לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה
 

יומן אבטחה

בלוג אבטחת מידע. עדכונים, עניינים, חדשות ופרסומים. הכל מכל בכל בנושא אבטחת מידע. ופרטיות.

מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


2/2007

הפרטת חברת חשמל, ביטחון לאומי ואבטחת מידע


הפרטת חברת חשמל תופסת תאוצה וזו בהחלט הזדמנות לבחון כיצד הנושא יכול להשפיע על הבטחון הלאומי ואבטחת מידע בכלל. חשמל הנו משאב בסיסי ובמדינה קטנה כמו ישראל, בה יש חברת חשמל יחידה, השבתת תשתית החשמל באותה חברה יחידה פירושה השבתת המדינה ופגיעה בבטחון הלאומי. אגב, הפגיעה בבטחון הלאומי אינה נובעת מהשבתה של מערך הבטחון (כולי תקווה שהצבא והגופים האחרים יצליחו לתפקד גם ללא חשמל), אלא מהשבתה של תשתיות נסמכות. לדוגמא, כל המערכת הכלכלית בערך.

 

למיטב ידיעתי הפרטות חשמל ברחבי העולם נכשלו (ידיעתי מתבססת על מאמר יחיד בנושא שקראתי ושפורסם במגזין Spectrum של IEEE). הסיבה פשוטה, חשמל לא ניתן לאגור. כל ואט חשמל שחברת חשמל מייצרת והצרכן אינו צורך הוא בזבוז כסף (בערך), כך שבחברת חשמל (כל חברת חשמל) מתקיים מתח מתמיד בין שני קצוות. בקצה אחד ישנו הצורך הציבורי בחשמל זמין ובתשתית חשמל מהימנה ובקצה השני קיימים האילוצים הכלכליים של חברת החשמל. כאשר חברת החשמל ממשלתית ברור היכן ההכרעה. כאשר החברה פרטית, התשובה פחות ברורה (או די ברורה לפי ניסיון מהעולם).

 

תרחיש אפשרי (שלא לומר צפוי) לאחר הפרטת חברת החשמל הוא תשתית חשמל פחות יציבה עם הפסקות יזומות רבות יותר ותשתית פיסית מזדקנת. לתרחיש זה מספר השלכות מבחינת בטחון לאומי:

  • במידה וגופים פרטיים לא ייערכו כראוי לאפשרות של פגיעה באמינות תשתית החשמל (כשל שוק), אי עמידה בביקושים עלולה לפגוע מהותית בהתנהלות המשק.
  • גופי בטחון יצטרכו להשקיע יותר משאבים בהיערכות לתרחישי כשל בתשתית החשמל (יותר עלויות לבטחון).
  • חברת החשמל הפרטית (או חברות החשמל הפרטיות...) ישקיעו פחות משאבים באבטחת מערכות המידע של תשתית החשמל. מאחר ומערכות המידע המפעילות תשתיות חשמל (מערכות SCADA) בעייתיות מבחינה אבטחתית כבר כיום, צפוי כי רמת האבטחה לא תשתפר ותיווצר נקודת תורפה להשבתת כל תשתית החשמל.
  • ההפרדה המתוכננת למספר חברות חשמל תקשה על תיאום אבטחה (בעיקר בתחום מערכות המידע) ותעלה את הסבירות לקיומם של חורי אבטחה אותם גורמים עוינים יוכלו לנצל. (אגב, הנקודה הזו נכונה בכלל לתהליכי ההפרטה של תשתיות לאומיות, כיוון שהמורכבות הנוצרת מהצורך בתיאום גורמים פרטיים שונים קשה עד בלתי ניתנת לשליטה).
נכתב על ידי , 22/2/2007 21:00   בקטגוריות בטחון לאומי, כלכלת אבטחת מידע  
11 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט



כינוי: 

גיל: 48




65,156
הבלוג משוייך לקטגוריות: אינטרנט
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לעומר טרן אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על עומר טרן ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)