חלק מעניין חיפוש העבודה זה המקום של העבודה
עד שלא עברתי מחוץ לגוש דן, הערים המרכזיות, לא הרגשתי את זה
וגם אם הייתי מרגישה את זה, אני לא יודעת כמה זה מפריע לי
הרי לגור בגוש דן ולעבוד בגוש דן, זה דבר לגיטימי לגמרי
אבל לאנשים אחרים, אלה שלא גרים בגוש דן - זה גם לגיטימי
אולם
זה לא מאותן סיבות, אנשים שלא גרים בגוש דן ועובדים בגוש דן, עושים את זה כי אין להם ברירה אחרת
רוב מקומות העבודה בישראל נמצאים בגוש דן (אני יודעת יש גם לא מעט באזור השרון, אבל הריכוז הגדול הוא בגוש דן)
אני לא מדברת פה על חנויות בגדים שנמצאות בכל קניון, או על משרדים קטנים כאלה ואחרים (שיש בכל מקום)
רוב החברות הגדולות והבינוניות, וגם אלה שפחות יושבות בגוש דן
זו עובדה מוגמרת בשטח
הרי אחת הבעיות הכי גדולות כל בוקר וכל אחר צהריים זה הפקקים
בבוקר הפקקים לגוש דן (עם דגש על תל אביב) מדרום מזרח וצפון
ובערב הפקקים חזרה מגוש דן
אנשים מגיעים לגוש דן מכל רחבי הארץ - בגלל עבודה
כי במקומות בהם הם גרים אין מספיק היצע של עבודה
והם נאלצים לצאת מהעיר בה הם גרים ולנסוע, יחד עם כל עם ישראל כמובן
למקום העבודה
קחו דוגמא לעיר מתפתחת וגדלה כמו העיר מודיעין
אנשים עברו לשם מכל מיני מקומות בארץ
אבל עבודה בעיר אין ממש
בדיוק בשבוע שעבר אנשים התערמו על סגירת עוד מוקד שירות של אחת מחברות הסלולר
לא משתלם לחברת הסלולר להחזיק שם מוקד שירות ותיקונים
מצד אחד לאנשים זה מפריע, כי נוח שיש משהו כזה קרוב לבית
מצד שני, הם מבינים, שהם נמצאים רוב היום בעבודה בעיר אחרת ולא במודיעין
ואם משהו קורה למכשיר הסלולרי שלהם הם יתקנו אותו שם, ולא כשהם חוזרים הבייתה ב-6-7 בערב
מה גם שרוב מוקדי השירות והתיקונים של חברות הסלולר נמצאים באיזורי תעשייה ו/או משרדים
במודיעין יש אזור תעשייה, אין בו כמעט חברות והוא לא נגיש (בתחבורה ציבורית הכוונה).
בין אזור גוש דן למודיעין יש לא מעט יישובים, יש המון מושבים, יש את הישוב שוהם, יש גם את לוד ורמלה שהן דיי קרובות
ונחשו מה עושים אנשים שגרים באזור הזה כשהם קמים בבוקר ונוסעים לעבודה? לאן הם נוסעים?
לכיוון גוש דן כמובן
יש אזור תעשייה קטן בלוד, יש גם באיירפורט סיטי, יש גם בשוהם
אבל לעומת גודל האוכלוסיה שבאיזור - זה כלום
מה גם שחלק לא קטן מהעובדים במקומות האלה לא בהכרח מהאיזור בו נמצאת העבודה שלהם
או במילים אחרות, רוב החברות לא מעסיקות בהכרח עובדים מהסביבה הקרובה
לדעתי, לא הגיוני שרוב אוכלוסיית העיר הבוגרת תיסע לעיר אחרת כדי לעבוד בה
מי שגר באיזור מודיעין ורואה את פקקי הענק בבוקר ואחר הצהריים, רואה כל יום דוגמא חיה לזה
מודיעין זו רק דוגמא קטנה, אני בטוחה שזה קיים בלא מעט ערי לווין אחרות
פשוט מודיעין עד לפני 15 שנה הייתה גבעות טרשים
נפש חיה לא עברה שם
ועכשיו יש שם פקקי תנועה ענקיים
גם בבוקר וגם אחר הצהריים -ערב
אפילו היציאה מירושלים כבר לא פקוקה כמו פעם
בשבוע שעבר יצא לי לבקר בירושלים
שמנו פעמינו ליציאה מהעיר אחרי השעה 16:00 - כבר שעה שאמורים להיות בה פקקים
שום פקק ושום נעליים, אמנם יש עומס תנועתי, כי שני כבישים של 2 מסלולים (שדרות בן גוריון וכביש 1) מתאחדים לכביש אחד עם 3 מסלולים
ואחר כך הכביש הזה מצטמצם לכביש עם 2 מסלולים (איפשהו בירידה מירושלים לכיוון מוצא)
ואחר כך הוא מתרחב ל3 מסלולים חזרה.
זה טירוף, פשוט טירוף
אנשים קמים בבוקר כדי לבלות לפחות שעה אם לא יותר בכבישים
ואחרי יום העבודה הארוך והמתיש, הם צריכים לבלות שעה ויותר בפקקים בדרך חזרה
ופה נכנס החלק התמוה של התחבורה הציבורית הקלוקלת בישראל
אם הייתה תחבורה ציבורית טובה, יותר אנשים היו משתמשים בה
זה אומר פחות מכוניות בכבישים, פחות פקקים
נכון יש רכבת מלוד לתל אביב ולוקח לה 15 דקות להגיע
ניסיתם לעלות על הרכבת הזאת בין השעות 7 ל-8 בבוקר?
סביר להניח שרובכם לא
אז בואו אני אספר לכם
כל הרכבות שעוברות בתחנת הרכבת בלוד הן רכבות שהגיעו מאיזור הדרום: ירושלים-בית שמש, אשדוד-אשקלון, רחובות, ובאר שבע
מה שאומר במילים אחרות שהן מלאות, מלאות זו מילה עדינה, קופסאת סרדינים עשויה להיות יותר מרווחת מהן
אנשים שנוסעים לעבודה, סטודנטים שנוסעים ללימודים, חיילים שנוסעים לבסיס
מה שלא תרצו
ככה זה כל יום מימי העבודה בשבוע
רוב האנשים יורד בתל אביב, כשהרכבת יוצאת מתל אביב היא כבר הרבה יותר ריקה ויש לא מעט מקומות לשבת
נכון מי שגר בין שתי תחנות רכבת כמוני יכול לבחור, אפשר לנסוע לתחנת הרכבת במודיעין (הנסיעה לשם אפילו יותר קצרה מאשר לתחנת הרכבת בלוד). אבל יש הבדל בתדירות הרכבות. בלוד בשעות הבוקר יש רכבת כל 5-10 דקות (באמת, וכולן מלאות עד אפס מקום בנוסעים).
במודיעין לעומת זאת יש רכבת כל חצי שעה.
אפשר כמובן לבחור לנסוע באוטובוס אבל אוטובוס אומר להיות בפקקים עם כולם (למרות שרוב האוטובוסים נוסעים דרך הנתיב המהיר)
מה עשו במדינת ישראל? במקום לשפר את התחבורה הציבורית - עשו את הנתיב המהיר
אנשים עולים לנתיב המהיר ומשלמים כסף עבור הנסיעה בו
אגב, כשיש פקקים רציניים בכביש 1, גם הנתיב המהיר לא בדיוק פנוי
במקום ליצור תשתית תחבורה ציבורית טובה יותר ומהירה יותר, המשיכו לתקוע את כולנו בפקק תנועה ענקי
מהדרום מהצפון מאיזור ההר ושפלת ההר, כולנו נוסעים לכיוון אחד - גוש דן.
היה לי דיון קל עם ידיד על זה
הוא טען שזה מאוד הגיוני לרכז את כל מקומות העבודה במקום אחד:
ת"א מאוד נגישה כי יש לה שני כבישים מהירים, רכבת, נמל קרוב, היא במרכז הארץ, קרובה לשדה התעופה הבינלאומי [נתב"ג למרות שהוא קרוב יותר ללוד ויהוד, שייך לשטח המונציפאלי של תל אביב]
זה
מאוד חכם לרכז את מרכזי התעסוקה בת"א. הם מזינים האחד את השני, כל
השירותים ניתנים במרחק מאוד קצר וזה מוזיל עלויות, חוסך באנרגיה ומשפר
הביצועים ומייעל בזמנים עבודות רבות.
ליצור מרכזי עבודה קטנים במלא מקומות מקשה הרבה יותר מאשר ליצור מעט מרכזי תעסוקה גדולים.זו
הסיבה שהמודל מצליח בת"א, וכדי שהוא יצליח במקום אחר, הוא צריך להיות גדול
מספיק כדי להזין את עצמו ולשרת את העסקים הקטנים שסובבים אותו.
מעניין יש לא מעט ערים בעולם שהן מצליחות ומשגשגות ויש בהן פריחת תעסוקה (טוב אולי עכשיו עם המשבר הכלכלי זו לא בדיוק דוגמא טובה, אבל אני מדברת על בדרך כלל) והן לא עונות על אותם קריטריונים כמו תל אביב
אז למה תל אביב כן? כי ככה החליטו
והוא נימק לי את זה:
כדי שאיזור מסחרי יצליח, הוא צריך הרבה עסקים שישרתו את הצרכים שלו, וגם לייצא מוצרים החוצה.כיוון
שגוש דן הוא מאוד צפוף (נפש לק"מ) נוצר מצב שעל איזור קטן יש המון דרישה
לעבודה, ואיפה שיש דרישה, יש היצע. אז יוצא מצב שבאיזור גיאוגרפי יחסית
קטן, יש לך המון עסקים ומקומות תעסוקה. האיזור מתפתח מהר יותר משאר המקומות
בארץ (כמו יהוד ולוד) ומגדיל את העסקים הקטנים ומייבא אנשים מלוד ויהוד
שיבואו לעבוד בת"א וכך נוצר בעצם כדור שלג שמצליח לייצר איזור תעסוקה גדול,
נוח ונגיש, בתוך עיר שהיא היחידה בארץ שמחוברת ע"י 2 אוטוסטרדות, רכבת,
שדות תעופה (בן גוריון ושדה דב) ובמקרה היא נמצאת על חוף, מה שמאפשר לה
להקים הן נמל והן תחנת כוח.זה
לא ש"עשו טעות" ו"בחרו" בת"א להיות המרכז הכלכלי של ישראל. הסיבה שת"א היא
המרכז הכלכלי של ישראל נבע מלכתחילה מכך שפה נמצא הריכוז הגדול ביותר של
אזרחים, שבחר להיות שם דווקא בגלל המיקום האסטרטגי שלו.
אני טענתי שזה לעג לרש מה שיש מחוץ לגוש דן
והוא אמר לי בתשובה שזה עניין של היצע וביקוש, אין הרבה תושבים מחוץ לגוש דן
באמת? לדעתי חלק לא קטן ממדינת ישראל נמצא מחוץ לגוש דן
הבאתי בתור דוגמא את ירושלים, עיר הבירה שלנו והעיר הכי גדולה בישראל
שחלק לא קטן מהאנשים שגרים בה (ועובדים הכוונה) קמים בבוקר ונוסעים ל... כיוון גוש דן
התשובה שלו הייתה:
מה לעשות, ירושלים בנויה פאקינג על הר. אולי יתרון בימי הצלבנים, אבל טעות
אסטרטגית חמורה בעידן שלנו, בו למישור יתרון גדול בשינוע סחורות
אם השינוע מתייקר, אז סחורות שמגיעות מהים יהיה יקר להעביר למפעלים.שמעי, זה לא סתם שהירדן זורם כפי שהוא זורם. אלו חוקי הטבע. לא חוקים של אנשים.גם שת"א מצליחה יותר מירושלים, זה חוק טבע - לא חוק של אנשים.חשוב להבין את חוקי הטבע ומדוע דברים קורים כפי שהם קורים.
נכון שיש שינוע, אבל צריך לזכור שהיום לא הכל זה מפעלים ולא צריך לשנע סחורות לכל מקום
לא הכל - אבל זה אחד הגורמים שמעכבים את הפריפריות.גם הייטק סובל מזה. תביני, הרבה עסקים מזינים האחד את השני. ברגע שלבודדים קשה, אז זה משפיע על האחרים.
אני עדיין נשארתי במצב בו אני לא מסכימה איתו
על זה שהכל מתרכז בתל אביב וגוש דן
אני יכולה להבין מפעלים עם סחורות וכו', אבל לא תעשייה שלא מחייבת שינוע סחורות - משרדים, חברות הייטק
אנשים נצמדים למרכז, אפילו ששכר הדירה שם (גם לעסקים) הוא בשמיים
יש מעט מאוד חברות שהחליטו לעבור מגוש דן לאזור קרוב וזול יותר
למשל - אוסם שעברו לפארק התעשייה שוהם, HOT שעברו לפארק התעשייה ביקום, מוטורולה שעברו לאיירפורט סיטי.
יש כמובן עוד חברות, אבל הן טיפה בים
הרוב עדיין נמצאות בגוש דן
מחייבות את עובדיהן לקום כל בוקר ולנסוע בפקקים לעבודה
או שהם (העובדים) מתייאשים ועוברים דירה (ואז משלמים חלק לא קטן מהמשכורת שלהם על התענוג היקר של לגור בגוש דן.
וביננו, גם בגוש דן נסיעה מעיר לעיר בשעות העומס יכולה לקחת שעה אם לא יותר
אני חושבת שגם לאוכלוסיה שגרה בצפון בדרום, ובאיזור ההר מגיע שיהיו להם אזורי תעשייה
שאנשים לא יהיו חייבים לקום בבוקר ולהעביר לפחות שעה בנסיעות בכבישי ישראל
בין אם ברכב פרטי ובין אם בתחבורה ציבורית.