חלום יעקבעולה ויורד בסולם. ירידה לצורך עליה כמובן. |
| 4/2013
שתי הערות על יום השואה
באופי של היום המיוחד הזה יש כמה דברים שזה מעלה עבורי. אני בפולין בסיור הייתי מצלם המון ומדבר עם שני חברים כמוני על מוזיקה כדי שלא יהיה עצוב. היום אני מנסה להפנים לקח שגם עלה מאוד בחיים במצור ובמצוק של הגטו והמחנות.
האופן בו אנו מקבלים אנשים. טעון כמו שזה נשמע, כולל באופן מובנה סלקציות (סליחה על השימוש במילה) בין חלשים וחזקים, פסימים ואופטימים, מכוערים ויפים. כך גם אנו עושים בחיי היומיום בבוחרנו לא להתידד עם אחת כי היא "סתם לא מושכת". בבוחרנו לא להגיד שלום לקרוב משפחה "כי הוא חמוץ ולא מתקשר", ולא להזמין חבר למסיבה "כי בטח יש לו הרבה מה לעשות עם עצמו". תוך הבריחה מהתמודדות כנה עם החיים, יש בריחה למחוזות אפלים שבהם יש סלקציה. אולי תחרות יופי, אולי תוכנית ריאליטי והזפזופ בין ערוצי שלט ובין תחנות כך גם עם אנשים, בחיפושינו אחרי החברה ה"גבוהה".
האם לא כדאי לנפץ את בועות הנהנתנות שעה שיש אנשים ללא משכורת ודמי שכירות? האם לא קורה לנו שאנו חיים טוב מידי בשם הקפיטליזם? כמו שהיה ברחוב חלודנה בורשה לפני שישים שנה* ?
ועכשיו אחרי שדיברתי (כתבתי) על השיתוף החברתי נשאר רק לקיים ולעשות. הלוואי.
* מדריך ביד ושם דיבר על מסעדה-בועתית שהיתה ברחוב הזה
עוד משהו על הרוע המושלם
השנה למדתי באחד הקורסים על "הבנאליות של הרוע" זה הביטוי שהוזכר על ידי חנה ארנדט, יהודיה אמריקאית שסקרה את משפט אייכמן עבור הניו-יורקר וגם כתבה את הספר "אייכמן בירושלים - דו"ח על הבנאליות של הרוע" בשנת 64. זה היה נסיון להסביר את השואה כהתנהגות אנושית שיכולה לאפיין כל חברה כאשר תינתן ההזדמנות לפגוע וכשיש אידאולוגיה המסבירה את המעשים האלה ונותנת להם הגיון (אנטישמיות לא היתה הסיבה היחידה). זה מזכיר לי משהו. יכול להיות חייל צה"ל שמרגיש טוב להתעלל בעציר, התנכלויות בישיבה כלפי אלו העושים מעשים "נגד רוח המוסד", או אדם המתעלם מאדם אחר מטיעונים של פערי-מעמד (נשים כגברים). בכל המקרים האלו הבונים לצערי את סיפור החיים של כולם, יש אידאליזציה לדה-הומניזציה וזה קורה לכל אחד בכל חברה, יהודית כלא-יהודית. האיש עם החרב דוקר מאחורי מגן משומן, אחרי הכל נראה שכל אדם אחראי לשלוט על עצמו ועל רוחו מגילויי רוע מבחוץ כמבפנים. לא כך פועל גם היצר האמון על בריאות גופנו?
| |
|