ביני לבין סבר פלוצקר יש חוסר הסכמה שבשתיקה: הוא כותב מדי פעם טקסטים בבלוג שלו ב-YNet ואני בדרך כלל לא מסכים איתם, אבל שותק. מקסימום משחרר קיטור באיזו שיחה פרטית, במקום מבודד, באמצע הלילה. הטקסט הלפני-אחרון שלו, בנושא רכישת יוטיוב על ידי גוגל, גרם לי להפר באופן חד צדדי את ההסכם ביננו.
מה קרה? כמאמר גל אוחובסקי, אני אנסה לנסח את דברי כך שישמעו כמו מחמאה: סבר, אני מאוד שמח שהחלטת להיכנס לעולם המעניין של מאבקי הכוחות באינטרנט, וכולי תקווה שהמאמרים הבאים שלך בנושא יהנו מהאיכות הגבוהה והתחקיר המעמיק שבדרך כלל אני מוצא במאמרים הכלכליים שלך. בינתיים יש לנו רק את המאמר הראשון בנושא זה והוא מכיל מספר פספוסים צורמים שכדאי לשים אליהם לב:
- גוגל לא גילתה רק עכשיו את נושא הווידאו ברשת. הרי יש לה כבר יותר משנה את גוגל וידאו, שירות בסגנון יוטיוב שיצא לאור כחודשיים אחריו, מה ששומט את הבסיס מתחת לטענת ה"גוגל רודפת אחר הבאז האחרון בשוק" שלך.
- רכישת יוטיוב היא בבחינת הודאה בכישלון של גוגל, שהבינה שגוגל וידאו לעולם לא יתרומם. כישלון שעלה לגוגל 1.65 מיליארד דולר, ועוד מי יודע כמה מליונים נוספים, מחיר הפיתוח של השירות שלה. למרות זאת, המשקיעים נשמעים מרוצים. מדוע?
- התפלאתי מאוד שלא העלית בבלוג שלך את ההסבר הפשוט ביותר לרכישת יוטיוב: אם גוגל לא יקנו את האתר היום, מישהו אחר יעשה את זה מחר. מישהו כמו מיקרוסופט (שאכן רצה מיד לאחר רכישת יוטיוב וקנתה לה אתר שיתוף וידאו משלה).
- עוד נתון מעניין שהתעלמת ממנו לחלוטין הוא שהרכישה נעשתה במניות ולא בכסף, זאת למרות שגוגל יושבת על הר מזומנים בגובה 10 מיליארד דולר. ניתן די בביטחון לומר שגוגל לא מתכננת דיבידנד בגודל הזה לבעלי המניות שלה, ולכן נשאלת השאלה למה היא לא בחרה להשתמש בכסף המזומן שלה. התשובה היא שככל הנראה גוגל מתכננת משהו. משהו שהולך לעלות הרבה כסף, ושאי אפשר לשלם עליו במניות. משהו שיתכן שיוטיוב קשורה אליו. משהו שאולי קשור בכל אותם כבלים אפלים שהחברה רוכשת. משהו שאולי קשור ב-IPTV. מי יודע.
- אתה נותן את מיקרוסופט כדוגמה לחברה שמחוייבת ללקוחות שלה כי היא גובה מהם כסף. בוא לא ניכנס למידת שביעות הרצון של לקוחות מיקרוסופט (בשביל זה יש טוקבקים), אבל התעלמת מנתון מאוד חשוב: מיקרוסופט היא האם אמא של הארוחות חינם. היא חברה שהמודל העיסקי שלה מבוסס על חלוקת הנכס החשוב ביותר שלה - בחינם. אני מדבר כמובן של מערכת ההפעלה חלונות. מאז שנת 95 מיקרוסופט כמעט מתחננת שנעתיק את חלונות. עשרות (ואולי מאות) מליוני משתמשים פיראטיים של חלונות יצרו קשר עם השרתים של מיקרוסופט לפחות פעם בחודש וקיבלו עידכונים. כך, למיקרוסופט יש את כל הנתונים לתבוע כל אחד ממעתיקי חלונות. אין אף חברה שיכלה להגן על הנכסים הרוחניים שלה באופן הזה, ולמרות זאת מיקרוסופט בחרה להתעלם כמעט 10 שנים מהנושא ורק בזמן האחרון משתמשים פיראטיים מנודנדים לקנות עותק חוקי. לא נתבעים, לא מאויימים. מיקרוסופט נלחמת בפיראטיות עם חלון קופץ. למה?
ארוחה חינם
משום שרק כך יכלה מיקרוסופט לכבוש את נתח השוק העשיווי שלה (כ-97% מהשוק הביתי, תלוי את מי שואלים). מי ששילם למיקרוסופט על הארוחה הזו הן חברות הפיתוח, שחייבות לקנות את כלי הפיתוח של מיקרוסופט, בתי עסק שחייבים להתקין אופיס כי זה מה שהעובדים מכירים וכל מי שמעניק שירותים נילווים לחלונות: טכנאים, מנהלי רשתות, אנשי רכש וכדומה. כיום המצב משתנה, מכמה סיבות שלא אכנס אליהן עכשיו, אבל ניתן לומר בבירור שמיקרוסופט היא לא דוגמה טובה לחברה שגובה כסף על מוצריה מהצרכן.
- התעלמת מהסכנה הגדולה ביותר שעומדת היום בפני גוגל: תביעת ענק בנושא זכויות יוצרים. עם כל הכבוד לרמלאיות שעושות ביוטויב ליפסינג, האתר חייב חלק גדול מהרייטינג שלו גם לחומר מוגן בזכויות יוצרים שמועלה באופן פיראטי. זה לא שאני דואג בגלל הקנסות שגוגל עלולה לשלם, אלא שתביעה שכזו יכולה לסרס לחלוטין את השירות ולרסק אותו.
- התרגום הספרותי של TANSTAAFL הוא אכדכאח ("אין כזה דבר כמו ארוחה חינם"), מתוך התרגום של עמוס רגב ל"עריצה היא הלבנה", אחד הספרים החשובים של היינלין. וזה נשמע הרבה יותר טוב בעברית.