לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה
 

יומן אבטחה

בלוג אבטחת מידע. עדכונים, עניינים, חדשות ופרסומים. הכל מכל בכל בנושא אבטחת מידע. ופרטיות.

מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


6/2009

בחירות אלקטרוניות בישראל - האם זה נחוץ?


נראה ששום דבר (לפחות לא שום דבר הגיוני) יעצור את אנשי משרד הפנים בבואם ליישם את תוכניות המחשוב שלהם. וכך אנו צפויים להכנס לעידן של בחירות אלקטרוניות. הכשלונות בעולם אינם מהווים תמרור אזהרה אלא רק אתגר לחבורת החדשנים בממשלה. בתזכיר הצעת החוק גלומים 7 יתרונות במעבר לבחירות אלקטרוניות (עמוד 3). רובם ככולם לא נכונים ולהלן סקירה שלהם:
  1. זיהוי חד חד ערכי של הבוחר: אין שום קשר בין זיהוי הבוחרים להצבעה בבחירות אלקטרוניות. הזיהוי יבוצע בדיוק כמו שהוא מבוצע היום, על בסיס תעודה מזהה לא חכמה שהונפקה על ידי המדינה. בהתייחס להגבלת האפשרות להצבעה כפולה - גם במקרה זה, מאחר ולא מתבצע רישום של מי קיבל איזה כרטיס חכם, ניתן להצביע הצבעה כפולה ולאתר אותה בדיוק כפי שזה היום. באותה המידה לא ניתן יהיה לדעת מי הצביע הצבעה כפולה. לעומת זאת, אם מישהו יחליף כרטיס חכם תקני בכזה שמריץ קוד שמיועד לזייף את רישום מכונת ההצבעה עצמה חברי הקלפי לא יוכלו לזהות זאת (היום כל קלפי חותמת על המעטפות שלה עצמה על מנת שתוכל לזהות שהמעטפות נופקו על ידה).
  2. קיצור זמן ההצבעה של כל מצביע ולפיכך צמצום מספר הקלפיות. הניסיון בישראל מלמד שזמן ההצבעה מתארך ולא מתקצר. יתר על כן, הבעיה המרכזית בקלפיות היא ההתפלגות הלא אחידה של המצביעים על פני שעות היום (את זה אני אומר מניסיון אישי כיושב ראש קלפי) שיוצרת עומס ולא כמות המצביעים בקלפי. גם עם קלפי אלקטרוני הרגלים אלה צפויים להשמר.
  3. מניעת הצורך בהפקת חומרי בחירות חד פעמיים. לא נכון - עדיין יהיו מרכיבים חד פעמיים כמו שילוט, פרגודים וכדומה. אבל שימו לב לנתון שלא מספרים לכם - עלות כל כרטיס חכם כזה היא סדר גודל של פי כמה מאות מאשר כרטיסי הנייר. הכרטיסים עצמם גם מתקלקלים. התוכנה דורשת שדרוג מעת לעת. רישיונות התוכנה עולים כסף כל שנה (להבדיל מפתקי נייר) לצורך קבלת תחזוקה. כל קלפי כזה יזדקק למחשב (ואולי מחשב גיבוי?). אני אשמח לראות מודל כלכלי שיראה האם בכלל אי פעם בחירות אלקטרוניות יהיו זולות יותר, בהתבסס על הנחות אמיתיות של אחוז אובדן, תקלות וכדומה. כמו כן, צריך להוסיף תלות של המערכת בהפסקות חשמל להבדיל מבחירות ידניות וכדומה.
  4. צמצום משמעותי של הקולות הפסולים. מאחר ואין נתונים על התפלגות הקולות הפסולים (כמה מתוכם אלו פתקים לבנים אידיאולוגיים) אין ביסוס לטענה זו. עם זאת, כנראה שיהיו פחות טעויות. ועדיין - אם בוחר שם מספר פתקים מאותו סוג בקלפי מקבלים את הצבעתו. לא נתקלתי במעטפה עם מספר פתקים שונים וגם אם כן - האם זו טעות או אידיאולוגיה? כך שקשה לדעת האם טיעון זה הנו בעל משמעות כלשהי להליך הבחירות בישראל.
  5. חסימת אפשרויות לזיופי בחירות: זו טענה יהירה שאינה מבוססת המציאות. אנקדוטה ממחישה - ישבתי בעבר על איפיון של פתרון אבטחה עם מומחה אבטחה מהסקטור הציבורי ושאלתי אותו מה אם הנחת היסוד שלו לגבי חוזק רכיב התוכנה שפיתח כושלת, אילו מנגנוני הגנה חלופיים יתמכו בכשלון זה. התשובה שקיבלתי הייתה שזה לא יכול לקרות ולכן לא צריך חלופות. אם לצטט את ברוס שנייר, כל אחד יכול לתכנן מערכת שהוא עצמו לא יוכל לפרוץ. חוכמה גדולה.
  6. מיידיות בספירת הקולות: שוב, חוסר הבנה של תהליך הבחירות. שני מרכיבים מאטים את תהליך הספירה: הספירה בקלפי - זו לא תשתנה כיוון שיהיה צורך להוציא כרטיס כרטיס ולבצע רישום שלו (מקביל להוצאת המעטפות לעיני כל חברי הקלפי). המרכיב השני הוא הסעת הקלפי עצמה למוקד הבחירות האיזורי ורישום הנתונים במחשבי משרד הפנים (כל הקלפיות מגיעות באותה השעה כך שנוצר עומס). שני גורמים אלה לא צפויים להשתנות (זוכרים שמדובר על מחשבי Stand Alone?), כך שהאשליה שמשהו יהיה יותר מהיר מבוססת על פנטזיות.
  7. צמצום משמעותי בערעורים. יופי - עכשיו שלא ניתן לערער כי לא ניתן להבין את התהליך אלא אם אתה ספק התוכנה, אז יהיו פחות ערעורים. זה שקול לטענה שאם נמנע מאזרחים את זכות העמידה בבג"צ יהיו פחות פניות לבג"צ וזו תהיה עדות לכך שהמדינה מתנהלת טוב יותר. התהליך בכללותו יהיה פחות דמוקרטי וזה נתפס במשרד הפנים כדבר טוב.
בכל קנה מידה הצעת החוק הזו לא אמורה לקדם את הדמוקרטיה בישראל. מדוע מקדמים אותה בכל זאת? כי יש כמה טכנופילים במשרד הפנים שחושבים שתפקיד הממשלה הוא להיות בחזית הטכנולוגיה ללא קשר לצרכי מדינת ישראל או הניסיון בישראל ובעולם.
החוק צריך להיחסם בכנסת לא בגלל הבעיות שהוא מעורר בתחום של פרטיות ודמוקרטיה, בראש ובראשונה בגלל שאין בו צורך. בזבוז כסף ללא תועלת. משרד הפנים לא הצליח עד היום למנוע זליגת נתוני אזרחים לכל דכפין, כשל בייצור תעודת זהות שאינה ניתנת לזיוף ומכוון כל הזמן לפרויקטים מגלומניים ולא נחוצים כתעודת זהות חכמה ובחירות אלקטרוניות. מישהו שם צריך להתחיל מהיסודות של שמירה על פרטיות האזרחים וטיפול טוב יותר בניפוק תעודות לפני שקופצים מעל לפופיק.

נכתב על ידי , 17/6/2009 10:23   בקטגוריות אבטחת מידע כללי, בטחון לאומי, כרטיסים חכמים, הצפנות ושמונצס, פרטיות, שווה קריאה  
2 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   1 הפניות לכאן   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט



כינוי: 

גיל: 49




65,157
הבלוג משוייך לקטגוריות: אינטרנט
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לעומר טרן אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על עומר טרן ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)