לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה
 

טנגו אחר


כמו הטנגו לעיתים מלנכולי לעיתים נוסטלגי לעיתים מקטר לעיתים פאתטי לעיתים פואטי תמיד חושני והרבה ארוטי . כמו הטנגו הלב נכמר למשהו לא ברור מול חוסר התכלית של החיים ובינתיים מתקדמים בצעדי ריקוד חסרי תכלית אך חושנים, כותבים ספורים ונזכרים בטיפות של חיים שהיו
כינוי: 

מין: זכר

Google:  dan dan







מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    יוני 2006    >>
אבגדהוש
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930 

6/2006

בקבוק של קוקה קולה - כיכר פומבידו, פריס


  

 

בקבוק של קוקה קולה – כיכר פומבידו, פריס

 

את הספור הזה אני רוצה לספר הרבה זמן. פעם, כשהייתי צעיר, למדתי פילוסופיה באוניברסיטה, חיפשתי לגעת ברז מסויים שהתחמק ממני שוב ושוב. אחרי כמה שנים הבנתי שאת המשמעות לא אמצע במילים ומאז שוכבים ספרי הפילוסופיה שלי מיותמים בספריה ומעלים אבק. לפני כמה ימים סידרתי את הספרים ונתקלתי בביקורת התבונה הטהורה של קאנט, עילעלתי בדפים שוב, מסה להעלות באוב תחושות  של התעלות דתית כמעט שעוררו בי הטקסטים המורכבים פעם והשתעממתי, מילים מילים מילים, מה לי ולהן.

 

כשהייתי צעיר הייתה לי התגלות. כן, התגלות אמיתית, כמו לפאולוס בדרך לדמשק כמו לבעל שם טוב, או לרמי נחמן מברסלב או לתרזה מאוילה מישהו , משהו, שלח לי מסר  חידתי מעולמות    של מיסתורין. אלא שאני לא ידעתי לפענח את המסר ואפילו לא הבנתי אז, שנשלח לי מסר. באותו זמן היו האנטנות שלי מכוונות למקומות אחרים.

 

היה זה בסתיו בפריס. פריס עיר האוהבים. עלי שלכת, שמיים אפורים, נשים יפות דקות קרסול מנענעות ירכיהם במדרגות המטרו. ספינות בנהר, דימויים מאין ספור סרטים , בעיקר סרטים, מנגינות של שאנסונים. פריס בעיניים של תייר שדמו גועש וליבו כמה לאהבה.

 

מצאתי אהבה בפריס באותו נובמבר של סתיו ואחר כך איבדתיה, אבל באותם ימים הייתי מאושר והרגשתי שהחיים הם כמו בסרט . בשנה ההיא נחנך המוזיאון החדש על שם פומבידו בכיכר הבובורג. מבנה הצינורות הצבעוני המשונה שנראה כמו מנוע מכונית הפוך, המדרגות הנעות שעולות מעלה מעלה אל שמי פריס, התיירים המצלמים את הכיכר . הכל היה חדש ומפתיע ובכל יום בשעות אחה'צ, היו בכיכר מופעים של קוסמים, אקרובטים, שחקני רחוב , רקדנים. גם היום אפשר לראות מופעים כאלה בכיכר אך אז היו בה הרבה  יותר מופעים כי המוזיאון רק נפתח .  הכל היה חדש וראשוני ואמנים מכל רחבי צרפת ואירופה התקבצו בה.

 

ערב אחד שמעתי פתאום צלילים של חלילית מוכרים  . הנעימה הייתה "שיבולת בשדה" הישראלית.מנגינה  שממש לא הייתה שייכת לערפילי פריס הסתויים. התקרבתי לשמוע מי מנגן וראיתי מישהו שכאלו נלקח מעולם אחר . המנגן היה בגיל ארבעים לערך, ממושקף ומזוקן, לבוש מכנסי חאקי וחולצה לבנה מקופלת שרוולים. ממש קיבוצניק אבל מה הוא עושה בכיכר פומבידו?

 

 אתה אולי ישראלי שאלתי בהיסוס? הנגן הפסיק לרגע את שטף נגינתו והביט בי במבט זעוף. כן, אמר ולאחר מכן חזר לנגינתו והתעלם ממני. לא התעקשתי, היה ברור שאין הוא רוצה בשיחה וגם אני לא מצאתי הרבה עניין בקיבוצניק הדהוי.

 

כמה ימים לאחר מכן . היה זה ביום ראשון. מצאתי את עצמי בכיכר האטואל, לייד שער הנצחון. היה חם. חם מאוד ממש קיץ. רגלי כאבו. הרגשתי עייף וצמא. פתאום ראיתי ילד צעיר עם אחותו והוריו .שני הילדים התכתשו ביניהם בקולניות, כדרכם של ילדים  . אני זוכר עד היום את לבושו: חולצת פסים ומכנסיים קצרים ממש כמו מלח,  כפי שפעם היו מלבישים בני עשירים מפונקים. איני יודע מדוע הוא משך את תשומת ליבי, אולי בגלל הצעקות הרמות שלו ושל אחותו באנגלית אמריקאית. לפתע  הוציא  הילד מתיקה של אימו, בקבוק קוקה קולה גדול של ליטר והחל לגמוע ממנו בלהיטות. הבטתי בילד מרותק. ליויתי במבטי כל תנועה, כל  נענוע  בליעה של גרונו. הילד שתה ושתה ועם כל גמיעה שלו הרגשתי יותר ויותר צמא. רציתי גם אני לשתות ומהר . רציתי לשתות כמוהו, בקבוק גדול של קוקה קולה, קר, מרווה. ממש כמו בפרסומות. הרגשתי שדחף אדיר משתלט עלי. אני חייב לשתות קוקה קולה קר ולא סתם בקבוק קטן -כפי שמוכרים בבארים ובמסעדות  - אלא בקבוק גדול, כמו של הילד. שאפשר לגמוע ממנו עוד ועוד והוא לא מתכלה.

 

היכן מוצאים בקבוק קוקה קולה גדול בפריס ברובע השמיני ביום ראשון בצהריים? מסביב לכיכר ובמורד שאנס אליזה יש הרבה  ברים ומסעדות ובכולן אפשר לקנות בקבוקי קוקה קולה קטנים אבל אני רציתי בקבוק גדול ובקבוקים כאלה מוכרים רק בצרכניות ובמרכולים. התחלתי לחפש. התקדמתי במורד השדרה אך לא מצאתי דבר.  בצידה השני של השדירה בכיכר רונד פואה, התחלתי כבר להרגיש קצת אידיוט. בכל השדרה לא יכולתי למצוא אפילו חנות אחת. היתכן? לא ידעתי אז שאכן, ביום ראשון   אחרי הצהריים, קשה למצוא בפריס חנויות מזון פתוחות.

 

ועכשיו מה הלאה? להמשיך לחפש? יותר משעתיים כבר חלפו ולא מצאתי מקום שאפשר לקנות בו בקבוק קוקה קולה. איזה סיטואציה מטופשת. אני לא אוהב קוקה קולה ומדוע דווקא היום השתלט עלי דחף כה חזק בלתי מוסבר, למצוא דווקא בקבוק כזה, כדי שאוכל לשתות כמו הילד, עניתי לעצמי ולא ממש השתכנעתי. כדי שאוכל לשתות  עוד ועוד ועוד. לא יכולתי לחדול מהחיפוש. דומה ששרשראות בלתי נראות השתלטו עלי וכפו עלי להמשיך לחפש. בסוף. תמצא! אמרתי לעצמי,  אם כבר בזבזת כל כך הרבה זמן, אם עכשיו תחדל מהחיפוש ,אז באמת הכל היה לשווא. תמשיך לחפש בטוח שתמצא.

 

רגלי נשאו אותי מזרחה לעבר מרכז פאריס. בשעה חמש תיכננתי להגיע לכיכר הבובורג כדי לראות מה קורה במרכז פומבידו. השעה הייתה שלוש וחצי. אמשיך לחפש עד שאגיע לכיכר, ניסתי לשכנע את עצמי אם לא אמצא עד שם,  אפסיק. המשכתי לכתת את רגלי הכואבות בסמטאות וברחובות שהיו כמעט נטושים באותו אחה'צ. בשעה שש הגעתי סוף סוף לכיכר. זהו, חשבתי,  כנראה שלא אמצא בקבוק קוקה קולה גדול. איזה דרך טיפשית לבזבז אחר צהריים בפריס. בצד הכיכר - בנקודה שממנה ניתן היה להשקיף על כל המופעים -  היה ספסל ברזל שנהגתי לשבת עליו כל פעם , כאשר הייתי מגיע לכיכר. התקרבתי לעבר הספסל והנה למרבה תדהמתי,  על הספסל היה מונח בקבוק גדול של קוקה קולה ללא פקק אך כמעט מלא. לא ייתכן , חשבתי, דברים כאלה לא קוראים במציאות. אבל כן , הבקבוק היה שם ודומה שלא היה דורש. התקרבתי לספסל בצעדי ריצה וכשהגעתי  אליו התיישבתי ליד הבקבוק. הבטתי ימינה ושמאלה, חיפשתי אדון לבקבוק אך ככל שחיפשתי, לא מצאתי . הבקבוק לצידי שתק. בועות הסודה בעבעו אט אט ואני הרגשתי שגרוני נשנק.   ואז , כאלו  יד נעלמה מכוונת אותי, שלחתי את זרועי במהירות לבקבוק,  לפתתי אותו בכח  ולאחר מכן התחלתי לגמוע ממנו בשקיקה. כמו הילד בכיכר האטואל באותו צהריים. עוד ועוד ועוד.

 

 תחושה מתגברת של אי נוחות השתלטה עלי . מישהו התבונן בי ומבטו דקר אותי מאחור. מי תפס אותי בקלקלתי?. במרחק כמה עשרות מטרים ראיתי את הקיבוצניק עם החלילית, מביט בי במבט משונה.

 

הרגשתי מגוחך. מכל האנשים שבכיכר דווקא הישראלי היה צריך לראות אותי , שותה מבקבוק שאינו שלי? ואולי מי ששתה קודם לכן מהבקבוק היה חולה אולי הוא ירק לתוכו את כל ליחתו ואני שתיתי הכל ללא מעצורים? ההתנהגות שלי הייתה באמת תמוהה מעט. הייתי צריך להיות זהיר יותר. הנחתי את הבקבוק  - שעתה היה כמעט ריק  -על הספסל והתרחקתי ממנו. כל אותה העת המשיך הקיבוצניק להביט בי במבט זועף. בטח הבקבוק שלו, חשבתי. התקרבתי לעברו. הבקבוק שלך? לא למה ? השיב. אתה יודע של מי הבקבוק? למה שאדע . השיב שוב. הרגשתי עוד יותר אידיוט .

 

על איזה בקבוק אתה מדבר שאל אותי הקיבוצניק? לא ראית שהיה בקבוק על הספסל עוד לפני שהגעתי? הקיבוצניק לא ידע דבר ובכלל הוא אפילו לא הסתכל עלי. המשכתי לעמוד לצדו שותק. הקיבוצניק התיישב במקומו והחל לנגן בחלילית שירים של רועים ועמק. איש לא התקרב לעברנו, רק אני האזנתי לנגינתו.

 

לאחר כמה שירים הפסיק הקיבוצניק והחל ללגום מבקבוק מיים קטן. כאשר סיים, הביט בי במבט שובב וחייך? אתה צמא? רוצה לשתות? שוב התגנב חשד לליבי, ואולי בכל זאת הוא ראה אותי עם הבקבוק אולי הוא באמת  יכול להסביר לי מה קרה, כיצד הגיע הבקבוק אל הספסל?

 אפשר לספר לך משהו שקרה לי, שאלתי. אוקי ,השיב הקיבוצניק והושיט לי את ידו ללחיצה, נעים מאוד שמי אבנר.

 

סיפרתי לו על הבקבוק. על הנס שנעשה לי. ביקשתי לעצמי בקבוק קוקה קולה וקיבלתי בקבוק קוקה קולה  . אולי הייתי צריך לבקש יפייפיה חושנית או אהבה קסומה אולי הייתי צריך לבקש לזכות בפייס? האם ייתכן שיש איזה רגע של חסד בחייו של אדם שבו מתמלאות משאלותיו? ואם כן שוה היה לבזבז רגע זה על בקבוק של קוקה קולה?

 

אבנר חייך חיוך מיסתורי. הדברים אינם כפי שהם נראים לכל דבר יש סיבה ולא תמיד אנו מבינים אותה.

 

התחלנו לשוחח. איני זוכר על מה שוחחנו, שנים רבות חלפו מאז ועתה איני זוכר כמעט דבר. אני זוכר שאבנר סיפר לי שהוא הגיע לפריס כמה חדשים קודם לכן עם משפחתו כדי ללמוד במרכז העולמי של תורת גורדייף. הנגינה בחלילית הייתה רק כדי להתפרנס כדי שיהיה לו כסף להאכיל את ילדיו. לפני זה, סיפר לי אבנר, הוא התגורר בקיבוץ יודפת, קיבוץ של מחפשי דרך בהשראת מורה מיוחד שלימד בשנות החמישים בבית הספר הריאלי בחיפה   ושמו היה שכטר.

 

שמעתי על גורדייף, אפילו ניסיתי לקרוא את הספר עליו שכתב תלמידו, אוספנסקי, " בחיפוש אחרי המופלא" הייתה תקופה שניתן היה למצוא את הספר כמעט  בכל כוננית של יפייפיה ירושלמית מצוייה, לצד הספרים של הרמן הסה ושירי רחל, ליד הקוצים שבכד הזכוכית, האריג ההודי שעל המיטה וניחוח קטורת הפאצ'ולי.  אפילו ניסיתי לקרוא אותו פעם , כדי להרשים נערה חולמנית מרחפת, אך הספר נסך בי שעמום ויפיפיית הנחלאות שהשאילה לי אותו, נעלמה מחיי. אבנר סיפר לי מעט על גורדייף שנולד בקווקז בסוף המאה התשע עשרה  וחיפש משמעות ודרך מיסטית בין הדרוישים של מרכז אסיה והברהמינים של הודו.  עדת החסידים, בני החברה הגבוהה שהתקבצה סביבו במוסקבה וסנט פטרסבורג , נפוצה לכל רוח  - יחד עם רוסים לבנים אחרים - לאחר המהפיכה הבולשביסטית,  קבוצה ממעריציו הגיעה לפריס וייסדה שם בשנות העשרים את המרכז העולמי לתורתו. גם אבנר למד שם וקיוה להפך  יום אחד למורה רוחני בשיטתו.

 

קורה לעיתים בחייו של אדם שהוא נפגש עם מישהו ומתחיל לשוחח עימו  ואז כבמכת ברק הוא מרגיש שזהו ארוע שקורה פעם בחיים. שהמילים והמחשבות בשיחה, הם נחשול של תובנות עמוקות. כך הרגשתי באותו ערב עם אבנר . זרמים חשמלים עיקצצו בגופי, הדופק שלי פעם נמרצות בהתרגשות, הרגשתי כל כך מבריק וחכם ומיוחד. כנראה שגם אבנר הרגיש כך כיוון שבמהלך השיחה, שיבח שוב ושוב את הדרך המיוחדת שבה אני תופס את המציאות.אתה יודע, אמר אבנר: אתה חייב ללמוד אצלנו, יש לך את הניצוץ האלוהי של מורה גדול המקושר לאנרגיות רחוקות, בוא אלינו ותפתח אותו, בוא אלינו ותן לו לגדול ולפרוח.

 

לא השתכנעתי. לא התחשק לי להיות מורה רוחני גדול, רציתי לחיות כאן ועכשיו בפריס של סתיו. רציתי שהאדרנלין בעורקי יפעפע בגלל ריגושים של ערגה לאישה אהובה שידעתי שבין זרועותיה אמצא מפלט חם בעוד כמה שעות, לא רציתי להיות למורה רוחני לאנשים אובדי דרך.

 

מבטו של אבנר התחיל לנדוד, דומה שהחל לאבד את הריכוז. אבנר הביט בכיכר לעבר המקומות בו התגודד קהל ליד אמני הרחוב האחרים  ואחר הביט לעבר כובע הטמבל המיותם שלו שכמעט ולא היו בו מטבעות. הבנתי שהשיחה מתחילה להיגמר, הרגשתי גם אשם  על שביטלתי את זמנו, דיברנו במשך שעתיים תמימות. כמה אתה מרויח בשעה? שאלתי את אבנר. עשרה פרנק , הוא השיב. תרשה לי לקנות עוד שעה מזמנך כדי שנוכל להמשיך לדבר? אבנר נראה משועשע. הרעיון מצא חן בעיניו. שמישהו ישלם לו עבור מחשבותיו?

זרקתי מטבע של עשרה פרנק לכובע וניסיתי להמשיך בשיחה אך משהו נקטע  והשתבש. לא הצלחנו להחזיר את השיחה לספירות המרגשות שבה היא התנהלה קודם לכן.

 

לאחר כשעה, קיפל אבנר את כובעו והכניס את החליל לתיקו. מאוחר, צריך ללכת הביתה. פסענו יחדיו לעבר תחנת המטרו, כשהגענו לכניסה נשארתי בחוץ. אבנר הושיט את ידו בחיוך ואמר , אז.... שיהיה לך טוב...... אולי עוד נתראה יום אחד, ואם תרצה ללמוד מתורתו של גורדייף אנחנו מחכים לך.

 

לא התראנו שוב מעולם. כמה חדשים לאחר מכן כשחזרתי לארץ מצאתי בכוננית הספרים שלי ספר שתמיד אהבתי, תרגום לעברית של שירי ה- nonsense  של אדוארד ליר. אני עדיין זוכר את השורה הראשונה: " הכירו נא זהו מר ליר". שמו של אבנר המתרגם היה על הכריכה.

 

אבנר והשיחה עימו נשכחו ממני כמעט. הספר שתרגם דווקא ליווה אותי שנים רבות ואז גם הוא אבד.

 

יום אחד ישבתי מול הים לעת ערב והסתכלתי על הגלים. מהם החיים? ולאן אני הולך בעצם? הבטתי בעננים שבאופק  והרגשתי שליבי נכמר בגעגועים למשהו בלתי מוגדר.  ברגע מסויים בלי הסבר, נזכרתי באותו ערב בכיכר הבובורג , נזכרתי באבנר ובבקבוק הקוקה קולה. אז,  כאשר נעשה לי נס קטן בלתי מוסבר. הייתי צמא וכח עליון נענה לבקשתי ושלח לי קוקה קולה כדי להרוות את צמאוני. פתאום הבנתי  -והתודעה החדשה צרבה את מוחי באיבחת כאב חד -. שלכל הסיפור הייתה בעצם משמעות אחרת. איך לא הבנתי והרי זה כל כך ברור.  איך יכולתי לחשוב אז שהכוחות העליונים של העולמות המיסתורים שמעבר למציאות , טרחו ושלחו לי בקבוק של קוקה קולה ככה סתם?  תמיד חשבתי שרגע הרז היה הרגע שבו ראיתי לפתע את הבקבוק, מחכה רק לי כדי  שאשתה אותו, אבל לא, כל סיפור הבקבוק היה רק הקדמה, שער בדרך מיסתורית שהובילה אותי  לעבר השיחה עם אבנר, כדי שנשוחח, כדי שיזמין אותי להצטרף למרכז ללימודי המופלא של גורדייף, כדי שאבין את מה שהוא בלתי נתפס, כדי שאפתח את כוחות הנפש החבויים שלי את האנרגיות  הסמויות שלא הייתי מודע לקיומן, כדי שאלמד ואהיה למורה גדול, כדי שאוושע ואמצא את הרז......... כדי שאוכל לעזור לאחרים...

 

זה היה המסר של אותו ערב, לכן נשלח אלי הבקבוק, אבל אז  לא הבנתי זאת כי חשבתי שמצאתי אהבה  וזה מה שהיה חשוב באותם ימים והרגע הנדיר של ההתגלות חלף לא מבלי משים ונגוז ואני המשכתי לחיות ולא פיתחתי את הכוחות המיוחדים שהיו בי ,לא הצלחתי לפענח את המציאות, והרז של הקסם הנעלם, ממשיך ומתחמק ממני ואני כנראה כבר לא אמצא אותו לעולם.

 

נכתב על ידי , 7/6/2006 09:42   בקטגוריות סיפרותי, ספורים שהיו באמת, פריס  
13 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של אודיסאה ב-11/6/2006 23:55



27,246
הבלוג משוייך לקטגוריות: יחסים ואהבה , 40 פלוס , סיפורים
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לטנגו אחר אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על טנגו אחר ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)