לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה
 

יומן אבטחה

בלוג אבטחת מידע. עדכונים, עניינים, חדשות ופרסומים. הכל מכל בכל בנושא אבטחת מידע. ופרטיות.

מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


11/2007

הורים, מי שומר על הילד שלכם?


הסיבה המרכזית לדלדולו של הבלוג בחודשים האחרונים היא שנולדה לי תינוקת לפני כחמישה חודשים ואני מתקשה למצוא שעות ערות ועירנות. הגיעה שעתה של הפעוטה החמודה (מאוד) ללכת לפעוטון. בדקנו פה, בדקנו שם, ראיינו, שאלנו, חיפשנו המלצות וכיוצא באלה דברים שהורים עושים. מצאנו מקום שנראה מוצלח, עד אשר סיפרה לנו הגננת (בגאווה, יש לומר) שבגן יותקנו מצלמות אבטחה שיאפשרו להורים לבחון את הנעשה בגן. בעקבות רצח תאיר ראדה וההצעה לעשות שימוש במצלמות אבטחה בבתי ספר כתבתי על משמעויות מהלך זה והאפקטיביות שלו (כאן וכאן).

 

חששם של ההורים בגן מובן. בייחוד לאור כתבות תחקיר המפורסמות מעת לעת וחושפות מקרי התעללות בילדים. אלא שחשש זה מוביל לנקיטת צעדי "אבטחה" שבעיקר פוגעים במטרה שלשמם הוקמו ואינם מסייעים לאבטחה (או במקרה הזה לבטחון הילדים). והנה הסיבות המרכזיות:

  • כפי שכתבתי בעבר, מחקרים מראים שמצלמות אבטחה אינן מסייעות בהפחתת רמת הפשיעה. אמנם מחקרים אלה אינם מתייחסים לגני ילדים, אך אין סיבה ממשית להעריך שהמצב שונה. גננת המעוניינת להתעלל בילדים באחריותה תמיד תמצא פינה שאינה מכוסה במסגרת מערך הצילום שנפרש בגן. לכל היותר, מצלמות אבטחה בגן ילדים יגרמו להתעללות יצירתית, כאילו שזה מה שחסר לנו בחיים.
  • רוב הצילומים על גננות או גננים מתעללים בוצעו באמצעות מצלמות נסתרות. התקנת מצלמות גלויות, שמיקומן ידוע אינו שקול להתקנת מצלמה נסתרת. התקנת מצלמות נסתרות לאחר יידוע הצוות על קיומן שכאלה (ללא חשיפת מיקומן) אמנם יכול לשמש כגורם מרתיע, אך באותה המידה יכול להכניס אוירה של חשש וחשדנות לגן ילדים. בדיוק האווירה הנחוצה להתפתחות תקינה של עוללים. האפשרות האחרונה של שימוש במצלמות נסתרות ללא יידוע הצוות אינה באה בחשבון ומפירה את פרטיות הצוות.
  • אנשים אינם מתנהגים אותו הדבר בפני המצלמה ושלא בפניה. ברוב המקצועות אין משמעות רבה להשפעה זו, כיוון שהמרכיב הרגשי/חברתי אינו נוכח בצורה דומיננטית בעבודה. בגן ילדים מרכיב זה דומיננטי ולכן שינוי התנהגות הצוות שכעת צריך לשחק לעיני המצלמות עלול לפגוע בצורה משמעותית בתפקוד הצוות ולפגוע בילדים.
  • כאשר נותנים להורים גישה למצלמות הגן בזמן אמת (וגם לא בזמן אמת) הופכים את גן הילדים למופע רייטינג. לכל הורה (אני מניח/מקווה) קשה לראות את הילד שלו בוכה, מקבל מכה וכדומה. אלו מצבים טבעיים לחלוטין, שכאשר הם קורים בסביבתנו אנו מטפלים בהם בצורה שקולה. בין היתר כיוון שיש לנו את היכולת לראות את ההקשר המלא של האירוע. בצילום אין הקשרים - לא ניתן לעקוב אחר כל מה שקורה כל הזמן וניתן (בסופו של דבר) רק לשים לב שהילד בוכה או חטף מכה. כתוצאה מכך הורים יתערבו בניהול התקין של הגן ללא שיש להם כלים מתאימים וללא הצדקה.
  • מאחר ולא כל ההורים יעשו זאת, התוצאה תהיה אסימטריה בהתפתחות הגן - יהיו מספר הורים שישפיעו יותר בצורה שהם מאמינים שטובה יותר לילדיהם, תוך הפקעה חלקית של שיקול הדעת של הצוות.  

מצלמות בגן ילדים הן רעיון גרוע. אם לחזור רגע לעולם אבטחת המידע בכללותו, ניתן לומר כי כל פתרון אבטחה משפיע על המציאות ויוצר בעיות חדשות. זה לכשעצמו אינו צריך להרתיע אותנו מיישום פתרונות אבטחה או חיפוש כאלה, אך זה אמור למנוע מאיתנו להסתכל על כל פתרון שהוא כפתרון קסם ולנסות לבחון את השפעות הפתרון הנבחר. במקרה של גני ילדים אין תחליף לפיקוח של הורים, פיקוח ניהולי, קשר בין הורים (על מנת לבנות תמונה שלמה יותר של המתרחש בגן) והקשבה לילדים. מצלמות זה דבר מצוין, בשביל תמונות סוף שנה.

 

ואנקדוטה אחרונה מהגן ומפתרונות אבטחה - המנהלת הסבירה לנו שיותקן אינטרקום בשער הכניסה המוביל לדלת הפעוטון. לכאורה אמצעי אבטחה מעולה. בפועל, לא ניתן לפתוח את דלת הפעוטון מבחוץ, כך שזהו אמצעי מיותר והשער עצמו מצוי במקום חשוף לגשם ורוח, מה שמעלה את הסבירות שבימים חורפיים הוא יושאר פתוח על מנת שלא לעכב הורים עם תינוקות בגשם. אבל זה עוד אמצעי שקונה שקט של הורים ומסיט את תשומת ליבם מהעיקר.  

נכתב על ידי , 8/11/2007 08:32   בקטגוריות אבטחה פיסית, פרטיות, אבטחת מידע כללי  
552 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט



כינוי: 

גיל: 49




65,157
הבלוג משוייך לקטגוריות: אינטרנט
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לעומר טרן אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על עומר טרן ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)