לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה




מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    דצמבר 2013    >>
אבגדהוש
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031    

 
הבלוג חבר בטבעות:
 
12/2013

הצצה למחשבותי


 

בתקופה האחרונה עולות לי לא מעט מחשבות לגבי הלימודים שלי

האמת שהתחלתי לכתוב את הבלוג הזה כשעשיתי מכינה להנדסה באוניברסיטת בן גוריון

לא מזמן עבר עשור מאז שפתחתי את הבלוג הזה

אבל לא חשבתי שסוף השנה האזרחית 2013 יהפוך להיות תקופה של חשבון נפש בתחום הזה

 

יש הבדל עצום בין הבן אדם שהייתי אז לבין הבן אדם שאני היום

אז הייתה לי המון מוטיבציה, חשבתי ששום דבר לא יעמוד בדרכי ששום דבר לא יפריע לי והנתיב ברור

בפועל כמובן כל מה שיכל להתקלקל התקלקל

מה שגרם לי לאבד תקווה בכל מה שקשור אלי וללימודים אקדמים

 

רק לפני כמה שנים לקחתי את האופציה של ללמוד באוניברסיטה הפתוחה בתור אופציה רלוונטית

תמיד ידעתי שהיא קיימת, אבל אף פעם לא חשבתי על זה בתור אופציה

 

אני חושבת שהאוניברסיטה הפתוחה היא אופציה נהדרת, במיוחד לאנשים עובדים

וזו האמת אחת הסיבות שבחרתי ללמוד שם

 

אבל מסתבר שהלימודים בפתוחה, במיוחד במדעים מדוייקים, בכלל לא קלים

בקורס הנוכחי שלי אני פיזית מגיעה לשיעורים, אז יוצא לי לשמוע דיעות של אנשים אחרים

מה שאני חשבתי ביני לבין עצמי על הלימודים על הקושי שבהם, זה כאין וכאפס לעומת מה שאנשים אחרים, צעירים ממני חושבים

לצעירים יש יתרון לא קטן על פני, כל החומר במתמטיקה מהתיכון עוד טרי להם בראש

אני סיימתי תיכון בשנת 99 (כן כן האלף הקודם) השלמתי בגרות במתמטיקה ל4 יחידות ב2002 ואת המכינה עשיתי ב2003-2004

 

במכינה במקום להכין אותנו לבגרות במתמטיקה לימדו אותנו חומר משנה ראשונה של אוניברסיטה

ברור מאליו מדוע באותה תקופה למכינה לא הייתה הצלחה רבה - מבחינת המועמדים לפחות

בכל זאת מי שהגיע לעשות את המכינה, רובם אנשים שלמדו 3 או 4 יחידות מתמטיקה בתיכון

והחומר האקדמי הוא סופר קשה לעומת זה

אמרו לי שהיום זה אחרת, אני מקווה שאכן כך

 

בכל מקרה לפחות עשור שלא נגעתי במתמטיקה כשלהי

או לימודים כלשהם

ולא קורסים במחשבים לא נחשבים, זה לא אותו הדבר

אני גם לומדת המון דברים תוך כדי עבודה אב לזה לא אותו הדבר כמו לשבת ולפתור תרגילים במתמטיקה ולהבין נושאים חדשים וקשים לבד!

 

אני לא גאון, אני לא מתיימרת להיות כזאת, אני אוהבת מתמטיקה וכייף לי ללמוד מתמטיקה, אבל נורא נורא קשה לי בפורמט של הפתוחה

זה נטו לבד, ההרצאות (שאצלינו קוראים להם הנחייה) זה לא הסברים, בא מנחה ופשוט פותר תרגילים על הלוח

אם מישהו רוצה לשאול אותו שאלות הוא יכול לפני או אחרי השיעור או לקבוע זמן להנחייה פרטנית

במתמטיקה ההבנה של החומר קריטית

וברגע שלא מבינים משהו כמו שצריך, הולכים לאיבוד בדרך

שלא לדבר על זה שזו מסת חומר עצומה ללמוד (משווים את החומר לימוד במקצוע בסימסטר לכמות החומר שלומדים ב3 שנים תיכון)

 

ועוד דבר שמאוד מאוד חסר לי, זה תרגול

במתמטיקה חייבים תרגול

ואני מצטערת המעט תרגילים שיש בספר זה לא מספיק תרגול בשבילי (האמת בשביל רוב האנשים)

אני זוכרת שבמכינה קיבלנו 100-200 תרגילים לתרגול בכל נושא, מהתרגילים הקלים-לביינוניים-למורכבים

ופה אין למידה לינארית, יש רק את התרגילים המורכבים

לא זו לא רק אני, כולם חושבים ככה (אנחנו מדברים ביננו בהפסקות בשיעורים, התסכול ניכר אצל רבים)

 

במקרה המנחה בקבוצה שלי, פלט שהאחוז של הסטודנטים שעוברים את הקורס זה סביב ה35% זאת אומרת ניגשו למבחן הסופי ועברו אותו אפילו בציון גרוע

זה אחוז מאוד מאוד נמוך של אנשים שעוברים את הקורס

ואני מאמינה שהתופעה הזאת היא לא רק בקורס הזה, אלא בחלק ניכר מהקורסים שנלמדים למדעי המחשב או בכלל מדעים מדוייקים בפתוחה

 

אני יכולה להגיד לכם בוודאות שבמקצועות אחרים, לא מדעיים זה לא ככה. כי אחי לומד מדעי המדינה וקרימינולוגיה בפתוחה - וזה לא דומה בכלל, למעשה אין לו בכלל בעיה.

אין מה להשוות ברמות הקושי, זה דיי ברור

אבל עובדה, במדעים מדוייקים אנשים נופלים בקורסים, ובמקצועות האחרים לא

מה שכן אחי התחיל את הלימודים נטו בפתוחה, ואז הוא מצא מסלול בבית ברל (תואר של הפתוחה אבל בבית ברל), כך שיש לו יום לימודים מרוכז פעם בשבוע (מקום העבודה שלו מאפשר את זה) וככה הוא לומד, ועוד שנה וקצת הוא יסיים את התואר.

הבן אדם התחיל ללמוד אחרי ויסיים הרבה לפני.

לצערי אין מקום כזה גם עבור מי שרוצה ללמוד תואר במדעים מדוייקים (דרך הפתוחה)

 

איך הגעתי בכלל לחשוב על זה?

תהיתי לעצמי איזה קורס לקחת לסימסטר הבא, ודיברתי עם יועץ בטלפון והוא אמר לי שאולי אני צריכה לחשוב על משהו אחר כי הוא רואה שלא ניגשתי לאף אחד מהמבחנים בקורסים שעשיתי (מודה באשמה). לרוב זה בגלל שלא הגשתי את כל העבודות שהיה צריך להגיש.

בכל אופן, זה מה שגרם לי לחשוב שאולי הפורמט של הפתוחה בעצם לא כל כך מתאים לי

זאת אומרת הוא מתאים למי שעובד, כי השעות מאוד גמישות ומותאמות לאנשים עובדים, והלימודים ברמה גבוהה שלא נופלת מאף אוניברסיטה אחרת בישראל.

אבל מי שבוחר בדרך הזאת צריך לדעת שהוא לגמרי לבד

 

באוניברסיטאות רגילות, מי שלומד מדעים מדוייקים יש לו הרצאה עם מרצה, ותרגול עם מתרגל

יש למי לפנות, יש מי שיסביר, נותנים את כל הכלים כדי שסטודנטים לא יפלו בין הכסאות

בפתוחה - זה לא קיים, הספר (ללימוד עצמי) זה המרצה

לא תמיד הכל ברור שם, לא תמיד ההסבר מתאים, ולא תמיד מבינים בפעם הראשונה לבד

המנחה, תפקידו לא להסביר, והאמת עד היום לא הבנתי מה תפקידו עד הסוף

רק בקורסי האופק (אלה הקורסים שמוקלטים ב-VOIP) יש הבדל בהנחייה וגם זה לא מספיק

 

כל הדברים האלה גורמים לי לחשוב על המשך דרכי

ברור לי שאני רוצה ללמוד מדעי המחשב

אבל השאלה היא איפה

 

האוניברסיטאות בישראל לא מציעות מסלולי לימוד לאנשים עובדים או לימודי ערב, לפחות לא במדעים מדוייקים, למעט אוניברסיטת אריאל

(גם זה לא מדוייק כי יש אוניברסיטאות מסויימות שמאפשרות לסטודנט לקבוע את עומס הלימודים, אבל יש לסיים את התואר תוך 6 שנים)

האופציות האחרות הן לימודים במכללה, וכאן באמת יש המון אופציות בחירה

 

הבעיה העיקרית היא שבתחום הזה, מאוד מסתכלים על איפה למדת

ותמיד תישאל השאלה למה מכללה ולא אוניברסיטה

וזה לא שאני לא יכולה להתקבל ללימודים באוניברסיטה, הבעיה היא לא הציונים של הבגרויות (בכל זאת למדתי בביח"ר לציונים), וברוב המקומות מוותרים לאנשים בגילי המופלג (32) על פסיכומטרי.

הבעיה היא שילוב של לימודים ועבודה

והלוואי שיכולתי להרשות לעצמי ללמוד במשרה מלאה.

אבל אני לא

 

היום אני נמצאת במקום עבודה שמאפשר לי לחשוב על אלטרנטיבות אחרות

כי אני לא עובדת במשרה מלאה

אני לא רוצה לתאר לכם כמה זה קשה שיש לכם ימים בשבוע שהם מלאים בעשייה וימים שלא

זה מעייף, זה מתסכל, זה מוציא את החשק לעשות משהו (כולל ללמוד)

חוץ מזה שהסביבה לא בדיוק תומכת, אני לא נמצאת בסביבה סטודיאנטלית

למעט פעם בשבוע שאני מגיעה ללימודים וגם זה ביום שהוא אחרי העבודה

Big Mistake!

חשבתי לעצמי שהגיוני לחסוך בנסיעות, כי מיותר לנסוע במיוחד לת"א בשביל לימודים (בערב)

אז אחרי שאני קמה ב6 בבוקר (וישנתי אולי 5 שעות בלילה) ויום עבודה (9 שעות) שבו אני לא נחה לרגע אני מגיעה ללימודים

מה אני אגיד לכם בשיעור האחרון ממש התעפצתי מעייפות, לא רק שהשיעור היה משעמם נורא (אף אחד כבר לא כותב שומדבר ממה שהמנחה אומר או מראה על הלוח) פשוט לא קלטתי כלום.

 

הקורסים של הפתוחה במדמ"ח יש אותם במרכזי לימוד מאוד ספציפיים

לרוב זה בתל אביב, וכן זה טירטור לא קטן לכל מי שלא גר בת"א (רוב הסטודנטים של הפתוחה) לנסוע לשם במיוחד

לא בכל הקורסים יש אופציה של אופק (הנחייה מרחוק ב-VOIP), ברובם אין

חשבתי על לבנות יום שבו אני לומדת ולקחת יותר מקורס אחד, אבל מסתבר שכמעט כל הקורסים הם בערב באותן שעות, ככה שזה כמעט בלתי אפשרי לבנות יום לימודים.

 

בכל מקרה נתתי לידיים שלי לכתוב מה שעובר בראש שלי הלוך וחזור בשבועיים האחרונים

והייתי שמחה לשמוע את דעתכם בעניין

 

הדבר היחיד שאני יודעת שאני רוצה זה ללמוד לתואר במדעי המחשב

אבל מעבר לזה אני לא ממש יודעת מה אני רוצה, איך להשיג את המטרה הזאת

אני לא בטוחה שהפתוחה זה המקום הנכון בשבילי לעשות את זה

אני לא יודעת אם זה נכון לי לבחור ללמוד במכללה או באוניברסיטת אריאל

או לבדוק עם האוניברסיטאות המובילות בארץ לגבי שילוב של לימודים ועבודה

 

מה שאני יודעת זה שאם אני ממשיכה בפתוחה, אני אסיים את התואר אולי בגיל 40 אם בכלל

אין לי מסלול מוגדר, אני עדיין בתחילת הדרך, אני לא רואה את הדרך, אני אפילו לא יכולה לחשוב על לטוות אותה

קשה לי עם יותר מקורס אחד בסימסטר דרך הפתוחה, כרגע אני לא יכולה לחשוב על לקחת יותר מזה

 

והאמת אני מרגישה שנאבדתי בדרך

 

נכתב על ידי , 22/12/2013 03:57   בקטגוריות openu, אישי, לימודים, לימודים אקדמאים, תהיות והגיגים  
21 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של n_lee ב-31/12/2013 22:44




Avatarכינוי: 

בת: 43




הבלוג משוייך לקטגוריות: החיים כמשל , סטודנטים , 30 פלוס
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לn_lee אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על n_lee ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)