לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה
 



מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    פברואר 2005    >>
אבגדהוש
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728     

 
הבלוג חבר בטבעות:
 



הוסף מסר

2/2005

שירות לאומי למי?


 

לפני מספר ימים פרסמה 'ועדת עברי' את המלצותיה להקים מנגנון ארגוני לשירות לאומי ואזרחי למי שאינו משרת בצבא.

בקריאה ראשונה זה נשמע טוב - נמצאה הדרך בה ניתן לתרום ולשרת את המדינה ולא רק ע"י שירות צבאי. בקריאה שנייה ההמלצה מעוררת שאלות הקשורות הן למה שיש בה, ולא פחות מזה למה שאין בה.


אז מה יש בהמלצת הוועדה? יש הצעה לגייס את בני המגזרים החלשים (קרי: חרדים וערבים) לשירות לאומי-אזרחי. ויש הצעה שבמרכזה הקמת מועצה ציבורית ורשות ממלכתית הכפופה למשרד ראש הממשלה, שתציע מסגרות שבהן ישרתו המתנדבים, ותייחד מסלולים לערבים ולחרדים במסגרות מגזריות או על-מגזריות בתחומי החינוך, הרווחה, איכות הסביבה ועוד.

בהמלצות ועדת עברי אין פירוט לגבי מסלולי השירות, אך את אלה ניתן למצוא בתחומי הפעילות המוצעים למתנדבי השירות הלאומי היום: 

 

* חינוך: סיוע בקידום הילד במסגרות החינוך הרגיל בתחום הלימודי, החינוכי והחברתי החל מגני ילדים וכלה בבתי הספר התיכוניים.

* רווחה: סיוע לאוכלוסייה בעלת מוגבלויות שונות כגון: שילוב בעבודה סיעודית וחינוכית, בתי אבות, מע"ש, שירות למפגר, מועדוניות וכו'.

* קליטת עלייה: עבודה עם עולים בקהילה ובמרכזי הקליטה.

* ביטחון פנים: משטרת ישראל, שירות בתי הסוהר, מג"ב.

* משרד המשפטים: הנהלת בתי המשפט, סיוע בבתי המשפט השונים.

* החברה להגנת הטבע: השתלבות בהדרכה וסיורים.

* בריאות: בתי חולים, קופות חולים, מד"א ליווי באמבולנסים. 


די בהצצה שטחית בתחומים הנ"ל כדי להבין שמרבית תחומי ההעסקה המוצעים בהתנדבות יכולים לפרנס לא מעט משפחות, ושאין כל סיבה שיינתנו בחינם. למערכות החינוך, הבריאות והרווחה תקציבים שמיועדים גם לתשלום משכורות לסייעות בגני ילדים ובמועדוניות, לעבודות סיעודיות, לכוח עזר בבתי חולים ומוסדות, ועוד. 

התבוננות מעמיקה יותר מגלה שמרבית התחומים הינם אלה הנקראים "לא מקצועיים". אם לדייק, אלו תחומי העיסוק מהם מתפרנסות השכבות החלשות. אם לדייק עוד יותר, מדובר בדיוק באותן משפחות שמילדיהם מבקשים עכשיו להתגייס לשירות הלאומי, ומשמעות הגיוס היא, למעשה, פיטוריהם של הורי המתגייסים ובני משפחתם.

האם זאת הדרך לשלב את המגזרים החלשים בחברה? מסופקתני.

 

בתקופה שבה גם אלפי צעירים ממשפחות השייכות למעמד הבינוני מחפשים איך להשתחרר מגיוס החובה, לא מספיק להתריע ולאכוף את החוק. חייבים לשאול גם למה אבדה המוטיבציה, ומדוע הילדים שגדלים כאן אינם מרגישים מחויבות לשרת את מדינתם. התשובה לכך נמצאת בכל מה שנורמאלי וטבעי כל כך לבני גילם בארצות מערביות – הזכות לרכוש השכלה ומקצוע, והזכות להתפרנס בכבוד ולבנות חיים עצמאים ועתיד. כל אלה הפכו חלום רחוק לדור הצעיר החי היום במדינת ישראל.


רה"מ הודיע עוד בטרם החלה ועדת עברי בעבודתה - "אין זכויות בלי חובות". עוד סיסמא ריקה מתוכן. זכויות במדינת ישראל רוכשים, כידוע, בכסף. הרבה כסף. די שהמגזר הערבי יביט באחיו הבדואים והדרוזים, המשרתים בצה"ל, כדי להבין שהקשר בין חובות, זכויות ושוויון במדינת ישראל הוא על תנאי, ושבתום השירות  הצבאי או הלאומי סביר להניח שהם  ימצאו עצמם בתחתית אותו סולם בו הם נמצאים היום.

 

וכל זה מוביל למה שאין בהמלצת הוועדה. ומה שאין זו המלצה להשכלה ורכישת מקצוע. המלצה בה טמונה המוטיבציה לשרת ולתרום. המלצה שתיתן תקווה לבני המגזרים החלשים להיחלץ ממעגל המצוקה, העוני והתלות. שנה-שנתיים של שירות לאומי הם זמן מספיק כדי להשכיל ולהכשיר אלפי אנשים צעירים לעבודה, ולא רק כשואבי מים. בשנת שירות אפשר, במקביל לחובות, ללמד גם זכויות.

ולפני שתצעקו "זה לא מגיע להם!", תחשבו עשר שנים קדימה. השכלה ומקצוע הם המפתח להשתלבות בחברה, ואדם המתפרנס בכבוד, ושאינו נופל נטל על החברה, הוא נכס לא רק לעצמו ולמשפחתו.


 ותזכורת לרה"מ: זכויותיו של אזרח אינם פועל יוצא של ניצול וגזירת עוד קופון במסווה של "חובה לאומית". זכויותיו של אזרח המדינה הינן בראש ובראשונה מתוקף היותו אזרח שווה זכויות.

   

 

נכתב על ידי , 8/2/2005 13:13   בקטגוריות הגר (שקדיה)  
62 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של שקדיה ב-11/2/2005 19:18



כינוי: 

מין: נקבה




62,123
הבלוג משוייך לקטגוריות: אקטואליה ופוליטיקה
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לWatchers אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על Watchers ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)