לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה
 



מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    מאי 2005    >>
אבגדהוש
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031    

 
הבלוג חבר בטבעות:
 



הוסף מסר

5/2005

גלגולו של המנון


 

וידויה המאוחר של נעמי שמר על הלחן הבאסקי אותו "השאילה" לטובת השיר 'ירושלים של זהב', פורסם בעיתוי מעניין, המחזיר ומזכיר את הוויכוח הציבורי שחצה את הישוב העברי המצומצם כבר סוף המאה ה-19, בשאלה האם ראוי שאת מדינת העם היהודי ייצג המנון שלחנו אינו מקורי, ושנכתב על ידי משורר אנונימי, נווד ושתיין.


רק קצת יותר מארבע שנים שהה נפתלי הרץ אימבר בארץ ישראל, אך היו אלה שנים מכריעות בעיצוב התרבות העברית המתחדשת. שנות התבססות העלייה הראשונה. שנים שהיו רצופות דיונים אידיאולוגים, בריאת שפה חדשה, חלוציות, ומאבקים של ממון, כוח ושליטה (מה השתנה?) בין הברון דה-רוטשילד לאיכרים במושבות.

 

אל תוך המערבולת הרוחשת הזאת נולד השיר 'תקוותנו'.

 

אימבר, בן העשרים ושש, הגיע לארץ ישראל בשנת 1882, עם משפחת אוליפנט, והרבה להסתובב בין המושבות ולהקריא משיריו. וכטוב ליבו במשקה, נהג אימבר להוסיף ולשנות את נוסח שיריו.

לא פחות משבעים ושבע עדויות המתעדות את מקום הולדתו של השיר 'תקוותנו', מועד כתיבתו, באלו נסיבות שונה, מתי הולחן, ומנין יובאה המנגינה, נספרו ע"י ותיקי הישוב. 

אין ספק שהשיר יכול היה לזכות בקלות בשיא גיניס ל"שיר מרובה הגרסאות".

 

את הנוסח האחרון*, שהתארך לכדי תשעה בתים, ערך המשורר הצעיר בביתו בירושלים, והשיר ראה אור בשנת 1886, בספר שירים שפרסם אימבר.

שיריו, המבטאים את מאוויי הגאולה, כבשו את לב הקוראים היהודים בארץ ישראל (פלשתינה) ובתפוצות.

 

אך לא רק מילות 'התקוה' עברו גלגולים.

לראשונה נשלח השיר להלחנה ללאון איגלי - זמר ומוסיקאי, שנשלח ע"י הברון להכשרה חקלאית בזיכרון יעקב.

כזכור, היו לשיר תשעה בתים, ואיגלי הלחין את כ-ו-ל-ם! כל בית בלחן שונה...  

לאחר שכשל המלחין העברי במשימה, החל להזדמזם בראשון לציון לחן קליט ונוח לשירו של אימבר. לחן שאיש לא ידע מה מקורו. ואותו לחן "עממי", שהותאם בדוחק למילים, והפך ממז'ור למינור, נדד בין המושבות, עד שאומץ והתאזרח.

 

לא כולם אהבו את ההמנון שצמח במושבות. אנשי האקדמיה סלדו מהלחן הסלאבי הפשוט, שלא התאים, לטעמם, לאופיו המכובד של המנון לאומי; בני העלייה השניה העדיפו על פניו את 'ברכת העם' (תחזקנה) של ביאליק; הדתיים הציעו את 'שיר המעלות'.

 

בקונגרסים הציוניים הראשונים אין זכר ל'התקוה'. הפרוטוקולים מלמדים כי בשנת 1898, בטקס פתיחת הקונגרס הציוני השני, בהיעדר המנון, בחר הרצל לפתוח את הקונגרס בקטע מתוך אופרה של... ואגנר.

בקונגרס הרביעי אומנם הועלתה הצעה לבחור המנון רשמי, אך היא לא הגיעה לכדי ביצוע.

למעשה, 'התקוה', שנחשב לשירם של חובבי ציון, הושר לראשונה רק בסיומו של הקונגרס הציוני השישי, ב-1903 - שנודע לימים כקונגרס אוגנדה - עת פרץ באופן ספונטאני מפי המשתתפים, שנתנו למשפט "עין לציון צופיה" משמעות היסטורית-אקטואלית.

 

גם עם קום המדינה לא תמו הוויכוחים, וכדי למנוע עימותים, נמנעו מלעגן את 'התקוה' בחוק כהמנון. 

 

השאלה האם ההמנון הלאומי אכן משקף את מי שאנחנו היום, עדיין צצה ועולה מפעם לפעם. אבל רשמי או לא, ברגעים של התרוממות רוח וחג, כמו גם בימי אבל ויגון, ההמנון הזה עוד פועם ומעורר תקוה גם בִלבבות הציניקנים שבינינו.


ולאן נעלם המשורר?

אימבר, שהיה מעורב במריבות של חלוצי ראשון לציון בברון, ותמך בעמדתם, עזב את ארץ ישראל בשנת 1887 (זמן קצר לאחר צאתו לאור של ספרו "ברקאי"), כשהוא מסוכסך עם הברון, פקידיו ותומכיו, ובראשם אליעזר בן יהודה.

מספר שנים חי אימבר באירופה, משם המשיך לארצות הברית, ושם נפטר בשנת 1909.


זה מקור הלחן (מתוך הסימפוניה "מולדבה", מאת סמטנה)


וזו גרסתו הסופית של אימבר:

 

התקוה (תקוותנו)

כָל עוד בָלֵבב פנימה

נפש יהודי הֹמִיה,

ולפאֲתי מזרח קדימה

עֵינו לציון צופִיה-

   עוד לא אבדה תקותינו,

   התקוה הנושנה:

   לשוב לארץ אבותינו,

   לעיר בה דוד חנה.

 

כָל עוד דמעות מעינינו

יזלו כגֶשם נדבות,

ורבבות מבני עמנו

עוד הולכִים על קִברי אָבות-

   עוד לא אבדה...      

 

כָל עוד חומַת מחמדנו

לעינינו מופָעַת,

ועל חרבַן מִקדשנו

עיִן אַחַת עוד דומַעת-

   עוד לא אָבדה...

 

כָל עוד מֵי הירדן

בְגאון מְלא גדותיו יזֹלו,

וְלים כנרת בְשאון

בְקול המולָה יִפלו-

   עוד לא אבדה... 

 

כָל עוד שמָה עלי דְרָכים

שער יכַת שְאִיה,

ובַין חרבות ירושלַים

עוד בַת ציון בוכיה.

   עוד לא אבדה...

 

כל עוד דמעות מהורות

מעין בת עמי נזלות,

ולבכות לציון בראש אשמרות 

עוד תקום בחצי הלילות-

   עוד לא אבדה...

 

כל עוד רגש אהבת הלאום

בלב היהודי פועם, 

עוד נוכל קות גם היום

כי עוד ירחמנו אל זועם.

   עוד לא אבדה...             

 

שמעו, אחי, בארצות גודי

את קול אחד חוזינו:

כי רק עם אחרון היהודי 

גם אחרית תקותנו !

   עוד לא אבדה...

 

* על השינוי האחרון, בחלקו השני של ההמנון, אחראי ד"ר מטמון-כהן, שערך ב-1905 את המילים המקוריות.

 

נפתלי הרץ אימבר 1856-1909

 

 

נכתב על ידי , 10/5/2005 19:04   בקטגוריות הגר (שקדיה)  
76 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של ג&rsquo;ו כלום ב-21/5/2005 18:26



כינוי: 

מין: נקבה




62,123
הבלוג משוייך לקטגוריות: אקטואליה ופוליטיקה
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לWatchers אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על Watchers ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)