לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

סימני חיים


כינוי: 

בן: 46





מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


9/2006

למכור אגוצטנריות להמונים- AIG


 

"אדם נשאר אדם, אל תקרא לי עם, אל תקרא לי עם" שר שלום חנוך וזיקק את התחושה שחשתי תמיד למראה סטיקרים נוסח "העם עם הגולן" ובכלל בכל פעם שהתייחסו אלי ברבים. אני זוכר שבאותם ימים שהסטיקר של "העם עם הגולן" רץ חזק  ואפשר היה לראות אותו על כל מכונית רביעית (ואנשים קנו בתים בגולן רק כדי שהם יוכלו לקבל אחר כך פיצויים מוגדלים מהמדינה), רציתי להכין לעצמי חולצה עם הדפס על פי אותו הלוגו, ובאותם הצבעים, ושיהיה כתוב בו "אני עם עצמי". 

 

הבעיה עם הביטוי "עם", זה שהוא תמיד בא ביחד עם איזו דעה או עמדה. לפיכך- אם אינך מחזיק בעמדה הזו, אינך חלק מהעם- אתה מוקצה. אתה מהאחרים. אם אתה רוצה להיות קיים, אתה מוכרח להחזיק בדעה הזו. אבל אם החברה שלי מאשרת את קיומי רק כל עוד אני קונפורמיסט ולא מחזיק בעמדה שונה מזו הרווחת, אני מעדיף לראות את עצמי נפרד ממנה. הבעיה היא שמי שרוצה לראות אותי כחלק מעם, פעמים רבות מעדיף לראות אותי רק כחלק מעם ולא כאדם פרטי, ואם אני נאלץ לבחור בין השניים, אז אני בוחר באפשרות האחרונה.

 

בסופו של דבר, התחושה הלאומית והגאווה הלאומית וכל הדברים האלו, התפקיד שלהם הוא לגרום לך לפעול לפי הצו החברתי. שהוא כמובן הצו שמטרתו להטיב עם החברה ואיתך. אז מה אם זה לא נוח, אז מה אם זה קצת מסריח ולא מרגיש לך לגמרי מוסרי- זה לטובת העם והמדינה, הם אומרים. מה? אתה לא יהודי? אתה לא ישראלי?

וממש כמו מאמא פולניה- גם כאן ניסיון ההתחמקות מהשתעבדות לרצונות של מישהו אחר הופך פעמים רבות לטריקת דלת ועזיבת הבית תוך הצגת אצבע משולשת.

 

 

 

הפרסומת החדשה של חברת הביטוח AIG בכיכובו של אבי קושניר הראתה לי את צידו השני של המטבע- את האגוצנטריות הטוטאלית. וכיוון שחברת ביטוח מרכזית מציגה אותה כמסר למבוגרים, אני מניח שאפשר אפילו לקרוא לה "אגוצטריות ממוסדת".

 

בקמפיין ישנם כארבעה או חמישה סרטוני פרסומת שבכולם מוצג ההיגיון הבא:

ביטוח חיים/ביטוח דירה/ ביטוח רכב =  שמירה על הקרובים שלי. 

 הקרובים שלי = אני.

 

לדוגמא, הטקסט באחת הפרסומות: המכונית שלי זה אישתי שנוהגת בה בדרך לעבודה, ואישתי זה אני. טוב שיש חברת ביטוח שמבינה את זה.

 

אותו הדבר חוזר על עצמו עם הילדים ועם האבא. כל הדמויות האחרות (האשה, הילדים והסבא) מגולמות גם כן על ידי אבי קושניר, גם כקוריוז, אבל בעיקר כדי שלא נפספס את הקשר ביניהם. את המשפט המרכזי של הקמפיין- הם זה אני.

כלומר, ההיגיון הוא, שבגלל שהם זה אתה, אתה צריך לדאוג להם.

ואם הם לא אתה?

 

אני אוהב את ההורים שלי. אוהב מאוד את איזבל. אבל לא היא ולא ההורים שלי הם אני. הם אנשים יקרים לי מאוד, אבל הם אחרים, הם נפרדים ממני. חלק מהאנושיות שלי מתבטאת בזה שאני יכול לדאוג ולגלות איכפתיות לאחרים שהם לא אני.

 

למעשה, אם הייתי רואה את עצמי בכל אדם שאני חש קרבה אליו, סביר להניח שהייתי זקוק לתרופות חזקות במיוחד, שכן, מדובר באגוצנטריות שהיא על גבול הפסיכוזה.

 

אבל כל עוד זה גימיק, כל עוד אנחנו צוחקים על הפרצוף של קושניר התינוק, אין לנו בעיה לקלוט את המסר של האגוצנטיות הטוטאלית- זו שלא רואה את האחר אלא רק את עצמה. ואו שנאמץ את החשיבה הזו, או שלא נבין מדוע מתייחסים אלינו, אלה שבסך הכל רוצים לראות את עצמם כאנשים ולא כ"עם", כאגוצנטרים.

 

 

 

 

 

 

 

 

נכתב על ידי , 5/9/2006 11:01   בקטגוריות אז מה הם מנסים להגיד בעצם?  
1936 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   1 הפניות לכאן   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט



41,854
הבלוג משוייך לקטגוריות: 20 פלוס , יצירתיות , צילום
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לבנו של האין אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על בנו של האין ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)