לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה
 



מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    מרץ 2006    >>
אבגדהוש
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031 

 
הבלוג חבר בטבעות:
 



הוסף מסר

3/2006

מפסידים ומפסידים יותר


 

תוצאות הבחירות אינן טובות לאף צד. גם לא למנצחים לכאורה. במיוחד גרועות תוצאות הבחירות לאזרחי המדינה, שבייאושם העדיפו לשבת על הגדר ולא לנקוף אצבע לשיפור המצב.

ניצחון דחוק לקדימה, הישג לא מספיק טוב לעבודה, החלשות נוספת למר"ץ.

לממשלה הבאה יהיה אולי סדר יום חברתי יותר, אבל יהיה לה גם סדר יום דתי יותר.


מפלגת הגמלאים – המנצחת הגדולה -  היא הבדיחה העצובה ביותר של בחירות 2006.

7-8 מנדטים שנתנו קולות המחאה לגמלאים, עלולים לגרום לקשישים ליותר נזק מתועלת. 2 מנדטים היו מאפשרים להם לטפל במצוקות הממשיות עימם מתמודדים קשישים רבים בישראל. 7-8 מנדטים? זהו כוח מיותר שניתן לסבים חביבים אך נטולי כל רקע פוליטי ומדיני, ושלמרבה הצער לא ניתן לקרוא להם אפילו ארגון חברתי.


ראוי שמערכת הבחירות של שנת 2006 תיכנס כקורס חובה לכל סטודנט מתחיל לתקשורת. התקשורת הישראלית חטאה חטא גדול הן למתמודדים ולמפלגות והן לצופים. שיכרון הכוח, המגלומניות והיוהרה הפכו את התקשורת ללא ראויה לאמון הציבור.


ביבי נתניהו - האדם והטרגדיה.


אהוד ברק - דהרתו הזחוחה מערוץ לערוץ של זה שלא מזמן תלו תקוות גדולות במוחו האנליטי, הוכיחה עד כמה צדק עמיר פרץ כשלא שריין לו מקום ברשימת העבודה.


ובכל זאת, אמש נפל דבר בישראל – אחרי שנות דור, לראשונה אמרו אזרחי המדינה "לא עוד!" לימין המדיני, החברתי והכלכלי. התרסקות הליכוד, התוצאות הלא מחמיאות לאיחוד הלאומי-מפד"ל, והיעלמותה של מפלגת שינוי, כל אלה מלמדים שהעם יודע מה הוא לא רוצה.

המהפך עדיין בשלבי הבשלה. זהו תהליך מעודד אך גם מסוכן.

מה כן רוצים אזרחי המדינה? השאלה הזו עדיין פתוחה.

 

 

נכתב על ידי , 29/3/2006 14:37   בקטגוריות הגר (שקדיה)  
22 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של שקדיה ב-3/4/2006 19:02
 



בחירות 1981-2006


 

בשנת 81' הצבעתי לראשונה. בבחירות שאחרי המהפך.

כמרד-לייט בהורים, בסבים ובקיבוץ שהביאני עד הלום, הצבעתי מר"צ ולא לעבודה. מה שלא הפריע לי בד-בבד להיות הקול הנשי שמאחורי ג'ינגל הליכוד - "הפעם אתה חייב לבחור אם ממשיכים קדימה או חוזרים אחור". פרנסה, אתם יודעים.

 

בשנים שאחרי בחירות 81' טרחתי להסתיר את הסיפור ה"מביש". אם להצביע שמאלה מהעבודה נחשב לגבולי, הרי שלשיר את תשדיר הליכוד משמעו היה בגידה בכל ערכי החלוציות, ההתיישבות הקיבוצית והמולדת. ועוד בשביל כסף...

 

מאז זרמו הרבה פתקים בקלפיות. הסיפור הפך בדיחה. ועדיין, כשלפתע נזכרו הערב בערוץ הראשון בתשדיר ההוא, לרגע חששתי מה יגידו בקיבוץ.


ומה מחר?

אני הבטחתי וגם אקיים. מחר אצביע לראשונה בחיי למפלגת העבודה.

רוית אומרת שתצביע לירוקים. אבל כולנו יודעים שמחר, לבד, מאחורי הפרגוד, היא תשים אמת בקלפי. נכון?


לכו להצביע. זה חשוב לכולנו. ומי ייתן שנתעורר מחרתיים לסתם ליקוי חמה ולא לליקוי מאורות.

 

 

נכתב על ידי , 28/3/2006 00:50   בקטגוריות הגר (שקדיה)  
17 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של שחר ב-9/8/2007 12:14
 



להחרים או לא להחרים - זאת השאלה


 

כתבתי מספר פעמים בעבר על היחסים הבעייתיים שבין הון, תקשורת ושלטון, ובעקבות פניה שקיבלנו לפני מספר ימים להצטרף לחרם על ערוץ 2,  עולה השאלה – להחרים או לא להחרים?

 

ראשית, עלי לציין שכשיטה החרמה היא הדרך הפחות מוצלחת בעיני - הן מבחינת המהות והן מהסיבה הפרקטית.

מצד המהות, חרם, לתפיסתי, דומה באופיו לסתימת פיות, ולכן מקומו, אם בכלל, חייב להיות בשלב האחרון – אחרי הדיאלוג, ההפגנה והמחאה, ואחרי שמוצו כל האפשרויות להידברות ולשכנוע.

דוגמה מהימים האחרונים לתוצאותיו המעגליות של החרם אפשר לראות בטענתו של נתניהו על רצח האופי שעושה לו התקשורת. יש אמת בדבריו של נתניהו. התקשורת אכן שינתה את טעמה ואינה סוגדת עוד ל"אל הכלכלה הנכונה". אבל מי שאחראי להטמעת שיטת ההחרמות הוא נתניהו עצמו, אשר בתקופת כהונתו (הן כראש ממשלה והן כשר אוצר) עשה לא פעם שימוש בהחרמת ערוצי תקשורת שהעזו לבקרו או שהציגו חלופות להצעותיו. ב"ימי הזוהר" פעל החרם לטובתו – התקשורת, הזקוקה למידע ולקשר רציף עם הנבחרים, הכפיפה עצמה לגחמותיו וסתמה את פיותיהם של מתנגדיו. באופן זה נולדה המנטרה "ביבי הציל את כלכלת ישראל", הנשמעת מפיהם של אנשים שאין להם מושג ירוק איך באה הצלה זו לידי ביטוי, ומה והאם היו האלטרנטיבות כלכליות אחרות. אך התוצאה ההרסנית יותר של ההחרמה, שהיא הפכה אמצעי לצבירת כוח. והכוח, בדומה לסתימת פיות ורצח אופי, עובד לשני הכיוונים.

 

ההיסטוריה הפוליטית-תקשורתית רצופה בתחושת קיפוח ועוולה של צד זה או אחר במפה. במשך שנים (גם אחרי עלייתם לשלטון) טענו בליכוד שהתקשורת שמאלנית ואינה מייצגת את רצון הבוחרים. בעשור האחרון חל "מהפך" ושמאלנים חוו על בשרם התעלמות תקשורתית מהי.

הסיבה הפשוטה בתכלית לקשר האמיץ בין עיתונאים לנבחרי ציבור מצויה בעובדה שהתקשורת והפוליטיקאים ניזונים אלה מאלה. ובכל זאת קיימים שני הבדלים משמעותיים בין אופיו של הקשר בעבר לזה שבהווה:

  1. אם בעבר אופיין הקשר בין עיתונאי למפלגה על בסיס אידיאולוגי, הרי שהיום, עם התגברות שליטת בעלי ההון בתקשורת, מתחזקת התחושה שמידת עצמאותו של עיתונאי, שפרנסתו תלויה בבעל המאה, פחותה מזו שבעבר.
  2. מאבקים פוליטיים התנהלו בעבר בעיקר ברחובות ובכיכרות, שם נוצר קשר ישיר בין המפלגות לבוחרים. היום, כשאולפני החדשות והאקטואליה החליפו את הכיכרות, הופר האיזון, והפוליטיקאים תלויים הרבה יותר בתקשורת, המביאה את דברם לציבור.

לכאורה אמורות היו סיבות אלה לגרום לנו, האזרחים, לערנות יתר ולדרישה חד משמעית  מהתקשורת לשמור על כללי משחק הוגנים. אלא שהמצב בשטח הפוך – וכאן גם מגיעה הסיבה הפרקטית: מרבית העם היושב בציון רואה ב"כוכב נולד", פרסומות, "ארץ נהדרת", תשדירי בחירות ומהדורת החדשות "רצף שידורים" יומי, חסר גוונים והבדלים. כאן ושם קובעים בשבילנו מה ללבוש ולאכול, מי יהיה זמר השנה, איך להידמות לסלב התורן, ומי ישלח את ילדינו אל מלחמת ה"שלום וביטחון" הבאה. במצב הנתון של אדישות ופסיביות, יש סבירות נמוכה שחרם ישנה את דפוסי התקשורת והצופים. סביר יותר שהוא יוביל לתוצאה הפוכה ולרווח נקי של עוד כמה נקודות רייטינג לטובת ערוץ 2.

 

וכל זה מחזיר אותנו לצד המהות – לצד החושב, לצופה האחר, האקטיבי, המקשיב ומבקר, שדווקא הוא (והיא) חייב להיות נוכח בערוצי התקשורת הנגועים. להיות שם ולהקשיב. להקשיב ולהגיב. לא לעבור לסדר היום כאשר עיתונאים מדקלמים את מה שהכתיב להם הדובר הצבאי, לא לקבל כתורה מסיני את מה שמקיא "כתבנו הכלכלי", לא לשתוק גם כשהמוכפש שייך למחנה שתפיסותיו אינן תואמות את שלנו. כי רק כך, רק אם נהיה שם ונגיב ונבקר וננדנד, יש סיכוי שהמסר יחלחל ויעורר לדיון ציבורי, תקשורתי וחברתי.

 

 

נכתב על ידי , 22/3/2006 19:55   בקטגוריות הגר (שקדיה)  
16 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של שוקיג ב-26/3/2006 10:49
 



ההיינו סוציאליסטים או חלמנו חלום?


 

קביעתו התמוהה של פרס, שמפלגת העבודה "מעולם לא רצתה להיקרא סוציאליסטית או סוציאל-דמוקרטית", שלחה אותי לעיון בארכיון מצעי מפלגת העבודה לדורותיה. עיון שגרם לי, אגב, לעונג רב, ועל כך עלי להודות לשמעון פרס.

 

אך עוד לפני מצעי מפלגת העבודה, ראוי לחזור ולעיין בכתביו של דוד בן-גוריון, מהימים שבהם לא נדרשו מנהיגים לענות על השאלה האם הם אידיאולוגים או פוליטיקאים (עיין ערך: חדשות שישי, ערוץ 2).

 

הוויכוח המרכזי בין בן-גוריון לז'בוטינסקי, בשנות השלושים, נסב סביב שאלת התשתית החברתית. בניגוד לתפיסתם של הרביזיוניסטים, ששמו דגש על הצד הצבאי והמדיני, סבר בן-גוריון כי המהפכה המדינית מותנית במהפכה חברתית תחילה. או כפי שכתב בן-גוריון: "הסוציאליזם אינו רק התכלית, כי אם גם דרך הגשמת הציונות".

 

תפיסתו של בן-גוריון, המגובה בעשייה סוציאליסטית, עמדה גם בבסיס מצעי הבחירות של מפא"י (מפלגת פועלי ארץ ישראל) לאחר קום המדינה, ובאה לידי ביטוי בחוק ביטוח בריאות כללית, הבטחת פנסיה לכל אזרח, שירותי סעד, פעילות לקידום שוויון זכויות לנשים ושוויון זכויות למיעוטים, חוק חינוך חינם, שירות תעסוקה לכל ועוד.

 

וכך נכתב במצע הבחירות של מפא"י בשנת 1949: "שלושת תפקידיה החיוניים הגדולים של מדינת ישראל רק מתחילים: קיבוץ גלויות; בניין הארץ ואכלוסה; משטר סוציאליסטי של חירות שוויון וצדק". רוח דומה שורה על מצע המפלגה משנת 1951: "המצפן ההיסטורי של מפלגת פועלי א"י הוא החזון הציוני-סוציאליסטי - חזון הנביאים והוגי זמננו - אשר תכנו גאולה מלאה ושלמה לעם היהודי על רקע סוציאליזם דמוקרטי".

גם בשנים מאוחרות יותר לא נעלמה ממצעי מפלגת העבודה התפיסה הציונית-סוציאליסטית, ה"רואה בערכים החברתיים של ההתיישבות העובדת את הדרך הנאמנה לאומה המשתיתה את חייה אדמת הארץ... ועל חברת עובדים בת-חורין" (מפא"י, 1959); " בראש כל מאבקינו לקראת קום המדינה ומאז מעד עתה עמדה תנועת העבודה, חזונה, דרכה, ואישיה" (המערך, 1969).

 

ניתן לחשוב שאולי נכנע שמעון פרס לתעמולת הליכוד, ושכח מה היו תפיסותיה של מפלגת העבודה לפני מהפך 77. אך מחשבה זו מופרכת כשקוראים את מצע המערך, משנת 1984  - שתי קדנציות אחרי המהפך - המחייב: "ביסוס המשטר הדמוקרטי וחיזוק כוחם ומעמדם של ערכי הסוציאליזם הדמוקרטי במשק, בחברה ובממשל הישראליים".

(ולמי ששכח, או אולי עוד לא נולד באותה שנה, ראוי להזכיר שבשנת 84 היה שמעון פרס מועמד המערך לראשות הממשלה)

 

אז מה באמת קרה לשמעון פרס?

אפשר לומר הרבה דברים על פרס, אבל שוטה הוא לא. וגם חרף גילו, לא ניתן לומר שהאדם לוקה בזיכרונו.

התשובה לשאלה היא שלשמעון פרס לא קרה דבר. פרס הוא אותו פרס שהיה (ונשאר) מאז המפץ הפוליטי שהעלה את הליכוד לשלטון ושלח את מפלגת העבודה לאופוזיציה. כי למרות המשפטים המעיין סוציאליסטיים במצע המערך משנת 84, בפועל, עשה שמעון פרס כל מה שאפשר כדי לטשטש את ערכי תנועת העבודה מאז הפך שותף מלא לממשלות הליכוד.

האם מדובר בשינוי אידיאולוגי? לא בטוח. בניגוד לבן-גוריון, שהיה מורו ורבו, כשמתבוננים על התנהלותו של שמעון פרס לאורך מרבית הקריירה הפוליטית שלו, מוצאים שם מעט אידיאולוגיה חברתית, והרבה מאוד אידיאולוגיה אישית – זו ששמה את פרס במרכז.

 


הערת אגב:

בעידן שבו מצע הפך ל"נייר עמדה" ולהבטחות שאף אחד לא מצפה למימושן, רצוי מאוד לשוב ולעיין במצעי המפלגות מימי ראשית המדינה ולהבין מהו מצע אמיתי.


ועוד אחת קטנה:

אם כבר בן-גוריון, חייבים לומר שתשדיר העבודה המשווה את פרץ לבן-גוריון הוא הברקה. יחד עם זאת, ההשוואה אינה לגמרי מדויקת. אחרי הכל, עם הקמת המדינה עמדו לבן-גוריון שנים רבות של ניסיון ועשייה כיו"ר הסוכנות היהודית וועד הפועל הציוני.

לעומת זאת, השוואה למנחם בגין, שהתפקיד הממלכתי היחיד בו כיהן לפני היבחרו לראשות הממשלה היה שר בלי תיק בממשלת הליכוד הלאומי (ערב מלחמת ששת הימים), הייתה דווקא יכולה להיות מדויקת יותר...   

 

נכתב על ידי , 15/3/2006 15:29   בקטגוריות הגר (שקדיה)  
19 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   1 הפניות לכאן   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של שקדיה ב-22/3/2006 19:35
 



הנכים יודעים מה טֹב בשבילם?


 

כשהאוטובוס בו נסעתי הבוקר נתקע באמצע רח' אבן-גבירול, מאחורי שיירת רכבי הנכים, השתדלתי לשמור על קור רוח. אחרי הכל, אמרתי לעצמי, הזכות למחות ולהפגין היא זכותו של כל אזרח במדינה דמוקרטית, וחוץ מזה יש לי הערכה גדולה למטה מאבק הנכים. ובכל זאת, שתי תחנות מאוחר יותר, ירדתי מהאוטובוס עצבנית כמו שמזמן לא הייתי. זה היה אחרי שראיתי את הסלוגן (הלא מאוד מתוחכם) "הנכים יודעים מה טֹב בשבילם", והבנתי שהנכים נרתמו לקמפיין מפלגת הימין הקיצוני - 'האיחוד הלאומי-מפד"ל'.

 

בעייתם של הנכים בישראל אינה נובעת מחקיקה בלתי מספקת. זכויות הנכים מוגדרות ומעוגנות בחוק. בעייתם הגדולה - בדומה לזו של קבוצות ומגזרים חלשים נוספים, ושל חלקים הולכים ומתרחבים בחברה הישראלית - מקורה באימפוטנציה שמגלה המדינה בכל הקשור לשמירה על החוק ואכיפתו.

 

הטיעון של נציגי הנכים, שתמיכתם באיחוד הלאומי-מפד"ל הינה "אות הוקרה לפועלם של ח"כ שאול יהלום ויו"ר המפד"ל זבולון אורלב בקדנציה האחרונה", הוא טיעון מגוחך, שלא רק מתעלם מכך שהח"כים יהלום ואורלב היו שותפים מלאים לממשלה שיזמה וביצעה תוכנית כלכלית שפגעה בהם אנושות, אלא עוד מגדיל ונותן צל"ש לאורלב על תפקודו הכושל כשר הרווחה.

 

אך יותר מאותות ההוקרה שמחלקים נציגי הנכים, מקוממים דבריו של יואב קריים, המנסה "לעשות סדר". "אני אישית", אומר קריים, "חבר במר"צ, אבל זה לא מחייב את הארגון. אנחנו כארגון לא תומכים באף מפלגה". אז זהו, יואב, שכדובר מטה מאבק הנכים תגובתך אינה אישית. אתה ונציגי ארגוני הנכים מייצגים ציבור שבחר, תמך והאמין בכם. אומנם זכותם של הנכים לתת את קולם למי שירצו, אבל כל זה אינו פותר אותך מהחובה לקום ולהביע עמדה, גם אם זו אינה פופולארית. עמדה זו אתה חייב לא רק לחבריך הנכים, אלא גם כדי להמשיך ולקבל את תמיכתו של הציבור הרחב במאבקים שעוד נכונו לכם.

 

וכל עוד אתה מתפתל ואינך מצהיר בקול ברור שתמיכה ב"ימין החדש-ישן" משמעותה חיזוק כוחה של מפלגה שמנהיגיה מעודדים בגלוי את אי-אכיפת החוק, וכל עוד אינך נוקט עמדה מול הבעת התמיכה במפלגה המגבה פורעי חוק אלימים, אתה, יואב, יורק בפרצופם של כל אלה שנאבקו איתך ולצידך בשנים האחרונות על זכותם של הנכים, הילדים, הקשישים והחלשים לחיות בכבוד ולשוב ולהרגיש אזרחים שווי זכויות. התחמקותך משמעותה מתן לגיטימציה למפלגה הניזונה משנאת הזר והשונה, המבדלת בין זכויותיו של אדם לאדם, ומסכנת את היסודות הדמוקרטיים של מדינת ישראל.

 

וכל עוד אתה וחבריך שותקים, אל תצפו לתמיכתנו כאשר שוב ירמסו את זכויותיכם.

 

 

נכתב על ידי , 12/3/2006 22:48   בקטגוריות הגר (שקדיה)  
22 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של טלפלא ב-14/3/2006 16:41
 



לדף הבא
דפים:  

כינוי: 

מין: נקבה




62,123
הבלוג משוייך לקטגוריות: אקטואליה ופוליטיקה
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לWatchers אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על Watchers ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)