לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה
 

טנגו אחר


כמו הטנגו לעיתים מלנכולי לעיתים נוסטלגי לעיתים מקטר לעיתים פאתטי לעיתים פואטי תמיד חושני והרבה ארוטי . כמו הטנגו הלב נכמר למשהו לא ברור מול חוסר התכלית של החיים ובינתיים מתקדמים בצעדי ריקוד חסרי תכלית אך חושנים, כותבים ספורים ונזכרים בטיפות של חיים שהיו
כינוי: 

מין: זכר

Google:  dan dan







מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    דצמבר 2008    >>
אבגדהוש
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031   

12/2008

Enough is enough - סוף סוף! ! האמנם, פשוט כל כך? מחשבות אחרות...


Enough is enough כך אמרו דוברים ישראלים בתחילתה של מלחמת לבנון השניה.

 Enough is enough  כך אומרים דוברים ישראלים בימים אלה, עם תחילתה של המערכה בעזה.

באויר יש תחושה, שהפעם יש קונסנזוס, הפעם המלחמה פועלת אחרת. הפעם באמת למדנו את הלקחים. הפעם  יש תיאום בין שרי הממשלה השונים. כולם מעבירים אותם מסרים. המערכה הוכנה הפעם כמו שצריך.. והפעם, הפעם זה יצליח. הפעם נכה בהם את המכה שתכאב באמת ואז....

ואז מה?   משהו ישתנה? ההתקפה על עזה  היא  שתהיה  באמת, הקפיצה הקוונטית שתעביר אותנו למימד אחר?  הבורג הארכימדי, שיניע את המהלך שיביא  סוף סוף לסיום הסכסוך?

 ולמה?   משהו יקרה שם שלא קרה בעבר? כמו שקרה ליפנים אחרי שהטילו עליהם את הפצצה האטומית בהירושמה ונגסקי. פצצה שהיא ורק היא, גרמה להנהגה היפנית , להחליף סוף סוף את הצ'יפ המלחמתי שהיה בתודעה שלהם, ולעבור ( בחוסר ברירה ובחריקת שיניים אמנם) לדרך של פיוס?

נזכרתי   היום ברשומה שכתבתי פה בזמן מלחמת לבנון השניה , שהיו בה מחשבות על הספור הידוע של יהונתן גפן , הספור על האיש הירוק, ועל הקשר בין הספור הזה לאקטואליה.

אני מביא את הרשומה הזו שוב כלשונה... אבל לפני זה, רציתי לחדד מעט יותר ולהוסיף כמה מילים:

האם הפלשתינאים הם אנשים רעים ואכזרים? האם אנשי החאמס הם בני השטן?

זה באמת פתרון קל לחשוב שהם כאלה.... נדיר שאפשר לייחס לקבוצת אנשים רוע קולקטיבי.... רוב הפלשתניאים ,כולל מנהיגיהם, הם בני אדם כמוני וכמוכם.

אז למה הם מתנהגים כך? בטפשות? באכזריות? הורגים שוב ושוב חפים מפשע בעוטף  עזה  או בפיגועי התאבדות?

באמת למה?

למה שאנשים נורמלים כמוני וכמוכם יתנהגו כך?

זו בדיוק השאלה?

שם טמונה תמצית הטרגדיה...

האם אנחנו כישראלים, מסוגלים להבין, להרגיש באמפטיה מסויימת, את עוצמת הייאוש הנורא של הפלשתינאים?   נכון, הם אשמים, ההנהגה שלהם מטומטמת,  ודרך הפעולה האכזרית שלהם נוראית אבל....האם ניתן לנו כישראלים לתפוס בכלל את התחושה הנוראה שמליונים של אנשים, שחיים ממש לידינו, קילומטרים ספורים ממש, מרגישים? את התהום הקיומית, את התחושה שהם חיים בזבל הכי איום שיש, את חוסר העתיד, את הייאוש הנורא. את הכאב...  את התובנה המתסכלת שלהם   שהעולם שכח  את הטרגדיה שלהם כבר שישים שנה  ואנחנו הישראלים ממשיכים לשגשג ולפרוח? בעוד שהם שוקעים עוד ועוד ועוד....

מאז סברה ושתילה ב-1982 לא היו כל כך הרבה פלשתינאים שנהרגו ביום אחד, וגם אז, אלה היו הנוצרים שהרגו בהם ולא אנחנו ישירות.

מאות הרוגים. יותר  מאלפיים פצועים.

רק לחשוב כמה אנשים שונאים אותנו עכשיו לנצח... אם כבר לא שנאו אותנו כך קודם.....

האנשים בגיל ארבעים פלוס בעזה, זוכרים אולי - אם כי יותר ויותר במעומעם  - את ישראל.  זוכרים את תל אביב.  זוכרים  שגשוג ואופק של תקווה  לעתיד טוב יותר , זוכרים אנשים ישראלים  אמיתים  ואנושים וטובים,  שהכירו פעם... יודעים גם עברית ויכולים להבין את שידורי הטלויזיה והרדיו שלנו.

מה יודעים האנשים שנולדו בעזה אחרי האינתיפדה והסכמי אוסלו? אנשים שהם בשנות העשרים שלהם היום?  מה הם יודעים עלינו?

 ומה אנחנו יודעים עליהם?

 

חשוב לי להדגיש, אני ישראלי, וגאה להיות כזה. אין בי שנאה עצמית. אם אני צריך לבחור בין הרוג ישראלי אחד למאה פלשתינאים, הסבל של עניי עירי קודם. ו"במלחמה, כמו במלחמה". אני גם חושב שאנחנו באמת משתדלים לנהל מלחמה במינמום כאב וסבל לאזרחים,  בדרך הכי הומנית שאפשר ( עד כמה שמלחמה יכולה להיות הומנית)  אני גם  מבין  ויודע, שהאמפטיה שיש לי לסבל הפלשתינאי, היא חד כוונית . אני מודע לכך שבצד השני יש רק שנאה עוורת ושום נכונות להבין את הנרטיב שלנו.... אז מה אני מטיף לסובלנות? "הקם להרגך השכם להורגו"  לא כן?

 

ובכל זאת..... האם זה הפתרון?

היש בכלל פתרון?

 

 הנה שוב הרשומה שכתבתי פעם.... נסיון נואש כמעט, לחפש, תקווה, הומניות, סובלנות.....

בימים האחרונים אני עוד יותר פסימי....

 

הספור על האיש הירוק - מחשבות על אקטואליה

 

בימים האחרונים כותבים פה  וכמובן בעתונות, על מה שקורה ברצועה ובאיזור עוטף עזה,  יש הגיגים פטריוטים בנוסח, צריך לתת להם חזק , ENOUGH IS ENOUGH  ויש אחרים השוקעים במחשבות נוגות או בהרהורים שמאלנים אנטי מלחמתים. גם היום, בעקבות עיסקת חילופי השבויים המתגבשת עם ה"נבלות האלה" מהחיזבללה, שומעים שוב את כל הדיבורים האלה של כל מיני שונאי ערבים שמחרפים ומגדפים בחמת זעם את עוכרי ישראל הרבים בעולם ואת כל האוייבים שלנו...  אני כותב  לעיתים  - במקומות אחרים, מחוץ לוירטואליה -  ניתוחים מעמיקים של דברים הקשורים לפוליטיקה, אבל נשאיר את דברי הפרשנות שלי למקומות ההם בהם אני כותב.

 

 במקום זאת , חשבתי לי, שאולי , כדי להבין מה קורה בלבנון או ברצועת עזה ואפילו באיראן . כדי להבין  מה שקורה בארץ המטורפת שלנו ומדוע יש מלחמות בעולם או  כדי להבין  מדוע יש  ריבים בין אנשים? כדאי להיזכר בספור החכם הזה. ספור  שכולנו הרי מכירים עוד מהתקופה שהיינו ילדים, או כשהילדים שלנו היו ילדים:

 

הסיפור על האיש הירוק / יונתן גפן

מתוך  הכבש השישה עשר  

 

אם במקרה אני פוגש מישהו שלא מבין אותי או חושב שאני תינוק.

אם במקרה אני פוגש מישהו שלא יודע לבכות ולצחוק.

אם במקרה אני פוגש מישהו כזה,

אני תכף מספר לו על האיש הירוק: 

היה היה פעם, בעיר ירוקה, גר לו איש אחד, איש ירוק. האיש הירוק גר בבית ירוק עם דלת ירוקה וחלונות ירוקים. היתה לו אישה ירוקה ושני ילדים ירוקים. ובלילות הוא היה ישן במיטה הירוקה שלו וחולם חלומות ירוקים-ירוקים.

יום אחד, קם האיש הירוק בבוקר ירוק, נעל נעליים ירוקות, לבש חולצה ירוקה ומכנסיים ירוקים. על ראשו חבש כובע ירוק ויצא החוצה. האיש הירוק נכנס לאוטו הירוק שלו ונסע בכביש הירוק. מצד אחד של הכביש ראה האיש ים ירוק ומצד שני המון פרחים ירוקים. זה היה יום יפה, והאיש הירוק שמח ושר שירים ירוקים ועישן סיגריה ירוקה עם עשן ירוק.ואז ראה האיש הירוק שעל שפת הכביש עומד איש כחול. האיש הירוק עצר את האוטו הירוק שלו ושאל את האיש הכחול:"הי, איש כחול, מה אתה עושה פה?""אני?" אמר האיש הכחול, "אני מסיפור אחר".   

 

כשאני חושב על הספור המופלא הזה אני מנסה לפעמים, לחשוב הלאה ולנסות להסביר  לעצמי משהו באמצעותו:

 

 מדוע יש כל כך הרבה אי הבנה בעולם?  זה הרי  כל כך פשוט  להגיד שהפלשתינאים ולוחמי החאמס או החיזבאללה או האיראנים ,   הם אנשים רעים כאלה שהשטן בליבם.   למה הם עושים מעשים כל כך זדונים? מאיפה כל כך הרבה רוע?

 

 אני חושב שאם הייתי  פלשתינאי או לבנוני ואפילו לא שיעי, אלא  גם  נוצרי או דרוזי, הייתי חושב שהישראלים הם האנשים הכי רעים בעולם.  יצא  לי לפגוש - במיוחד בתקופה שבה גרתי בפריס -  לא מעט לבנונים . חלקם היו  אנשים טובים, רגישים, משכילים, מתוחכמים. כאלה שההתבוננות שלהם במציאות לא הייתה בצבעים של שחור ולבן אלא בהחלט, ברמה מורכבת של ניואנסים, אבל אפילו הם – כאשר היו מתחילים לדבר על ישראל – מייד היו קופצים להם הפיוזים והם היו מתחילים לדבר עליה בשינאה תהומית. ככה זה כשעוברים את מלחמת לבנון ושנים רבות של מלחמת אזרחים,  הפצצות וכל כך הרבה טרגדיות של קרובים, מכרים וחברים. כשהיה מדובר בישראל לא הייתה להם כל נכונות לנסות ולהבין את המניעים שלנו או מדוע פעלנו כפי שפעלנו. ישראל הייתה בשבילם  יישות שטנית של אנשים אכזרים. 

 

אז נכון, אנחנו יודעים ומאמינים שאיננו כאלה ובאמת אנחנו לא כאלה, אבל זה הנראטיב שלהם. הם אנשים כחולים בספור כחול ואנחנו אנשים ירוקים בספור ירוק ( אולי כדאי להחליף את הצבעים, ירוק הרי זה צבע האיסלאם).

 

כאשר חיים בספור ירוק אז לא רק המציאות שמסביב ירוקה, גם העיניים שדרכן מסתכלים על העולם ירוקות ולכן ( אולי לא כמו בספור של יונתן גפן) אפילו אם איש כחול יופיע בתוך שדה הראייה שלנו, לא בטוח שנראה אותו.  ייתכן שנראה אותו,  ייתכן שנבין שהוא לא בדיוק ירוק כמונו, אבל מעולם  מעולם, לא נוכל לראות את המציאות  דרך העיניים הכחולות שלו. זו הטעות הטראגית בתקשורת בין אנשים, בין גבר לאישה ,  בין קבוצות, בין עמים. גם אם אנחנו מבינים שהאחר הוא שונה, שיש לו צבע שאינו הצבע שלנו, משום מה אנחנו חושבים, שהעיניים שלו רואות את העולם כפי שאנחנו רואים את העולם, וזה לא ככה. העיניים שלו בצבע אחר ולכן הוא רואה את העולם אחרת ואין, אין כל סיכוי, שהוא יראה את העולם באותו הצבע שבו אנחנו רואים את העולם.

 

במצב כזה אין אולי  שום אפשרות לתקשורת. כדי שתהיה תקשורת, צריך בסיס מושגים משותף, צריך שפה משותפת. צריך לראות את המציאות דרך עיניים שיש להן  את אותו צבע

 

אז מה יכולים לעשות? זהו לקח ההיסטוריה? אנו נידונים לחיות תמיד בתוך גיהנום של אי הבנת האחר? כאשר איש ירוק פוגש איש כחול והאיש הכחול מעצבן אותו בעצם קיומו הכחולית בעולם הירוק שלו, קיימות כמה אפשריות: 

 

 1-     אפשר להרוג את האיש הכחול. ככה הוא יעלם מעולמנו. זה מה שעשו תמיד במלחמות. 

 2-     אפשר להעיף את האיש הכחול החוצה מהעולם הירוק שלנו אל העולם הכחול שלו.  גם את זה עשו תמיד במלחמות. 

3-     אפשר לעקור את העיניים של האיש הכחול ולנסות בכח לשתול בתוך ארובות עיניו עיניים ירוקות. זה מה שעושים במשטרים טוטליטרים, בדיקטטורות. זה מה שניסו לעשות הנאצים, הקומוניסטים וכל משטרי הדיכוי. במשטרים אכזרים כאלה , עושים זאת באלימות בכפייה, אבל גם במשטרים שאינם נחשבים לאכזרים, כמו למשל הדמוקרטיות

המערביות,יש כל הזמן קבוצות וגורמים  שמנסים להחליף את העיניים של כל מי ששונה, דרך תעמולה, פרסומות, גלובליזציה, תרבות של קוקה קולה, עתונות שהיא כאלו חופשית אבל ,בסופו של דבר ,מעבר למה שמתפרסם,  אפשר לראות מאחורי הפרסומים  האלה  כל כך הרבה לוביסטים, מניפולטרים ואינטרסנטים מקייוואליסטים , שמחדירים מסרים מבלי שאנחנו אפילו מודעים להם.  

4-    ויש דרך רביעית. קשה, וכנראה לא כל כך מנצחת,  והיא הדרך  של המחשבה המופשטת . הדרך של הפשרה. הדרך שצריך בשבילה הרבה דמיון . הדרך של הסובלנות. הדרך שאומרת: העיניים שלי יהיו תמיד ירוקות והעיניים שלו יהיו תמיד כחולות ולכן אף פעם  לא אצליח לראות את העולם בצבעים הכחולים שלו. אין סיכוי. אבל אולי, אולי,  אוכל לפחות להבין,  שהעיניים והמציאות שלו כחולים,  אכן שונים משלי וגם הוא שם, בצבעיו השונים,  בתוך העולם שלי, שהוא גם העולם שלו ולכן אולי, במקום להרוג אותו או לגרש אותו או לעקור את עיניו, אנסה להצטמצם מעט ולתת לו מקום בעולמי? כי העולם הזה הוא כאמור  גם העולם שלו, ואם ננסה להאבק זה בזה, כל שנצליח להשיג הוא, שהעולם של שנינו  רק יהיה קטן יותר. 

 

 לפעמים ההחלטה הזו נובעת מתוך נדיבות. בדרך כלל היא נובעת מחוסר ברירה, כיוון שכל הנסיונות להרוג או לגרש או לכפות דיעה אחרת, לא כל כך מצליחים ואז בחריקת שן, במרירות, בחמיצות, נאלצים לסבול את האחר ולפנות לו מעט מקום.  

 

נכון, זה קשה אבל לעיתים קורים ניסים בהיסטוריה האנושית או סתם במערכות יחסים בין אנשים ומצליחים להפנים את העובדה, שהאחר הוא אחר ואין סיכוי שהוא יהיה כמונו.

 

לפעמים נוצרים מצבים חברתים או מישטרים או מערכות אישיות בין אנשים או בין בעל ואשה,  או בין הורה לילד או סתם בין אנשים שהם אחרים, שדרכם אינה דרך האלימות, הריב והסבל. מצבים שבהם קורה איזה נס אלוהי שמאפשר למציאות להיות פתאום ,לא  כחולה או ירוקה או אדומה או צהובה אלא פסיפס רב צבעים כשלל צבעי הקשת. יפה יותר, רבת גוונים , עם הרבה ניואנסים וקולות  שירה נסתרים.

 

אני יודע שבימים עצובים כמו היום, קשה להאמין שזה אפשרי אבל אני עדיין ממשיך לקוות.אני יודע שזו לא מחשבה רציונאלית.זה עניין שלאמונה. אני מאמין שבמלחמה התמידית בין בני האור לבני החושך , בני האור ינצחו.

 

אבל..... כדאי לזכור שכמו שאני  חושב שאני נמנה על בני האור,  גם  הם "הרעים", אלה שאני קורא להם "בני החושך" , מאמינים בכל לבבם שהם בני האור ושאני וחברי, אנחנו בני החושך. אולי, אם נצליח להפנים את התובנה הזו, שאין ממש רעים מוחלטים  ושאין ממש טובים מוחלטים.  יפתח איזה נתיב זעיר שיוביל אל האור שבקצה המנהרה.  כדי להבין את האחר, אי אפשר לנסות להפוך אותו למישהו בצבע שלי. אבל שנינו יכולים אולי להפוך את עצמנו לאפורים. 

 

זו אולי הדרך היחידה האפשרית. קודם להפוך את הכל לאפור  ואחר כך על הבסיס  האפור הזה, לנסות לשתול ביחד  ערוגות פרחים עם הרבה צבעים וכיוון שנשתול את הפרחים האלה ביחד , אז כולנו,  - בעיניים הכחולות או הירוקות שלנו -  נוכל לראות ביחד את כל הצבעים.    

 

 

 

 



 

נכתב על ידי , 29/12/2008 16:14   בקטגוריות מחשבות, אקטואליה  
10 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של נוסעת ב-6/1/2009 23:02
 



ציקו בוארקה המדהים, Fado tropical וגם ספור אישי , כמה מילים על אהבת חיי הברזילאית


 

לפני כמה זמן קראתי פה בלוג של מישהי, שבו היא מספרת על הערצתה ללאונרד כהן... המשורר המדהים, המוסיקאי, והיא אומרת שם, "שאם  רק הייתה יכולה.... הייתה רוצה להתאהב בו ממש.... "

 

אני אוהב מאוד את לאונרד כהן, אבל אני חושב שאם הייתי אישה, מושא הפנטסיות שלי , הגבר המדהים בעיני, לא היה לאונרד כהן אלא צ'יקו בוארקה, הטרובדור הגדול של ברזיל. משורר מוסיקאי ואינטלקטואל  בעל שיעור קומה. כדי להסביר את מקומו בתרבות הפופולרית של ברזיל  אולי אפשר להגדיר אותו כמישהו שהוא תערובת של בוב דילן ופול מקרטני ביחד....

 

אביו של צ'קו בוארקה, היה  גדול הבלשנים של ברזיל, במשך שנים היה ראש האקדמיה לשפה וכתב את המילון המונומנטלי של השפה הפורטוגזית הברזילאית, משהו כמו אבן שושן שלנו..

צ'קו בוארקה הוא אינטלקטואל, כתב מאמרים, ספרים, מחזות,  חיבר שירים עם מסר עמוק, ויחד עם זאת, הוא גם אחד מכוכבי הזמר הפופולרי בברזיל...  כשהוא מופיע בקונצרטים בפני קהל  הוא ממלא  איצטדיונים. שירים רבים שכתב, הם נכסי צאן ברזל של הזמר הפופולרי בברזיל והם מוכרים בכל העולם. ציקו בוארקה כותב את שיריו וגם מבצע אותם בעצמו (  אחד משיריו הידועים למשל הוא  O que sera que sera) .

 

צ'יקו בוארקה הוא גם גבר נאה וכריזמטי, עם חיוך כובש ועיניים ירוקות אפורות מדהימות....

 

 

 

היום הוא כבר בשנות השישים שלו , ולפני כעשרים וחמש שנה,  זכיתי להכירו אישית ואפילו להתיידד עימו.

 

בתקופה שטיילתי בברזיל, היה לי ספור אהבה עם אישה ברזילאית.  מריה קנדידה דה מלו קפיסטראנו,  זה השם שלה. האישה שהייתה  האהבה הגדולה של חיי..... כמעט שנתיים היינו ביחד, ואחרי הטיול הגדול שלי בדרום אמריקה, היא באה לישראל לחיות איתי והייתה איתי  כאן שנה וחצי....

 

איני רוצה לספר את ספור האהבה הגדול הזה... קשה לצייר אותו בפוסט קצר בבלוג ( וגם כך הפוסטים שלי ארוכים מידי   ולא כל כך מתאימים לפורמאט של בלוג) לכן דרך אגב, רוב הספורים שלי כאן, שמבוססים על חוויות מחיי, מתארים יחסים שהיו יותר בבחינת אפיזודות קצרות....

לא אספר את הספור שלי ושל מריה  קנדידה אבל אספר רק, שדרכה, הכרתי את צ'קו דה בוארקה.

צ'יקו דה בוארקה היה הסנדק של מריה קנדידה.

 

אביה של מריה קנדידה היה טייס בחברת התעופה הברזילאית Varig והיה יו"ר האיגוד המקצועי של טייסי החברה וגם - כפי שהיה מקובל באיגודים המקצועים של דרום אמריקה באותה תקופה, בראשית שנות  השישים -הוא היה גם קומוניסט.

 

ב-1964 הייתה בברזיל הפיכה צבאית.

 

משפחתה של מריה קנדידה הייתה מעיר בצפון מזרח ברזיל בשם נאטל.  אבי אביה של מריה קנדידה,  הסבא שלה, היה ראש המאפיה בנאטל, ארגון הפשע ששלט באותה עיר, בבתי ההימורים , בזונות, בהגרלות הלא חוקיות. זה היה פעם, כאשר הפשע היה פולקלורי יותר, פחות אכזרי מהיום. בברזיל קוראים לראשי המאפיות האלה Bicheros על שם משחק החיות,Jogo de bichous  (אני מקווה שכך מאייתים את המילים הפורטוגזיות האלה) משחק הגרלות הלוטו הלא חווקיות בברזיל שרק עליו אפשר לכתוב פוסט מרתק.....

 

בימים הראשונים לאחר ההפיכה בברזיל ב-1964, יצאה פקודת מעצר כנגד אביה של מריה קנדידה ,שהיה באותו זמן בנאטל,  שם קיווה להסתתר עד יעבור זעם. מפקד משטרת נאטל, שהיה כמובן חברו הטוב של ראש המאפיה, אביו של יו"ר אגוד הטייסים ,הקומוניסט, סיפר על כך לחברו ואמר לו:  " אנחנו חברים שלושים שנה, לא אעצור את בנך, אתן לו שלושה ימים להתארגן ולברוח...."

 

אביה של מריה קנדידה ברח לקובה  יחד עם משפחתו ושם היא גדלה מגיל שש ועד לגיל עשרים ושתיים.

 

גם צ'יקו בוארקה היה גולה פוליטי בקובה והיה חבר טוב של אביה של קנדידה וכאמור,  היה גם הסנדק שלה.

 

בגיל עשרים ושתיים חזרה מריה קנדידה לברזיל, אני הכרתי אותה שנתיים אחרי זה...

 

כך הכרתי גם את צ'קו דה בוארקה. מריה קנדידה לקחה אותי פעמיים למפגש בביתו בריו דה ז'אנרו. איש חם ולבבי, נעים הליכות... אני שמח שהייתה לי הזכות האישית להכירו.

 

מכל שיריו הרבים של צי'קו בוארקה  בחרתי בשיר שמאוד לא אופייני לו. שיר שכאלו כביכול, אינו ברזילאי. לא בוסה נובה, לא סמבה אלא דווקא שיר בסגנון הפאדו הפורטוגזי. צ'יקו בוארקה בחר דווקא בסגנון הפאדו כדי לכתוב שיר מחאה.

 

שירת הפאדו הפורטוגזי, המלנכולית כל כך, העצובה, שמתגעגעת תמיד, מבכה עבר נגוז, בוכה על הטראגיות של החיים ( מקור המילה פאדו היא המילה Fatum הלטינית).  

 

ההיסטוריה של פורטוגל הייתה עצובה במשך מאות שנים.. במאה העשרים שלט בפורטוגל דיקטטור ימני, בשם סאלאזר. סאלאזר שלט בפורטוגל ביד רמה מ-1928 ועד 1974.  כאשר מת לבסוף במיטתו הייתה פורטוגל מדינה פרימטיבית וענייה ובעשרים שנותיו האחרונות, היא שקעה עד צוואר בביצה מדממת של מלחמות קולוניאליות עקובות מדם במושבותיה באפריקה: מוזמביק, אנגולה, גינאה ביסאו, סאו תומה וקאבו ורדה.

 

ב-25 לאפריל 1975 התקוממו קציני צבא שנקעה נפשם מהמלחמות חסרות התוכלת האלה והפילו את השלטון של יורשי סאלזר.

 

למהפכה הזו קוראים בפורטוגל "מהפכת הצפורנים".  הסיבה לכך היא, שכאשר יצאו שיירות הטנקים של הצבא, להפיל את השלטון, הפרח הנפוץ בחנויות העיר של ליסבון היה הצפורן, ובני העיר קיבלו את מחוללי המהפכה בשמחה זרקו על  שיירות הטנקים פרחי צפורנים, תקעו אותם בתוך קני התותחים והרובים.

 

 

 

 

מאז , בנארטיב של פורטוגל וגם של אחיהם הברזילאים, אפריל הוא מונח שמסמל, תקווה.

 

באפריל 1975 כאשר השתחררה פורטוגל מכבלי הדיקטטורה, הייתה בברזיל עדיין דיקקטורה צבאית . ברזיל נשלטה במשך 21 שנה עלי ידי חונטה צבאית מ-1964 ועד 1985.  ב-1973 החלה בברזיל תנועת מחאה שהובילה בתהליך איטי להחלשות הדיקטטורה עד לחזרת הדמוקרטיה ב-1985.  צי'קו בוארקה שהיה כבר אז, זמר ואינטלקטואל מוכר בברזיל, היה מראשי המאבק בשלטון הצבאי ונאלץ לצאת לגלות כמו אינלטקטואלים ואמנים רבים אחרים, ביניהם למשל קאייטנו ולוזו וג'לברטו ג'יל. בוארקה בחר לחיות בקובה ועד היום הוא מקיים ידידות עמוקה עם פידל קסטרו. קאייטנו ולוזו וגילברטו ג'יל שלא היו קומוניסטים כמוהו, העדיפו לחיות באנגליה.

 

השיר פאדו טרופיקאל, נכתב בעקבות מהפכת הצפורנים בפורטוגל.  צ'קו בוארקה  מבכה  את גורלה של ברזיל האהובה שלו,  ברזיל שהייתה פעם מושבה קולוניאלית פורטוגזית. השיר משלב דימויים מפורטוגל ומברזיל . פרחים מהגו'נגל ורוזמרין ויסמין מפורטוגל, עצי קוקוס ואריחי קרמיקה שאופיינים כל כך לארכיטקטורה של ליסבון ופורטו,  ונהר האמזונאס  הוא כאלו המשך של נהר הטאג'ו בפורטוגל.

 

השורה שחוזרת שוב ושוב אומרת: "הארץ הזו  עוד  תממש את האידאל שלה,  ויום אחד היא  עוד תהיה פורטוגל גדולה..." .המסר של השיר: הנה בפורטוגל ,שכל כך סבלה, יש עכשיו אופק תקווה, שם בפורטוגל, מדינת האם של ברזיל ,  יש כבר  חופש ודמוקרטיה ואלו אצלנו בברזיל, עדיין יש עינויים, ואלימות ועוני. מתי יגיע גם תורנו ? מתי תגיע החירות גם לברזיל?

 

 

הנה התרגום של השיר מפורטוגזית לעברית ( לא פשוט לתרגם את צ'יקו בוארקה, השפה שלו כל כך עשירה, ואיני יודע  אם ממש הצלחתי).

 

 

המוזה של הפאדו שלי

אימי נדיבת הלב

אני משאיר אותך מדוכדכת

בראשית אפריל 

 

אבל אל תהיי כה כפויית טובה

אל תשכחי מי אהב אותך כל כך

 מי  שביערות העד הסבוכים שלך

אבד, ונמצא שוב.

איי, כן, הארץ הזו עוד תממש את האידאל שלה

היא עוד תהיה יום אחד, פורטוגל גדולה.

 

 " אתה יודע, בסופו של דבר, אני איש רגשני,

 כולנו ירשנו עם הדם הלוזיטני שלנו,  הרבה  ליריות ( וגם כמובן סיפליס) 

ולכן, גם כאשר ידי עסוקות

בלענות, להצליף להכות

ליבי , עיניו נעצמות והוא בוכה , בוכה כל כך...."

 

 כמו עלי שרך ירוק בבוסתן

רוזמרין וקנה סוכר

משקה ליקר מתוק בכד של חרס

ויין טרופי קר

וגם מולאטית יפה

עם תחרה עתיקה על צוואר

שבהנף יד זריז מתגרה

אפשר לגנוב ממנה נשיקה..

איי, כן, הארץ הזו עוד תממש את האידאל שלה

היא עוד תהיה יום אחד, פורטוגל גדולה. 

 

ליבי, ליבי כבד כל כך

וידי, מכות בזעם עצור

עד כדי כך שלאחר מעשה,

מתוך בלבול  אני אומר לעצמי כך: 

 

"אני מסיר את ידי מחזי

ויש מרחק רב כל כך בין המעשה לכוונה

ויד על ליבי לוחצת

אני בעצמי נבהל ממעשה גילוי העריות הנורא!".

 

 כשאני עמוק בתוך  להט  שדה הקרב

ניצב גאה זקוף כמו קברניט בחרטום  ספינתו

וחזי נפוח מגאווה עד שכפתורי המקטורן פוקעים

ואז  גזר דין נאמר בקול קשוח

במהירות , בלחץ זמן, ידיים נחרצות  מוציאות אותו לפועל

אבל אחר כך הלב סולח, סולח ..

 

 נגנו גיטרות , צלילי אקורדיון

פרחי יסמין, צמרות עצי קוקוס, מזרקות של מיים

דגי סרדין, מנדיוקות

אריחי קרמיקה כחולים

ונהר האמזונאס

המתפתל לו בין הרים

ופתאום פורץ לו בגלי סערה

מתחבר לו כאלו, לשפך נהר הטאג'ו

איי, כן, הארץ הזו עוד תממש את האידאל שלה

היא עוד תהיה יום אחד, פורטוגל גדולה.

 

את המילים בפורטוגזית אפשר לראות בלינק הזה

 

 

אז הנה הלינק לשיר Fado Tropical

מקווה שתיהנו.

 

 

בסרטון ביו טיוב, אפשר לראות שהתמונות שמלוות את השיר הם דימויים ויזואלים מפורסמים מהתרבות הפופולרית של ברזיל. שחקני כדורגל, פוליטקאים מפורסמים ( כמו לולה נשיא ברזיל) וכו'

ועוד סרטונים ושירים של צ'יקו בוארקה? תראו את הכמות העצומה של סרטונים שיש ביו טיוב...


נכתב על ידי , 11/12/2008 10:28   בקטגוריות ברזיל, מוסיקה, ספורים שהיו באמת, פורטוגל, פרשיות הסטוריות  
10 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של איתן ב-27/12/2008 10:02
 





27,246
הבלוג משוייך לקטגוריות: יחסים ואהבה , 40 פלוס , סיפורים
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לטנגו אחר אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על טנגו אחר ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)