כינוי:
בן: 56 תמונה
RSS: לקטעים
לתגובות
<<
פברואר 2012
>>
|
---|
א | ב | ג | ד | ה | ו | ש |
---|
| | | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | | | |
הבלוג חבר בטבעות: |
קטעים בקטגוריה: .
לקטעים בבלוגים אחרים בקטגוריה זו לחצו .
מטענים עודפים - חלק ט' (ואחרון)
בעת שד' הסתער אל המטרה, הוא נדמה בעיני אברהם לאביו, כפי שדמיין אותו פעמים רבות בילדותו, מזנק על פדאיון ומשסף את גרונם בסכין בלב החשכה. אברהם, אשר ראה אל מול עיניו אף את זקני הקיבוץ המקטרגים, סרב לקחת חלק בטקס הפאלי עתיק היומין, מכוח אותה התרסה מובנית כנגד מעשיו של אביו, אשר היתה טבועה בו עוד משחר נעוריו, התרסה כנגד מה שנחשב לבזוי בעיני סביבתו. אלא שבעוד אברהם כפה על עצמו דום, הסתחררה מולו מציאות אחרת. החשכה פינתה מקומה לאור ניאון, משסף הגרונות התחלף באדם שזה עתה חטף צרור יריות מטווח קצר בבטנו, והמעשים ההירואים-אך-המיותרים מימי קום המדינה הפכו למאבק הכרחי לחיים-או-למוות בהווה אכזרי ומסוכן גם עבורו. אף על פי כן נותר אברהם ישוב על מקומו בעוד ד', ששנייה קודם לכן זינק לחלל האוויר, צנח על הרצפה והחל מתבוסס בדמו. נביל, תת-מקלע-מעשן-עדיין בידו, התקרב לד' ואחז בראשו, קירב את פניו לפנים שהדם החל אוזל מהן, ולחש לאוזנו דבר מה. לאחר מכן התרחק ממנו צעד אחד, וירה ירייה מדויקת לראשו של ד' מטווח קצר.
תת נספח התרבות קיבל הודעה משמחת. התכנית המקורית הצליחה, והמשאית נתפסה על ידי שניים מאנשיו, והיא מוסעת עכשיו לגבול בליווי של שני רכבים מאובטחים. כבר היה מאוחר מדי מכדי לעדכן את מחפוד, שזה עתה יצא לדרכו, אך היה עליו לרדת לבר כדי ליידע את ד' בדבר ההתפתחויות החדשות. לא היה לו מושג האם היה זה אות להתקפלות מיידית, או שמא התכנית היתה להמתין למחפוד, חרף הסכנה שהיתה גלומה בכך. אלא שד' לא נמצא בבר, וגם שלושת הניסיונות המקובלים להשיגו בטלפון הנייד שהחזיק לשעת חירום לא צלחו. בלית ברירה פעל תת נספח התרבות על פי הספר, ועזב מיידית את הזירה לעבר אחת מדירות המבטחים שהחזיק המוסד ברבת עמון.
נביל, אשר פירש את העזרה שהגיש לו אברהם במסדרון בית החולים ואת קיפאונו בעת ניסיון הבריחה של ד', כשיתוף פעולה משפחתי, ניגש אל אברהם, טפח על שכמו, ואמר "זה תפקידי בחיים האלה. תפקיד מגעיל אבל לפעמים גם מסַפק". לאחר מכן מסר לידי אברהם תת-מקלע, והוסיף "עכשיו נצטרך לברוח מכאן ביחד, עוד מעט יגיעו כוחות הביטחון. אז כדאי שגם לך יהיה נשק, לכל מקרה". שלושת חברי התא זעמו. המבצע עליו עמלו זמן כה רב עמד בפני כשלון היות ועתה היה עליהם להימלט מהחדר, המפעיל שלהם לא היה זמין לשם מתן הוראות, ועכשיו הישראלי מצויד בנשק משלו. אחד מהם החל לצעוק על נביל, אך נביל פנה לעבר גופתו של ד', אשר ממנה החלו לבקוע צלצולי טלפון בפעם הרביעית. נביל התכופף לעבר ד', שלף מכיס מכנסיו את המכשיר, וענה "כן" בעברית חסרת מבטא.
מרותק למיטתו, אך מרוגש וחסר יכולת להירדם, החליט חיים להמשיך בכתיבה אותה נאלץ להפסיק קודם לכן. בתחילה היתה דאגתו נתונה לגורל הדפים שנותרו על הבר בעת שלקה בהתקף, אך לאחר שחשב על הדברים זמן מה, החליט להתחיל את כתיבתו מחדש, ובאופן אחר. מאז ומעולם האמין חיים שדברים לא קורים ללא סיבה. אם אבדו הדפים, הרי שזה אות לכך שעליו לתקן את סגנון כתיבתו החלוד. ועל פי אותו עקרון, העז לראשונה לבטא את המחשבה ששכנה בליבו כבר מזה כמה שעות, אם נגזר עליו להסתתר בירדן ולקטוע את שגרת חייו, הרי זה סימן לכך שעליו לשנות את סגנון חייו החבוט. וכך, חדור כוחות מחודשים, ניגש חיים במרץ לשכתוב קורות חייו, מתעלם לחלוטין מהרעשים הטורדניים שנשמעו מרחוק, ואשר הזכירו לו משום מה את רעשי היריות המרוחקים לצלילם נהג להירדם בשלוש המלחמות בהן נטל חלק.
אברהם עוד חש את מגע ידו של נביל על שכמו. בידו החזיק בתת מקלע מסוג שלא הכיר, ומולו עמדו שלושה גברים זועמים, ואח-למחצה-בפוטנציה שענה לטלפון נייד כאילו הוא ישראלי. הפעם הוא סרב לחשוב על התוצאות. לא עוד שיקולים טקטיים, אמר בליבו, פשוט עשה פעם אחת בחייך את הדבר הנכון, בלא לחשוב על מה שייאמר מאחורי גבך לאחר מכן בשבילי הקיבוץ. ואז, בתנועה אוטומאטית איזן אברהם את תת המקלע וריסס את החדר לרוחבו ולאורכו, עד שמחסניתו של כלי הנשק התרוקנה מכדורים. מול עיניו פרכסו גופים מתעוותים. אברהם הפך את אחיזתו בתת המקלע, והחל לחבוט בשלושת חברי התא, עד שווידא כי תזוזותיהם חדלו. לאחר מכן ניגש אל נביל, ששכב מדמם על הרצפה בסמוך לד', והתנצל. "זה בסדר" ענה לו נביל בשקט, "רק עזרת לי למלא את ייעודי בחיים מהר יותר". אברהם התנצל בשנית ללא קול, על אף שלא היה בטוח אם ההתנצלות כוונה לעבר ד', נביל, אביו או הוא עצמו, ואז לקח את נשקו של נביל ונמלט לעבר היציאה, תוך שהוא חולף על פניהם של כמה אנשים מבוהלים במסדרונות בית החולים.
[ביום המחרת נחתה אשתו של חיים ברבת עמון. משגילתה על ההתקף שבעלה עבר, ציוותה עליו לחדול מנסיעותיו הממושכות במשאית, שכבר מזמן טענה כי אינן טובות לו בגילו המתקדם ולאור מצבו הבריאותי. לאחר ששמעה ממנו את עלילותיו ביתר פירוט בעל פה, ואחרי שעדכנה אותו בנעשה בארץ ובמשפחה, התפנתה לקרוא את שהספיק לכתוב ביממה האחרונה, והתרשמה. היא אף ירדה אל הבר ומצאה שם את הנוסח הקודם שהחל לכתוב, אך מצאה אותו ילדותי במקצת ומרתק הרבה פחות. כשחזרו ארצה החל חיים להעלות על הכתב את כל סיפוריו שבעל פה, אלו שסיפר לעצמו במשאית ואחרים שצצו בדמיונו שהלך והשתכלל יחד עם כתיבתו, ובעידודה של אשתו הוציא קובץ של סיפורים קצרים שקצר הצלחה מסוימת, אשר היה בה די כדי לגרור אחריו אוספים נוספים. בתמורה התעקש חיים שאשתו תשלים תואר ראשון בפסיכולוגיה, חלום ילדות ישן שלא מומש על ידה עד כה, ומאז אותה שנה, מדי שנה בשנה, נהגו השניים לטוס לירדן על מנת לחוג את חייהם החדשים, כשהם מתאכסנים במלון קטן בשם Freedom, ומרימים כוסיות קטנות של שיבאס לצלילי נגן הפסנתר המוכשר של המלון.]
מחפוד עשה את דרכו לאורך המסדרון, משנן לעצמו את הפניות שעליו לבצע, אך משהתקרב מרחק של שני עיקולים טרם למחוז חפצו, הופרע הלך מחשבתו. צרור יריות ארוך נשמע מהכיוון אליו פסע, מלווה בצרחות שבקעו מגרונם של מספר אנשים. מחפוד קפא על מקומו. לפי ההוראות היה עליו לסגת מייד חזרה אל המלון ולחכות ליד הבר. או שמא היריות באו ממקום אחר? אך ממתי נשמעות יריות בבית חולים? ובעוד מחפוד חוכך בדעתו מה עליו לעשות, חלף על פניו איש, נושא בידו תת מקלע, בריצה אחוזת אמוק, אשר תוך שניות נעלם לעבר הכיוון ממנו בא מחפוד. זה הספיק למחפוד. הוא פנה אחורנית והחל לחזור למלון. רק שלא יסרבו עכשיו לתת לו את 200 השקלים המזוינים האלה.
[הלווייתו של נביל נערכה בכפר הולדתו. באישור מיוחד מהשלטונות הירדניים והישראליים, הותרה העברת גופתו לשטח ישראל. בהלוויה השתתפו אלפי אנשים, ובעת שנישאה גופתו בראש התהלוכה, נורו יריות לאוויר והושמעו סיסמאות רבות כנגד הכובש הציוני. לבקשת אמו של נביל, ולאור זאת שאביו לא היה בין החיים, את נאום ההספד נשא אחיו למחצה של נביל, איברהים. איברהים, שנולד מחוץ למסגרת הנישואים לאב מוסלמי ולאם נוצרייה מנצרת, המשיך לעקוב מרחוק אחרי משפחתו שבשטחים, על אף שנשבע שכף רגלו לא תדרוך לעולם בבית אביו, לאחר ששמע מאימו איך היא גרושה על ידי אביו בעקבות לחץ משפחתו שהתנגדה לנישואיי תערובת. איברהים נאות לבקשת אימו של נביל, רק לאחר שזו גילתה לו שמשאלתו האחרונה של אביו היתה שהוא ישא הספד על קברו שלו, אך המשפחה הצליחה לאתר את עקבותיו רק מאוחר מדי. איברהים הסכים לעשות את המחווה, היות ואביו כבר לא היה בין החיים ולכן לא היה בכך משום הפרה של הנדר שנדר לעצמו. בעת ההספד מיעט אברהים במילים על אחיו למחצה, שאותו לא הכיר כלל, אלא הסתפק בכמה משפטים שהוכתבו לו מראש על ידי אימו של נביל, אשר המפתיע ביניהם עסק בשנה בה למד נביל בבית ספר ערבי-יהודי ביפו בזמן שאביו עבד של כקבלן משנה בפרויקט גדול מימדים, עד שמשפחתו נאלצה לשוב חזרה לשטחים לאחר שבפשיטה שגרתית נתגלה שאינה מחזיקה בתעודות זהות כחולות. במקום להכביר מילים השמיע אברהים קלטת בה נשמע נביל מרצה את משנתו הפוליטית, ואשר בסיומה ביקש נביל למות מות קדושים למען שחרור מולדתו. איברהים קינח את דבריו בכך שהוא שמח שמשאלתו של אחיו נענתה, והקהל הרב הסכים עמו בהתלהבות.]
לקראת היציאה מבית החולים השליך אברהם את תת המקלע, והאט את ריצתו לכדי הליכה, מנסה להימנע מהתנשפויות בולטות. מבית החולים הוא פסע היישר אל עבר המלון הסמוך, וחיפש אחר הבר, המקום שד' סימן אותו בפניו כמקום המפגש המוסכם של כוחות המבצע הישראלים. אלא שבבר לא היה אותה שעה איש, מלבד כמה מלצרים. מתוך יוזמה שלא ידע שטמונה בו, יצא אברהם מיידית מהמלון, נופף למונית, וביקש מנהגה להסיע אותו לאזור השגרירויות הקרוב, על אף שלא היה בידיו כסף לשלם לו. את השם ישראל הוא פחד להגות, מחשש שיסורב. משעצרה המונית ליד שגרירות ארצות הברית, מיהר אברהם לברוח ממנה היישר לעבר השומר שעמד בפתחה, אשר נדרך לעומתו. לבסוף, לאחר שנמצא מי שישלם לנהג את הסכום הפעוט שזה דרש, הוכוון אברהם לעבר השגרירות הישראלית ששכנה בסמוך, ובסיומו של הליך לא פשוט שארך כשבוע ימים הושב לישראל מבלי שהשלטונות הירדניים ידעו מאום על זהותו או מעשיו.
[ד' הוחלף בתפקידו על ידי ה', אשר עם פרישתו ירש את מקומו ו'. תת הנספח מונה להיות נספח של ממש בשגרירות אחרת, ולימים אף זכה לשוב לשגרירות ישראל בירדן במעמד של תת שגריר.]
מחפוד התנהל בעקבותיו של אברהם מבלי לדעת, אלא שבהיכנסו למלון חלף על פניו אברהם בשנית, עובדה שהעלתה תמיהה אצל מחפוד, אך לא יותר מכך. משהגיע לבר הבחין אף הוא שהבר ריק מאדם, אך היות וחשש לנהוג בניגוד להוראות שקיבל, המתין מחפוד בבר לכך שיבואו לחלצו משם. את עיניו משך הפסנתר השחור והגדול שעמד במרכז החלל ונדמה היה כאילו החדר כולו סובב סביבו. מחפוד, אשר זמנו היה בידיו, התיישב ליד הפסנתר והחל לנגן להנאתו, ולהנאת המלצרים שהתקבצו כולם להאזין לנגינתו.
[משחזר אברהם לקיבוץ, מייד פנה אל אימו ודרש ממנה בתוקף לספר לו את דבר השערורייה שבשלה נאלצה לעזוב את מקום מגוריה ולעבור להתגורר בקיבוץ. אימו, אשר ביקשה לשמור על כבוד משפחתה, סירבה בתחילה לשתפו בסודה, אך משנוכחה כי אברהם לא יסתפק בהתחמקות אלגנטית, סיפרה לו על ניסיון האונס שחוותה כאשר אחי אביה ניסה לנצלה מינית. ומששאל אותה אברהם מדוע הגלתה עצמה מרצון ולא פנתה למשטרה, שהרי היא לא זו שחטאה, השיבה כי היא נכנעה ללחצה של המשפחה, שהתנגדה לחשיפת הבושה ברבים ואף נטתה להאשים אותה כי פיתתה את דודה מבלי משים. אברהם ביקש למחות בפניה על כניעתה ללחץ החברתי, אך אז נזכר כי בשבוע שעבר עליו בשגרירות הישראלית בירדן בציפייה לחזרה ארצה, נשבע שלא יוכיח אף אחד עד אשר יקיים את שהבטיח לעצמו לעשות. על כן, את טרונייתו כלפי אימו על כך שבגדה במצפונה וציוותה על אביו גלות מאונס במשך שנים כה רבות, הוא היפנה אל אימו רק שנה לאחר מכן, אחרי שנטש את הקיבוץ עם משפחתו, וניצל את הפרסומת לה זכה לשם הקמת וניהול תנועה חברתית-מדינית, התומכת בין היתר במציאת פתרונות יצירתיים להשגת שלום בין הישראלים לפלשתינאים, עמדה ישנה-חדשה בה החזיק, אך הפעם מתוך הכרה בצדקת דרכו. את הזמן החופשי המועט שנותר לו מעבר לשעות ולימים שהקדיש לתא המשפחתי, לעבודה, ולתנועה שעמד בראשה, הקדיש ברובו לשניים: שיפור יחסיו עם אביו, שרק עתה הבין אברהם את עוצמת הבגידה שבגד בו במשך השנים, וצפייה מרובה ככל שניתן בהופעות מחול ובלט מודרני.]
במשך ימים רבים התנוססו בעיתונים היומיים כותרות רבות שהיו קשורות לסיפורנו. החל מתאונת הדרכים רבת ההרוגים שסוקרה בליווי תמונות ענק של מכוניות מעוכות בתחתיתו של וואדי, והמחדל בהעמסת הסחורות שהתגלה אצל מוביליה של חברת מפעלי ים המלח שזכה אף הוא לכותרות, דרך מבצע סיכול הברחת הענק של חומרי הנפץ מירדן לישראל ומותו ההירואי של ד' במהלכו, שעוררו הדים רבים וכיכבו גם בעיתוני סוף השבוע, וכלה בסיפור המרגש על חטיפתו וגבורתו של אברהם, שנאלץ לדחות בקשות מצד מעריב וידיעות אחרונות גם יחד לכתיבת ספר על עלילותיו. אך משום מה, שמו של מחפוד נפקד מהעיתונים לגמרי.
[האחראי על הבר הבחין מיד בפוטנציאל שהיה טמון בנער, אשר ניגן על הפסנתר במיומנות ובחן לא מבוטלים. על כן, מייד כאשר סיים מחפוד לנגן, זימן האחראי את הנער לחדרו ושם הציע לו חוזה למשך שנה, עבור שכר גבוה, אותו ביקש ממחפוד להסתיר מיתר העובדים, בסך של 1,000 דינרים לחודש. מחפוד, כהרגלו, הסכים להצעה ללא דיבורים מיותרים. מחצית מהכסף היה שולח לדודיו, אשר בתחילה דרשו ממנו לשוב מייד הביתה אך עם חלוף הזמן השתכנעו כי הדבר הינו לטובה, גם בשל השמועות שהסתובבו בכפר באשר לדרך בה הגיע הנער לירדן, ואת המחצית השנייה הותיר לעצמו. בתחילה חסך מחפוד את מרבית חלקו, מתוך כוונה לטוס מירדן לארצות רחוקות, אך ככל שנקף הזמן הוא נקשר לרבת עמון, לרחובותיה ולקסמיה, וגם לנערה מקומית אשר לימים נשא אותה לאישה, ובמשך שנים לא מעטות המשיך לנגן ארבעה ערבים בשבוע על הפסנתר בבר של מלון Freedom, גם כאשר מצא לעצמו עבודה מכניסה יותר לשעות היום. כששני ילדיו היו שואלים אותו אם תמיד אהב כל כך לנגן על פסנתר, הוא היה משיב להם כי מזמן מזמן, בעולם אחר, היו מכריחים אותו לנגן ואז הוא שנא את הנגינה, אך ברגע שהנגינה החלה להיעשות מבחירתו, היו רגעי הנגינה הרגעים המאושרים בחייו, חוץ כמובן, מהיום בו פגש את אימם, היום בו נשא אותה לאישה, והימים בהם שניהם יצאו לאוויר העולם.]
סוף.
| |
מטענים עודפים - חלק ח'
ככל שהתקרבה השעה הגורלית הפכו חברי תא המחתרת לדרוכים יותר ויותר, ועצבנות מתוחה החלה להשתרר בחדר הגדול. נוכחותו של אברהם הקשתה עליהם לפעול באופן חופשי, ונביל נאלץ להתמודד עם הערות ורטינות שהופנו אליו מדי כמה דקות. לבסוף לא יכול היה יותר, והחליט לקחת עמו את אברהם לטיול במסדרונות הריקים של האגף הנטוש של בית החולים. מאז החליטו השניים כי קיימת סבירות גבוהה כי הינם בני משפחה, שינה נביל את יחסו לאברהם, ואפילו הרגיש כי הוא יכול לסמוך עליו במידת מה. השניים לקחו עמם חבילה גדולה של גרעיני אבטיח, ושוטטו במסדרונות תוך שהם מפצחים את דרכם יחדיו ומנהלים שיחה על כל דבר שצץ בראשם, למעט הסכסוך הישראלי-פלשתינאי, ומותירים אחריהם שביל קליפות לסימון הדרך חזרה. וכך נמשכה לה האידיליה עד שנתקלו בד' באחד מפיתולי המסדרון.
חיים הקיץ משינה לא ממושכת אך עמוקה. לגופו היו מחוברים חוטים מוליכי חמצן ונוזלים, אך הרגשתו הכללית היתה סבירה, אם כי מנומנמת. זה בטח שום דבר, אמר לעצמו, רק תוצאה זמנית של כל המתח שעבר בימים האחרונים, יחד עם יותר מדי שיבאס. אך על אף דברי ההרגעה העצמיים המתין חיים בציפייה לביקור הרופא, שכן היה סקרן לדעת מה באמת ארע לו ומה הדבר אומר ביחס לעתיד הקרוב שלו בדרום אמריקה. הרופא אושש את הסברה, כשהציג בפניו את תוצאות בדיקת הא.ק.ג. שהצביעו על התקף לב קל, אך ציווה עליו על מנוחה של כשבוע ימים. טיסה לא באה בחשבון למשך השבועיים הקרובים, חד וחלק. רוחו של חיים נפלה באחת. תוכניתו, שעד אז הוצאה לפועל כמתוכנן, עמדה בפני מכשול רציני. הרי תוך שבועיים בוודאי תעלה המשטרה על עקבותיו וכל ניסיון להיעלם לתוך מרחביו של העולם השלישי ירד לטמיון.
כשנתקלו עיניהם של ד' ושל נביל אלה באלה, היתה זו הדגמה מצוינת כיצד באחת הופך מבט נינוח לדרוך ואישונים מצטמצמים לכדי שנאה יוקדת. ההמשך היה שייך יותר לסרטי פעולה מאשר למציאות, ואולי בעצם לא. השניים לא היו חמושים בנשק חם, ולכן שלפו כל אחד אולר קפיצי נסתר מתוך מכנסיו, ועוד לפני שאברהם הספיק להבין במה מדובר, הסתערו זה על זה. אברהם, המום, צפה בשניים נאבקים אחד בשני, תוך שהם מתגלגלים כה וכה על רצפת המסדרון. לבד מחתכים קלים לא הצליח אף אחד מהם לפצוע באופן ממשי את השני, היות ושניהם היו אמונים על לחימה פנים מול פנים ונטרלו זה את מהלכיו של האחר. נביל וד' לא הוציאו מילה מפיהם, אלא לחמו לחיים ולמוות בחירוק שיניים. לבסוף, אברהם, שראה כיצד חייו של חוטפו-אחיו-למחצה-בפוטנציה עומדים בסכנה, אשר חוץ מהיותו איום לחייו היווה גם את כרטיס היציאה שלו מהסיוט הזה, נטל בידיו כסא שעמד בפינת המסדרון, והטיח אותו חזק ככל שיכול היה בגבו של הגבר שנראה היה שעוד רגע קט ינעץ את אולרו בגופו של נביל.
כמה מטרים למעלה יותר, במלון הצמוד, טרף מחפוד את ארוחת הצהריים המאוחרת שהוגשה לו, ואשר לא הזכירה במאום את הארוחות הדלוחות שהכינה דודתו בכפר. על אף שמאז שעלה למונית לא היה חופשי לעשות כרצונו, ההרגשה היתה כאילו הוא כלוא בתוך כלוב זהב, והתנאים הבסיסיים להם זכה נראה בעיניו כמותרות אשר שבוע קודם לא היה מעלה על דעתו כי יזכה להן. מאורעות היומיים האחרונים אפשרו לו לחשוב על דברים שבעבר נמנע מלהרהר בהם, והוא כבר גמל בליבו כי כאשר ישוב לכפר הוא יחפש לעצמו מקצוע של ממש, אשר יאפשר לו בעתיד לצאת מגבולות הכפר ולגלות את עולם הגדול. ואם אפשר אז מחוץ לשטחים. ירדן נראתה לו כאופציה לא רעה בכלל.
[אני מניח שההפטרות ממטענים עודפים, בייחוד אחרי תקופה ארוכה של אגירתם, עושה טוב לגוף או לנפש, ואפילו מביאה לסוג של קתרזיס. כלומר, אני יודע שככה זה אצלי, ואני מניח שזה כך גם אצל כל השאר. כמו בסדנאות לשחרור לחצים בהם נהוג לשחרר כעסים כדי לרוקן במעט בטן מלאה, כך גם במקרים של שכלול רעיונות או הוצאה לפועל של יכולות, ובטח שגם במקרים של מימוש שאיפות, בהם היישום מקנה הקלה לנפש, אם לא קורת רוח. העובדה שבמקרים אלו האלמנטים המשתחררים לאוויר העולם אינם שליליים או כוחניים אינה משנה, התהליך דומה. עצירות, נפשית לא פחות מפיזית, מקשה על ישיבה בנחת.]
לאחר שאברהם סייע לנביל להכניע את ד', סחבו שניהם את ד' המעולף עד לחדר המחבוא. שם, בחדר, היה נביל עסוק בהתייעצות עם חברי התא באשר לגורלו של ד'. נביל סבר כי יש להוציאו להורג בו במקום, בגלל הסכנה הטמונה בו ובשל עברו העשיר בחיסול מבוקשים, ואילו חברי התא פחדו כי הדבר ישבש את המבצע והם ביקשו להמתין להוראות ממפעילם. אלא שנביל לא היה מוכן להמתין פעם נוספת להוראות מגבוה, אשר יימנעו ממנו לבצע את ייעודו בחיים, רצח בשם ההתנגדות לכיבוש, ייעוד שהיה שני בעיניו רק לפעולה אחת, מוות בשם ההתנגדות לכיבוש. ועוד היה מדובר באדם אשר נביל נשבע יותר מפעם אחת להורגו. על כן התעקש נביל לשכנע את חבריו לבצע בו במקום את החיסול, ולא היה מוכן לוותר.
בלית ברירה החליט חיים להתקשר הביתה. הוא היה חייב להתייעץ אם אשתו, וגם לבשר לה את החדשות אודות מצבו הגופני, אף אם פירוש הדבר הסתכנות בכך שיאזינו לדבריו. האחות החביבה השיגה עבורו טלפון נייד שבאמצעותו ניתן היה לערוך שיחות בין לאומיות, בתמורה לתשלום הולם כמובן. אשתו ענתה, נרגשת, בצידו השני של הקו, ועוד בטרם הספיק לגלול בפניה את אשר ארע לו, היא התפרצה לדבריו ושאלה "אתה עוד בירדן?" ומשאישר הוסיפה מייד "טוב מאוד. הכל בסדר. אתה יכול לחזור הביתה. בררנו את הכל ואתה לא אשם בכלום". חיים הקשיב לדבריה כלא מאמין, "את בטוחה? ואיך לא?", שאל, חרד מהתרגשות נוספת שתחמיר את מצבו. "התגלה כשל סדרתי באופן העמסת המשאיות. משהו שקשור לתת משקל ומתלים קפיציים, אתה יודע שאני לא מבינה בזה כלום. אבל בביקורת שנערכה בעקבות התאונה התגלו עוד שלוש משאיות שהמטען שלהן עמד ליפול. הסתבר שהבחור הצעיר העמיס נכון את המטען אחרי הכל. אתה חופשי. בוא. כולנו מחכים לך כאן". חיים העדיף שלא לספר לאשתו על האירוע שעבר, ואשר הצריך ממנו מנוחה של מספר ימים נוספים בטרם ישוב הביתה, ותחת זאת אמר "היו לי כמה שעות של שקט לחשוב על הרבה דברים. למה שלא תבואי לכאן לעמאן? נהייה כאן כמה ימים ביחד, יהיה נחמד, ואז נשוב בחזרה לארץ".
רק בחדר המחבוא, לאחר שד' ניעור מעלפונו, נודע לאברהם כי ד' הינו ישראלי, וההיפך. ד' ואברהם ניצלו את התעסקותם של שוביהם בויכוחים פנימיים, ודאגו להתעדכן בלחש, זה במעשיו של זה. אברהם סיפר לד' את שעבר עליו, והתנצל על שארע קודם לכן במסדרון. ד', אשר מאז ומעולם פעל על פי האינסטינקטים שלו, סיפר לאברהם את כל הידוע לו על כוונות התא ועל המבצע המתוכנן כנגד אנשיו, וביקש את עזרתו בארגון מבצע בריחה. כל אותה עת האזין ד' לויכוח שהתנהל בין שוביו, וידע כי הוא עלול להיות מוצא להורג תוך מספר דקות. אברהם השיב לו כי הפעם היחידה בה ירה היתה בגיל 18 במטווחי הטירונות בהם החטיא כליל את המטרות, וכי אינו מאמין שיוכל להשתלט על איזה מכלי הנשק ולסייע לד' בבריחה, והוסיף כי ממילא הוא פצפיסטי מטבעו, אם כי הוא ישמח להצטרף אל ד', לאחר שד' יצליח לארגן את בריחתם ולהשתלט על כל השובים. תחת זאת הציע אברהם לד' כי הוא ינסה לשכנע את נביל להותיר גם אותו בחיים כבן ערובה בעל ערך רב, שבוודאי יהיה בר תועלת יותר ממנו עצמו, ואף גילה לד' על האפשרות של קשר משפחתי בינו לבין נביל. אלא שד' סרב לשמוע לאברהם, וזינק ממקומו לעבר האיש הקרוב ביותר אליהם, תוך שהוא קורא לאברהם להצטרף אליו.
השעה הגיעה. מחפוד קיבל תדרוך אחרון מתת נספח התרבות, על אף שידע כבר את דבריו בעל פה. אל גופו הוצמד מכשיר מעקב מתוחכם, שהוחבא היטב בסוליית נעלו למקרה של חיפוש גופני, וגם מכשיר האזנה זעיר הולבש על דש חולצתו, על אף שהסיכוי להאזין לשיחותיו מחוץ לרבת עמון היה קטן. למעשה, מכשיר ההאזנה יועד, יותר מהכל, כדי להרתיע את מחפוד מלגלות לחברי התא על המבצע. מחפוד הונחה שלא ליזום כל פעולה בעצמו, ותת הנספח הורה לו מפורשות כי נוכח כל תקלה שהיא, ולו הזעירה ביותר, עליו לחזור ולהתייצב במהירות האפשרית בבר שמאחורי לובי המלון, שם יחכו לו ד' או תת הנספח, ויסייעו לו. תת הנספח טפח למחפוד על שכמו טפיחה קלה, וצחק "אולי יום אחד תהיה מרגל אמיתי, מי יודע, בהצלחה". מחפוד חייך בנוגות לשמע העתיד המפוקפק שתת הנספח צפה לו, ויצא לדרך ללא שהות מיותרת. רק לגמור עם זה סוף סוף, לקבל את 200 השקלים, ואז להדחיק לתמיד, קיווה באופטימיות ילדותית משהו. יותר מהכל הטריד את מחפוד הצורך במציאת תירוץ טוב לדודיו ולכל מי שישאל, בקשר להיעלמותו ביומיים האחרונים מאז ירו הישראלים בנהג המונית שהסיע אותו.
[ישנם מקרים בהם הפריקה של המטענים העודפים היא בלתי מתוכננת. במקרים כאלה, לפעמים הפריקה שוצפת בעקבות אירוע בלתי מתוכנן, ואז, ולעיתים היא אף יכולה להיות הרסנית. כמו בכל תחום אחר בחיים, המידתיות חשובה גם בעת שחרור אגרסיות או מאוויים, אבל כשאלמנט של הפתעה מצטרף לתמונה, לא תמיד הדברים נותרים תחת שליטה.]
| |
מטענים עודפים - חלק ז'
חיים התעורר בשעות הבוקר המאוחרות והזמין ארוחת בוקר לחדרו. לאחר מכן זפזפ בשלט הטלביזיה בחיפוש אחר ערוצים באנגלית, אך ללא הועיל. להתקשר ה ביתה פחד מחשש להאזנות, וממילא סיכם עם אשתו שיתקשר רק לאחר שיגיע למחוז חפצו באמריקה הדרומית. לאחר שניסה להירדם שוב ללא הצלחה, ואחרי שבהה ברחוב דרך חלון החדר כמעט שעה שלמה, החליט שאין טעם להישאר כלוא ומשועמם בחדרו, והתארגן מתוך כוונה לרדת למטה. בעת שהיה בפתח הדלת, שלח את ידו ולקח עמו בלוק ניירות חלקים עם לוגו המלון מתנוסס בראשם ועט, שהיו מונחים על שידה קטנה בכניסה לחדר. כשהגיע ללובי נחו עיניו על בר אפלולי ומיושן למראה שהיה ממוקם בירכתי המלון, ונוגנה בו מוזיקת מעליות. בחלל המרופט היו מספר שולחנות שהקיפו פסנתר שחור וגדול, ודלפק ארוך שלאורכו הוצבו בקבוקי משקה. רוחו של חיים התעודדה מיידית נוכח האפשרות ללגום שיבאס עם קוביות קרח, המשקה האהוב עליו.
אברהם פקח את עיניו בלא לזוז, על מנת שלא להעיר את נביל ששכב בצמוד אליו על המזרון שהוקצה להם בפינת החדר הגדול. לאחר כמה שניות הצליח לקלוט היכן הוא נמצא. כשהגיעו אתמול לבית החולים הסתבר להם כי חבריו של נביל טרודים עד מאוד בביצוע פרויקט דחוף וחשוב, ונביל בקושי הצליח לשכנעם להתיר לו ולאברהם להתחבא אצלם. בחדר, שהיה לפנים חדר אשפוז והיום עמד ריק ממיטות ומכשירים ונראה ערום ומתקלף, שהו מלבדם שלושה גברים שהיו עסוקים ברכינה מעל מפות ועריכת שיחות ממושכות בטלפונים ניידים. החדר נראה כאילו הוסב להיות מטה מאולתר, ואברהם הסיק כי הוא נמצא במחבוא של מחתרת טרור ירדנית. אברהם הביט בנביל שהמשיך לישון שנת ישרים. משהו בפניו נראה לו מוכר באופן מטריד. מאז נגלו לו פניו של נביל, בעת שהוצא מתא המטען של המכונית, לא יכול היה שלא להביט בו לפרקים, במבט חוקר וממושך, ונביל אשר שם לדבר נראה מוטרד, ואפילו סינן פעם אחת מתחת לשפמו "אתה לא הומו, נכון?".
ד' ירד מחדר המלון בו הותיר את מחפוד יחד עם "תת-נספח התרבות" של השגרירות. למחפוד הסביר כי אסור שיחשוף את פניו לפני המועד בו הוא אמור להגיע לרבת עמון כדי ללוות את מטעני הנפץ, שהיה קבוע לשעת לילה מאוחרת באותו יום, ואילו הוא ירד למטה כדי לבדוק את השטח ובאותה הזדמנות גם להתרענן. למעשה, על פי התכנית, ד' לא היה אמור לראות יותר את מחפוד, אלא על מחפוד היה לפעול באופן יזום לפי התכנית שהותוותה לו עוד בישראל, ועל פי ההוראות שיינתנו לו על ידי תת-נספח התרבות. על ד' הוטלה המשימה לפקח על מחפוד ועל המבצע ממרחק. בפועל התכוון ד' לעלות למעלה פעם אחרונה בסביבות אחר הצהריים, כדי לבדוק שהכל בסדר עם הנער, ולהביט פעם נוספת על בית החולים מחלון חדר המלון, שנבחר במיוחד בשל העובדה שצפה על האגף הישן של בית החולים בו אמור היה להיות ממוקם תא הטרוריסטים.
[הלשונות הרעות בכפרו של נביל טענו שהשם איברהים הוא שם מקולל במשפחתו. לא רק שסבו שנשא את השם איברהים, וגם אחיו שנקרא על שם סבו, נהרגו בידי יהודים, אלא שסב סבו של נביל, על שמו נקרא סבו, נרצח על ידי הטורקים לאחר שאלו ביקשו להטיל את אימת השלטון העותומאני המתערער על הכפר, והורו להוציא להורג את הבחור הבגיר הצעיר ביותר ששמו מתחיל באות אליף בערבית. והיה גם הסיפור של אחיו החורג של נביל. שנים רבות בטרם נולדו נביל ואחיו נולד לאביו בן בכור מאם אחרת, אשר נקרא איברהים גם הוא, גם כן על שם סבו, ומת ישר לאחר לידתו. כששאל נביל את אביו מדוע מעולם לא עלו לקברו של אחיו הבכור, ענה לו האב תשובה מתחמקת, אך על ערש דווי קרא לו אביו למיטתו, וכשהיו ביחידות סיפר לו שאחיו לא נקבר, אלא למיטב ידיעתו הוא חי וקיים בעולם אחר, ויותר לא יסף. גם בבירורים שניסה נביל לערוך עם מכובדים בכפר לאחר מותו של אביו, לא קיבל נביל תשובה חד משמעית, אבל נרמז לו כי מדובר היה ב"ילד אהבה" שנולד לאביו מאישה זרה ו"לא נכונה", שעזבה עם הילד פחות מחודש לאחר שנולד ומאז היא מתגוררת איתו ועם בעל אחר במדינת ישראל.]
חיים הזמין לעצמו כוסית נוספת. כשעה עברה מאז החל לכתוב על בלוק הניירות, בתחילה משפטים סתמיים ובהמשך סיפור של ממש, לא סיפור בדיוני אלא סיפור חייו, ומאז מילא כבר כעשרה עמודים ללא צורך בהפסקות לשם מחשבה או מנוחה, ועדיין היה עסוק בתיאור השנה השלישית לחייו. תוך שהוא לוגם לגימה נוספת מהשיבאס חשב לעצמו כי אין כל סיבה לכך שלא ימשיך ויכתוב את כל קורותיו עד שתגיע העת לעלות על המטוס. הבר היה ריקני ומלבדו ישבו עוד שני אנשים על הדלפק הארוך, אחד בכל קצה משני עבריו של חיים, ושני זוגות הסבו לשניים מהשולחנות. ובדיוק כאשר רוקן חיים את הכוסית השנייה, נכנס לבר גבר בעל חזות אירופאית, אשר בלט בנוף המקומי ממש כמוהו.
לאחר שנביל התעורר, הוא התפנה לעסוק בניסיונות למצוא מחסה של קבע עבורו ועבור אברהם. אברהם, משועמם, צפה בו וביתר חברי התא בחוסר מעש, בין שרעף אחד למשנהו. ואז, בבת אחת, צפה באברהם ההכרה. היה זה כאשר הרהר בבני משפחתו שבוודאי חרדים עכשיו לגורלו, ובצדק, והעביר במוחו את פניהם, אחד אחרי השני. בתחילה ילדיו, אחריהם אשתו ולבסוף הוריו ואחיו. תווי פניו של נביל מזכירים בצורה מוזרה את תווי פניו של בנו. אותו בן אשר אשתו ורבים אחרים טענו שהוא קופּי של אברהם, למרות שאברהם התקשה למצוא דמיון של ממש בינו לבין בנו. נביל, שהבחין בלסתו השמוטה של אברהם, צחק ושאל " בלעת זבוב?", ואברהם השיב לו בצחוק משלו "אתה דומה לבן שלי, רק עכשיו קלטתי". אלא שנביל לא מצא את זה מצחיק כלל ועיקר.
ד' התיישב על הבר. תמיד נהג לשבת קרוב לאדם זר שעמו יוכל לפתח שיחה, כדי לאמן את יכולות הדיבוב שלו וגם להפיג שעמומים שהיו תוקפים אותו בכל נסיעה לחו"ל במסגרת העבודה. הוא היה שומר על מרווח של כסא אחד כדי לא לפגוע בפרטיות של בן שיחו הפוטנציאלי, וגם לא להצטייר ככזה שצמא לשיחה, ובכך היה מבטיח לעצמו את האפשרות להיצמד לבן זוגו באם תתפתח ביניהם שיחה קולחת. האיש שלידו בחר ד' להתיישב היה עסוק בכתיבה רציפה ולא טרח כלל להרים את ראשו כאשר ד' התיישב לידו, ונראה לד' כמטרה מאתגרת. ד' תמיד אהב לדובב אנשים שנראו מכונסים בעצמם. ד' הזמין לעצמו קולה דיאט ועמד להתחיל בתרגיל האימפרוביזציה, אלא שלפתע הבחין בכך שהאיש שלידו כותב בעברית. האיש לא נראה ואף לא היה לבוש כאיש עסקים, וד' התקשה לחשוב על הנסיבות שהיו יכולות להביא אותו למרכז רבת עמון.
[אמו של נביל נטתה מאז ומעולם למיסטיקה. בהעדר זמן פנוי במהלך שעות היום, היא היתה מקדישה חלק נכבד משעות הלילה ללימודי אסטרולוגיה, נומרולוגיה, גלגולי נשמות ועוד. הדברים נעשו בהיחבא מחשש לרכילויות מרושעות, אך כל הקרובים אליה ידעו על התמכרותה לתורות הנסתר. היא אף האמינה בכך שהיא בעלת כוחות מאגיים, ומספר מומחים שהיא היתה עולה אליהם ברגל מדי חודש, שניים מהם גרו בתחומי הקו הירוק והיתה טמונה סכנה של ממש בעצם ההגעה אליהם, סברו כך אף הם. אלמלא היתה חייה בחברה פרימיטיבית למחצה, היתה בוודאי מעיזה להכריז על עצמה כעל מדיום. נביל, בצעירותו, על אף שנהג להצהיר שאינו מאמין באמונות תפלות אלה, היה מבקש ואף מקבל מאימו רשות להיות נוכח בחלק מהפעילויות בהן היא עסקה, לעיתים עד השעות הקטנות של הלילה. בתקופה זו למד נביל מאימו כי גם אם אינו מאמין בדבר מה, אל לו לזלזל באחרים המאמינים בו, ומוטב כי יחריש ולא ישלול דברים שאינם מובנים לו על בוריים.]
חיים השיב בנימוס לכל שאלותיו של הבחור שהפריע לו לכתוב את זיכרונותיו. הוא הציג עצמו כצרפתי ודיבר אנגלית רהוטה הרבה יותר מאשר חיים, אבל גם הזמין את חיים לשתי כוסיות על חשבונו, ובשל כך היה מוכן חיים למחול לו על ההפרעה הזמנית בכתיבה. חיים מצא את עצמו מספר לזר הרבה יותר מאשר הזר סיפר על עצמו לחיים, אך מתוך זהירות בלתי אופיינית נמנע חיים מלשטוח בפניו את קורות הימים האחרונים, ותחת זאת התחזה למי שהינו, נהג משאית שעורך הובלות לירדן. לפתע הרגיש חיים שכל עולמו סובב עליו. ליבו דפק בחוזקה וזיעה החלה ניגרת מגופו, ממש כפי שהיה בעת שהתייצב מול תוצאות התאונה המחרידה בירידה לים המלח, אך כעת הוא חש גם תעוקה גוברת והולכת בחזהו, מלווה בקשיי נשימה ובתחושת נימול בזרועו השמאלית. איש שיחו, שהבחין בחיוורונו הבולט מיהר לייצב את חיים, וביקש מהברמן כוס מים קרים, תוך שהוא מודד את הדופק של חיים בתנועה מיומנת.
נביל התיישב ליד אברהם וסיפר לו את סיפורו של אחיו הבכור. אברהם, אשר הבין לאן נביל חותר, השיב בסיפור השערורייה העלומה שהובילה את אימו לקיבוץ, אך טען שלא ייתכן קשר בין שני הסיפורים, על אף הדמיון החזותי ביניהם, היות והוא, אברהם, נולד בקיבוץ ולא בשטחים. אלא שנביל סרב להיכנע לעובדות. "עובדות אפשר לעצב כיצד שרוצים", אמר, "ועובדה שגם לי שיקרו בקשר אליך. זה רק טבעי שגם לך שיקרו באותה מידה", ולאחר שתיקה קצרה הוסיף ואמר "עוד כשהיית מוטל מתחתיי רטוב מדם ובלתי ניתן לזיהוי היתה לי תחושה שאנחנו מכירים, ולא דרך העיניים, אלא דרך הלב". נביל סיפר לאברהם על מקרים מוזרים דומים שתיארה בפניו אימו, בהם פרטים התחברו בניגוד לחוקי הסטטיסטיקה, ואשר המשותף לכולם היה תחושות בטן חזקות. נביל נהג להתייחס אל מקרים אלה כאל סיפורי מעשיות, אך הפעם תחושות הבטן המשותפות של שניהם היו חזקות מדי מכדי שיוכלו להתעלם מהן.
ד' הכיר את הסימנים. לאחר שמנוחה קצרה ושתיית מים לא הועילו, לא נותרה ברירה אלא לפנות את נהג המשאית הישראלי לבית חולים, שכן כל התקף לב קל יכול תמיד להתדרדר לכדי התקף קטלני תוך דקות בודדות. והיות וזמנו היה בידו, וממילא הוא חפץ עוד קודם לכן לערוך סיור קצר בבית החולים הסמוך, ארגן ד' אלונקה מאולתרת ונשא יחד עם שלושה מלצרים את חיים אל עבר חדר המיון של בית החולים הסהר הפורה. בבית החולים דאג ד' "לשמן" כמה רופאים מבלי ידיעתו של חיים, וכך טופל חיים באופן מיידי והוקצה לו חדר משלו עם השגחה צמודה של אחות פרטית. משסיים לארגן את כל שהיה ביכולתו, יצא ד' מהחדר מבלי להעיר את חיים שבינתיים שקע בשינה עמוקה תחת סמי ההרגעה שניתנו לו, והחל לשוטט במסדרונות בית החולים, מתקרב יותר ויותר לעבר האגף הישן והנטוש למחצה שלו. ואז, לאחר שהמסדרון ביצע פנייה של תשעים מעלות, נתקל ד' בפנים מוכרות.
[נביל נעצר מספר פעמים על ידי השלטונות הישראליים, ואף שהה במעצר מינהלי מספר חודשים. מעולם לא הצליחו לאסוף די ראיות כדי להרשיעו במאום, והוא גם לא היה גורם בעל חשיבות ששווה היה לשתול ראיות לשם הרשעתו, אבל לכולם היה ידוע מה מהות מעשיו. נביל פגש בד' שלוש פעמים. פעם אחת כאורח כבוד של מוכתר הכפר בו גדל, עוד טרם לפרוץ האינתיפאדה הראשונה, כאשר ד' הביא לכפר מריצה מלאה בממתקים כאקט של יחסי ציבור ונביל עצמו קיבל ממנו חבילת ממתקים ולטיפה על הראש. פעם שנייה בהלווייתו של אותו מוכתר, אשר נרצח בשל חשד ששיתף פעולה עם השלטונות הישראליים, כאשר נביל התקרב לד' ולחש על אוזנו כי אם ידרוך שוב בכפר נביל יוודא בעצמו כי הוא לא יצא ממנו חי, ובו בזמן העריץ אותו על אומץ ליבו להופיע בכפר בגפו כדי לתת כבוד למת. ופעם שלישית במרתפי השב"כ, כאשר ד' ניסה, ללא הצלחה, להדיח אותו להפוך למשת"פ, באמתלות שקריות שונות. כבר אז יצא לד' בשטחים שם של צבא-חיסול-ממוקד-של-איש-אחד, בזכות הרציחות המדודות שביצע ד' בלב שטח האויב, כמעט ללא סיוע. זו היתה הפעם השנייה בה נביל איים על ד' כי יהרוג אותו.]
| |
דפים:
|