צילומי טבע-מים, נחלים, מפלים, ים, מקווי ים ועוד.
לקוח מהספרים:
"מדריך לצילום טבע\דוד דרום"
"צילום המדריך החדש והמלא\ג'ון הג'קו"
"הצילום בצבע\לאונרד גנט"
העתקתי מה שרשום בשני הספרים, לפי נושאים שמתאימים סיכמתי,קיצרתי וחיברתי.
פעולות המים בנוף מאפשרת לצלם הטבע אפשרויות אין ספור של צילום מרתק. בכל שעות היום ובעונות השנה השונות, כשהתאורה משתנה ועוצמת זרימת המים משתנה.
את הים תעדיף לצלם כאשר הוא גועש קימעה. משברי חוף או גלים המתנצפים על סלע מוסיפים לסצנה חיות יתר. ים סוער באמת הוא מקור לצילום נהדרים, על גליו הענקיים, קצף הגלים ואווירת הסופה.
נצנוצי אור שמש- בזווית המתאימה מחיים כל תמונה משעממת. זווית הצילום חשובה מאוד. עמדה גבוהה מאפשרת ללכוד נצנוצי אור גם כשהשמש גבוהה בשמים.
חשיפות ארוכות- צילום בחשיפה ארוכה במיוחד קל לבצע בשעות של טרם הזריחה או לאחר שקיעת השמש. התאורה דורשת חשיפה של שניות אחדות.
צילום מים ואור- אור המוחזר מאגם, נחל ואפילו שלולית עשוי לשפר תמונות נוף. משטח של מים יכול לשמש מרכיב שסביבו ניתן לבנות את קומפוזיציות הנוף.
השתקפויות במים.
משטחי מים הם נושא נאה לצילום, משום שהם מסוגלים לשקף את האווירה, הצבע והצורה של הנוף הסובב, ותנועתם המדמדת יוצרת רצף של צורות חדשות ושל מרקמים מתחלפים. טיפות גשם במים שקטים ואפילו גלים גבוהים מעניינים מאוד, בייחוד כשהם מחזירים קרני תאורת שמש נמוכה. אור שמש מאחורי הצלם מבטל הצללה, והתמונה מתקבלת רוגעת שטוחה בגווניה.
פני המים השקטים- ורוגעים מאוד בדקות הראשונות שלאחר הזריחה, בטרם חממה השמש את אוויר הלילה, ונוצרו משבי רוח ראשונים.
שלוליות- הם מראה הממסגרת מקצת הנוף. יש לשנות את גובה המצלמה ואת מיקומה על אחת מגדות השלולית ביחס לתאורה ולפרטי הנוף המשתקפים במים.
תמונות של מים זורמים- קטע קטן של מים זורמים בשצף קצף בתמונה של נוף רוגע יוצר ניגודיות מרתקת- לבן מול כחול, התפרצות מול חוסר תנועה.
שינויים קטנים במיקום המצלמה מול הנוף עשויים ליצור צילומים שונים מוד של אותו הנושא.
צילום נופי ים- הרב גוונית בצורת הים קשורה בעובדה שהוא משמש מראה למצבים המשתנים של מזג האוויר- ואף מעצים אותם פי כמה וכמה. שעת היום חשובה ביותר משום שהיא קובעת את מצב הגאוות והשפל ואת זווית התאורה. חשוב לזכור להגן על כל חלקי ציוד צילום מפני רסס של מי מלח ומפני חול הנישא ברוח.
את חוף הים מאפיינת דינמיות רבה. תנועה מתמדת של גלים, לעיתים רכים ומועדנים ולעיתים שוצפים וגועשים, יוצרת בשעות היום השונות שילוב של גוונים ומרקמים.
בחוף חולי יש לגשת קרוב לשפת המים. חוץ הנראה מרחוק שומם וחסר חיים, עשוי למעשה, להיות תוסס חי ומשתנה בהתמדה בקצב הגלים השוטפים אותו.
שמש נמוכה במים מבליטה את מרקם החול.
טכניקה
אם מבקש אתה להראות את הגלים בכל תפארתם, נסה למצוא נקודת ראות נמוכה אשר תגדיל למראית עין את גובהם. משברים, לעומת זאת, יוצרים בד"כ תבניות מעניינות כאשר מצלמים אותם מלמעלה. נקודת ראות גבוהה יפה לצילום מפרשית סמוך לחוף. שכן אז אפשר לראות משהו מן הסיפון ויושביו.
התאם את מהירות הסגר לנושא. בד"כ, אין זה רצוי "להקפיא" את המים עד תום. אתה זקוק לרושם של תנועה.
תאורה
אל תצפה לתוצאות משובחות כאשר הים סוכר ומכוסה עננים. מוטב שתסתפק בים גועש ומואר היטב. כדאי אף להימנע מאור שמש ישיר, שכן אז עשויים הניגודים, בייחוד על חוף מסולע, להיות חריפים מכושר קליטתו של סרט צבעוני.