לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה
 



מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


 
הבלוג חבר בטבעות:
 
11/2006

צוללים להסדרים - הקדמה


פרויקט חוק ההסדרים - לעמוד התוכן

(פעם ראשונה שלכם בלחץ חברתי? עדיף שתתחילו מכאן)


 

בשבוע שעבר הונח חוק ההסדרים לשנת 2007 על שולחן הכנסת, לקראת ההצבעה על אישורו בקריאה ראשונה. כפי שהובטח, ברשימות הבאות מערכת "לחץ חברתי" תיכנס לעומקו של החוק, ותפרסם כאן בצורה ברורה ובהירה כמה שיותר סעיפים מתוכו, עד להצבעה על אישורו הסופי האמורה להיערך בסוף דצמבר.

 

המטרה היא להראות, באמצעות פירוט הסעיפים, תתי-הסעיפים והתהליכים שהם מחוללים או ממשיכים, כי ייעודו העיקרי של מכשיר בלתי דמוקרטי זה אינו "השגת יעדים כלכליים ותקציביים" כפי שטוענים כיום, ולא "ייצוב המשק" או מלחמה במצב חירום, כפי שטענו אבותיו לפני 21 שנה. ייעודו הוא עיצוב המשק הישראלי ככלכלת שוק פרועה, פגיעה אנושה במוסדות הרווחה הממשלתיים, וחיזוק השליטה הבלעדית של משרד האוצר בכל חלקי חברה הישראלית.

 

לבטל, זוכרים?

 

בלחץ חברתי פירקנו את חוק ההסדרים, כפי שהוגש במקור לוועדת הכספים, וסידרנו את סעיפיו מחדש בקבוצות, במטרה להצביע על התהליכים והמגמות של החוק כמכלול. כל אחת מקבוצות הסעיפים תופיע בבוא העת בחלקו הימני של העמוד.

 

לדוגמה, כמה מהסעיפים יכללו בקבוצה "פגיעה בביטחון ובבטיחות הציבור", שבהם סעיף העוסק בסגירת היחידות לאבטחת התחבורה הציבורית. סעיף אחר, שבו הוחלט כי תקציב רשות השידור ייקבע על ידי שר האוצר, ייכנס לקבוצה "חיזוק כוחו של משרד האוצר". סעיף שיעסוק בהערמת קשיים על בקשות קשישים לקבלת סיעוד מהמדינה, יכלל בקבוצת "פגיעה בחלשים". הבנתם את העיקרון?

 

קבוצות חוקים נוספות יהיו, בין היתר, הפרטת שירותים, פגיעה בפריפרייה, ופגיעה בשירותי הבריאות. כמה מהסעיפים יכנסו ליותר מקטגוריה אחת.

 

הערה חשובה: אחת הטענות המרכזיות של מתנגדי חוק ההסדרים היא, שלחברי הכנסת ולשרים לא ניתן מספיק זמן כדי להתעמק בחוק ולהבין אותו לאשורו. בימים האחרונים הרגשנו את העניין הזה על בשרנו. עבודת המחקר והניתוח של לחץ חברתי נעשתה על הצעת החוק המקורית, ששונה מהגירסה המונחת על שולחן הכנסת. הטיוטה שעבדנו עליה כוללת 86 סעיפים, בעוד שבהצעה הסופית ישנם 76 סעיפים. כמה סעיפים בוטלו לחלוטין, כנראה בלחץ המפלגות וחברי הכנסת, כמה סעיפים נשארו בחוק ההסדרים אבל שונו, וכמה תתי-סעיפים בוטלו.

 

חוק ההסדרים הוא מסמך ארוך, מסובך ומסורבל. אם עבודת המחקר שלנו היתה נעשית על הצעת החוק הסופית – פרויקט חוק ההסדרים הזה היה עולה רק אחרי אישורו הסופי בכנסת. עובדה זו ממחישה היטב את הרווח שמפיק האוצר מהדיון הדל והמזורז בחוק החשוב הזה, אבל יש לה השפעה גם על הפרויקט שלנו. אחדים מהסעיפים שנכתוב עליהם כאן שונו או הוסרו מהצעת חוק ההסדרים שהוגשה לכנסת. אנחנו נתייחס גם לסעיפים אלה – אך נציין שהם בוטלו. המטרה היא גם לחסוך זמן יקר, וגם לחשוף את הכוחות האמיתיים שמולם יש לפעול. סביר להניח, שסעיפים שלא נכנסו השנה, ייכנסו שוב בשנים הבאות.

 

אחד הסעיפים שהופיעו בחוק המקורי אך לא נמצאים בהצעה הסופית, עוסק בהפרטה של חלק ממינהל מקרקעי ישראל. אנחנו נספר גם עליו, כדי להראות שבמשרד האוצר ישנם כוחות הפועלים להפרטת המינהל, ולתהליך שסופו העברת קרקעות המדינה לידיים פרטיות - פעולה שעשויה לסכן את המפעל הציוני כולו (תארו לכם שאדמות הנגב יתגלגלו לידיים של משקיע סעודי). נספר גם על סעיף זה, אך נציין שהוא לא מופיע בהצעת החוק הסופית.

 

שנתחיל? קדימה.

 

יואב ריבק, יאיר טרצ'יצקי

 

לפוסט הקודם: על הגב של ישראל (חלק ב')

לפוסט הבא: להרוג את ביטוח לאומי

נכתב על ידי , 5/11/2006 16:31  
2 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   3 הפניות לכאן   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של mitpakedtari ב-6/11/2006 02:10



Avatarכינוי: 

בן: 18

תמונה




196,543
הבלוג משוייך לקטגוריות: תרשו לי להעיר , אקטואליה ופוליטיקה , עבודה
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות ללחץ חברתי אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על לחץ חברתי ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)