לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

My Rant


"מי שמזדיין בשירותים, סופו שיעשה פיפי במיטה" - ע' דוט-קום, אינטלקטואל והוגה דעות.

Avatarכינוי: 

בן: 37

MSN: 



פרטים נוספים:  אודות הבלוג


מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    דצמבר 2011    >>
אבגדהוש
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

 
הבלוג חבר בטבעות:
 
קטעים בקטגוריה: . לקטעים בבלוגים אחרים בקטגוריה זו לחצו .

העדפה מקלקלת


הראנט הנוכחי שלי יעסוק במדיניות של "העדפה מתקנת" בתחום החינוך והאקדמיה, וכפי שאתם יכולים לנחש מהכותרת, זה לא הולך להיות טיול בפארק ושיט בקאנו לאור ירח מלא. אם אתם מתעקשים על המטאפורה הזאת, זה בסדר, אבל אז הסירה שלכם תתהפך וחברה שלכם תיטרף ע"י תנין.

הסוג הראשון של "העדפה מתקנת" שאני אדבר עליו הוא דווקא לא הסוג הקלאסי שניתן לערבים ועולים חדשים אלא ההעדפה שמוענקת לתלמידים המאובחנים כסובלים מלקויות למידה שונות. כולכם בוודאי מכירים כמה תלמידים שזוכים לתוספת זמן והטבות אחרות במבחנים, ויש סיכוי לא רע בכלל שאתם כאלה בעצמכם (במיוחד אם אתם גרים בצפון תל-אביב, נדבר על זה עוד מעט). הטענה היא שלקויות למידה מפריעות לאותם תלמידים לממש את הפוטנציאל הלימודי הטמון בהם כיוון שהן פוגעות להם באי אילו מיומנויות הנחוצות ללמידה יעילה, אולם אין קשר בין לקויות למידה למנת משכל. מישהו שסובל מהפרעות קשב וריכוז או דיסלקציה יכול להיות "חכם" או "מוכשר" לא פחות ממישהו שלא. לכן, משרד החינוך מעניק למאובחנים עם לקויות למידה יתרונות כמו האפשרות לענות על מבחנים בעל-פה, ויתור על חלקים מסויימים בבחינה, התעלמות משגיאות כתיב, תוספת זמן ועוד.

הסיבה הראשונה שבגללה צריך לבטל את המדיניות הזו היא הזילות הפרועה שנעשית בשנים האחרונות במושג "לקויות למידה". זה כבר מזמן לא סוד שכמה אלפי שקלים יכולים לסדר אבחון של "לקוי למידה" לכל מי שחפץ בכך. המאמר הזה הוא די ישן, אבל אני מניח שהיום המצב לא שונה בהרבה - לפיו כ-40% מתלמידי צפון תל-אביב אובחנו כלקויי למידה, לעומת 1% ברהט ו-7% באופקים. אולי הקירבה לים גורמת ללקויות למידה? זה כבר מאמר עדכני בהרבה והוא מדבר על כך שישראל היא "מעצמת לקויות למידה" ועוקפת את מדינות המערב בפרמטר הזה בשיעור ניכר. גם בתוך ישראל הפערים הם עצומים. באזור המרכז אובחנו בלקויות למידה כ-30% מהתלמידים בשנים האחרונות לעומת 20% בפריפריה. יהודים ("עם הספר" הידוע בהצטיינותו האקדמית לאורך ההיסטוריה, כן?), מאובחנים פי 4 לעומת ערבים!

לא צריך להיות גאון כדי להבין שהמספרים האלה זועקים אי צדק, ואילו כל מדיניות ההקלות הייתה מבוטלת לחלוטין, העוול שאולי היה נגרם למישהו כתוצאה מכך היה זניח לעומת העוול ואי השוויון שנגרם היום, כתוצאה מהמדיניות הזאת.

 

אני מניח שעם הפיסקה האחרונה אף אחד לא יתווכח כי מדובר פה בנתונים מאוד מקוממים - שחור על גבי לבן. אבל בכל זאת, כדי שהפוסט הזה יהיה יותר מעניין ולא סתם "זבנג וגמרנו" אני אטען טענה נוספת, ואולי פחות מקובלת על מדיניות ההקלות. אני טוען שנכון לבטל אותה גם אילו האבחונים היו הוגנים, כל מי שסובל מלקויות למידה היה מאובחן, ולא היה סיכוי לאף אחד "להשיג" אבחון שלא בצדק.

 

בואו נניח שללקויות למידה אכן אין קשר למנת משכל - אז מה?! מי קבע שמבחני הבגרות, הפסיכומטרי, והלימודים הגבוהים באוניברסיטאות באים למדוד מנת משכל? הם באים למדוד סט של מיומנויות שמשרד החינוך, או האוניברסיטאות קבעו שהן חיוניות למשהו.

"בחיים האמיתיים" אף אחד לא זוכה להקלות, אז למה במערכת החינוך כן? כשבוגר הפקולטה להנדסת חשמל ימצא עבודה בחברת היי-טק, הוא לא יוכל להגיד לבוס שלו שהוא לקוי למידה ולכן הוא צריך 25% תוספת זמן כדי לבצע את המשימה לעומת עובד רגיל.

האם הייתם רוצים שלקויי למידה יקבלו תוספת זמן במבדקים של קורס הטיס? אתם חושבים שזה היה עושה טוב לחיל האוויר?

 

תראו, לא נעים להודות אבל החיים לא הוגנים. בני אדם נולדים שונים, חלק מוכשרים יותר וחלק פחות, חלק יפים יותר וחלק פחות, חלק בריאים יותר וחלק פחות, לחלק יש הורים טובים יותר ולחלק פחות, חלק עשירים יותר וחלק פחות. כל הדברים האלה משפיעים בסופו של דבר גם על הישגים אקדמיים (טוב, אולי חוץ מהעניין של היופי). אז למה לנסות לכפר על אחד מתוך מיליון גורמים לאי-שוויון? למה להמציא מושגים כמו דיסקלקוליה כדי לסווג חלק מהמתקשים במתמטיקה ולתת להם הקלות? מישהו ירצה להעסיק מהנדס עם דיסקלקוליה? אתם חושבים שזו תכונה טובה למהנדס? מישהו ירצה להעסיק עיתונאי עם דיסלקציה (תתעלמו לרגע מ-"ישראל היום")?

 

בשורה התחתונה, מדיניות ההקלות פוגעת בעיקרון השוויון ובאובייקטיביות הבחינה. אני לא רואה מדוע לקויות למידה לא צריכות להשתקף בציונים. הרי זה בדיוק מה שהן - *לקויות למידה*. מבחנים באים לבחון בעיקר יכולות למידה, אז למה שיכולות למידה *לקויות* לא יבואו לידי ביטוי? כשלוקחים משהו "לקוי" ומציגים אותו כתקין (זה, ויותר חמור מכך, מה שמערכת החינוך עושה), זו לא "העדפה מתקנת", אלא עיוות המציאות.

 

אפשר גם לשאול "איפה עובר הגבול?". אני מעולם לא עברתי שום אבחון, אבל לפעמים אני מרגיש שקשה לי להתרכז. אני בטוח שיש אנשים שמבחינה פיזיולוגית בנויים ככה שיותר קל להם להתרכז מאשר לי, ויותר קל להם להבין בעיות מתמטיות. אז הגיוני שאני אצפה לקבל תוספת זמן במבחנים בגלל זה? על מה ולמה? בשוק החופשי למישהו יהיה אכפת אם הסיבה שבגללה אני פחות מוכשר היא בגלל שהמוח שלי בנוי ככה, או סתם כי אני עצלן? וגם אם זה סתם כי אני עצלן, אולי העצלנות טבועה בגנים שלי וזו לא אשמתי? אתם מבינים? אין לזה סוף! אם נתחיל להתיפייף ולרצות שכולם יהנו משוויון הזדמנויות מלא אנחנו לא נצא מזה ורק ניצור אי שוויון נוסף וחמור בהרבה על הדרך, לכן הדרך הכי הגיונית היא לא להתאמץ יותר מדי חזק ופשוט להציב רף ציפיות זהה לכולם. (זה מה ש*החיים האמיתיים* עושים, אגב. למקרה ששכחתם...).

 



אם הפראייר הזה היה מקבל אבחון על ה"דיסקלקוליה" שלו, אולי הוא לא היה מקבל 0 נקודות?

 

אם בכל זאת רוצים להעניק לנבחנים תוספת זמן , או אפשרות לענות על מבחן בעל פה, ראוי לספק את אותה אפשרות לכל הנבחנים, במידה והם רוצים בכך. ושבתעודת הבגרות תופיע איזושהי אינדיקציה, גילוי נאות, לגבי ההקלות וההתאמות להן זכה בעל התעודה, כדי שמעסיקים עתידיים יהיו מודעים לכך.

 

ועכשיו כמה מילים על העדפה מתקנת "קלאסית", כמו זו שזוכים לה ערבים ועולים חדשים בקבלה למוסדות להשכלה גבוהה. אין צורך להרחיב על הרעיון מאחוריה וברור שכמו מקודם, הכוונה היא לפצות על עיוותים כאלה ואחרים ולגרום לשוויון הזדמנויות. אבל גם כאן אני חושב שבפועל נגרם יותר נזק מתועלת.

אני מנסה שוב להכניס את עצמי לראש של מעסיק, כאשר הפעם בנוסף להיותי רציונאלי ותחרותי, אני גם נדרש להיות מעסיק לא גזען. אני מקווה שאני אתמודד עם האתגר. נניח שאני מקבל לידיי קורות חיים וגליונות ציונים זהים לחלוטין - של אחמד ושל יוסי שלמדו יחד באותו מחזור הנדסת שקרים באוניברסיטת עשהאל (יוסי הוא מהיישוב ואחמד גר בכפר סמוך). אני לא גזען, אבל אני יודע שאחמד זכה להקלות בקבלה לאוניברסיטה ויוסי לא. את מי אני אעדיף להעסיק, ילדים? והאם הדבר מצמצם או רק *מנציח* את אותו קיפוח היסטורי שהערבים סבלו ממנו והוא זה שגרם מלכתחילה למדיניות ההעדפה המתקנת?

 

ומה לגבי הנתון שהצגתי קודם, לפיו יהודים מאובחנים כלקויי למידה פי 4 מערבים? אתם מבינים את האבסורד? מצד אחד מערכת החינוך רוצה להקל על ערבים בגלל קיפוח היסטורי, גזענות וכו'. מצד שני, יהודים זוכים להרבה יותר הקלות בגלל לקויות למידה. לפי הנתון הזה, צריך להוסיף העדפה מתקנת נוספת לטובת הערבים כי הקיפוח שהם חווים מצד מכוני אבחון לקויות הלמידה הוא אכזרי ומובהק הרבה יותר מכל קיפוח היסטורי, גזענות או שטויות מהסוג הזה.

 

גם כאן כמובן עולה שאלת "איפה עובר הגבול?". מחקרים מוכיחים שיש קשר בין קיפוח היסטורי של מיעוטים לרמת פשיעה ועבירות על החוק. אז אולי הערבים צריכים לזכות גם בהקלות בחוקים פליליים? הרי זו לא אשמתם, זו אשמת הקיפוח ההיסטורי. אולי נקצץ להם את העונש על רצח ב-25% לעומת יהודים? אולי נאפשר להם לנסוע מהר יותר בכבישים? אם כבר עוסקים בהעדפה מקלקלת אז למה רק בתחום החינוך?

 

 



 

 

עריכה:

 

חברים, בזמן שאני כותב את השורות האלה יש לקטע הזה 385 תגובות and counting... הוא הופיע בהמלצת העורכים וכרגע מופיע שם קטע שנכתב *בעקבות* הקטע הזה, ומפנה אליו. זו הפעם הראשונה שאני מקבל "המלצה מסדר שני"!

אני רוצה להודות לכולכם על שהפכתם את ה- E-Penis שלי לעצום וגם להתנצל על זה שלא אוכל להגיב לכולכם בחזרה (לפחות כל עוד אין לי הקלה של "הקראה בעל-פה" קריצה).

ניסיתי לענות לכולכם, אבל נראה לי שזה הגיע לרמה שאני צריך להעסיק מישהו בשביל זה. אם אתם מעוניינים לעבוד בשבילי אתם מוזמנים לשלוח קורות חיים ל- [email protected]


אני עדיין קורא הכל, אז שזה לא ימנע מכם להגיב!


שוב תודה לכולכם, בין אם קטלתם אותי ובין אם ביקשתם שאעשה לכם ילד. בלעדיכם Atudai.com...... *עדיין* היה הבלוג הכי אדיר בפלנטה, אבל עם פחות קוראים, וזה היה פחות נחמד.

קול

 

 

נכתב על ידי , 12/1/2011 15:00   בקטגוריות לימודים, מחשבות ודעות, ביקורת  
1528 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   6 הפניות לכאן   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



הפער בין המציאות החברתית בטכניון לאיך שהחנון הטכניוני מציג אותה


מאז שהתחלתי לצאת עם בחורה חדשה אני בקושי כותב כאן. זה גורם לי להרהר מה *באמת* תמיד היה מוקד העניין שלי בבלוג הזה... ובכל זאת, סוף סוף יש לי נושא, אז למה לא לבדוק איך זה לכתוב פוסט כשאתה לא מצפה לסיים אותו עם בלוגרית במיטה הוירטואלית שלך?

אם אתם לא קוראים קבועים, כדאי שתתחילו לחרוש על הבלוג הזה כי הוא א-ד-י-ר, אבל חוץ מזה אני אספר לכם שאחד הדברים שאני עושה בשביל הפאן שלי זה לקחת קורסים של תואר שני בהנדסת חשמל בטכניון. זה קצת כמו החבר'ה האלה שחוזרים בתשובה וכששואלים אותם מה נסגר הם אומרים שהם "מתחזקים", אז גם מרגיש שאני "מתחזק", רק שבניגוד אליהם אני לומד תאוריות מבוססות שקיימות ראיות לאמיתותן...

אבל הלימודים הם לא הנושא של הפוסט הזה. אני רוצה לדבר דווקא על הצד החברתי בטכניון, אם הוא בכלל קיים, כי אם לשפוט לפי החנון הטכניוני המצוי הרי שהטכניון הוא מקור כל הרוע וחיי החברה בו יותר גרועים מבבית סוהר. הקטע הוא, שבדרך כלל אותם חנונים לא היו משיגים זיון גם אם הם היו מבקרים בבית סוהר לנשים, כשבידיהם סל מלא בחנינות.

ועל זה בדיוק אני רוצה להתעכב...
בפוסט הזה אני הולך לבחון שני מיתוסים אודות חיי החברה בטכניון (לגבי הלימודים, זה לא מיתוס. באמת טוחנים להם את הצורה...), ולאמת אותם מול המציאות כפי שאני רואה אותה. אני חושב שאני בהחלט כשיר לשפוט את הסוגייה באופן אובייקטיבי מכמה סיבות: עשיתי תואר ראשון באוניברסיטה אחרת אז יש לי קריטריון להשוואה, אני מבקר בטכניון פעם בשבוע בלבד ואני מרגיש יותר כמו צופה מהצד שיכול לבחון את הדברים בעין ביקורתית. אני כמעט ולא מכיר אנשים משם, והכל יחסית חדש לי, לכן אין שום סיבה שאני אנטה להלל או להשמיץ את המקום שלא לצורך.

מיתוס מס' 1: בטכניון אין בחורות, ואלה שישנן נראות כל כך רע שאתם תעדיפו לפתור תרגילים בחדו"א ולא לצאת איתן

האמת:
בכל פעם, אבל *בכל פעם* שמזדמן לי לבקר בטכניון, אני מבחין בלא מעט בחורות חמודות-עד-שוות-בטירוף. אני לא מגזים בכלל...
נכון שבפולטות כמו הנדסת חשמל אחוז הבנות נמוך מאוד, אבל הן עדיין קיימות. רק בשני הקורסים שאני עושה הסמסטר הבחנתי בשתי בנות שנראות כמו דוגמניות. אני רציני לגמרי... ואם יוצאים קצת מהפקולטה ומתבוננים מסביב, אז בכלל לא חסר...
יש גם מכוערות, אני לא אומר שלא, אבל נראה לי שהכמות שלהן לגמרי פרופורציונית לכמות היצורים ממין זכר, ולא חורגת מאחוז הבנות המכוערות בכלל האוכלוסייה בישראל.


מיתוס מס' 2: בטכניון אין חיי חברה

האמת:

קורסים כיפיים כמו טניס, יוגה, צילום ורכיבה על סוסים... אגודת הסטודנטים הכי מפוארת בארץ שמארגנת פעילויות ללא הרף, יום הסטודנט הכי אדיר במדינה, בריכה ומכון כושר בחינם לכל הסטודנטים לתואר ראשון, שני פאבים נחמדים שצמודים לקמפוס, סלסה, "תרבות מעונות" מפותחת מאוד כאשר רוב הסטודנטים למעשה "חיים בקמפוס", ואלא שלא כנראה שוכרים דירה באזור...
כל זה נמצא בטכניון! באונ' תל-אביב *אף אחד* מהדברים האלה לא קיים!


חנון טכניוני
אתם באמת חושבים שתקבלו תמונה מציאותית על חיי החברה בטכניון מ*הבחור הזה*?

אז מה אני מנסה להגיד בעצם? שאם קיימת בעיה חברתית בטכניון היא נעוצה באנשים! בטכניון יש כנראה הרבה חבר'ה שלא בדיוק מצטיינים בכישורים החברתיים שלהם, ונוח להם להאשים את המסגרת בחיי החברה הכושלים שלהם. אני לא מנסה להשמיץ כאן אוכלוסיה שלמה. אני מכיר אישית לא מעט סטודנטים ובוגרים של הטכניון שהם סבבה לגמרי, מקסימום קצת ממורמרים מהלימודים התובעניים, ואפשר להבין אותם... אבל הגיע הזמן שמישהו יגיד מילה טובה על המוסד ההררי הזה.

ובאופן יותר כללי וגורף, אתם כבר אמורים לדעת שאם מעניין אתכם לקבל מושג אמיתי על המציאות, תמיד מומלץ להקשיב *לי* ולא לאנשים ממורמרים בעלי אג'נדה נסתרת כמו חנונים, עיתונאים ומגישי חדשות...


זו כבר הפכה להיות שגרה. כל פוסט שלי לאחרונה מגיע לדף הראשי...
עתודאי.קום לבלוגים זה כמו מייקל ג'ורדן לכדורסל, ביל גייטס לכסף, וטייגר וודס... גם לכסף. ולנשים. ולגולף. אוקיי, טייגר וודס ניצח.
אבל הכל בזכות הטעם הנהדר שלכם.
תודה שהצבעתם!



נכתב על ידי , 21/3/2010 20:04   בקטגוריות לימודים, מחשבות ודעות, מנפץ המיתוסים, עתודאי.קום - אינטלקטואל  
596 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   2 הפניות לכאן   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



אומרים שבחורות נמשכות לצלקות, אבל תנסו להגיד את זה לחמש הבחורות האחרונות שדקרתי!


ביום רביעי האחרון קיבלתי רשמית את שני התארים שלי&nbsp;
הטקס היה נחמד... בעיקר היה ממש נחמד לפגוש את כל האנשים מהתואר שלא שמרתי איתם על קשר. זהו, אפשר לסמן עוד וי ביומן... ולחזור למציאות היומיומית

אפרופו מציאות יומיומית, מחרתיים אני נוסע לטיול של שלושה ימים באילת עם היחידה שלי. מה שהכי מגניב בכל העסק זה הלו"ז של הטיול. זה הולך בערך ככה:

יום שלישי:
- נסיעה
- מגיעים לאילת
- אחה"צ פנוי!
- ערב פנוי!

יום רביעי:
- פעילות ספורט ימי כלשהי
- אחה"צ פנוי!
- ערב פנוי!

יום חמישי:
- עיר המלכים (הבנתי שזה משהו ילדותי, אבל נזרום...)
- זמן פנוי
- נסיעה הביתה

*סופ"ש*

זה נחמד שהיחידה שלנו לא משקיעה בתכנון ולכן אפקטיבית זה יוצא כאילו פשוט קיבלתי חופשה בחינם באילת. הולך להיות כיף



אה, כמעט שכחתי: קיבלתי ביום שישי דו"ח מאיזה שוטר מניאק על זה שנסעתי בנתיב השמאלי של הכביש!!!
קודם כל, מי נותן דו"ח על דבר כזה?! חצי מהנהגים נוהגים בצד שמאל...
ומה שהיה הכי מעצבן זה ששניה לפני שהוא עצר אותי איזה נהג מופרע חתך אותי במהירות מופרזת... ואז שמחתי כשראיתי משטרה כי הייתי בטוח שהם נוסעים אחריו, אבל לא, הוא מסמן *לי* לעצור בצד....
נכתב על ידי , 21/6/2009 22:56   בקטגוריות לימודים  
32 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 




דפים:  
107,604
הבלוג משוייך לקטגוריות: סטודנטים , אקטואליה ופוליטיקה , 20 פלוס
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לעתודאי.קום אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על עתודאי.קום ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)