שלום לכולכם.
מסתבר שאחרי שח"כ שמעון אוחיון הביא לחיינו את הצעת החוק שתסתום לנו חלקית את הפה (ידועה גם בשם "הצעת החוק שתאסור עלינו להגיד נאצי"), הוא החליט שהשלב הבא יהיה הגדרה של על מה כן נדבר, או בשמה החדש: "מטרת מערכת החינוך היא לחנך לחיזוק ישראל כמדינת הלאום היהודי".
תגיד לי בבקשה, חבר הכנסת אוחיון, האם זו באמת הבעיה של ישראל? חוסר בלאומיות? אני יודע שאתה וחבריך מהימין נמצאים במצב של חוסר ביטחון או משהו כזה, כי אתם בטוחים שלמרות שמאז 1977 המפלגות שמזוהות עם השמאל (העבודה שהעלתה את פרס, רבין וברק, למרות שאין שום דבר בין האחרון לבין שמאל) והמרכז (קדימה, שהעלתה את אולמרט) שלטו פה פחות מ-12 שנה, השמאל עדיין שולט כאן ומכתיב מדיניות - אבל באמת, זו הבעיה של ישראל?
תסתכל רגע סביבך, ח"כ אוחיון: יש תנועה שמוכנה לפעול ולפעמים גם פועלת באלימות כנגד הרעיון של זוגות מעורבים (ובבקשה אל תעלו את הטיעון שאם ערבייה תצא עם יהודי ישחטו אותה - גם אם זו לא הגזמה פרועה, זה לא ממש מצדיק את התנהגות כזו מצד יהודים); יש אנשים בוגרים שכבר עברו במערכת החינוך שמוכנים לסקול את אדם ורטה בגלל דעותיו והצהירו על זה קבל עם ועדה; בנוסף לזה גם כל פעילות גזענית מקבלת גל של תמיכה מעשרות ומאות אנשים, והרשימה עוד ארוכה. לאור זאת, קשה להגיד ביושר שיש פה בעיה של חוסר בלאומיות, אלא יותר בעיה של עודף בלאומנות. כמה חסרי ביטחון אתם שם למעלה שאתם חייבים לתקוע את הלאומיות שלכם לכל מקום גם כשממש אין צורך?
ואם כבר מחליטים לקבוע לתלמידים מה לחשוב במקום איך לחשוב, לא עדיף לעשות משהו עם הגזענות העולה? אה, רגע, נכון, הקואליציה שבה אתה יושב הפילה הצעה כזו לפני שמונה חודשים. מסתבר שלחנך נגד גזענות ולאומנות זה רע, להכריח ערבים ללמוד וללמד שמדינת ישראל זו מדינת הלאום היהודי זה בסדר.
ורגע לפני שאתה מעלה לי את הטיעון השחוק שצרפת היא מדינת הלאום הצרפתי וככה מתייחסים אליה ויאדה-יאדה-יאדה, תרשה לי לעצור אותך ולחסוך לך את הטרחה: בניגוד לאותו לאום יהודי (שבאמת נורא יפה מצדה של ציפי לבני להתעקש עליו) מעורפל שלא ברור מתי הוא קשור לדת ומתי לא, הלאום הצרפתי, לפחות ברמה התאורטית, לא מתייחס יותר מדי לנושא הדת. מבחינה תאורטית, אין שום סתירה בין היותו של מישהו קתולי, פרוטסטנטי, יהודי, מוסלמי או בהאיי לבין היותו צרפתי (זה שבפועל קורים דברים אחרים זה נכון, אבל זה לא רלוונטי כרגע). לעומת זאת, אי-אפשר להיות בן דת מוסלמית, נוצרית או דרוזית ולהיות שייך ללאום היהודי. כלומר, אתה מבקש בעצם לחנך שמדינת ישראל היא מדינתו של 75 אחוז מהציבור בלבד וש-25 האחוזים האחרים יישבו בשקט ויגידו תודה שמותר להם לשים פתק בקלפי בלי שמציצים להם למעטפה. מזל באמת שהבהרת ש"מדינת ישראל שייכת רק לעם ישראל", כדי שכל הנאיבים שחשבו שאתה בסך הכל דואג לחזק את מדינת הלאום יבינו שבעצם אכפת לך מפלח מאוד ספציפי של האוכלוסייה.
אה, והרעיון המקסים הזה שילמדו את תכנית הלימודים שלך בבתי ספר ערביים? גאוני. הגיע הזמן באמת ללמד את הערבים האלה שהם צריכים לחפש לעצמם את אחת מ-42 המדינות הערביות שיש פה באזור או לשתוק כנגד הרצון להפוך אותם לאזרחים סוג ב' (אם לא בפרקטיקה אז במהות). מעניין אם אתה תסמוך על המורים הערבים שיעשו את זה או שתכניס לבתי הספר האלו מורים יהודים שיעשו את העבודה הזו, רק כדי להיות בטוח שהחומר עובר.
עוד נקודה שמעניינת אותי היא איך תיראה הבחינה על החומר הזה. אוקיי, סבבה, השאלה הראשונה תהיה "הגדר את מדינת ישראל" כשהתשובה היא "מדינת הלאום היהודי", אבל מה הלאה? מה חובותיו וזכויותיו של הערבי במדינת הלאום היהודי? איך אתה בדיוק הולך לבדוק שמלמדים את הילדים הרכים לאומיות מהי בדרך הטובה ביותר?
אבל הדבר הכי מעניין הוא העניין הזה שהחינוך ללאומיות יהודית גאה יהיה "מטרת מערכת החינוך". אני בהחלט מבין את ההיגיון, כי במטרות שלה להקנות ידע וכלים, לפתח את החשיבה או סתם להקנות כמה ערכים אוניברסליים (כמו, נגיד, לא לצהול ולשמוח כשנותנים למישהו אחר מכות) מערכת החינוך כבר לא תעמוד בעשור הקרוב, וכנראה שגם בזה שאחריו, ולכן בהחלט טבעי שניתן לה לחנך לערך הנשגב של "כל זה שלי ולא של אף אחד אחר ושהוא לא יעז לגעת בזה" (אגב, אתם מוזמנים להראות לתלמידים את הסרט "מלך האריות" של דיסני, שמחנך פחות או יותר לערכים האלו, אבל אל תקרינו להם בטעות את סרט ההמשך הסמולני). אבל אתה לא חושש שגם זו עלולה להיות מטרה גבוהה מדי? למה לא ללכת על מטרות שכבר הושגו, כמו הכשרת מכי מורים? הכשרת חיילים טובים? הכשרת שטינקרים שבעזרת שר החינוך זורקים את מעמד המורה לזבל? לא הגיוני יותר?
בקיצור, אנא ממך ח"כ אוחיון, למרות שאני מבין ללבך ולרצונך לתפוס כותרת ושיידעו מי אתה, בבקשה קח לך חופשה מהצעות חוק. אתה אמנם פעלתן ויש לך אנרגיות, אבל החופשה הזו היא לא בשבילך, היא בשבילנו.
תודה ושבוע טוב.