לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

היקום על פי עוז


"מה שחשוב באמת זה לא להפסיק לשאול." אלברט אינשטיין.

כינוי: 

בן: 46





מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


3/2006

סיכום בחירות 2006.


קשה להיות מרוצה מתוצאות  הבחירות האלו. מצד אחד המרכז ניצח, מצד שני יש יותר מדי כוחות סוציאליסטים/קיצוניים, וקשה לי לראות איך אפשר להקים ממשלה בלי להרוס את כל צמיחת הכלכלה של השנים האחרונות. בכל מקרה, היום ישראל קמה למציאות חדשה לחולטין, חוקי המשחק הפוליטי השתנו, ואפילו השמות המובילים במשחק השתנו. מבחינתי זאת הזדמנות טובה להביע את דעתי על המציאות החדשה:

 

ליברמן או במילים אחרות זאב בעור כבש. הנה לנו אדם עם דעות מאד קיצוניות שהעלים את הדעות הקיצוניות שלו בחודשים האחרונים ונבחר על בסיס הדעות העינייניות והטובות שלו בנושאי פנים. למעשה בזמן שכל המפלגות האחרות רבו על מי דואג יותר לחלשים, ליברמן היה היחידי שהיה חכם מספיק בשביל להבין שדווקא נושא הפנים הוא נישה שיכולה לבנות לו מפלגה עם 12 מנדטים ולכן הוא התקיף את הנישה הזה. הסכנה בנושא היא שאולי בנושא הפנים ליברמן יכול לעזור אבל בנושא החוץ הוא אדם מסוכן וקיצוני מאד. לדעתי, התוכנית שלו היא להמשיך בקו שהוא הציג עד עכשיו, לקבל את תיק הפנים, לטפל בפשע בישראל, ואז להפיל את הממשלה של אולמרט, שנייה לפני שהוא מבצע את התוכנית שלו. אח"כ הוא יוכל להציג את עצמו לעם ישראל בתור זה ש"הציל את העם" מהתוכנית של אולמרט וזה שטיפל בפשע ועל כן זכאי לקבל את אמון העם לראשות הממשלה. הבעיה שלי עם ליברמן היא שאני חושב שליברמן מעונייין להשתלט על המדינה, הוא יתחיל לעשות את זה עם תיק הפנים ועם התיק הזה הוא יוכל לרכז הרבה מאד כח ונאמנות מצד כוחות הביטחון, צריך להיזהר מאנשים כאלה, הם הכי מסוכנים שיש. בשבועות האחרונים הוא הצליח לשכנע גם אותי שהוא אדם מתון ומרכזי, אבל אם נתעלם מהשבועות האחרונים וניזכור מיהו באמת, אז חייבים להיזהר. השיטה הזאת שלהיכנס למרכז הבמה הפוליטית כי אין שם אף אחד, לקחת את הקולות ורק אחרי שבוחרים בך לחזור ימינה היא שיטה שמאיימת מאד על הדמוקרטיה ושיטה שהרבה מאד מפלגות ניסו לנקוט בה בבחירות האחרונות, חייבים להיות עירניים. 

 

הגימלאים זכו ב-7 מנדטים בזכות כל אותם אנשים שלא ידעו למי להצביע אבל לא רצו לא להצביע. אתמול חשבתי שצו האופנה היה לא להצביע, אז קצת טעיתי, צו האופנה היה לא להצביע או להצביע לגימלאים. קשה לי להאמין שהציבור הגימלאי היה זה שהצביע למפלגת הגימלאים. לדעתי אלו אנשים צעירים שלא היה להם למי להצביע ולכן החליטו שאם כבר מצביעים אז בוא נעזור לסבא וסבתא. אישית אני יכול להבין את הגישה הזאת כי למרות דעותיי הקפטילסטיות, אם יש ציבור שמגיעה לו כל העזרה בעולם הוא ציבור הגימלאים. אי אפשר לדרוש מהאנשים האלה שיילכו לעבוד, וחייבים לבנות תרבות שאפשר להזדקן בה בכבוד. אבל קשה לי להתגבר על ההרגשה שאלו שהצביעו לגימלאים פשוט דחו את הצרות שלהם, ברחו מקבלת החלטות ולקיחת אחריות ועל כן אני לא אוהב את זה.

 

נוראי מה שקורה כרגע בכנסת, על מנת לבנות ממשלה אולמרט צריך או את ש"ס או את הגימלאים, או את שניהם וזה הולך לרוקן את כל הקופה שביבי מילא בשנים האחרונות.

 

הליכוד טמן את הראש שלו עמוק בתוך החול, וסירב לראות שהדרך שהעם האמין בה בשלושים השנה האחרונות איכזבה, והעם נטש אותה. היחידים שעוד מאמינים בדרך הזאת הם אנשים מהציבור הדתי, ציבור שעבר שטיפת מוח בנושא, וחושב בצורה קהילתית לא אינדיבידואלית. הליכוד והימין מסרב להבין שהעם נטש את תוכניתו לא כי הוא התחיל להאמין בפלסתינאים והוא רוצה שיהיה להם טוב. אלא שלפתע הייתה לו קצת יותר בהירות בנושא. פתאום כולם קלטו שלהחזיק את כל השטחים זה דבר שלא משתלם לנו כלכלית, לא משתלם לנו מבחינת חיי האדם שעולים לנו להחזיק את זה, ולא פרקטי בטווח הארוך ולכן אנשים החליטו לשנות את דעתם. שהליכוד המשיך להזהיר אותנו מהפלסתינאים, היה ברור שהוא כבר לא מבין על מה הציבור מתלבט ועל כן תוצאות הבחירות נראות כפי שהם נראות.

 

 שאריק שרון העביר את תוכנית ההתנתקות צעקו לו כולם "בוגד", "זאת היא לא דרך הליכוד", זהו לא רצון הבוחרים שלך וכד'. מה שאריק ושאר אנשי הליכוד ידעו הוא שלא אנשי הליכוד באו לבחור במשאל הליכוד  אלא אנשי ימין קיצוני שפלשו לתוך המפלגה בתקווה להשתלט על מקורות הכח שלה. בזמן שחלק מהליכודניכים, אנשים כמו ביבי,כץ, וליבנת קראו את המפה בצורה עקומה לחלוטין וחשבו שבוחרי הליכוד הם נגד ההתנתקות בגלל משאל העם. שרון ידע שרוב בוחרי הליכוד האמיתיים הם דווקא בעד ההתנתקות והרבה יותר חשוב מזה, שרוב אזרחי המדינה הם בעד ההתנתקות. מה שקרה לליכוד הוא ששרון היה פשוט הרבה יותר חכם מביבי.

 

הלוואי וההנהגה של הציבור הדתי והציבורים הימניים השונים, תגלה אחריות ותבין שזהו רצון העם. לצערי זה לא הולך לקרות. כבר היום בבוקר הסבירו רבנים רבים (לדעתי בלבד, ללא שום מקור מוסמך) שעם ישראל חולה, והגענו לימים בהם "אנחנו הבריאים והמאמינים" צריכים להיות חזקים בשביל כולם, ולא לאפשר לתוכנית של אולמרט לצאת בכל מחיר. הולכת להיות בעיה קשה עם הציבור הזה, הוא לא מאמין בדמוקרטיה, זה היה ברור כאשר הוא ניסה לשקר ולהציג את המציאות כאילו שרון הוא דיקטטור, זה היה ברור שהם ישתמשו בכל האמצעים, ושבשבילם האמונות מקדשים את האמצעים, צריך ממש להיזהר מהם.

 

 הסקרים, כל מי שלמד מיבחני השערות בקורסי הסטטיסטיקה של האוניברסיטה מכיר את השיטות בהם הסוקרים משתמשים על מנת לאמוד את התוצאות הסופיות. השיטה הזאת היא שיטה מעולה, שעובדת מעל לכל ספק. גם בבחירות האלו, בסופו של דבר ידענו הכל לפני שקרה, ידענו שקדימה תנצח, ידענו שהליכוד ייפול, ידענו שליברמן ייעלה, וכל שאר הדברים. למרות זאת, יש המון אנשים שפשוט רוצים להוכיח שהסקרים זה משהו שהוא לא נכון, אנשים רוצים להוכיח שהסקרים הם המצאה עיתונאית- שמאלנית ושהכל קשקוש ולא נכון. כבר קראתי, מאז פורסמו תוצאות האמת, כל מיני תגובות בנידון. אנשים נטפלים למספר המנדטים של קדימה ואומרים "הנה קדימה לא הגיעה לארבעים" אז הסקרים היו מוטים. אותם אנשים מסרבים להודות שהסקרים צדקו בכל מה שהם אמרו למעט המספרים, ולמעשה הם צדקו גם במספרים פשוט אלו שרשמו את הסקרים שכחו להוסיף גורם סטטיסטי שנקרא "רמת ביטחון" שהיה מאשר לחלוטין את הממצאים של ארבעים המנדטים.

 

הנה הסבר סטטיסטי ללמה תוצאות הסקרים היו מאד מדויקות:

כאשר הודיעו שלקדימה יש 40 מנדטים, הודיעו גם שיש עוד 25 מנדטים צפים. כלומר הארבעים מנדטים של קדימה שמהווים 33% מכלל המנדטים (יש 120 כיסאות בכנסת, 40 זה בדיוק שליש מהם) מהווים 33% לא מהשלם אלא מה-95 כיסאות שנשארו אחרי שה-25 מנדטים הצפים נספרים גם כן. לכן, למעשה 40 מנדטים בסקר שווים ל- 31 מנדטים אמיתיים. קחו בחשבון שקדימה ירדה ל-36 מנדטים כשבוע לפני הבחירות, תעשו את אותו החישוב ותקבלו שלקדימה אמורים היו להיות:28.5 מנדטים בדיוק.

 

אז למה לא הודיעו את זה קודם? הטעות של הסוקרים הייתה שהם הניחו שהקולות הצפים מתפזרים בצורה נורמלית (פעמון גאוס למי שבאמת מנסה להיזכר) ועל כן העלו לכל מפלגה באופן ייחסי את המנדטים שלה במקרה של קדימה מ-28.5 ל-35. במציאות הדברים עבדו שונה, בעיקר בגלל ההצבעה לגימלאים ובעיקר בגלל שליברמן שינה את צבע עורו, קלט שאין לו סיכויי לנצח עם הדעות הפוליטיות שלו, וקלע בול עם הניחוש של ללכת על נישת הפנים.

הדבר היחידי שאפשר לבוא בטענות אל הסוקרים היה שהם לא פירסמו שרמת הביטחון של המדגם היא נמוכה ועל כן טעות הדגימה היא גדולה. מצד שני, מי היה מבין את המונחים הסטטיסטים, אם הם כן היו מפרסמים את זה? על כן הם בחרו לפרסם את המונחים האלו בצורה שונה, ופשוט להודיע שיש עוד 25 מנדטים צפים. בגלל שהם עשו את זה אז הם עשו את המקסימום שהם יכלו לעשות, וכל אדם שמנסה לשכנע את עצמו שסקרים זה בולשיט ושהם תמיד טועים צריך להבין שברגע שהוא אומר את זה לאחרים הוא לא נשמע חכם, הוא נשמע כמו מישהו שלא מבין סטטיסטיקה ומנסה להתעסק בנושאים שהוא לא מבין בהם.

 

 

 

נכתב על ידי , 29/3/2006 17:58  
2 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט



18,550
הבלוג משוייך לקטגוריות: פילוסופיית חיים , החיים מעבר לים
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לעוז בעולם אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על עוז בעולם ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)