לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה
 



מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


 
הבלוג חבר בטבעות:
 
11/2006

חולים על מספרים


 פרויקט חוק ההסדרים - לעמוד התוכן

 

אנחנו ממשיכים בצלילה במים העכורים של חוק ההסדרים. והפעם: פקידי האוצר מחליטים לבטל את החוק להקמת בית חולים באשדוד. בדרך למטה נחזה בהתעלמות מההחלטות המקצועיות של משרד הבריאות, נצפה במכבסת מלים מהסוג היעיל ביותר, ואם נתאזר בסבלנות נוכל גם לראות כיצד פועל היגיון של כלכלנים שלנגד עיניהם רואים רק מספרים ולא בני אדם. תיזהרו מהכרישים.

 

(ולמי שמתעצל לקרוא את הכל, מומלץ לדלג אל סוף הפוסט, ולמצוא את התירוץ המצמרר והמעוות של משרד האוצר: לא כדאי לבנות עוד בתי חולים בישראל - כי אז יותר אנשים ירצו להתאשפז).

 

אם כן, כבר ב-1993 אישרה הממשלה, כחלק מתוכנית המתאר הארצית, את הקמתו של בית חולים באשדוד. בעקבות האישור פורסמו שני מכרזים להקמת בית החולים, אבל אף יזם לא הרים את הכפפה. באשדוד - עיר עם אוכלוסייה של כ-219 אלף תושבים וקצב ההתפתחות מסחרר שהפך אותה לחמישית בגודלה בישראל - לא הסכימו לוותר כל כך מהר. התושבים הפעילו לחץ, ובשנת 2002 התקבלה הצעת החוק של תושבת העיר, ח"כ סופה לנדבר (אז במפלגת העבודה וכיום בישראל ביתנו), שלפיה יוקם באשדוד בית חולים. בהצעה תמכו 65 חברי כנסת, בהם גם שר האוצר כיום, אברהם הירשזון.

 

 

 

על פי החוק, הקמת בית החולים והפעלתו יתבצעו על ידי יזם שייבחר במכרז פומבי, שיפורסם שלושה חודשים מכניסת החוק לתוקף. סעיף נוסף בחוק מציין, שבמכרז ייכלל תנאי הקובע כי הערכת ההכנסה הצפויה ממבנים שיוקמו לשימושים נלווים ומסחריים (כמו מרפאות לניתוחי לייזר למשל או חנויות מסחריות), לא תפחת מעלות ההקמה של בית החולים – כלומר, שכל פרויקט בית החולים הזה יהיה רווחי. בצד ההתניות האלו, החוק מדגיש שאם לא ייבחר זוכה שיעמוד בתנאי המכרז עד חצי שנה מיום פרסומו, יוקם בית החולים על ידי המדינה.

 

בספטמבר 2005 אושרה על פי חוק התוכנית להקמת בית החולים, אך כאן הסיפור רק התחיל להסתבך: מינהל מקרקעי ישראל ביקש מחיר גבוה על הקרקעות, בטענה שאם מדובר במוסד למטרות רווח - אין שום סיבה שהמדינה תוותר על הכסף שמגיע לה. במצב דברים כזה, אף יזם פרטי לא היה מוכן לקחת את הסיכון, מה שהחזיר את הכדור למגרש של המדינה.

 

להזכירכם, על פי החוק מ-2002, אם אין יזמים חיצוניים - המדינה חייבת להקים את בית החולים בעצמה. אך כמו שבוודאי הספקתם להבין, מבחינת פקידי האוצר חוק הוא רק בגדר המלצה. וכשמדובר בחוק שמיועד להקים משהו במדינה ולהגדיל את האחריות שלה על אזרחיה, הוא כבר הופך לסתם בדיחה גרועה בעיניהם. נראה לכם שבזמן שהאוצר עושה מאמץ עליון לפרק כל מה שקיים פה, הוא יתן יד להקמה של מוסד חדש?

 

שימו לב לדו-שיח המעניין (באמת!), שנערך בוועדת כספים ב-17 ביולי 2006 (הערות "לחץ חברתי" בסוגריים):

 

היו"ר יעקב ליצמן:

  סופה  (פונה לח"כ סופה לנדבר), לא הוקפא (מדבר על החוק להקמת בית החולים) . לא מיישמים. רצו לבטל את זה, לא ביטלו, היה לחץ, אבל עד כמה שידוע לי, לא מקיימים את החוק. פעם אחת הקפיאו את זה, אך לא יותר מזה.

 

ראובן ריבלין:

  ב-2004 הקפיאו. בחוק ההסדרים הבא ביקשו לבטל אותו, וכל עוד לא ביטלו אותו, להמשיך את ההקפאה. בינתיים הלכו לבחירות, יש מצב שבו אין הקפאה, כי הוסרה הבקשה לבטל את החוק, ולכן אנו נמצאים עכשיו במצב שבו אנו נמצאים בחוק תקף.

 

היו"ר יעקב ליצמן:

   והממשלה עבריינים. תגיד "כן", למה אתה פוחד?

 

ראובן ריבלין:

 חוק ההסדרים, חוק התקציב קבע את עדיפויות הממשלה. הממשלה אמרה שאין לה כסף לבית החולים באשדוד, וכדי להיות בסדר, הם קבעו שהם מבטלים את החוק. חוק ההסדרים וחוק התקציב עבר על-ידינו. כאשר לא ביטלנו את חוק בית החולים באשדוד, היינו צריכים למצוא מייד מקור תקציבי.

 

היו"ר יעקב ליצמן:

 מי היה צריך?

 

ראובן ריבלין:

 הכנסת.

 

היו"ר יעקב ליצמן:

 לא. יש חוק. מי צריך לדאוג שיהיה תקציב למס הכנסה? הכנסת?

 

ראובן ריבלין:

 הכנסת – הובא בפניה בצורה המפורשת תקציב המדינה, על כל ההסדרים במשק המאפשרים קיום תקציב המדינה. ממשלת ישראל הודיעה לנו במפורש בחוק התקציב שאליו צורף חוק ההסדרים, שהיא לא מתכוונת לבנות את בית החולים באשדוד. למעשה, חוק התקציב לא הועיד לו תקציבים.

 

היו"ר יעקב ליצמן:

 ולכן לא בוטל, ולכן יש חוק, ולכן יש עבריינים. אתה מגיע אתי עד הסוף, ובסוף פוחד לומר שהם עבריינים.

 

 

ראובן ריבלין:

 אם היינו ערים לכך, ואם היו אנשי העיר אשדוד מפנים את תשומת לבנו, לומר: ועדת הכספים אינה מאשרת את ביטול החוק ואף לא את השעייתו.

 

היו"ר יעקב ליצמן:

 זה אפילו לא בא אלינו. היו מחשבות לאוצר לבטל את החוק או להשעות אותו. בסוף - לא זה ולא זה. נשאר החוק.

 

ראובן ריבלין:

 אתה צודק. אנו בוועדת הכספים היינו צריכים לומר להם: הואיל ואנו לא מסכימים- -

 

היו"ר יעקב ליצמן:

זה שייך לממשלה. הממשלה, כפי שהיא חייבת לדאוג לתקציב למס הכנסה, היא חייבת לדאוג לתקציב לבית החולים אשדוד. זה החוק. אנו חוקקנו. תכף אני אספר לך כמה סיפורים הם מספרים לי.

 

* * *

והנה הסבר למי שלא הבין: כנסת ישראל מחוקקת חוק, אך משרד האוצר מסרב לתקצב אותו, והחוק מתפוגג. חד וחלק מפי ועדת כספים. בהמשך הישיבה, שמסיבות מובנות לא מקבלת אזכורים בולטים בתקשורת (אם בכלל), מסביר ראובן קוגן, נציג משרד האוצר, את עמדת המשרד בעניין:

 

ראובן קוגן:

 לגבי בית חולים ממשלתי, כרגע כל הצוותים בוועדות והפורומים האפשריים המליצו להעביר את בתי החולים הממשלתיים אל מחוץ לממשלה בעקבות כל הבעיות שנוצרות- -

 

 ראובן ריבלין:

 כלומר אתה אומר: אנו לא מתכוונים להקים בית חולים ממשלתי. נכון?

 

ראובן קוגן:

  כן.

 

 היו"ר יעקב ליצמן:

 כלומר: אנו לא מתכוונים לקיים את החוק, לא כדאי לנו. לכן גם אנו לא מתכוונים לקיים את החוק. יש שחמט. לכל אחד מחברי הכנסת יש דרך לשחק שח.

 

 ראובן קוגן:

 המדינה לא עוברת כרגע על החוק.

* * *  

 

לא ניכנס לסוגיות המשפטיות סביב השאלה אם המדינה עוברת על החוק או לא. עיריית אשדוד עתרה לבג"ץ בעניין, ולכן כולנו ניאלץ להמתין לפסיקה. אך כנראה שהשהיית בניית בית החולים עלולה לסבך את משרד האוצר, ולכן חוק ההסדרים של 2007 מציע לבטל את החוק לבנייתו. בואו נראה כיצד פקידי האוצר מסבירים את הדבר:

 

"הקמת בית החולים באשדוד אינה מהווה פתרון יעיל, הן מבחינה כלכלית והן מבחינה עניינית, בין השאר עקב המענה האשפוזי הניתן לתושבי העיר אשדוד על ידי בתי החולים הסמוכים לעיר. עקב העדר אפשרות של בית חולים בסדר הגודל המתוכנן לבית החולים באשדוד לספק שירותים באותה רמת מיומנות ואיכות רפואית של בית חולים בעל כמה התמחויות ובעל צוות רפואי מיומן המטפל באלפי חולים; ועקב הנטל התקציבי הצפוי על קופות החולים ואוצר המדינה בעקבות הקמתו של בית החולים".

 

במסמך מוקדם יותר שפירסם משרד האוצר מופיע הסבר מפורט יותר. שם נטען, כי אין בכלל צורך בבית חולים באשדוד, כי אפשר לנסוע לאשקלון ולרחובות (מישהו יודע כמה זמן נמשכת הנסיעה בשעות העומס?). מעבר לכך טוען האוצר, שאין זה יעיל להקים בית חולים קטן, ולכן אם כבר יהיו חסרות מיטות עדיף יהיה להגדיל את שני בתי החולים האחרים. בנוסף טוענים שם, שאיכות בית החולים באשדוד לא תשתווה לאיכותו של בית חולים גדול. מכאן שהאוצר חורץ את גורלו של בית החולים באשדוד וטוען: לא צריך אותו בכלל.

 

למרבה הפלא, משרד הבריאות חושב אחרת לגמרי. אלו, למשל, דבריו של יהודה רון, סמנכ"ל תכנון ובינוי של המשרד באותה ישיבה מדוברת של ועדת הכספים:

 

 "בתוכנית האשפוז שהתבקשנו על-ידי הממשלה בתחילת 2005 בעקבות החורף הקשה שהיה בבתי חולים, הממשלה ביקשה ממשרד הבריאות וממשרד האוצר להכין תוכנית אשפוז. הכנו תוכנית אשפוז עם צורך של הקמת מיטות בגין גידול האוכלוסייה על הזדקנותה, ואני יכול להעביר לכם את זה, נאמר בה במפורש שיש צורך להקים שלושה בתי חולים בעשר השנים הקרובות, ואחד מהם הוא בית חולים באשדוד, כלומר משרד הבריאות תומך בהקמת בית חולים באשדוד. אנו לא נגד הקמת בית חולים. "

 

כמובן שהחלטה של גורמים מקצועיים היא לא מה שימנע מפקידי האוצר להמשיך להשליט את האידאולוגיה שלהם בכל מחיר (תרתי משמע). בהמשך הפרויקט נוכל לחזות בעוד כמה דוגמאות כאלה. בינתיים שימו לב להסבר הבא של האוצר שמופיע גם הוא במסמך המקדים לחוק ההסדרים, אך הורד מהנוסח הסופי. ראוי יהיה אפילו להקדיש לו פסקה נפרדת:

 

"גידול בביקושים כתוצאה מכשל שוק: במערכת הבריאות מביא כל גידול בהיצע לגידול מקביל בביקוש. הקמת בית החולים תביא לגידול בימי אשפוז, שיביא למעמסה תקציבית נוספת על קופות החולים, ומכאן תקציב המדינה, או לחילופין להסטת פעילות מבתי החולים האחרים שתיצור אצלם גרעון תקציבי. וזאת ללא תועלת מקבילה לבריאות הציבור".

 

הבנתם מה נערי האוצר מנסים להסביר לכם? אם יהיו יותר בתי חולים, אז אנשים יצטרכו יותר בתי חולים. הווה אומר, שאפרת מאשדוד עשויה לשבת בביתה ולהתלבט בין צעידה על חוף היום לבין סרט בטלוויזיה, ואז לפתע תיזכר שבית החולים הגיע העירה. כמובן שהיא לא תוכל לעמוד בפיתויי חדר המיון, וכעבור רבע שעה תהפוך לעוד מעמסה על מערכת הבריאות. שלא לדבר על יוסף, שידוע ברבים כעצלן, ולכן הוא אף עלול להזמין אמבולנס שיבוא לקחת אותו אל בית החולים. כמובן שכמו ישראלים טובים, גם אפרת וגם יוסף ימהרו לספר לכל חבריהם על השעשוע החדש, ויחד הם ייצרו עומס מטורף על ה"אטרקציה" החדשה באשדוד – בית החולים.

 

כנראה שמישהו במשרד האוצר השתגע. הסיבה היחידה שבניית בית חולים חדש תגדיל את הביקוש לימי אשפוז היא שקיים כיום מחסור עצום במיטות. להלן, מה שכונה בתקופת ברק ונתניהו "הזקנה מהמסדרון". אבל מצד שני אם אכן קיים מחסור עצום, אז הרי שיש צורך בבית חולים באשדוד, וכל טענות משרד האוצר הן מופרכות ובעיקר נועדו למנוע בכל מחיר מהמדינה להשקיע תקציב בציבור.

 

כביסה שחורה

 

ומאחר שהבטחנו, הנה דוגמה קטנה למכבסת מלים היישר ממשרד האוצר. במסמך המקדים שפורסם, הכניסו פקידי האוצר את החוק לביטול בית החולים באשדוד לקטגוריית ייעול השירות הציבורי ושיפור שירותים לאזרח. לבטל חוק להקמת בית חולים בפריפריה מכונה שם שיפור שירותים לאזרח. הייתם מאמינים? אם זה לא היה כל כך עצוב, הייתי חושד שכל חוק ההסדרים זו בדיחה אחת גדולה. מישהו לוקח על עצמו לנסח קטגוריה אחרת?

 

 

לחץ בכנסת

 

היום בצהריים באו רבים מתושבי אשדוד לכנסת, כדי למחות על הביטול של החוק לבניית בית החולים. הקיים דיון פתוח בעניין וכמה חברי כנסת הגיעו ונאמו. שליח "לחץ חברתי" היה שם, ויביא מחר דיווח מהשטח. חשוב שתמשיכו להפיץ את המידע ברשת ובקרב חבריכם, בעיקר אם יש שם מישהו מאשדוד. אבל לא פחות חשוב מזה לזכור שהמאבק על הקמת בית החולים באשדוד אינו עניין מקומי או סקטוריאלי, אלא מאבק על החברה הישראלית. האם היא תמשיך להפקיר את בריאות אזרחיה, או שמא תתחיל לקחת אחריות על עצמה?

 

פה נכנס חוק ההסדרים לתמונה: מבחינת פקידי האוצר שעומדים מאחוריו, יש רק תשובה אחת והיא להמשיך להפקיר. רק שהם יעטפו את זה במלים יפות, כמו "ייעול", "שיפור שירותים לאזרח", או "הגברת התחרות במשק". חוק ההסדרים מונע דיון רציני בכל אותן סוגיות עקרוניות: הוא מעביר חוקים במהירות שיא, ותוך כדי התעלמות מנבחרי הציבור ומדעותיהם של גורמי מקצוע בתחומים השונים. ולכן חשוב להמשיך בקריאה – לבטל את חוק ההסדרים עכשיו!

 

תהיו בריאים,

 

יאיר טרצ'יצקי, יואב ריבק

 

לפוסט הבא: עקיצה ב-47 שניות

לפוסט הקודם: להרוג את הביטוח הלאומי

נכתב על ידי , 7/11/2006 18:49  
14 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   8 הפניות לכאן   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של מנסה לחשוב ב-21/10/2007 02:53



Avatarכינוי: 

בן: 18

תמונה




196,543
הבלוג משוייך לקטגוריות: תרשו לי להעיר , אקטואליה ופוליטיקה , עבודה
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות ללחץ חברתי אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על לחץ חברתי ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)