לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

חלום יעקב

עולה ויורד בסולם. ירידה לצורך עליה כמובן.

Avatarכינוי: 

בן: 44



פרטים נוספים:  אודות הבלוג


מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


 
הבלוג חבר בטבעות:
 



הוסף מסר

12/2012

כמה הערות על הערת שוליים


הצורך להתעמק בסרט "*) הערת שוליים" (יוסף סידר) הוא בראש ובראשונה כדי לא להמשיך ולהיות מוטרד ממנו כי הוא אכן סרט מטלטל. זה לא רק סיפור בין אבא לבן ולא סרט שרק עומד על טיבה של יוקרה אקדמית ונחיצותה. זו הנגדה מוקצנת בין שתי דמויות ותזות שונות, והתמקדות במי מהן מציעה מה וגורעת מה. יש בעיקר יצירת אבחנה מטלטלת הממחישה בדייקנות אילו 'קלפים' עיקריים יש לרכוש בעולם של טובים ורעים טורפים ונטרפים. עולם של אחריות מצד האדם לדאוג לעצמו כאשר הטעויות הרבות שלו גם פועלות עם חיים משל עצמן ולאורך שנים בזמן שבעל אותה טעות לא יודע אפילו שטעה.

 

אם אפשר לפשט את הסרט למשפט אחד המשפט הזה יהיה: "אם אינך חי בעולם פנימי ובאשליות עליך להיות טוב אך לא פחות להראות טוב"

 

אכזריות רבה יש בסרט. מעין גישה לא בוגרת של תסריטאי הבורא דמות נבזית וגרוטסקית כדי להתעלל בה שוב ושוב, וכמו מי שחיבר את "המפוזר מכפר אז"ר" גם כאן יש שיטת חינוך לילד שלנו שידע מה לא לעשות ולאן אסור ללכת. רק שזה לא הסתכלות בוגרת אלא דווקא כזו שנועדה להחליש את החלש ולחזק את זה שממילא כבר חזק.

  

העולם בסרט הוא עולם בו יש אדם אחד ומולו העולם. עולם שבו הרֶשָע, בניגוד לעולם האלילות
של אברהם, לא נמצא ברובד העליון ומעל פני השטח.
הרֶשָע פועל לאט ובסתר בלי שהסביבה מרגישה ולוכד את הטרף שלו במלכודת ארסית מדודה ומחושבת כמו במהלכי שחמט, עד שהטרף יגלה ומאוחר מדי שכבר אין לאן לברוח. הטרף הוא הפרופסור האב רודף האמת, הצדיק היחיד שמקבל הרבה רמיזות ואף פעם אינו פועל בעקבותיהן. הוא לא מסוגל. הוא נכה.

 

אבל גם הצדיק הזה לא נקי לחלוטין וגם הוא במשחק ארוך של דוקים מול השטן. הפרופסור האב כבר לא מנסה לצרף את עצמו לחברה אלא מעדיף להתבדל ולהשאר מוזר. להתבדל מתוך גאוות לב וגם מתוך מצוקה נפשית -פסיכוטית. בחיי המאסר הנפשי שלו הוא מתמודד עם גדלות מחד, אך גם עם חרדה קיומית-כפייתית מאידך ושתיהן מומחשות במלוא העוצמה הקולנועית בהסתכלות דרך ראייתו המעוותת ומדי פעם יש הצצה אל המציאות האובייקטיבית רק כדי להבין כמה העיוות יסודי. זה לא שיד ההשגחה באמת שולחת שליחים להוכיח את דבקותו באמת המדעית שלו. פשוט רוצים שההתעללות תמשך, על כל פנים, גם כשמסתמן כביכול שינוי ביחסי-הכוחות.

 

האיש הטוב שבסרט זה מי שיודע 'להסתדר בחיים' וזהו הפרופסור הבן. מי שאפשר לומר עליו דברים רעים (אולי נכונים אולי לא) אך הצופים רק יקנאו שהוא יכול לייצג עצמו בכבוד, לחיות אהבה זוגית, ליצור בהתמדה, להיות עצמאי מקובל בעיני הבריות ובעיקר, כמו שנראה לאורך כל הסרט, מתמיד לתפקד ולתקן את הטעויות שלו בזמן. הוא חי.

 

אפשר לנתח למה כל דמות קיבלה את מנת חלקה במשך שעות ארוכות אך הסרט מתמקד במבחן התוצאה. חותך את כל הפילוסופיות ואומר את הדברים חד וחלק.


נכתב על ידי , 21/12/2012 01:22  
2 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט




הבלוג משוייך לקטגוריות: יצירתיות , עכברי עיר
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לelton אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על elton ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)