציג כמה, רק כדי להדגים (וגם כדי לזרוק מילה או שתיים על כל אחד מהאלמנטים, כמתאבן).

[רק כמה, נו! רשימת החריגים המלאה שמורה במערכת, ואם יש מזוכיסט בקהל, הוא יוכל לבקש ולקבל את גרסת הבמאי (124 עמודים) במחיר קרן].

 

אלמנט הזמניות

 

הטיול נושא בחובו אלמנט של זמניות, והקביעות זרה לו בדרך כלל, שכן הטיול, מעצם טיבו, מהווה חריגה מאורח החיים הרגיל, ואם הוא עצמו הופך לשגרה אינסופית, הוא חדל להיות בגדר טיול והופך להיות אורח חיים. הזמניות היא גם אחד מהכוחות המקיימים את הטיול והנותנים לו צביון מיוחד (ועל כך באחד הפרקים הבאים, שיעסוק בסגולות הטיול). כך למשל, הזמניות מאפשרת למטייל להתנהג באופן חופשי מבלי להתעמק בהשלכות המעשים היומיומיים שלו על העתיד, דווקא בגלל שהם  זמניים ולא יהוו דפוס התנהגותי להבא.  

[האזנתם להרצאה "הטיול הזמני". הרצה: פרופסור הר-סגור. התכנית משודרת בימי ב' ו-ד' במסגרת האוניברסיטה הפתוחה של גלי צה"ל. בשבוע הבא הפרק: "סגולות הטיול".]

 

סיטואציה גבולית היא אותם מקרים בהם המטייל יוצא למסע תזוזתי שאינו אמור להסתיים, כמו פנסיונר שמוכר את ביתו במטרה להפליג ביאכטה סביב העולם או לנהוג בקרוואן ברחבי יבשת אמריקה, עד אחרית ימיו. לכאורה, במקרה כזה המסע הינו עניין של קבע ואלמנט הזמניות אינו קיים יותר, אך עדיין היינו מגדירים אותו אדם ככזה שיצא למסע או לטיול לזמן בלתי קצוב.

[ועם כל הכבוד להגדרות, מי שקונה קרוואן ויוצא איתו לטיול לאינסוף, הוא בעיניי טיילן פר-אקסלנס. פגשתי כמה וכמה כאלה, והם מודל לחיקוי בשבילי לעוד שלושים שנה בערך. תארו בדמיונכם את ליאו קשישא דוהר על motor-home עם גלגלים בגובה של מטר והנעה אחורית, בשבילי עפר ביוקון, קנדה]

 

 

[הזוהר הצפוני ביוקון, קנדה]

 

בנוסף, עניין הזמניות אינו קל לקטלוג. הקביעה באם השינוי הסביבתי יהיה קבוע או זמני היא קביעה סובייקטיבית, פרי מחשבתו של המטייל, ואינה ניתנת לאבחון אובייקטיבי. לכן היא בעייתית במידת מה, בכל מה שנוגע לצרכי מחקר-טיולי (תחום שאני מתכוון להחדיר בקרוב לעולם האקדמיה). ויותר גרוע, לפעמים המשונע עצמו אינו יודע מה מטרתו.

 

למשל, ישנם מקרים בהם אדם העוזב את סביבתו המקורית סבור שאותו שינוי סביבתי הוא זמני, אך למעשה בחינה עצמית מדוקדקת היתה מגלה בפניו כי העזיבה הינה לתקופה בלתי מוגבלת או ממושכת והחזרה לסביבה המקורית היא רק משאלת לב (כמו יורד שיוצא לחפש את מזלו בחו"ל ו"מאמין" שעזיבתו את המולדת היא זמנית, אך בסתר ליבו יודע כי אין מדובר בעזיבה זמנית, או כמו גולה שמאמין שיחזור לכשיתאפשר אך מועד חזרתו אינו ידוע ואינו תלוי בו עצמו - ואני מתעלם לרגע מזה שיורד או גולה לא עונים על אלמנטים אחרים של ההגדרה, הבאתי אותם כאן רק לצורך עניין הזמניות).

[למען הסר ספק, למקרים כאלה אני לא מכוון. מה לי וליורדים או גולים?!]

 

בדומה, קיימים מקרים רבים בהם יוצא המטייל למה שהוא נגדיר כטיול ל"תקופה בלתי מוגבלת", או כטיול עם "כרטיס לכיוון אחד", ועל כן אלמנט הזמניות אינו מתאים לכאורה באופן מלא להגדרת המונח, אך יש לציין כי גם במקרים אלה המטייל מתכוון מלכתחילה לשוב בחזרה לסביבתו הטבעית, ואין לבלבל כוונה לטייל במשך תקופה ממושכת, לעיתים אף ממושכת ביותר, עם כוונה לעזוב את הסביבה הטבעית לתקופה בלתי מוגבלת.

[למען הסר ספק, למקרים כאלה אני דווקא כן מכוון. אלה בריות כלבבי!]

 

אלמנט הרצון החופשי

 

קיימים מקרים בהם היציאה לטיול אינה נעשית מרצון חופשי, כגון היגררות אחרי חבר או קרוב משפחה אשר מעוניין לטייל ו"מכריח" את המטייל הנוסף להצטרף אליו. קשה לקטלג מקרים כאלה, כי קיימת חשיבות למידת העוינות שמתפתחת אצל הנגרר כלפי הטיול. נגרר כזה יכול לסיים כטיילן אך יכול גם לסיים את הטיול כלעומת שבא, ובמקרה כזה הוא אמנם טייל פיזית אך לא כמטייל ולמעשה לא בצע פעולה אמיתית של טיול.

[אני מכיר כמה סקפטיים כאלה שאם אני אגרור אותם בכוח הם עוד יהפכו לטיילים מדופלמים]  

 

ניתן לחשוב גם על סיטואציה בה עזיבת הסביבה הטבעית אינה רצונית, אך בעקבותיה ובנסיבות החדשות שנוצרו, האדם שנותק מסביבתו מנצל את ההזדמנות לעריכת טיול, כגון אדם שפוטר ממקום עבודתו בארץ זרה ואינו יכול לשהות בה יותר, ומנצל עובדה זו לטייל במקומות שכנים עד חזרתו למקום מגוריו הקודם או בדרך ליעדו הקבוע הבא. במקרה כזה אי הרצון המקורי הוא טפל לרצון החופשי ההמשכי.

[קטגוריה זניחה ביותר. רוב אלה שיוצאים לעבוד בחו"ל לא מרימים את האף מהניירות או מהמסך, וכשהם מסיימים את העבודה הם ישר עולים על מטוס להשוויץ בכסף שהם תחבו לכיס]

 

אלמנט עזיבת הסביבה הביתית

 

אדם אינו יכול לטייל בתוך ביתו. לשוטט כן, אבל לא לטייל. גם לא בגינה הירוקה יותר של השכן החברותי שאצלו אתם צולים חזה עוף במרינדה בסופי שבוע. הטיול חייב לכלול בתוכו עזיבה של המוכר לטובת החדש או הלא-ידוע, גם אם החדש אינו מרוחק עד מאוד מהמוכר מבחינה גיאוגרפית. ואפילו, גם אם החדש דומה באופיו למוכר, למרות הריחוק הגיאוגרפי. שכן, טיול בהגדרתו הוא שובר שגרה קיימת. הוא יוצר אמנם מיני-שגרה משלו, אבל באלמנט העזיבה הדגש אינו על קיומה או אי קיומה של שגרה, אלא על נטישת השגרה רגילה, שזהו אחד מהערכים המוספים הגדולים של הטיול. אני לא מתכוון להרחיב בעניין הזה בינתיים, כי לאלמנט הריחוק יש משמעות גם לצורך סיווגי הטיולים, ושם אני כבר ארחיב יותר בנושא הזה.

[תודו שאתם במתח! ואם עדיין לא, אני אוסיף שהדיון הנוסף בסוגיה הזו מתקשר באופן ישיר למותה בטרם עת של נסיכה ידועה עם שם קצר במיוחד]

 

אלמנט הניידות

 

אם שמתם לב, בהגדרה שלי לא מופיע תנאי שמחייב ניידות. לדעתי טיול יכול להיעשות גם באמצעות דריכה במקום, או לפחות סדרה מתנייעת של דריכות במקום. זה נושא מרתק (yeah right), שרק הדיון בו יכול להשתרע על כמה עמודים, ואני אותיר אותו לנספחים שיחתמו את הסדרה הטיולית.

[הכרתי כמה "טיילנים" שלא זזו מהכסא במשך שנים. כאלה אני לא ממש מחשיב, אפילו אם הכסא שלהם נמצא באיזה גסט-האוז נידח בפרו. אבל יש סיטואציות גבוליות מעניינות אחרות. תאמינו לי]  

 

[המאצ'ו-פיצ'ו בפרו]

 

אלמנט המטרה

 

אני חייב להודות שנתקלתי בקושי רב לציין "רשימה סגורה" של מטרות המתאימות לטיול להבדיל ממטרות שאינן מתאימות לטיול. קיימות מטרות מסוימות, כגון הנאה (או "בידור" בלשון מילון אבן שושן, אשר לטעמי כלול במסגרת ה"הנאה" אך אינו רחב כמוה), נופש ומנוחה, חווית חוויות, שופינג וכדו' אשר מזוהות עם המונח טיול ומתאימות לו, להבדיל ממטרות מסוימות אחרות, כגון נסיעה למטרות עבודה, אשר לחלוטין אינן מתיישבות עם מהות הטיול.

[כן, גם שופינג. עוד לא התחלתי בכלל לדבר על הטיול הממושך, שהוא הוא לב מעייניי. אז בינתיים, גם שופינג נחשב]

 

לעומת זאת, מרבית המטרות העולות על הדעת אינן ניתנות לאפיון קטגורי ככאלה התואמות או שאינן תואמות את מהות הטיול. כך למשל, מטרת ה"סיור" הנזכרת במילון אבן שושן, יכולה להתאים למהות הטיול אך יכולה להיות במסגרת ביצוע עבודה ואז וודאי שלא תתאים למהות הטיול. בדומה, מטרה של ביצוע פעילות ספורטיבית (טיפוס הרים, טרקים, סקי, גלישה וכדו') נראית תואמת את מהות הטיול, אך כאשר ספורטאי יוצא מארצו כדי להתחרות בתחרות בינלאומית, נסיעתו אינה מהווה, כשלעצמה, טיול. מנגד, מטרת לימודים, אשר במחשבה ראשונה אינה מתאימה למהות המונח טיול (כגון נסיעה ללימודים באוניברסיטה בחו"ל למשך שנה), יכולה להתאים עד מאוד למהות הטיול, מכיוון שאין טיול שאין מעורבת בו למידה (החכמה - הכרת תרבויות חדשות, נופים, דרכי חיים, היסטוריה של המקום וכדו') ולעיתים הלמידה-ההחכמתית היא אפילו המניע העיקרי לעריכת הטיול.

[אני יודע שאסור להשוויץ, אבל אצלי זה ככה. תרבויות שונות ונופים מעניינים זה הקיק שלי]

 

בנוסף, עזיבת הסביבה הטבעית נובעת לפעמים מכמה מטרות, אשר חלקן מתאימות למהות הטיול וחלקן האחר לא. אי לכך, אני משאיר את האלמנט הזה בתור אלמנט "פתוח" ואני אסתפק בציון העובדה שעל המטרה להיות תואמת את מהות הטיול, כאשר המבחן האמיתי יהיה לגבי כל מקרה לגופו, ובהתאם לנסיבות העניין.

[אני מודע לזה שבעשותי כן אני יוצר הגדרה שמפנה אל המונח אותו אני מנסה להגדיר (טיול = … ולמטרות התואמות את מהות הטיול), אך אם כל חטאי בעניין הזה הוא בתיאותולוגיה חלקית, אני אשא בו בגאון]

 

לסיכום פרק ההגדרות הכללי

 

כרוב הדברים בהם אנו נתקלים בחיינו, גם הטיול אינו ניתן להגדרה ממצה, אשר גודרת את גבולותיו של האירוע באופן מדויק שאינו מרחיב מדי או מצר מדי, אך לצורך המאסה הקטנה שלי די בהגדרות שהבאתי ובעצם ניתוח המאפיינים השונים (דבר בר תועלת כשלעצמו), ואני רק אציין שמכלול תתי המבחנים שפרטתי למעלה, ייתן בידי כל אחד ואחת כלי לזיהוי האירוע הטיולי בסבירות גבוהה ויאפשר להבחין אותו מאירועים אחרים אשר אין לי (ובטח גם לכם) כל עניין לעסוק בהם (אל תצחקו לכם, זה כלי שימושי ביותר!).

[הפרק הבא יעסוק בסיווגי טיולים, ואלה שאחריו ייכנסו יותר לעובי הקורה הפילוסופית-טיולית של הטיול הממושך. ביניהם יבואו כמה אתנחתאות קלות, בדמות פוסטים שפויים יותר, ואני שומע עד כאן את אנחת ההקלה למראה ההערה האחרונה]

 

 

ההקדמה הראשונה

ההקדמה השנייה

 

נכתב על ידי , 25/1/2004 13:27   בקטגוריות הטיול כמשל והחיים כנמשל  
58 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   2 הפניות לכאן   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט



44,454
הבלוג משוייך לקטגוריות: החיים כמשל , 30 פלוס , פילוסופיית חיים
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות ללאופרד אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על לאופרד ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)