לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה
 

טנגו אחר


כמו הטנגו לעיתים מלנכולי לעיתים נוסטלגי לעיתים מקטר לעיתים פאתטי לעיתים פואטי תמיד חושני והרבה ארוטי . כמו הטנגו הלב נכמר למשהו לא ברור מול חוסר התכלית של החיים ובינתיים מתקדמים בצעדי ריקוד חסרי תכלית אך חושנים, כותבים ספורים ונזכרים בטיפות של חיים שהיו
כינוי: 

מין: זכר

Google:  dan dan







מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    נובמבר 2007    >>
אבגדהוש
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930 

11/2007

איקרוס שהתקרב לשמש וכנפיו נשרפו


 

ביומיים האחרונים אני מרגיש קצת כמו איקרוס

מרגיש שהתקרבתי מידי אל השמש

ומרגיש כמוהו איך כנפי נשרפו

ואני צונח לי אבל לא בדיוק נופל לים

אולי נכון יותר לומר שאני סתם דואה לי באויר

 

לפני יותר משנה בזמן מלחמת לבנון השניה כתבתי את הפוסט על דדלוס ואיקרוס

פוסט שכמעט אף אחד לא קרא בזמנו ודווקא אחד היפים שלי

והיום ראיתי את השיר הזה של אודן באיזה מקום ונזכרתי בו

ואתמול גם הייתי אצל ידידת ילדות שלי שיושבת שבעה על אמא, וכל המשפחה שלה עצובה מאוד כי הנכד הבכור נפצע קשה מאוד מאוד במלחמה האחרונה.....

אז הנה מה שנכתב אז (בין כה וכה אין לי הרבה השראה בזמן האחרון לכתוב פוסטים חדשים)

והאמת.... די מתאים למצב רוחי  היום...

 

 

דדלוס ואיקרוס - ציור של ברוייגל ושיר של אודן

                                                                                                                                    

באחד הבלוגים היפים שיש כאן, הבלוג של מיז קיי. שיש בו תמיד הרהורים יפים  על ספרות מצאתי את הקטע הבא:

 

נזכרתי בציור של ברויגל, עם שתי הדמויות שבו – האב והבן הנופל, שכנפיו נמסו בחום השמש. דדלוס, הארכיטקט והקוסם הדגול, יצר את הכנפיים האלה כדי שהוא ובנו יוכלו להימלט מצריח הכלא. הוא הזהיר את איקרוס שלא יעוף קרוב מדי לשמש, אך הילד סירב להקשיב לו וצנח אל הים. אך דדלוס אינה דמות תמימה בסיפור. הוא סיכן יותר מדי למען חירותו, ובשל כך איבד את בנו."

 

(- סירי הוסטוודט, "אשר אהבתי". תרגום בועז וייס, הוצאת מודן)

 

 

אחד הדברים היפים ביותר בספרות הוא האופן שבו ניתן לקחת רעיון מסוים ולהעתיק אותו בזמן ובמקום להקשר אחר לגמרי. לא מפתיע לכן שהשבוע, עם ליקוק הפצעים שאחרי המלחמה והבאתם למנוחות של החללים האחרונים, חשבתי שוב על התפיסה הזו בנוגע לאיקרוס ודדלוס. מלחמה, אחרי הכל, היא עדיין עניין גברי. וחשבתי על הדרך שבה המושגים הגבריים של צבא, מלחמה, הקרבה וגבורה עוברים, מן הסתם, מאב לבן. איזה משא נורא של אשמה ואחריות מרגיש אחר-כך אב שבנו נהרג בקרב. גם אם הוא אינו אשם במות הבן, וללא ספק הוא אינו אשם, הוא עדיין חש אחראי. וחשבתי לא רק על דדלוס ואיקרוס, אלא גם על אברהם ויצחק, שאול ויהונתן, דויד ואבשלום, דויד ואורי, נתן וליאור. איכשהו, תמיד מדברים על הכאב של האמהות. אבל איזה משא כבד מוטל על כתפי האבות ששכלו את בניהם במלחמות. ואולי המשא הכבד הזה הוא בעצם העול הקשה והמכאיב ביותר של ההורות בכלל: הידיעה שאתה אחראי, גם כשאתה לא אשם.

 

 

והנה הציור שמוזכר בבלוג של מיז קיי. הציור של ברוייגל על דדלוס ואיקרוס  ואליו הוספתי שיר מופלא של אחד מגדולי המשוררים,, ויסטן יו אודן .

אודן נולד ב-1907 ובמלחמת העולם הראשונה עדיין היה ילד.אבל אין ספק שדור המשוררים המיוסר של הצעירים שהיו מבוגרים ממנו אך במעט - ואשר החוויה המעצבת שלהם, הייתה מלחמת החפירות האיומה שבמזרח צרפת - השפיע באופן מכריעה על יצירתו .

 בשיר הזה מתייחס אודן לציור הזה של ברוייגל  ולמבט המיוחד של האמן שרק הוא מצליח לראות  את הסבל האנושי הפרטי של היחיד בעוד עולם כמנהגו נוהג ואף אחד כמעט ,לא שם לב לטרגדיה שהתחוללה זה עתה.

הנה הציור של ברוייגל, והשיר של אודן, אותו ניסיתי לתרגם לעברית.

 

 

 

Landscape with the Fall of Icarus

Peter Breughel, the Elder (1525-1569)

 

 

 

Musee de Beaux arts

w.h. Auden

 

About suffering they were never wrong,
The Old Masters; how well, they understood
Its human position; how it takes place
While someone else is eating or opening a window or just walking dully along;
How, when the aged are reverently, passionately waiting
For the miraculous birth, there always must be
Children who did not specially want it to happen, skating
On a pond at the edge of the wood:
They never forgot
That even the dreadful martyrdom must run its course
Anyhow in a corner, some untidy spot
Where the dogs go on with their doggy life and the torturer's horse
Scratches its innocent behind on a tree.


In Breughel's Icarus, for instance: how everything turns away
Quite leisurely from the disaster; the ploughman may
Have heard the splash, the forsaken cry,
But for him it was not an important failure; the sun shone
As it had to on the white legs disappearing into the green
Water; and the expensive delicate ship that must have seen
Something amazing, a boy falling out of the sky,
had somewhere to get to and sailed calmly on.

 

 

מוזיאון לאמנויות יפות

וו.יו.אודן 

 

 

בעניין הסבל הם לא טעו אף פעם,

 רבי האמנים: כה היטב הם  הבינו

 את מקומו האנושי; איך הוא נוטל את מקומו

 בעוד מישהו אחר אוכל או פותח חלון או סתם מהלך לו לאיזה מקום.

כיצד זה, בעוד הזקנים משתוקקים ביראה

לנס הפילאי  כדי שיוולד אל העולם

יש גם ילדים שלא ממש  אכפת להם אם זה קורה,

בעוד הם מחליקים על בריכת מיים  בשולי היער.

 

הם לא שכחו מעולם,

שאפילו שריפה על המוקד התרחשה היכן-שהוא בפינה,

 בחצר מטונפת, שבה ממשיכים הכלבים את חייהם הכלביים

 וסוסו של התליין משפשף את אחוריו התמימים אל גזע עץ

בעוד מישהו אוכל, פותח חלון או סתם מתהלך

ב'איקרוס' של ברויגל, למשל: איך הכל פונה עורף, בשאננות, לאסון:

 האיכר החורש שמע אולי את נתז המים,  את הזעקה הנואשת ,

אבל לגביו זה לא היה כישלון חשוב

 השמש זרחה, כי זו דרכה ,  על הרגליים הלבנות  שנעלמו  במים הירוקים ,

 והספינה המהודרת , שראתה בוודאי משהו פלאי: נער נופל מן השמים

הייתה צריכה  הרי, להפליג לאיזה מקום  ונסעה לה בשלווה הלאה.

 

 

 

נכתב על ידי , 29/11/2007 17:46  
4 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של טנגו אחר ב-30/11/2007 10:03
 



היכרויות וירטואליות


 מישהו נכנס הלילה לבלוג שלי וקרא כמה פעמים דווקא את הקטע הבא שנכתב מזמן מזמן, לפני שנתיים כמעט. כיוון שראיתי שקראו את הקטע אז, קראתי אותו שוב גם אני. 

 

ומאז כתבתי הרבה בבלוג וגם הייתי בכמה מפגשים ואפילו היו לי יחסים של אהבות גדולה שנולדו ממפגשים שהתחילו כאן באינטרנט.

 

וקראתי שוב את מה שכתבתי אז וחשבתי, כמה מה שכתבתי עדיין נכון ( מבחינתי) וכמה, למרות, הנסיון האינטרנטי הרב שהיה לי מאז, יכולתי לכתוב את הקטע הזה גם היום..

 

קראתי באחד הבלוגים , בלוג של גבר  קטע שבו הוא מספר על מפגש עם מישהי שהייתה די מלאה, על אכזבה מסויימת ועל תחושת יחד שהייתה לאחר מכן, למרות הכל.

 

באחת התגובות לספור האחרון שלי, כוסית אמריקאית  ב-MARDI GRAS      הייתה תגובה של

  הקוראת מצאתי את עצמי  שהייתה בה הבעת מחאה מסויימת  עלינו הגברים  ועל הסטראוטיפ

שיש לנו על נשים, על מושא חיפוש ופנטסיה, של "נשים רזות, חזה זקור עור אפרסקי".

 

בעקבות  הבלוג ההוא שקראתי והתגובה של מצאתי את עצמי. הגבתי בכמה שורות באתרים שלהם אבל אולי כדאי להוסיף בכמה מילים על האופן השונה כל כך שבו ( לדעתי) פועל הדמיון שלנו במחוזות הוירטואלים כיצד הפנטסיה מובילה אותנו לעיתים להיכרות ממשית וכיצד בדרך כלל הפנטסיה מתנפצת כאשר נוצר מגע פיסי אמיתי.

 

כמה מגיבים לספור  בבלוג ההוא  שאלו בתמיהה: ולא ראיתי קודם תמונה?  בעולם הוירטואלי, לפחות כמו שאני חי אותו בעצמי איני בטוח שהתמונה כל כך נחוצה. ייתכן אפילו שהיא מיותרת ואפילו מפריעה.

הדרך שבה אנו מתקרבים  למשיהו אחר בעולם הוירטואלי שונה מהעולם האמיתי. בעולם האמיתי גבר רואה אישה, אישה רואה גבר, קודם כל רואים מעטפת חיצונית. החיה שבנו הצייד, נדרכת, קולטים ממשות פיסית אולי קולטים פרומונים, רואים שפת גוף, מבינים משהו או חושבים שמבינים, וחשים מייד - כן עם האישה הזו הייתי נכנס למיטה.... אחר כך נוצר, אם נוצר, אולי קשר ראשוני, שיחה, דיבור, היכרות, אלה עם הזמן, יוצרים תחושה של אינטימיות של קירבה ואם הייתה משיכה ראשונית, ייתכן שבסופו של דבר יהיה גם מין...ואולי אפילו אהבה.

בעולם הוירטואלי המנגנונים הפוכים, ( אלא אם כן ישר יש שיחה עם מצלמה או ששולחים תמונות) קודם יש התענינות במהות אישיותו של האחר, בפנימיותו , ובעולם הוירטואלי, בחסות האנונימיות יש חיבור מהיר, כמפץ כוכב שביט, דווקא  עם הצדדים הנסתרים של הנפש,  עם מחילות הפנימיות שאותן חוששים לחשוף וכיוון שמצליחים להתחבר לאותו עולם פנימי עלום, האינטימיות נוצרת  במהירות. קורה לפעמים שמדברים עם מישהי משפטים ספורים בלבד וכבר יש תחושה חזקה ביותר שיש חיבור. האם התחושה אמיתית? ואולי זו פנטסיה. אולי אנו ממציאים מושא לתשוקה שאין הרבה דמיון בינו ובין האדם האמיתי שכותב אלינו?

אני חושב שזה מה שקסום כל כך בהיכרויות וירטואליות. החיבור, תחושת הקירבה, הרצון להכיר ( ולעיתים אפילו הרצון להתקרב מינית) נובע מהאינטימיות בין נשמות ונשמות נטו, ללא מעטפה חיצונית.

קרה לי שנפגשתי עם נשים  - לאחר שהייתה ביננו אינטימיות  קודמת עמוקה מאוד - שאם הייתי רואה אותן חולפות על פני ברחוב, הן לא היו זוכות ממני למבט שני. באינטרנט אפשר לפגוש אנשים שבחיים האמיתים לא היינו מצליחים לפגוש לעולם ,או אולי היינו נתקלים בהם, אך   מן הסתם לא היינו רואים אותם והיינו מחמיצים הזדמנויות להכיר אנשים מאוד מיוחדים.

משהו כזה קרה אני חושב  לאיש ההוא בבלוג  בפגישתו עם האשה המלאה אותו תיאר בפוסט שלו. אבל למרות אולי, האכזבה הראשונית שהייתה לו. האינטימיות נוצרה בסופו של דבר.

הרבה פעמים אני קורא על ספורים של היכרויות בעולם הוירטואלי שמבוססות על הונאה. מישהי סיפרה שהיא יפה והתברר שהיא שמנה ומכוערת ( אחד המגיבים השתמש במילה " כונפית" שעצבנה אותי מאוד כי היא מעידה על חוסר רגישות גברית כלפי אישה ונשים בכלל. אין נשים כונפיות כל אחת היא אדם ויפה בדרכה ולעיניים מסויימות). מישהו סיפר שהוא גבוה וצעיר ובמפגש התגלה כגמד כרסתני וכו' וכו'.

מעניין. אצלי זה לא קרה מעולם. אולי בגלל שבמקרה שלי אם אני כבר מגיע לאינטימיות כה גבוהה ( וזה נדיר) עד כדי כך שארצה שיהיה מפגש, אז הקשר ,השיחה , ההיכרות עם הצד השני היא כה עמוקה שלא ייתכן שיהיו שקרים טפשים כאלה ביננו ( עניין של אינטואיציות אבל עובדה מעולם לא שיקרו לי באשר למראה חיצוני) וחוץ מזה המראה החיצוני כמעט ולא רלבנטי.

זהו הקסם של ההיכרות ההפוכה של העולם  הוירטואלי,  קודם מכירים את הנפש ורק אחר כך את הגוף.

אבל כשנוצר בסופו של דבר החיבור ויש מפגש בעולם האמיתי שמחוץ למסך  , איך מחברים בין הפנטסיות, בין האיש או האישה שהמציא הדמיון, ובין הדמות בשר ודם שפתאום ניצבת מולנו? החיבור בין עולם הפנטסיות הוירטואלי לבין הפיסיות הממשי הוא בעייתי משהו..... האם ניתן להתגבר עליו? הניתן לשמור על הקסם שבפנטסיה גם כשהיא ממומשת בפועל ולהמשיך לשמר את תחושת הפנטסיה לאורך זמן?

אולי, לעיתים, וזה קשה וכמעט בלתי אפשרי, אבל אפשרי... בהתנסויות שלי זה קרה. בהזדמנות אספר על כך....

אבל זה לא קל וכמעט תמיד לא קורה..

אולי בגלל זה האהבות הוירטואליות הן כמו כוכבי שביט. אורם חזק והם שורפות במפץ פתאומי. הן מגיחות מתוך הריק, אתמול הן לא היו ולא ידענו עליהן , ולפתע הן כאן עימנו, מציפות את ישותנו לחלוטין, בריגושי אש עזים. אבל כמו כוכב שביט , חיש מהר הן נעלמות. אורם קר וכשכוכב השביט חולף  ונעלם אל מעבר לאופק, כל שנשאר הוא זכרון עמום. בעולם הוירטואלי יש גם נטייה לשכוח שמאחורי המילים במסך, יש אדם אמיתי , חי ומרגיש. הרבה פעמים אנו הורגים את היישות הוירטואלית, מעלימים אותה, עושים  delete

  מכניסים אותה למגירה צדדית ושוכחים אותה לנצח. פשוט מכבים את אותה יישות והולכים הלאה. נכון, זה קורה בחיי היום הרבה פעמים, פוגשים מישהו, אין חיבור וזהו. יותר הוא לא יהיה נוכח או יקבל תשומת לב אבל בעולם הוירטואלי זה שונה, כי בעולם הוירטואלי תופעת ה-delete של בני שיח יכולה להתרחש גם אחרי שהייתה תחושה מאוד עמוקה של אינטימיות. רגע אחד יש תחושה שהינה מולך במסך ( או אפילו בטלפון) יש מישהו שמאוד מאוד קרוב, ממש נשמה אחות ורגע לאחר מכן היא מכבה אותך או אתה מכבה אותה וזהו,  אותה מהות  מתפוגגת לנצח בעולם האשליות הוירטואלי כאלו לא היתה קיימת מעולם. לפעמים פעולת ה-delete  מתבצעת אפילו לאחר שהתקיים מפגש אמיתי ואפילו  מפגש אינטימי מיני. הפנטסיה התפוגגה פתאום אז יוצאים מאותה פנטסיה באשליה שכאלו לא הייתה מעולם. 

האם באמת יש  לחיות את המציאות, את הקשר עם אנשים בדרך כה חסרת רגישות, מיכנית משהו?

 האם ניתן למצוא בעולם הוירטואלי גם כוכבים שאינם כוכבי שביט אלא כוכבי לכת....  כוכבים שנשארים וגם אם הם כבים יום אחד, הם משאירים בנו מעט יותר מאשר מכווה ורטט של זכרון? וגם אם אינם ממשיכים להיות נוכחים בחיינו הם   ימשיכו לזרוח מעל קו האופק שלנו ולחמם אותנו תמיד  מאורם.

בסופו של דבר ההבדל בין קשר שיש בו משמעות ובין קשר שטחי וחסר טעם הוא אם האדם שנהיינו אחרי הקשר נהיה לאדם  אחר.  כאשר יש  קשר אמיתי, של אהבה, של ידידות,  לפעמים רק תשוקה,  הוא מפרה  הוא  משנה,גורם לנו לגדול להתפתח להיות אחרים, רצוי גם טובים יותר.

ואם יש בחיים מפגשים אמיתים  קשרים בעלי משמעות, קצרים או ארוכים, זכינו. כי מהם החיים אם לא אוסף של התחברויות אמיתיות עם מישהו או משהו שנותנים את התחושה שיש בחיים משהו שהוא מעבר לבנאליות של היום יום......שבחיים ניתן למצוא קסם ורז וגם אם לא תמיד מוצאים משמעות או מצליחים להבין אותה, לפחות יש תחושה של נגיעה במשהו שגדול מאיתנו.....

אבל כשרובם של אותם רגעי קסם מגיעים דווקא מהעולם הוירטואלי יש תחושה של אבדן הקשר עם המציאות ואי שקט מכרסם שככל שנחפש לא נמצא את אשר נחפש ושאין לדברים תכלית.....

שאין תכלית...... רק לחיות את הרגע..... האמנם?

נכתב על ידי , 27/11/2007 07:37   בקטגוריות הרהורים על סקס, מחשבות, על עולם הוירטואליה, אהבה ויחסים  
15 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   1 הפניות לכאן   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של אנננה ב-30/12/2007 21:54
 



שמיים רחוצים מגשם , קרמבו, ואושר גדול


 

רציתי לכתוב כמה מילים על אושר

ופתאום לא מצליח לכתוב

 

והיו כל כך הרבה רגעים מאושרים היום :

 

נסיעה באוטו עם חלונות פתוחים, ריח אדמה רטובה, פרדסים רחוצים, תפוזים ועלים ירוקים נוצצים בשמש. שמיים כחולים בין טיפות.

 

עצרתי באיזה מכולת לקנות עתון ואז פתאום התחשק לי לאכול קרמבו.

כל כך הרבה שנים שלא אכלתי קרמבו.

קילפתי את הקרמבו מנייר הכסף הסגול זהוב שלו, וגילגלתי את הטעם הנימוח בפי....

קרמבו, טעם ילדות.

 

ובערב הלכתי עם הבנות שלי לאכול פאלפל והבטתי בפניהן, והן כל כך יפות. וכשנפרדנו הן חיבקו אותי שוב ושוב

ואחר כך  הן חיבקו אותי  חיבוק אחרון לפרידה, חיבוק ונשיקות של סנדוויץ, אחת מכל צד.

 

ובבוקר התעוררתי  אחרי לילה מאושר, לתוך מציאות של קסם .בתחושה שכך אני רוצה להתעורר, בדיוק במקום בו התעוררתי... אבל.... על זה  איני רוצה לכתוב...

 

ובדרך לירושלים שמעתי המון מוסיקה דרום אמריקאית, שאם לא מבינים אותה חושבים שהיא שמחה, כי יש בה הרבה קצב קופצני אבל אם מקשיבים למילים מבינים ,שהשירים דווקא עצובים מעט....אבל, למרות התוגה שבשירים, היה לי כל כך כף לשמוע אותם...

 

ואז הגעתי הביתה ופתחתי את המחשב וראיתי שאור הנר חזרה לכתוב.

ראיתי שהלהבה שלה בוערת שוב ובעוצמה.

קראתי וליבי ניתר משמחה.

 

יום מאושר

מהימים האלה, הנדירים כל כך, שאין בהם צללים ולאן שלא  מביטים רואים רק

 

אור ואור ואור

 

 

 

נכתב על ידי , 22/11/2007 22:41  
23 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של luli ב-28/11/2007 10:52
 



לדף הבא
דפים:  

27,246
הבלוג משוייך לקטגוריות: יחסים ואהבה , 40 פלוס , סיפורים
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לטנגו אחר אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על טנגו אחר ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)