לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
 


כינוי: 

בן: 29



מצב רוח כרגע:

פרטים נוספים:  אודות הבלוג


מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    ספטמבר 2008    >>
אבגדהוש
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930    

 
הבלוג חבר בטבעות:
 



הוסף מסר

9/2008

אם הייתי מנהל בבית ספרי...


שלום קוראים וקוראות יקרים,
 
כבר עברו שבועיים מאז שחזרתי ללימודים וזה תכל'ס לימודים - משעמם כרגיל, אבל יותר טוב ממה שציפיתי,
גם מבחינה חברית וגם מבחינה לימודית. אני לומד בבית ספר שהוא מכיתה א' ועד סוף ט' (ואגב, אני הצטרפתי בג'),
ועכשיו אני בט' ולכן זו שנה חשובה מאוד כי שנה שעברה אין לי ברירה אלא לעבור בית ספר,
ואני רוצה תעודה טובה שיקבלו אותו לכל בית ספר - עם דגש על תלמה ילין, אבל אני עוד לא
בטוח אם אני אבחן אליו (מי שלא יודע זה בית ספר לאמנויות, אני רוצה מגמת קולנוע)
 
מתחילת השנה אני כל הזמן חושב על דברים נורא... מפגרים, הזויים, איך שתרצו, שיש בבית ספר שלי.
כביכול זה בית ספר מיוחד, יסודי וחטיבה, אבל זה בית ספר לטבע, לומדים בו טבע (מדעים) מוגבר וגם
סביבה (גאוגרפיה) מוגבר, ויש בו עוד כל מיני דברים שהופכים אותו כביכול ל"מיוחד" והוא עולה כסף
כ-1,000 ש"ח בחודש עם הסעות הביתה, אבל לדעתי הוא לא באמת שווה את הסכום הזה.
למשל, תלמה ילין שציינתי למעלה, שהוא הרבה יותר איכותי, עולה רק כ-550 ש"ח שזה בערך חצי(!)
 
בכל מקרה, אני נורא רציתי לכתוב איפשהו במרוכז על דברים שהייתי משנה בבית הספר שלי לו יכולתי,
או במילים אחרות, מה הייתי עושה אחרת בבית ספר שלי אם הייתי מנהל אותו.
יש לציין שאני מתייחס במיוחד לבית הספר שלי ולא רק לחינוך בכלליות בארץ, כי זה מקדיש פוסט אחר לגמרי.
אבל אני גם אתייחס לנושא הזה.
 
קבוצות זהות במקום הקבצות?
קודם כל, בבית ספר שלי אנחנו שתי כיתות בשכבה במקום איזה 7 לפחות בתיכון ממוצע בתל אביב.
מה שאומר, כ-70 תלמידים בשכבה. עוד משהו שמיוחד בבית ספר הוא שמחלקים אותנו לשתי קבוצות בכיתה -
קבוצה א' וקבוצה ב', כשבחלק מהמקצועות יש שעתיים בשבוע סתם דוגמא, טבע/סביבה, מה שאומר שבפעם הראשונה
קבוצה X בטבע וקבוצה Y בסביבה ובשיעור השני באותו שבוע קבוצה X בסביבה וקבוצה Y בטבע.
יש מבין? יופי. עכשיו, את שיעורי מתמטיקה ואנגלית מחלקים את שתי הכיתות בשכבה, לשלוש קבוצות
מה שאומר שיש קבוצה של 2/3 מט'-1, עוד קבוצה של 2/3 מט'-2 ועוד קבוצה של 1/3 מט'1 ו1/3 מט'2
 
אני יצאתי בקבוצה של השליש מכל כיתה בגלל שהשם משפחה שלי מתחיל בק'.
נשמע מטופש, נכון? אבל בכיתה ה' כשהתחילו עם החלוקה הזו פשוט לקחו את השליש האחרון מהרשימת שמות
של כל כיתה ועשו מזה קבוצה, במקום לבחור באקראי, וזה ממש מבאס כי עכשיו כל החברים שלי בקבוצה לא איתי.
ואם כבר מחלקים ל-3 קבוצות, למה לעזאזל הם עושים קבוצות רגילות ולא הקבצות?
 
אני חשבתי על זה כשבשיעורים שהיו לי השנה בינתיים פשוט השתעממתי למוות כי אנחנו לומדים בערך ברמה
של הקבצה ג', במקום לחלק את שלוש הקבוצות להקבצות שונות וכל אחד ילמד ברמה שלו.
במקום זה אני מקבל "דפים נוספים" שגם אותם אני מסיים מהר, אבל תכל'ס אין לי סיבה טובה לעשות אותם
כי זה בונוס וזה לא יצוין לי בתעודה, ובכל מקרה יש לי בהכל את הציון הכי טוב (שולט היטב, בהמשך אתייחס)
 
אז למה אני צריך לקבל את הציון הכי טוב כשאני בהקבצה שלומדת ברמה של ג' ולא בהקבצה א'?
אמנם כשאני אגש לבתי ספר אחרים זה לא כל-כך ישנה להם, אבל לי זה משנה, אני בא לבית ספר
ואם כבר אני משתעמם אז אני רוצה באמת ללמוד משהו. אני גרתי בארה"ב 3 שנים, וחזרתי בכיתה ג'
עם ידע רחב באנגלית ומאז למדתי באמת דברים בודדים בשיעורי אנגלית, וזה מעצבן.
 
ציונים מילוליים והתעודה
בקשר ל"שולט היטב" שציינתי קודם, במקום לתת לנו ציונים מספריים - 100, 90, 60... מתעקשים
אצלינו לא לתת ציונים במספרים, ועד עכשיו עם כל ההסברים של המורים הסיבה היחידה שהבנתי לזה
היא שהם רוצים להיות מיוחדים, או משהו כזה. יש אצלינו 4 ציונים - שולט היטב, שולט, שולט חלקית ומתקשה.
לעתים רחוקות המורים מחליטים "לפנק" אותנו במצוין, טוב מאוד, טוב וכו'... וגם זה לא קורה הרבה
 
שלא נדבר על התעודות אצלינו, בערך 5 עמודים אם לא יותר של חפירות, כל מקצוע תופס ככה שליש עמוד
כשהמורה כותבת בהרבה שורות סיכום של מה שלמדנו השנה, איך הייתי בפירוט רב בכל תחום ולפעמים
אפילו לא טורחות לציין את הציון שלי בבירור. למה לא להביא דף עם מספרים של ציונים בטבלה וממוצע?
חייבים לתת לנו לחקור בין השורות ולנסות להבין מה הציון שקיבלנו מכל מקצוע.
 
גם בתעודות אני לא בטוח אם אין את זה בבתי ספר אחרים אבל אני די בטוח שאין.
אנחנו צריכים לכתוב "הערכה עצמית" לכתוב איך היינו מבחינה לימודית וחברתית השנה ואם אנחנו רוצים
אז גם מבחינה חברתית, זה טיפשי ברמות, למה בתעודה שלי אני צריך את ההערכה העצמית שלי?
גם ככה המורים יודעים שכולם מנסים לכתוב משהו קצר ולהפטר מזה כמה שיותר מהר. המצאה מטומטמת.

img360/2334/800pxpoincianaup7.jpg
חצר בית ספר לטבע, בזמנים יפים יותר

כל יום עד 15:00 בדרום תל אביב
אז נכון שיש הרבה בתי ספר בארץ שלומדים עד אחה"צ, אבל אצלינו אין מגמות (מלבד הפרויקטים שתבינו בהמשך)
פשוט יש לנו יותר שעות. 8 שעות כל יום, אין שעת אפס, מ-8 ורבע בבוקר עד 3 אחה"צ.
אצלינו רוב השיעורים הם כפולים, כלומר 2 שעות רצופות, ויש הפסקה רק כל שעתיים, שזה מעייף בטירוף
כשלומדים כל-כך הרבה שעות כל יום (מלבד שלישי שזה עד 13:30 ושישי עד 12:00)
 
בית הספר שלנו הוא בדרום תל אביב, ויש ילדים מכל העיר, ולכן יש הסעות שמביאות אל בית הספר וחזרה ממנו,
כך שאם המורה של היחידה השניה נתקעה בפקק ועדיין לא הגיעה לבית ספר והמורה של היחידה השלישית חולה,
אנחנו נצטרך ללמוד 4 שעות עם מורה מחליף(!) שאין לו מושג מהחיים ויחלק לנו דפים שהמורה שלח לו
או שאם זה לא קרה אז כנראה שיוריד אותנו "לשחק במגרש" שזה משעמם בטירוף ואני לא מבין איך אנשים נהנים מזה.
 
אנחנו צריכים לעלות על ההסעה לבית ספר כבר ב7:30 בבוקר, כלומר לקום ב6:30-7, ומגיעים הביתה
רק ב-15:30-16:00, וזה באמת ממש סיוט, הייתי מבין ואפילו שמח ללמוד כל-כך הרבה בבית ספר
כמו תיכון אלון או תיכון תלמה ילין, שהם תיכונים עם מגמות, לאמנויות... אבל בבית ספר כביכול מיוחד
שלמעשה הוא סטנדרטי? טיפשי לחלוטין לפי דעתי.
 
בית ספר שמרוויח מיליונים
עשיתי פעם חישוב כמה בית הספר מרוויח נטו, אני אעשה את זה שוב במשותף איתכם.
אם כל תלמיד משלם 880 ש"ח בחודש (ללא ההסעות), ועוד 414 ש"ח תשלומים על הסיורים והאירועים הבית ספריים
אבל את זה אני לא אחשיב בהנחה שכל ה-414 ש"ח הולכים בדיוק לזה ובית ספר לא מרוויח מזה שקל.
לצורך העניין נעגל ל-900 ש"ח. ישנם כ-700 תלמידים בבית הספר, כלומר 900 שקל במשך 10 חודשים
זה 9,000 שקל, כפול 700 תלמידים יוצא 6,300,000 ש"ח שבית הספר מרוויח בשנה.
נכון שהוא משקיע בתלמידים הרבה יותר מבית ספר חינמי, אבל בכל זאת, זה סכום מטורף.
 
יש לנו קומת חטיבה בבית הספר, כיתות ז'-ט', והשנה שברו את הקירות מבפנים ובנו אותה מחדש.
דברים כאלה הם ממש לא עושים כל שנה בבית ספר, וזו השקעה כספית חד פעמית. אבל מה הסתבר לי שבדקתי?
אפילו את זה העירייה ממנה ולא בית הספר! וגם כזה דבר לא עולה כמה מיליוני שקלים.
אז לאן הולך הכסף הזה? נניח שהשעתיים האחרונות שאנו לומדים אז בית הספר משלם למורים על כך
ולא העירייה, אז נניח נוריד רבע מזה. כ-4 מיליון ש"ח. נניח מיליון הולך לתחזוקת בית הספר, שזה גם סכום
מוגזם ביותר.
 
לאן לעזאזל הולך כל שאר הכסף? זה נורא מעניין אותי, לקופת בית ספר? לא נראה לי יש בבנק קופת
תשלומים של בית ספר לטבע שמחזיקה עשרות מיליוני שקלים רבים שהצטברו מאז קום בית הספר.
 
זה באמת הכרחי ללמוד את זה?
הדברים הבאים באמת יכולים להתאים לכל בית ספר בארץ.
לפי דעתי, המערכת שעות הממוצעת בתיכונים בארץ ואף בעולם מאוד לא מתאימה.
כמובן שזה לא דבר שאפשר לשנות בקלות וזה תהליך של עשרות שנים, אבל לדעתי כולנו יודעים שזה צריך לקרות
לפי דעתי שלי שהושפעה מדעות של כל מיני חברים שלי ועוד דברים שחשבתי בעצמי -
 
אני חושב שביסודי צריך ללמוד בערך כמו שלומדים כיום, שזה חומר בסיסי, למשל במתמטיקה גם מי
שלא מתכוון לעסוק במשהו שקצת קשור למתמטיקה צריך לדעת לעשות שורש ריבועי, ובאנגלית גם מי
שלא מתכוון לעבור לאנגליה צריך לדעת לדבר בסיס באנגלית.
 
אבל למה אנחנו צריכים לעשות את הפונקציות והנוסחאות הכל-כך ארוכות ומייגעות האלה? מי שבאמת רוצה לדעת את זה
לחיים שיילמד באוניברסיטה, או שיהיה את זה כבחירה, לדעתי יש מקצועות הרבה יותר חשובים שלא לומדים.
 
למה אנחנו צריכים ללמוד כל ספר וספר בתנ"ך 3 פעמים במהלך הלימודים, כשרוב התלמידים בכלל לא
מאמינים בתנ"ך? זה בדיוק כמו ללמוד את הקוראן, אמנם זה הספר של הדת שלך אבל באמת יש טעם
ללמוד אותו כל-כך לעומק? לדעתי צריך להעמיד אותו לרשות כמו ערבית וצרפתית.
נגיד, בתיכונים בבגרויות צריך לעשות סך הכל מספר מסוים של יחידות, ויש מספר דברים שהם חובה
והשאר הם רשות. לפי דעתי צריך לעשות הרבה יותר רשות, אבל עדיין לתת מספר מינימום של שעות לימוד.
 
ומה שאני הכי לא מבין זה את שיטת הבגרויות בארץ. מה הטעם בלהכריח את התלמידים לשבת חודש שלם
בבית ולחרוש על כל שלושת ספרי האלגברה של בני גורן מההתחלה עד הסוף, לקבל 94 בבגרות
ואחרי חצי שנה לא לזכור כמעט כלום?
למה צריך לעשות בגרות אחת, למה אי אפשר לעשות הרבה מבחנים לאורך שלושת השנים האחרונות
של התיכון ולחשב את הממוצע, ושזו תהיה הבגרות? במקום לחרוש בבת אחת כשגם ככה שוכחים הכל אחרי זה.
 
אם הייתי צריך לבנות מערכת של שיעורים בבית ספר בישראל, הייתי מוריד לא מעט שיעורים
כמו תנ"ך, ערבית, ועוד כל מיני, משאיר אותם כרשות ומוסיף שיעורים שתכל'ס? הרבה יותר חשוב ללמוד אותם
כמו כישורי חיים,  חוגים של העשרה ויותר דגש על מקצועות אומנותיים כדי לפתח את היצירה ולא רק לשנן דברים
 
עכשיו, שלא תבינו אותי לא נכון, אני חושב שבית הספר שלי יותר טוב מרוב בתי הספר היסודיים בתל אביב,
יש בו גם הרבה דברים טובים, כמו זה שיש פרויקטים בימי שישי שזה כמו מגמות בערך, והרמת למידה יחסית
לבתי ספר אחרים גבוהה יותר, ועוד כל מיני דברים. אבל אני פשוט חושב שיש בו הרבה דברים דפוקים שאפשר לתקן,
ובכלל בבתי ספר בארץ. סקרים מגלים שמערכת החינוך אצלינו בארץ היא בין הגרועות במדינות המערביות בעולם,
ולדעתי זה עצוב שהמדינה והממשלה לא משקיעה בזה מספיק. החינוך בילדות זה הבסיס לחיים
 
 
עד כאן הדעה שלי על בית ספר לטבע ועל החינוך בארץ, אם מישהו קרא את זה אני מאוד מודה לו.
השקעתי בפוסט מאוד אז אשמח אם תגיבו גם!
ז'וז'ו.

נכתב על ידי , 12/9/2008 14:23   בקטגוריות בית ספר  
243 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   1 הפניות לכאן   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של ללא שם ב-23/9/2008 20:58



433,921
הבלוג משוייך לקטגוריות: החיים כמשל , אקטואליה ופוליטיקה , מגיל 14 עד 18
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות ליונתן קסלר אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על יונתן קסלר ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)