צילומי נופים
לקוח מהספרים:
"מדריך לצילום טבע\דוד דרום"
"צילום המדריך החדש והמלא\ג'ון הג'קו"
"הצילום בצבע\לאונרד גנט"
העתקתי מה שרשום בשני הספרים, לפי נושאים שמתאימים כמו נוף, סיכמתי,קיצרתי וחיברתי.
נופים משתנים בהתמדה, הם לובשים ופשוטים אווירה ומצב רוח בהתאם לשעות היום ותנאי מזג האוויר.
בניגוד לצילום דיוקן בחוץ, שבו ניתן למקם את הנושא בזווית רצויה ביחס לתאורה, בצילום נוף חייבים להסתפק בתאורה הקיימת, ואולם גם כאן ניתן לשלוט בתוצאה ע"י שינוי זווית הצילום.
לנוף הטבעי אין גבולות, ואילו לשקופות או לתמונה המודפסת גבולות מוגדרים הנוטים לחתוך תווים טבעיים כגון אילנות, דרכים, שבילים ועוד, במקומות בלתי טבעיים לחלוטין.
שליטה בקומפוזיציה- לפני ביצוע הצילומים כדאי לסיר בסביבה ולתור אחרי זווית צילום טובה במיוחד. גם כאשר מוגבלים לנקודת צילום אחת ניתן לזוז מעט לאחד הצדדים ולמצוא זווית פרפקטיבה טובה יותר, ואפשר גם לשנות את גובה המצלמה וזווית הטייתה.
צילום הנוף המוצלח זקוק לעומק, לקווים חלקים העומדים, פחות או יותר בכללי הקומפוזיציה, ולנקודת מוקד שאינה שולטת בהכרח על הצילום כולו אך חייבת לספק מקום מנוחה לעין.
עצות מקצועיות:
- אם התאורה איננה מתאימה, יש לחפש זווית צילום שונה, עד שהתאורה הטבעית תשתפר או תגיע מכיוון מתאים יותר.
- זווית צילום גבוהה מצמצמת את השפעת קדמת התמונה.
- צילום מזווית נמוכה מדגיש את קדמת התמונה.
צילום בשעות יום שונות.
אור הוא המרכיב החשוב ביורת בצילום נוף מוצלח.
עוצמתו וזווית הארת הנושא הן גורם עיקרי ביצירת האווירה.
שמש צהריים, העומדת במרומי השמיים, יוצרת ניגודיות חריפה בין אור לצל, ועוצמת האור עלולה להדהות את הנוף ולעשותו מחוסר חיים.
מקובל לתעד את שינויי האווירה בנוף בשעות היום השונות ע"י צילום סדרה של תמונות מאותה זווית ראייה בבוקר, בצהריים ובעת השקיעה.
אחרי הצהריים, כשהשמש מתחילה להנמיך, חל שיפור ניכר בצבע, בצורה ובמרקם של הנוף, ובשעות בין הערבים גוון כתום-וורוד משתלט על הכל.
צבע.
צילומי נוף רבים הם צבעוניים מדי. הצלם הניח לעצמו להיות מושפע מסצנה צבעונית להפליא, נראית יפה למדי בסביבתה הטבעית, אולם שעה שהיא מוצגת על פני שטח קטן יחסית, היא נראית צורמת ומוגזמת.
טכניקות.
בצילום האידיאלי, תועה קו שליט כזה דרך הסצנה עד שהוא מגיע לנקודת העין העיקרית. נקודת עניין זו-בית, חווה, בקר או אילן-ימוקמו בקפדנות בתוך שטח התמונה.
לפעמים כדאי להשמיט את השמיים לגמריי, בייחוד אם גוונם עמום. השפעתה של השמטה כזו על צבעי הצילום עשוייה להיות מדהימה. נסה לכלול דבר מה אשר ישבור את המרחב החשוף ויוסיף עומק לצילום.
ודא כי הצמצם סגור די הצורך כדי להעניק לקדמה ולרקע המרוחק כאחד חדות מספקת.
אפשר לסלק קדמה משעממת באמצעות צילום מלמעלה. אתה יכול לעמוד על חומה נמוכה, גבעונת, עמוד ועוד. כדאי לחפש נקודת תוואי מורמות מסוג זה.
נופים בלילה
נוף לילי המואר באורו של ירח מלא, רווי באווירה של שלווה, מסתורין ורומנטיקה. כדי לקבל דמויות חדות ובהירות, כדאי לצלם בלילה שבו השמים בהירים, הירח מלא והאוויר צלול.
קשה לצפות מראש את התוצאה הסופית של צלומי לילה בחשיפות ארוכות. לעיתים גורמת החשיפה הארוכה לעיוותים לא צפויים בצבע התמונה. כדאי לחשוף מעל ומתחת למידת החשיבה המומלצת, ולבחור לאחר מכן את התמונה המוצלחת ביותר.