האור והצל
לקוח מהספרים:
"הצילום בצבע"
"צילום דיגיטלי\קרלה רוס"
"הצילום המושלם\אנדריאס פיינגר"
"הצילום\יעקב בורנשטיין"
השם צילום הוא תרגומו העברי של המונח הלועזי "פוטו-גרף" כלומר: רישום אור.
רישום זה,התצלום,הינו למעשה העתקה ציורית-מיכאנית של נושא.
כאשר אנו אומרים:"אור", אנו מתכוונים לאור הטבעי או המלאכותי שעוצמתו שונה.
כאשר אנו אומרים: "צל", אנו מתכוונים לצל המופיע בגוונים שונים, החל מהבהיר ביותר ועד לכהה ביותר.
האור מופיע בצורה טבעית(אור יום) וכן בצורה מלאכותית(נורות חשמל,אור בזק ועוד) שני מקורות אלה יכולים להופיע בצורה יציבה,מוחזרת, מרוכזת או מפוזרת.
החזרה וספיגת אור
האור הטבעי(הלבן) מורכב מצבעים שונים. מערכת צבעים זו נקראת ספקטרום.
העין מבדילה בין הצבעים והגוונים של העצמים בהתאם לכמות האור המוחזרת או הנספגת בהם.
עצם ייראה בהיר(לבן) אם האור הנופל עליו נספג.
במקרה שהאור הנופל על עצם ייספג בחלקו(ויוחזר בחלקו)-העצם ייראה בגוון ביניים(אפור).
תאורה מרוכזת ומפוזרת
מקור האור הטבעי הוא השמש. נושא המואר ע"י מקור אור זה מקבל הארה ישירה ומרוכזת.
אם יימצא הנושא במקום המואר ע"י החזרות אור השמש, ההארה שיקבל הנושא תהיה עקיפה ומפוזרת(תאורה זה ידועה בשם "צל בהיר.")
נושאים הנראים "משעממים" במציאות, יכולים להתקבל בצורה מעניינת כאשר הם מצולמים נגד האור. סוג זה של צילום(נגד האור) גורם להיווצרות גוונים כהים ולכן מתקבלת תחושה דרמטית.
הצל
מבחינים בין שני סוגי צל:
-צל שנוצר בנושא
-צל שיוצר הנושא
צל יכול לגרום לתחושה דרמטית בתצלום, לכן נמנעים לצלם בצורת צללית נושאים שאינם דרמטיים.
לדוגמה, אם תצלמו נוף כנגד האור- יתקבלו הנושאים כהים כצלליות והאווירה בתצלום תהיה דרמטית.
מכל האמור ניתן להסיק כי הצל הינו גורם המשפיע על האווירה בתצלום.
גם צללים שיוצרים הנושאים משפיעים על האווירה.
צבע ואור
צבעו של גוף תלוי בצבע האור הנופל עליו.
ללא אור אין צבע. ודאי ראית משחקים מוזרים שמשחק אורים של פנסי אור שונים.
מקום האור הפועל במקרה זה הוא בלתי רגיל, כיוון שהוא מורכב אך ורק מצבע אחד או שניים מצבעי הקשת.
צבעים של סוגי אור שונים הם: או יום, אור יום לבן, אור יום כחול.
תפקיד האור
לאור שבו משתמש הצלם יש,פרט לכך שהוא מאיר את הנושא ומאשר לצלמו, 3 תפקודים חשובים:
-האור מסמל נפח ועומק...
-האור קובע את האווירה בתמונה...
-האור יוצר מכונת בשחור לבן...
ניצול אור זמין
אור זמין הוא כל אור שמוטל על נושא הצילום ללא צורך בתאורה נוספת. בחוץ, השמש היא מקור האור הזמין בשעות האור.
מקור גדול יותר= אור רך יותר.
ישנה סיבה לכך שצלמים אוהבים ימי עונות בהירים. שמים מעוננים מפיקים אור אחיד חסר צלליות המתאים לצילומי חוץ.
מקור קטן יותר= אור קשה יותר.
אור קשה הוא ההפך מאור רך. אור שאינו בהכרח בהיר יותר, אבל בוהק יותר. מציג יותר ניגוד.