הנה עוד מושג חשוב לדעת בצילום שסיכמתי מכל מיני ספרים שמצאתי בספרייה. בקרוב אראה פה בבלוג תמונות שקשורות לפרספקטיבה וקומפוזיציה. מקווה שתקראו לפחות חצי ואל תשכחו להגיב!
פרספקטיבה= חלל
לקוח מהספרים:
"צילום המדריך החדש והמלא\ג'ון הג'קו"
"מדריך הפשוט לצילום דיגיטלי\ביל קורבט"
"חוג לצילום\ד"ר שאול טל"
"הצילום בצבע\לאונרד גנט"
ליחסי הגדלים של העצמים הקרובים(הגדולים) לרחוקים(הקטנים) כפי שהם נראה הן לעין האדם והן למצלמה אנו קוראים "פרספקטיבה"
לדוגמה, אם נצלם כביש כך שהמצלמה תימצא במרכז הרוחב שלו, נראה שהקווים המקבילים של הכביש נפגשים,כביכול, במרחק בנקודה דמיונית) ויוצרים זווית חדשה.
הפרספקטיבה בצילום הינה אותה תחושת העומק שתצלום דו ממדי יכול להעניק לנושא.
בד"כ כוונתו בצילום היא לנסות להנציח תחושה דומה של עומק כפי שקיימת בנושא המצולם.
הצלם יוצר עבורנו עולם המשתרע אל מעבר לדו ממדיות של מישור נייר, או מרקע-ואפילו אם רק לזמן קצר- והעניק לנו את האשליה של קיום ממד שלישי.
לאשליה זו אחראים כמה תכסיסים פשוטים למדי, וכולם מתכנסים תחת הכותרת הכללית, פרספקטיבה.
מיקוד ברור(סלקטיבי)
צמצום עומק השדה עד למינימום יכול לסייע בקבלת תצלום בו יופיע הנושא העיקרי חד ואילו הרקע הקדמי והאחורי שלו-מטושטשים.
רקע מטושטש בתמונה מהווה אמצעי להעביר לצופה בתמונה את העומק של הנושא.
פרספקטיבה קווית
אשליה אופטית ידועה היא התכנסות של קווים מתכנסים, אך אפשר בהחלט למצוא נושאים רבים הכוללים קווים ישרים שבעזרתם ניתן ליצור בתצלום תחושה של עומק.
פסי רכבת המצולמים לאורכם הם דוגמה קלאסית להתכנסות של קווים, אך באותה מידה ניתן לצלם גם רחוב שלאורכו שיירת מכוניות חונות, או שדרות עצים, בתים ועוד.
מסילות,שולי דרך וגדרות, כולם מורכבים מקווים מקבילים.
ידוע לנו שקווים מקבילים, גם מרחק הפיזי ביניהם תמיד נשמר, נראה כאילו הם נפגשים באופק.
פרספקטיבה אווירית
אם נתבונן בנוף, נראה כי ככל שהעצמים רחוקים מעינו של המסתכל הם נראים בהירים יותר, וככל שהעצמים קרובים יותר, הם נראים כהים יותר.
תופעה זו נוצרת ע"י האובך הנמצא באוויר ונקראת "הפרספקטיבה האווירית."
אם בתצלום כלשהו מופיע הרקע הרחוק בגוון כהה וברור-מתקבלת אשליה של תחושת עומק ומרחק. הצבעים הסודיים המשפיעים על תחושת העומק הם: אדום, ירוק וכחול.
צילום בחפיפה
כאשר רואים בתצלום שני עצמים בהם האחד מסתיר בחלקו את השני, אות הוא כי העצם המסתיר מלפנים והעצם המוסתר בחלקו נמצא מאחור.
כך נוצרת בתצלום תחושת עומק. כדי ליצור פרספקטיבה כזאת, תוכל לבחור מכוניות או בתים, ולצלמם מוסתרים מעט על ידי זה.
צילום מגבוה וצילום מנמוך.
אם נצלם נושאים(למשל בניינים) מגובה, נראה כי הקווים האנכיים יתקבלו בפרספקטיבה קווית, בעוד שהקווים האופקיים(למשל כביש) יתקבלו בצורה אופקית או אלכסונית.
כאשר מצלמים נושא בעל עומק ממרחק קרוב הוא נראה מעוות בתצלום.
הסיבה לכך היא שהחלק הקדמי של הנושא קרוב יותר למצלמה מחלקו האחורי ולכן בבואתו גדולה יותר ומעוותת.
צבע בפרספקטיבה
ידיעת פרספקטיבת הצבע אף שומרת אותנו מפני ההשפעה שיש לצבעים מסוימים על הצילום.
אם אנו מצלמים צילום בסמוך או ממרחק בינוני של נושא שצבעיו אינם עזים, ובייחוד אם הוא מכיל כחולים או ירוקים יהיה זה אסון ממש להניח לכתמים גדולים של אדום או כתום ברקע.
הם יבלטו מקדימה, ויסיחו את תשומת הלב מן הנושא העיקרי.
לסיכום: פרספקטיבה קווית ממחישה עומק ומרחק ע"י התכנסותם של קווים מקבילים המתרחקים מן המצלמה, ופרספקטיבה אווירית היא הנטייה של עצמים מרוחקים להיעשות בהירים יותר עם המרחק.