לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

היקום על פי עוז


"מה שחשוב באמת זה לא להפסיק לשאול." אלברט אינשטיין.

כינוי: 

בן: 46





מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


1/2007

הו גליליאו


האגדה מספרת שגליליאו טיפס על המגדל העקום שבפיזה, וזרק חפצים מקצה המגדל על מנת לגלות שאריסטו טעה, חפצים בעלי אותה צורה נופלים באותה התאוצה כלפי הריצפה.

 

עד גליליאו, האמינו הפיסיקאים שאם נזרוק כדור ששוקל 5 ק"ג וכדור ששוקל 10 ק"ג ממקום גבוה, הכדור ששוקל 10 ק"ג יצבור מהירות יותר ויותר גבוהה, ובסופו של דבר יגיע לקרקע ראשון. גליליאו הוכיח שהמשפט האחרון הוא לא נכון, למשקל אין משמעות באוויר, שני הכדורים ייפלו באותה המהירות.

 

קשה לאינטואציה לקבל את המשפט האחרון, אבל זה רק בגלל שהאינטואציה לא ממש מבינה את חוק המשיכה. לי אישית, היה אף יותר קשה לקבל את הניסויי שגליליאו עשה. איש מהמאה ה-17, זורק חפצים ממגדל בלי שום שעון מדוייק, ובגלל זה הפיסיקאים החליטו שלמסה אין משמעות באוויר? לא יכול להיות. 

 

במציאות כמובן, גליליאו לא היה צריך לזרוק חפצים בשביל לגלות את הגילויי שלו, הוא היה צריך לחשוב ובצורה מבריקה וגאונית למצוא את מה שאף אחד לפניו לא גילה.

גליליאו חשב לעצמו... בוא נגיד ואני אזרוק שני כדורים, אחד שוקל 5 ק"ג, והשני 10 ק"ג. במקביל, בוא נניח שאריסטו צדק, ולכן נגלה שהכדור הכבד יותר מאיץ מהר יותר ומגיע אל הקרקע מהר יותר.

 

כעת, בוא נחבר את שני הכדורים בחבל ונזרוק אותם שוב. מכיוון שהכדור הקל יותר נופל לאט יותר מהכדור הכבד יותר הוא כנראה יעקב את הכדור הכבד. מכיוון שהכדור הכבד מועקב, הקצב ירידה של שני הכדורים והחבל יהיה איטי יותר מקצב הנפילה של הכדור הכבד לבד.

 

אבל, מבריק גליליאו, אם חיברתי את שני הכדורים בחבל, ייצרתי גוף חדש, שמשקלו הכללי הוא 15 ק"ג, ולכן הוא יותר כבד מהכדור של ה-10 ק"ג. אם גופים כבדים יותר נופלים מהר יותר, הגוף החדש צריך ליפול מהר יותר מהכדור של ה-10 אבל זה סותר לחלוטין את המסקנה שהרגע הגענו אליה. בקיצור, לא יכול להיות שלגופים בעלי משקל שונה תהיה תאוצת נפילה שונה.

 

ועוד הברקה יפה שגיליתי בימים האחרונים, מה הייתם עושים, אם הייתם רוצים למדוד משהו ולא היה לכם סטופר? בוא נניח ששעון חול (או מים) לא מדוייק מספיק בשביל מה שאתם צריכים. המדענים שלפני המאה ה-17 היו צריכים לענות על השאלה הזאת על מנת לעשות ניסויים.

 והתשובה היא....מודדים את הדברים בעזרת דופק הלב.

 

 

 

 

 

 

נכתב על ידי , 27/1/2007 17:46  
13 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט



18,550
הבלוג משוייך לקטגוריות: פילוסופיית חיים , החיים מעבר לים
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לעוז בעולם אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על עוז בעולם ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)