לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

היקום על פי עוז


"מה שחשוב באמת זה לא להפסיק לשאול." אלברט אינשטיין.

כינוי: 

בן: 46





מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


5/2006

שנאה כמקור למשמעות


 ישנם הסברים שונים ומעניינים לתופעת הגזענות, יש שטוענים שהגזענות היא תוצאה של ממשל שמנסה לשמור על השליטה על הנתינים שלו. כלומר לנתינים יש כתובת לפרוק את הרגשות השלילים שלהם והממשל יכול להמשיך לשלוט בשקט. יש שטוענים שגזענות קשורה למלחמת דתות, והמנהיגים הדתיים פשוט מנסים להרוס את הכח של הדתות האחרות. יש שטוענים שגזענות מקורה דווקא בקינאה, מהעובדה שאדם חושב שאדם אחר יותר טוב ממנו על בסיס הגזע שלו ועל כן הוא שונא את כל הגזע. אני מאמין שיש משהו בהסברים האלו, אבל ההסבר האמיתי והפשוט ביותר, הוא שגזענות קשורה לאופי האדם, ככה אנשים עובדים.

מבחינתי, הגזענות מקורה בצימאון למשמעות. כל עוד אין לנו משמעות בחיים הפרטיים שלנו אנחנו נחפש להיות חלק מקבוצה גדולה יותר, אם נצטרך לדרוס אחרים על מנת לחזק את משמעות הקבוצה שלנו, נעשה את זה בלי לחשוב פעמיים.

 

האדם הוא חיה פחדנית, הוא חי בפחד, ומחפש חיזוקים על מנת להתפטר מהפחדים שלו. עצם המחשבה שאדם שייך לקבוצה מיוחדת של אנשים, קבוצה שטובה יותר מקבוצה אחרת נותנת לו ביטחון מדומה, ועל כן אם הוא חלק מקבוצה שהיא "יותר טובה" מקבוצה אחרת, יהיה לו חשוב לשמור על הקבוצה שלו.

 

שאני מסתכל סביבי אני רואה שכולם גזענים, לא משנה כמה נאור האדם שאני חושב עליו הוא עדיין סובל מגזענות (כולל אני כמובן, למרות שאני משתדל להילחם בזה). הוא גזעני נגד מרוקאים, אשכנזים, אנשים שחורים, נשים, גויים בסופו של דבר, כל אחד מוצא את עצמו בקבוצה רחבה יותר או פחות, ומאמין שהקבוצה הזאת מתאפיינת בדברים שהם יותר טובים מאחרים.

 

נראה לי שבניית מדינת ישראל לימדה אותנו לקח חשוב לגבי הגזענות שטמונה בכולנו. אחרי אלפיים שנות גלות, היהודים חוזרים הבייתה, חוזרים לגורל משותף, חוזרים לתקווה חדשה. הם עוזבים את אירופה הנגועה בגזענות ומגיעים למקום חדש, רק בשביל להביא את הגזענות איתם. שהפולנים הגיעו לארץ בעשורים הראשונים של המאה הקודמת, היהודים הרוסים כבר יישבו את האדמות. מהר מאד התפתחה תופעת הגזענות, הפעם יהודים כנגד יהודים, רוסים כנגד פולנים. הרוסים ראו את הפולנים כשווים פחות, והפלו אותם בקבלת עבודות וזכויות. לאחר מספר עשורים, כאשר הפולנים כבר נקלטו בארץ והתחילו העליות מארצות ערב, הגזענות עברה אל ארצות ערב, פתאום החלוקה הייתה רחבה יותר, בין אשכנזים לספרדים, כאשר הגזענות חוגגת. בסופו של דבר, המעגל נסגר כאשר העלייה הגדולה מרוסייה הגיעה לארץ בשנות ה-90, ופתאום נוצרה חלוקה חדשה, צברים ורוסים.

 

 לא פעם יוצא לי לשמוע יהודי אחר אומר בכעס "האנטישמים האלה!, הם עשו את זה רק כי הם שונאים אותנו!" (האירוויזיון הוא ערב מעולה בשביל לשמוע משפט שכזה). יכול להיות שאותו אדם שגורס שעשו לו דווקא בגלל שהוא יהודי, צודק, אני לא באמת יכול להוכיח אחרת, אבל מה שמעניין אותי הוא למה זה מכעיס אותו. הרי גם אנחנו כאלה, למרות כל הסבל שהעם היהודי עבר, אנחנו עדיין גזענים מאד. אנחנו שונאים ערבים, אנחנו שונאים את הגויים, ואנחנו באמת מאמינים שאנחנו העם הנבחר. אם אנחנו בעצמנו חושבים ככה, האם אנחנו באמת יכולים להרים גבה שגזעים אחרים עושים את זה? או אולי צריך לנסות להבין מדוע אנחנו עושים את זה, ובכך להבין מדוע גם הגזעים האחרים עושים את זה.

 

 למרות הכל, אני כותב את הפוסט הזה כי יש לי חדשות טובות. נראה לי שאחרי מאות שנים בהם היהודים היו קורבן הגזענות העיקרי, הצלחנו לצאת מזה ומעתה והלאה הגזענות תהיה יותר ויותר כלפי מיעוטים אחרים ופחות כלפי היהודים. המאתיים שנה האחרונות העמידו את העם היהודי במקום של כבוד כלפי שאר העמים. גם אם שונאים אותנו עדיין מעריכים את מה שעשינו. מכיוון, שהגזענות אינה אמיתית, ואינה מבוססת על שינאה אמיתית אלא היא קיימת על מנת למלא צרכים אחרים, נראה לי שבעידן שלנו, עמי העולם מוצאים לעצמם קורבנות אחרים, ואם היהודים יישבו קצת בשקט הם יהיו בסדר גמור.

 

אני יודע שבשנים האחרונות דווח על עלייה באנטישמיות כלפי היהודים, אבל אני די משוכנע ששנת 2006 היא שנת המיפנה. אני לא חושב שהעמים יתבגרו או נעשו חכמים יותר, אני פשוט חושב שיש להם מישהו אחר לשנוא, ואנחנו יכולים לצאת מהמעגל הזה.

נתחיל באמריקה, אחת הסיבות העיקריות (לדעתי כמובן) שהגזענות לא התפתחה באמריקה היא כי יש כבר את מי לשנוא, האדם השחור תפס כבר את המשבצת הזאת, והחלוקה לקבוצות במדינה הזאת היא פשוט רחבה יותר. גם במבחינה עתידית אין לנו מה לדאוג, כי ה"אוייב" הבא של האדם הלבן האמריקאי הוא המקסיקנים שנוהרים לארצות הברית בקצב הגירה לא נורמלי, ולאחרונה מתחילים להיות "חצופים" ולדרוש זכויות שלא באמת מגיעות להם. כל עוד טוב בארצות הברית השינאה לא תרים את הראש שלה, אבל ברגע שיתחיל להיות רע היא תצוץ, ולדעתי המקסיקנים והאדם השחור יהיו הקורבן האמיתי שלה ביבשת הזאת.

 

האירופאים לעומת זאת איבדו את המיעוט השנוא שלהם במאה שנים האחרונות. למשך אלפי שנים תפסו היהודים את המשבצת הזאת באירופה, אבל בעקבות מדינת ישראל ובעקבות העובדה שיש ליהודים אלטרנטיבה ומי שידבר בשמם כאשר קורה משהו, היהודים כבר לא ממש מתאימים למשבצת השנוא. לעומת זאת, בשישים שנה האחרונות הייתה הגירה של מיליוני מוסלמים לאירופה, מיליוני אנשים ששונים מהאירופאים, מיליוני אנשים נזקקים וחלשים, שלא ממש הצליחו להיקלט במדינות שהם היגרו אליהם וכיום הם עוברים תהליך של איסלמיזציה. אני די בטוח שבראייה של עשר שנים קדימה, המוסלמים יתחילו להיות הקורבן של הגזענות האירופאית, ושמבחינתנו העם היהודי, אנחנו מסכמים פרק נהדר בהיסטוריה שלנו. בנינו לעצמנו בית, השלמנו עם העולם המערבי, עכשיו רק צריך להשלים עם העולם הערבי ולשמור שלא ניפול למלכודת השינאה ונהפוך לעם שונא. בעצם, כבר נפלנו לתוך המלכודת הזאת, עכשיו רק צריך לראות איך אנחנו מוציאים את עצמנו ממנה.

 

 

נכתב על ידי , 23/5/2006 19:03  
12 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט



18,550
הבלוג משוייך לקטגוריות: פילוסופיית חיים , החיים מעבר לים
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לעוז בעולם אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על עוז בעולם ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)