לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

היקום על פי עוז


"מה שחשוב באמת זה לא להפסיק לשאול." אלברט אינשטיין.

כינוי: 

בן: 46





מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


2/2006

הדת היהודית בעידן המודרני.


כבר כתבתי בעבר, שקשה לי לענות על שאלת קיום כח עליון. מצד אחד, היכולת האנושית להסביר את תופעות הקיום, ואת ההתחלה שלו מוגבלות מאד. מצד שני, זה לא אומר שאין הסבר אחר מלבד כח עליון, הסבר שאנחנו לא מסוגלים לעלות על הדעת, לפחות כרגע. בכל מקרה, גם אם אלוהים קיים, אני מאמין בגישתם של שפינוזה ואינשטיין כלפיו, אין לי ספק שענייני הבריות הם כלום בשביל יישות שכזאת. ושמרבית הכהנים הדתיים של הדתות השונות שמנסים לשווק את הדת שלהם ולהציג אותה כאילו אלוהים בחר דווקא בם לייצג אותו כאן בעולם שלנו, עושים את זה בעיקר בשביל העונג שבעוצמה והרצון לשלוט על ההמונים.

 

למרות הגישה שלי כלפי האלוהים, ככל שאני מתבגר יותר אני מבין שיש צורך אמיתי בדתות. עוד לא המצאנו כלי יותר טוב להטמעת ערכים בהמונים, ואני חושש שאדם כחיה הוא לא מספיק חכם בשביל לאמץ מוסר ודרך ארץ מההבנה שזאת היא הדרך המהירה ביותר לצמיחה אישית,חברתית והגעה אל אושר יציב. למרות זאת, הנוסח הדתי היהודי הנוכחי הוא נוראי והוא משרת מטרה הפוכה לגמרי מהמטרה הרצוייה שלו, כרגע הדת רק מרחיקה אנשים וממאיסה את עצמה, והבעיה היא שאין ממש אלטרנטיבה בשבילה, מערכת החינוך המודרנית מתעסקת בידע ולא בערכים, וללא דת, אנשים יגדלו להיות חיה מאד לא מוסרית ולא ערכית, או יותר גרוע ערכים לאומניים או ערכים ליברלים לא הגיוניים ייתפסו את המקום של הערכים הדתייים, כי יהיה צורך וביקוש לכל דבר ערכי שאפשר למצוא.

 

הנוסח הדתי-יהודי שאנחנו רואים בעידן שלנו צריך לעבור שינויי מהותי. החרדים לדוגמא לובשים את הבגדים שהיו באופנה  בחברה הפולנית במאה ה-18. הסיבה שהם בחרו לא להחליף את התלבושות שלהם הייתה כדי לבדל את העם היהודי מהעמים שהיו מסביבם באירופה, מעשה חכם, כאשר תקופת הנאורות באירופה, "מסכנת" את האמונה היהודית. הבעיה עם זה, שהם כבר לא באירופה ועכשיו הם מבדילים את עצמם מיהודים וגורמים לאלפי אנשים חילוניים לסלוד מהדת בכלל. כרגע, הם מייצגים את הזרם המאמין באמת, ומפגינים חוסר גמישות וקיבעון מחשבתי. אם זה מה שהם עושים, למה שאני אלך ואבזבז את הזמן שלי איתם? מי שלא מסוגל להיות גמיש בהרגלים שלו בטוח לא מחזיק באמת עמוקה, לא?

 

בנוסף להם יש את הזרם הדתי בעל הכיפות הסרוגות. ללא ספק, החבר'ה האלה מגדלים את הילדים שלהם להיות  ערכיים יותר (או לפחות ככה זה היה עד לפני מספר שנים) מהחברה החילונית. למרות זאת, בנוסף לערכים הטובים שהם מצליחים להעניק לילדים שלהם, כמגזר הם נדבקו בחלומות לאומניים וחלומות משיחיים. לדעתי המנהיגות שלהם מעוניינת ביותר עוצמה וכח ועל כן החינוך שלהם מטמיע ערכים לאומניים מסוכנים, נוער הגבעות הוא התוצאה הראשונה לזה. אם הם ימשיכו ככה, הם ייאבדו את העליונות הערכית שהרגע הענקתי להם, ואותם אנשים דתיים ייצרו אנשים עיוורים שיעוותו את הדת היהודית, ויציגו את המציאות כאילו אדמות יותר חשובות מחיים. המערכת הדתית תוציא אנשים פנאטים, עיוורים, שיכולים להוביל רק לאסון, ויש להם את הבסיס הערכי לשכנע את עצמם שהם קדושים מעונים, שילוב שיכול להביא להרס מוחלט.

 

ויש גם את הזרם החילוני, זרם שצמא לידע, משמעות, עומק, ורוחניות. אך מסרב לחפש אותה ביהדות כי מי שמייצג את היהדות  היום מייצג משהו שהזמן המודרני סולד ממנו, חוסר גמישות מחשבתית. אם לעם היהודי היה יותר שכל, היינו מצליחים להוריד את הכיפות והציציות מהגוף ולהראות לכל היהודים שהדת שלנו לא צריכה סמלים והיא דת שהייסוד האמיתי שלה הוא פנימי לא חיצוני. היינו מפסיקים את הבדיחה הזאת של הכותל המערבי, חומה מאבן שנשארה מבית המקדש של הורדוס (בו, לפי המסורת, אפילו את השכינה אי  אפשר היה להרגיש, זהו לא בית ראשון, זהו בית שני, הבדל משמעותי מאד מבחינת האמונה היהודית). אין דבר כזה מקום קדוש, הדת היהודית האמיתית לא מתעסקת במקומות, מה ההבדל בין להשתחוות לפסל לבין להשתחוות לקיר מאבן? אין הבדל, יש רק דמגוגיה. צריך להפסיק את כל הרב כדורי והרב עובדיה וכל האנשים שמוכרים קמעות לעם היהודי, שוב, קמעות=אלילים, לא חמסה, לא שרוך אדום ולא כל השטויות האלו. איך אפשר לבוא לחילוני כמוני ולהגיד לו בוא תלמד את האמת העמוקה ביותר, ושנייה אחר כך, להציע לי לקנות שרוך אדום בשישים שקל? מי שמנסה למכור שרוך שכזה, בטוח לא מחזיק באמת עמוקה.

 

צריך להחליף את התוכן של חלק מהתפילות. לפעמים אני שומע תפילות שכל מה שהן עושות זה להלל את אלוהים ולהתחנף בלי הרף לכוחו הבלתי נתפס. מה זה?? האם זה המסר שאנחנו מעוניינים להעביר? שאני צריך לפעול מפחד מכח עצום? או שאני צריך לפעול כדי להיות חלק מקבוצה שכח עליון מגן עליה?  במקום להעביר בתפילות האלו את המסר המוסרי של הדת, אנחנו שמים יותר מדי דגש על העובדה שהבוס שלנו הוא הכי חזק, ושהוא יציל אותנו, ושהוא יביא לנו לחם וכל מיני שטויות כאלה. צריך להטיף לאנשים לקחת אחריות, לא שישענו על האמונה שלהם ויקוו שאלוהים יעזור להם. אלוהים הרי עוזר למי שעוזר לעצמו.

 

הכי חשוב, הוא שצריך להבין ששפות זה דבר שמשתנה, חייבים לקחת את התנ"ך ולתרגם אותו לעברית של היום. אם אדם כמוני לדוגמא רוצה לקרוא את התורה הוא צריך לקרוא אותה באנגלית, כי את הנוסח העיברי שלה אני לא יכול להבין.

צריך לתרגם את כל החוכמות היהודיים לעברית מודרנית, לבטל את הארמית, ואת העברית העתיקה, זה רק מרחיק יהודים מהדת, לא גורם לדת להיות יותר מקודשת. שוב, שפה זה לא דבר קדוש, המסר הוא קדוש ואת זה אפשר לעשות גם בשפת הסימנים, הרי לא ייתכן שאדם חרש או אילם לא יכולים להנות מהמסר האלוהי, לא?

 

אם הדת תבוא לקראת היהודים, היהודים יבואו לקראת הדת, וחשוב לעשות את זה. הדת היהודית היא דת שחוקרת מוסר ופילוסופיה כבר אלפי שנים, הידע שהיא צברה הוא מדהים. הבעיה שהפרצוף והלבוש המודרני שלה הוא מכוער מאד, לא ליברלי מספיק והכי גרוע לא גמיש בכלל. אם הדת לא תשתנה היא לא תתפתח וחבל.

 

ביהדות יש אמונה שגורסת שמעמד סיני היה הפיסגה הרוחנית הכי גבוהה שהאנושות הייתה בה, ומאז אנחנו רק הולכים ומתדרדרים. על כן, צריך לדבוק בתכנים והלכות מהעבר, אלו היו יותר קרובים למעמד ההוא, ועל כן הבינו יותר טוב את המסר האלוהי. זוהי גישה שגוייה שחייבים לשנות, הרי ידוע שעד המאה הראשונה לספירה הסיפורים התנ"כיים היו משתנים בהתאם לתקופתם. מכיוון שהדת הייתה בסכנת הכחדה, והפחד מפני ההגליה הרומאית, יישבו חכמי העם דיאז, הסהנדרין והחליטו לרשום ולסכם את מהות הדת, להוסיף תפילות למשך היום, וכל זה בשביל לוודא שהעם היהודי לא ייתפזר במהלך הגלות, ויידע מה לעשות גם ללא הנהגה דתית. עכשיו הזמנים יישתנו, העם חזר לארצו, חייבים לשנות את הגישה, מה שעבד בגולה, מפלג אותנו מבפנים, צריך להיות מספיק גמישים בשביל לראות את זה.

 

 מה שחשוב ביהדות הוא המסר הרוחני והערכי שלה, ומעל לכל הוא ערך החיים הבלתי מתפשר. ערך החיים לבדו הוא הסיבה להיווצרות של פילוסופים יהודים כמו שפינוזה או אינשטיין, וכל ניסיון לעמיד אותו שני אחרי ערכים כמו אדמה, או לאומניות מסוכן מאד, ויכול לגרום ליהדות לאבד את הכח העצום שטמון בה. צריך לקחת את הערכים היהודים ולהתאים אותם לזמנים שלנו, להראות שעלייה לקבר של צדיק, שרוכים למינהם, קמעות, כסף כמטרת חיים, הם האלילים המודרניים. צריך לקחת חזרה את המושכות מאותם מנהיגי פרווה, ולהוביל לימים יותר טובים.

 

מה שמדאיג אותי הוא שהמצב הכלכלי הגרוע, גורם לאנשים לחפש מישהו שיעזור להם, והדת הנוכחית מציגה את הדברים כאילו מי שיאמין יהיה לו טוב. זה לא עובד ככה וזה לא נכון, צבירת העוצמה (שקיימת) של הדת בשנים האחרונות היא לא תוצאה של משהו בריא, ההמונים שחוזרים בתשובה היום הם לא אנשים עמוקים, אלא אנשים שמחפשים פתרונות מהירים וקלים. אותי זה מדאיג כי בזמן שהתהליך הזה קורה, ישנים מנהיגים דתיים שצוברים עוצמה על חשבון אותם אנשים, ומזה צריך להיזהר.

 

 

 

 

נכתב על ידי , 25/2/2006 18:57  
11 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט



18,550
הבלוג משוייך לקטגוריות: פילוסופיית חיים , החיים מעבר לים
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לעוז בעולם אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על עוז בעולם ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)