לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

הבלוג של מחשבים nana10 \\ "יופי טופי אחלה בחלה"


מולדבסקי ובניו הוא הבלוג של עורכי וכתבי ערוץ המחשבים של nana10. תמצאו פה תכנים משלימים לאלו שעולים בערוץ, מחשבות טכנולוגיות, טיפים, המלצות על אתרים ודברים אחרים שחשבנו למועילים - וגם כמה דברים שלא קשורים למחשבים וטכנולוגיה. מה, גם לנו יש חיים מחוץ למחשב.

Avatarכינוי: 





מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


5/2009

Qerta מוכרת שקרים אוטומטים


פינוקיו, Andre Koehne, cc by sa

ביום חמישי התארח בגראז' של ה-Garage Geeks ערן מחברת Qerta. חברת Qerta, כפי שהגיקס מהגראז' ששו להסביר משום מה, כותבת אוטומטית טוקבקים פיקטיביים. היא סורקת את האינטרנט בחיפוש אחר מילות קוד שהוזנו מראש, בהתאם למוצר המקודם, וכשהיא מגלה אותן, היא כותבת אוטומטית טוקבקים המהללים את מה שזה לא יהיה. עד כאן הניסוח הקורקטי והמנומס, ועכשיו במילים פשוטות יותר: חברת Qerta מייצרת שקרנים אוטומטיים, ומייעלת עד מאוד את תהליך הפצת האינטרנט בספאם ובולשיט מסחרי.



מתברר שכבר יצא לי להתקל בטוקבקים של Qerta. בשבועות האחרונים התקבלו ב-nana10 המון טוקבקים שעסקו כולם באותו הספר: "אישה נשואה" מאת צביקה עמית. ההודעות הגיעו כביכול מכמה אנשים שונים (שולה ממטולה, דנה מפרדס-חנה, קוקו ממרוקו, ווטאבר), אבל כולם הכילו ניסוחים דומים: "חייבת לשתף, אתמול קראתי את הספר 'אישה נשואה' מאת צביקה עמית והוא שינה את חיי! ממליצה לכולם!". כיוון שאנחנו לא לגמרי מטומטמים, הבנו שמדובר בקידום מכירות מאורגן, מצד מחבר הספר עצמו או קרוב משפחה שלו במקרה הטוב, או מגיב בתשלום במקרה הרע. בכל אופן, בעמודי nana10 לא ממש חסרים באנרים, תודה לאל, ומי שרוצה יכול לקנות אחד כזה ולשלם עליו. הטוקבקים שלנו הם לא לוח מודעות, וההודעות המשבחות את הספר לא אושרו לפרסום.

לכן לא ממש הופתעתי לגלות את "אישה נשואה" ברשימת הלקוחות של Qerta. ממילא לא התכוונתי לקרוא אותו, אבל לא תיארתי לעצמי שמדובר בספר כל כך גרוע שיחצנ"יו לא הצליחו למצוא אף אדם שיסכים לדבר עליו טובות, ונאלצו להשתמש ברובוטים.

צילומסך

כשאני מנסה לחשוב איך טוקבקיסטים בתשלום מתרצים לעצמם את העבודה שהם עושים, הניחוש הכי טוב שלי הוא שהם טוענים בפני עצמם שהם בסך הכל עוסקים בפרסום, כמו כל פרסום אחר. זו אולי שיטה נחמדה להשקטת המצפון, אבל זה לא נכון. כשאתה מציב שלט פרסומת לצד הדרך, אתה מפרסם. כשאתה כותב באינטרנט הודעה בשם בדוי ומספר סיפור בדוי על עצמך, אתה משקר. בעמוד הבית של Qerta מופיעות השורות הבאות: "אף אחד לא נכנס לרשת כדי לקרוא מסרים פרסומים. אנשים נכנסים לרשת כדי לקרוא חדשות, להתעדכן במידע מקצועי, לקרוא אתרים מעניינים. שם תשומת הלב שלהם נמצאת ולשם נביא את המסר שלך. המסר שלך יופיע בצורת טוקבקים וכחלק אינטגרלי מהתכנים אותם הקוראים מחפשים." בדיוק ככה. אנשים באים לאינטרנט כדי לחפש מידע מקצועי ולקרוא חדשות, וב-Qerta ישתדלו למנוע את זה מהם, ובמקום זה יעדיפו לזבל להם את השכל בפרסומות.

בעיני, אדם שמתחזה למישהו אחר - נניח כדי לספר על משהו שקרה לו "במקרה" ושינה את חייו - הוא שקרן (ואל תבלבלו את ההתחזות הזו עם זהות אינטרנטית לגיטימית). אדם שמקצועו לכתוב שוב ושוב הודעות כאלה, בשמות שונים ובפורומים שונים באינטרנט, הוא שקרן מקצועי. ואדם שבלחיצת כפתור שולח מאות הודעות כאלה, במאות שמות בדויים, עם מאות "סיפורים אישיים" שונים? עוד לא המציאו לזה מילה בעברית. "מגה-שקרן", אולי, או "שקרניק".

flickr, Dyanna, cc by nd
תמונה: flickr, Dyanna, cc by nd

ובכל זאת, לא השקרנות האוטומטית היא מה שהופך את חברת Qerta לאויבת הגדולה של האינטרנט. שקרים היו באינטרנט מאז ומעולם, והם לא ילכו לשום מקום. הפשע של Qerta הרבה יותר חמור.

כי Qerta הורגת את התקשורת בין בני אדם - אתם יודעים, הכוונה להחלפת מידע עם אנשים אחרים, הנאה מהאינטראקציה איתם, שמיעת דעות חדשות ולמידת דברים חדשים. אם העסק של Qerta יצליח, מה שיוביל לעלייתן של חברות אחרות שמספקות שירותים דומים, כל זה לא יהיה קיים יותר באינטרנט. כבר עכשיו, יחס האות לרעש בטוקבקים באתרים הגדולים בארץ איום ונורא, עד כדי כך שהסיכוי למצוא בהם תוכן ראוי לקריאה לא שווה את המאמץ. אוטומציה של ספאם טוקבקיסטי תעשה את אותו הדבר לכל אתר, כל פוסט וכל בלוג. 97% מהמיילים הנשלחים כיום בעולם הם ספאם. תארו לכם שאותו המצב יגיע גם לעמודי הטוקבקים והפורומים: אף אחד לא יטרח לקרוא אותם כדי לנסות לסנן את 3% הנותרים, כי אין שום אפשרות לנהל דיון אינטליגנטי ופורה (או אפילו דיון שטחי ורדוד) כשרוב המגיבים מסביבך הם בעצם רובוטים (של Qerta או של כל חברה אחרת) שמנסים למכור לך שמפו, או איזה ספר מחורבן. לא יהיה עוד טעם לקיומם של פורומים או טוקבקים.

 flickr, Pink Sherbet Photography, cc by
תמונה: flickr, Pink Sherbet Photography, cc by

אין לי דרך עדינה לומר את זה: Qerta היא סרטן. היא האויב של כל מי שתקשורת ודיון אינטליגנטי יקרים לליבו. אני לא כל כך מבין מה עבר על החבר'ה מהגראז', שהתייחסו אל נציג החברה כל כך בעדינות. אילו אני הייתי בגראז' כשערן מחברת Qerta היה שם, הייתי יכול לשאול אותו כמה שאלות מאוד מעניינות על הנושא (למשל, "איך אתה מרגיש עם זה שאתה הורג את האינטרנט?"). מצד שני, אולי זה בסדר שלא הייתי שם, כי גם אילו הוא היה עונה לי, לא הייתי מאמין לאף מילה. אחרי הכל, Qerta מתפרנסת משקרים.
נכתב על ידי , 1/5/2009 23:11   בקטגוריות טכנולוגיה, רשת וכאלה, ישראבלוף, ספאם, אינטרנט, פסימי, שחרור קיטור  
20 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   7 הפניות לכאן   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט




הבלוג משוייך לקטגוריות: אינטרנט , תרשו לי להעיר , עבודה
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות למחשבים nana10 אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על מחשבים nana10 ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)