הוצאות של חמישה שקלים מרגישים כהוצאה זניחה, כזו שלא נספרת. נכון, לא תמיד זה ככה, אבל לרוב, יחסית להוצאות גדולות יותר, על להוציא חמישה שקלים עבור משהו שעולה עשר לא יהיה היסוס גדול וכנראה נוציא את הסכום הזה.
חברת החשמל שלחה לי בתחילת החודש, יחד עם הודעת התשלום, איך אני אוכל לחסוך בחמישה שקלים יותר חשמל. בין היתר אמרה להשתמש יותר במזגן במקום ברדיאטור או תנור חימום קטן, להשתמש בנורות חסכוניות ולא בליבון וכד'.
מאוד מתחשב מצידם. חשבתי לשלוח להם מכתב חזרה ובו הצעות משלי- לחסוך בגרפיקאית ופשוט לכתוב את זה כדף וורד רגיל, לפטר את שקע ותקע ולא להיכנע לנפוטיזם, לקצץ בועדי עובדים וכמובן להוריד את מחירי החשמל הגבוהים!!!!
ואפרופו חיסכון בחמישה שקלים, מעניין כמה אנשים היום עדיין הולכים עם העגלה מהסופר עד למקום כדי לחבר אותה ולקבל חזרה את החמישה שקלים שלהם והאם זה עדיין אפקטיבי. לא חושב שיש אנשים שגונבים את העגלה (פרט לתקופת ל"ג בעומר), ולא נראה לי- זניח ככל שהסכום הזה יהיה- שאנשים יוותרו על החמישה שקלים וישאירו את העגלה בקרבת האוטו ויסעו לדרכם, אבל מעניין האם עדיין משתמשים בכלל בחמישה שקלים? הרי בכל ביצת קינדר היום אפשר למצוא מחזיקי מפתחות שמדמים את גודל המטבע (אפילו קיבלתי מהבנק פעם כרטיס פלסטיק גמיש שנפתח לצורה של חמישה שקלים ומיועד לעגלה בסופר), וגיליתי שבמשיכה קלה של המחזיק מפתחות הוא יוצא מהעגלה והיא חופשית לגמרי!
זה כמו מפתח מאסטר שמתאים לכל עגלה - בלי המחוייבות!!
אז הכל תלוי ברצון הטוב שלי להחזיר את העגלה למקום ולפנות את מגרש החנייה מהמפגעים המתגלגלים האלה. אין יותר מעצבן מלמצוא חנייה טובה ואז לגלות עגלה חוסמת לך חלק ממנה- צריך לצאת מהאוטו, להזיז אותה הצידה (תוך כדי שמירה עליה ועל האוטו בו זמנית), (מאותה סיבה, אגב, שלא יעלמו), ואז לחנות. או שעושים את החישוב של "כמה זמן ייקח לי להחזיר את העגלה פלוס נסיעה ביתה מול כמה זמן מוצרי הגבינה והקירור שבאוטו יתחממו לי בו והאם זה יספיק או שאפשר לקצר את זמן הסיכון?").
לפעמים אני עושה את החישוב המורכב יותר, כזה שדומה להחלטת כמות הטיפ במסעדה- כמה זמן לקח לי למצוא חנייה, פלוס כמה עגלות זמינות היו לי, מינוס כמה היה עליי לסחוב, ובהתחשב במצבה הפיזי של העגלה (האם כל הגלגלים תקינים?), ועד כמה אני מרגיש פילנתרופ לגבי החזרת העגלה למקום?
ברוב המקרים, כשאני לא חונה ליד עמדת החזרת העגלות (או שלוחה זמנית כלשהי שלה: מבחינתי ארבע עגלות מחוברות באמצע החניון מוסמכת להיות שלוחה של עמדת האם), אני שם את העגלה במקום אסטרטגי שלא יפריע לאף מכונית בתקווה שלקוח ממהר יתגבר על החשדנות הטבעית בעגלה בודדה רחוקה מהעדר (כל הגלגלים שלה תקינים?) ולא יחפש קאץ' ויהנה איתה בקניות.
אבל עם כל החסכונות או הפתרונות היצירתיים, ההוצאה הטובה ביותר של חמישה שקלים הייתה לי דווקא בבזק. כבר כמה שנים שיש לי את הקו שלי בבזק, מספר קומבינה שפשוט לזכור אותו והעברתי אותו מדירה לדירה. בדירה הראשונה חייבו אותי לא מעט זמן על שיחה מזוהה ותא קולי כחלק מחבילה. כשהבנתי שאני יכול לחסוך כעשרה שקלים ולנתק אותם זה מה שעשיתי, וכשהבנתי שאני רוצה להחזיר את השיחה המזוהה לחיים עברתי דירה וגיליתי שזה לא עובד עם המרכזייה שהייתה בבית.
הכל בגלל שלפעמים חשוב לדעת מי מתקשר אליך ולא ליפול לשיחה ארוכה ומתישה רק כי לא ידעת שהאיש איתו לא רצית לדבר הוא במקרה אותו אחד שמתקשר.
מאז שיש את השיחה המזוהה בניידים האפשרות הזו הפכה לכ"כ טריוויאלית שקודם כל מוזר לי שאין את זה בכל טלפון נייח, ועוד יותר מזה- שבזק עדיין מחייבת תשלום נוסף על האופציה! נכון, כולה חמישה שקלים- אבל זה בדיוק המקום שתופסת אותך השאלה, האם אתה מוכן לשלם את זה ולספוג את ההוצאה ה"זניחה" של חמשת השקלים, או לחסוך אותה?
במעבר האחרון לדירה החדשה החלטתי לספוג את ההוצאה ולשמחתי גיליתי שלא רק שהשיחה המזוהה סוף סוף עובדת לי מכל טלפון בבית, היא אשכרה עושה את העבודה שלה ומיידעת אותי על אנשים שמתקשרים ואני לא רוצה לדבר איתם!!! J
מבחינתי, ההבדל בין טלפון מאמא (שמתקשרת רק כשיש משהו חשוב על הפרק), או סתם נאג'ס שרוצה לחפור לי שווה כל אחד מחמשת אלפי האגורות האלה!
כשאני חושב על זה, איזון מורכב מכל חמישה שקלים שאני לא שם בעגלה שאני לא מחזיר למקום בסופר וכן משלם אותה לבזק על תמורה משובחת שאני כן מקבל מהם!
הלוואי ויכולתי להגיד את זה על חוסר האיזון בין ההוצאות לתמורה שאני מקבל מחברת החשמל..