אז סופ"ש זה הזמן שבו יושבים בבית
נחים לומדים וחושבים הרבה יותר
זה גם היה הזמן שבו חשבתי על הלימודים שלי
אחרי שהחלטתי לשנות את התואר האקדמי שאני עושה
ממדעי המחשב לניהול וכלכלה
כי היום לרוב המקצועות צריך רק תואר
לא ממש משנה איזה
אבל יותר נחמד שיש בו משהו פרקטי כלשהו
וגם, זה יותר קל יחסית
כמובן שרק יחסית
עדיין צריך להשקיע זמן בלימודים האלה
ומשמעת עצמית והכל
ויותר מזה הלימודים שבתואר גורמים לי להפעיל את הראש בצורה שלימוד תוך כדי עבודה למשל לא עושה לי את זה
קשה לי עם הלימודים של התואר, המוח שלי חלוד
אני יודעת שהחומר שאני לומדת איננו קשה ועדיין
מתקשה בהבנתו לפעמים
אולי זה גם קשור למנחה (בקורס הנוכחי) שאמרה לנו "אתם תלמדו תוך כדי תרגול"
אבל שכחה להסביר כמה דברים בסיסיים
וגם זה שהיא חופרת יותר מדיי בשיעורים שהיא מעבירה
ככה שבהמון מקרים אנחנו פשוט מפספסים דברים שהיא אומרת
או שהיא פשוט לא מזכירה דברים חיוניים
ובמשך הזמן הזה תהיתי ביני לבין עצמי לגבי לימודים בכלל
קורס הסבה מקצועית ממה שאני עושה לתחום התכנות
אז גלשתי באינטרנט וראיתי קורסים
וסימנתי לעצמי כמה שנמצאים במוסדות מלכ"ר שיכולים להיות רלוונטיים
ואז
אז הלכתי לאינטרנט ושאלתי שאלות בפורומים
ושם דיי קטלו אותי על הבחירה בללכת ללמוד קורס בתיכנות
ולא הבינו למה אני רוצה לעזוב תחום הייטקי כמו IT
אחד אמר לי שקורסים בתכנות לא שווים בכלל
ושעם כל הכבוד למכללות שמציעות את הקורסים האלה
בסופו של יום האחוז מהבוגרים של הקורס שמוצאים עבודה עומד על 3%-4%
הטענה שקורס בתכנות מקדם הייתה נכונה לתקופה של הבועה, קרי שנת 1999-2000
הוא המליץ לי להיכנס לדברים לבד, לעבוד על פיתוח מובייל, להשתלב בקוד פתוח, ועל ידי כך לבנות פורטפוליו כדי להיכנס לתעשיה
אחד אחר אמר לי שהקורסים האלה הם בזבוז זמן
ושעדיף לי לקחת לאט לאט קורסים בתחום המחשוב של האוניברסיטה הפתוחה
כמובן כאלה שמלמדים תיכנות, ואז להיכנס לעבוד בתור סטודנטית למדעי המחשב ומשם להמשיך הלאה
כמובן לסיים את התואר ולא רק לעשות 5-6 קורסים
הוא גם הדגיש את ההבדל בין רמה של אנשים שמגיעים למכללות הפרטיות לקורסים לבין רמה של אקדמיה שקיימת באוניברסיטאות
עיקר הטענה שלו הייתה שאם אני אני אחפש עבודה ללא ניסיון בתכנות מקומות עבודה לא יקחו ברצינות את זה שעשיתי קורס. לעומת זאת אם אני אקח קורסים במדעי המחשב, אני אוכל להגיע על תקן "סטודנטית למדמ"ח" ומשרות סטודנטים הן דבר שכיח יותר מאשר משרות לבוגרי קורסים.
הוא גם אמר לי דבר נוסף, לגבי התואר שאני עושה כרגע - כלכלה ומנהל עסקים
"זה שהלכת לתואר אחר כי הוא קל יותר - לאן זה יוביל אותך? לזה שיהיה לך תואר שלא יתרום לך בכלום - מה שאומר שתישארי בתחום הסיסטם. כלומר, התואר שאת לומדת בסדר עבור מישהו שרואה את המשך עתידו בתחום הסיסטם ותחומים נגזרים (כמו תמיכה טכנית במערכות מורכבות שדורשת ידע בסיסטם) - לא למי שרוצה לעבור לתיכנות.
לאותם מקומות עבודה שמעסיקים מפתחים לא מעניין שאת "סטודנטית". מענין אותם
שאת "סטודנטים במשהו שמוביל לפיתוח" - כלומר מדעי המחשב, הנדסת מחשבים,
לפעמים גם הנדסת חשמל, ולפעמים גם מערכות מידע. מה למנהל עסקים ולתיכנות?
שום דבר."
על הקורסים שמצאתי הוא אמר לי
"לגבי לימודי התעודה שאת תארת - את מוזמנת לנסות גם אותם - אבל הם חוסמים
אותך לסביבה מיקרוסופטית מובהקת. אמנם שם נמצא היתרון שלך (נסיון בסיסטם
בסביבת חלונות) - אבל זה יקשה עלייך בעתיד, כשמיקרוסופט יחליטו ש-#C לא
מספיק טובה."
"את צריכה לזכור - את נמצאת במצב לא סטנדרטי - ובמצב כזה, פתרונות בית הספר
הם לאו דווקא הפתרונות הכי טובים - מה שאת צריכה הוא יוזמה, ללמוד לבד,
ופשוט להתחיל לדחוף דברים."
כשאמרתי לו שאין לי כל ידע בסיסי בתכנות הוא אמר לי
"אין לך בסיס? אז בני את הבסיס. בונים אותו דרך תואר אקדמי. את יכולה ללכת
לקורסי תיכנות שונים ומשונים - הם לא יתנו לך את אותו הבסיס, ולא ברור לי
מה תעשי אחרי אותם קורסים - כי עבודה בפיתוח תוכנה תתקשי מאוד למצוא אחרי
קורסים כאלו. ללכת לקורסים כאלו - זה ללכת לדרך שלא מובילה אותך למטרה. זה
לסבך לעצמך את החיים. את מכירה אנשים שעשו את זה דרך קורסים? אז לכי לשאול
אותם איך לעשות את זה דרך קורסים - ספק אם הם יוכלו לתת לך עיצות שתעזורנה
לך להגיע למטרה שלך. מה שאני מציע לך הוא הדרך הארוכה יותר - אבל הבטוחה
יותר. גם הדרך הזו לא מבטיחה לך הצלחה - אבל היא נותנת לך סיכוי גדול בהרבה
מאשר קורסי תיכנות."
היו כאלה שלא הבינו למה אני רוצה לעבור תחום מקצועי
והציעו לי להישאר בתחום שלי וללמוד בו דברים חדשים
הבעיה בזה, שזה לא נגמר, והאמת רק נעשה יותר גרוע
עולם הIT משתנה וככל שיותר ארגונים יעברו לענן התחרות בו תחריף ולא לטובה...
והדבר הזה קורה כבר עכשיו
הבעיה העיקרית בחיפוש משרות בתחום שלי זה גם הידע הרב שמעסיקים דורשים ממועמדים. כמו שכתב לי מישהו:
" אם מחפשים במשרה אחת גם מישהו שיודע לנהל
מערכי אחסון, גם לנהל מסדי נתונים (ברמה התשתית), גם לנהל מערכות הפעלה
שונות, וגם לדעת לנהל קלאסטרים שונים וגדולים אז אני יכול להגיד לך, שמרבית
האנשים לא מתאימים למשרות האלו (זה דורש ניסיון והמון ידע אישי, כי יש
דברים שקורסים לא יצליחו להעביר לך), לצערנו (תלוי לצער של מי) יש יותר
ויותר משרות כאלו, כי גם המעסקים מנסים לחסוך (עדיף לשלם שכר גבוה למישהו
אחד, מאשר שכר בינוני לכמה אנשים ולפעמים אפילו גם לא שכר גבוה)."
וכן אלה המשרות הנפוצות היום
והיה אחד שסיכם לי את הכל
"
1. בחברות היטקיות, כמעט ואין תוכניתנים שהם לא בוגרי תואר רלוונטי (מדעי
המחשב, הנדסת תוכנה, הנדסת חשמל...) או בוגרי ממר"ם עם נסיון צבאי רלוונטי
(כולל בוגרי הקורסים המקבילים של מודעין)
אין שום משמעות לתואר ראשון כתואר והמעטים שלא עונים על הקריטריון הקודם נכנסו לתחום ברובם במהלך הבועה של 1999-2000
2. אין שום קשר בין הבנה בתכנות לבין שפות תכנות.
ללמוד תכנות קשור קודם כל לאלגוריתמים, צורת מחשבה, תבניות פיתוח ועוד.
שפת תכנות היא בסך הכל כלי.
כמו עיפרון, עט או מכונת כתיבה בשביל סופר.
לא בוחרים קורס לכתיבה ספרותית לפי מכונות הכתיבה שעליהן מלמדים בקורס.
3. המצב שלך לא סטנדרטי.
לדעתי במצב כזה המעבר הכי הגיוני הוא "מעבר בתנועה"
כלומר - את מוצאת תפקיד שברובו IT בתחום ההתמחות שלך ובמקביל עושה עוד דברים.
כשאני כותב "עוד דברים", אני מתכוון למשימות פיתוח בעבודה שאת ממציאה לעצמך או שהן מראש חלק מדרישות התפקיד.
אם אין כאלה, אז אני מתכוון לפיתוח שאת מבצעת בזמנך החופשי בבית.
אפשר היום די בקלות ללמוד לפתח לאנדרואיד (אחרי שיש רקע סביר בתכנות)
4. תחרות - אם את חושבת שבתיכנות אין תחרות, אין סטודנטים חדשים שמצטרפים כל
חודש למעגל (בחצי מחיר!), אין טכנולוגיות שנראות לך כמו סינית אבל ה"חדשים"
למדו אותן כבר בתיכון, אין שינוי מגמות משמעותי כל הזמן (אנדרואיד, עננים,
J2EE, .NET, ג'אווה, קליינט-סרבר, MQ ועוד רבים וטובים) אז תחשבי שוב.
"
כמו שאתם מבינים, אני לא ממש אהבתי את התשובות האלה
זה לא מה שרציתי לשמוע, ממש לא
זה היה מעצבן לקרוא את זה
כי זה גם נראה כאילו זה נכתב ברמה מתנשאת
על ידי אנשים שיש להם תואר במדעי המחשב והם חושבים שאין דבר יותר חשוב מזה
וזה נכון, יש לא מעט חברות שדורשות תואר רלוונטי למשרות שלהם ולא רק אנשים עם ידע
וזה נכון, שיש יותר משרות לסטודנטים למדעי המחשב מאשר לבוגרי קורסים למיניהם
וכמובן שניסיון זה דבר שלא יסולא מפז, אבל בשביל ניסיון צריך לעבוד או לעשות דברים
וכל זה גורם לי להסתכל על התואר שאני עושה שוב פעם בצורה חדשה
אולי בעצם כדאי לי לשנות את אחד החוגים שאני לוקחת
ואז במקום ניהול וכלכלה (ביננו אין תואר ראשון במנע"ס - זה ניהול) יהיה ניהול ומדעי המחשב
והיתרון בזה כפי שהוסבר לי זה שבמקום 2 קורסים קשים במתמטיקה (לינארית ואינפי) אני צריכה לקחת 2 קורסים במתמטיקה של מדעי החברה (סטטיסטיקה א + ב). סה"כ עדיין יהיו 6 קורסים במתמטיקה.
ואוף,
כל הדבר הזה נורא מתסכל
ברור לי שאין פתרונות קסם
אבל הדרך שהם מציעים היא כל כך ארוכה וקשה
שזה מבאס רק לחשוב על זה