לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה
 



מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


 
הבלוג חבר בטבעות:
 
11/2006

עקיצה ב-47 שניות


פרויקט חוק ההסדרים - לעמוד התוכן

(פעם ראשונה שלכם? תתחילו מכאן)

הפרופסור מנחם מגידור הוא נשיא האוניברסיטה העברית בירושלים. הוא גם עומד בראש ועדה לבחינת מבנה הממשל בישראל. זה מה שהיה לו לומר אתמול בכנס שדרות: אם לוקחים את ישיבת הממשלה שאישרה את חוק ההסדרים, ומחלקים את זמן הדיון במספר הסעיפים בחוק, מקבלים שלכל סעיף הוקדשו בממוצע 47 שניות.

גאוני, לא? 47 שניות לפגיעה בחקלאות, 47 שניות לביטול בית החולים באשדוד, 47 שניות לפגיעה ברכבת ישראל, בפריפריה, בחינוך... משקיעים בנו, החברים בממשלה. אבל מצד שני, באמת לא צריך להשקיע בחוק ההסדרים יותר מדי זמן. הרי במשרד האוצר יש פקידים והם כבר חשבו על הכל, והם כבר קבעו איך הדברים צריכים להיראות פה. היעדים כבר ברורים, והתוכנית מוכנה. אז למה צריך דיון בממשלה? בעצם, למה צריך ממשלה? לתעודת פטירה לא חייבים חותמת גומי.

גם הפרופ' גבי ברבש, מנהל בית החולים איכילוב, אמר בכנס שהוא מתנגד לחוק ההסדרים ושצריך לבטל אותו. וגם עופר עיני, מזכ"ל ההסתדרות. כולם אומרים. כולם יודעים. אז למה כולם לא מאחדים כוחות ועושים מהלך? תיכף נתייחס גם לנקודה הזאת.

פרויקט חוק ההסדרים - תמונת מצב

בפוסט הקודם סיפרנו איך חוק ההסדרים שם לו למטרה לבטל את החוק להקמת בית חולים באשדוד.  דובר עיריית אשדוד סיפר לנו בתחילת השבוע, ש-300 איש היו אמורים לבוא אתמול מאשדוד אל הכנסת כדי למחות על אי הקמת בית החולים. לחץ חברתי החליט להפגין נוכחות, לבקר במשכן, ולראות לאן נושבת הרוח. קבלו את תקציר אירועי יום שלישי בכנסת ישראל.

שלשום אישרה הכנסת בקריאה ראשונה את חוק ההסדרים ואת תקציב המדינה ל-2007 בגובה של כ-300 מיליארד שקל. עכשיו נצטרך להמתין ולראות מה מצפה לנו לקראת ההצבעות בקריאה שנייה ושלישית. לא מעט חברי קואליציה הודיעו, כי אם לא יבוטלו כל מיני קיצוצים אכזריים מחוק ההסדרים, הם לא יצביעו בעד התקציב בקריאות הבאות. נחיה ונראה. ובינתיים נמשיך ללחוץ.

קצת לפני ההצבעה במליאה, כינסה ח"כ סופה לנדבר (ישראל ביתנו) ישיבת מחאה באודיטוריום של הכנסת. בדיוק כמו שהאשדודים הבטיחו, באו כ-300 מתושבי העיר, וגם בערך 30 חברי כנסת (שבאו והלכו), כמה עיתונאים ונציג לחץ חברתי, יאיר טרצ'יצקי. העיתונאים, רובם מהתקשורת הרוסית בישראל, בעיקר פיטפטו בינם לבין עצמם; חברי הכנסת בעיקר עלו לבמה ונשבעו אמונים לבית החולים באשדוד; הקהל בעיקר מחא כפיים ברגעים הנכונים; ושליח לחץ חברתי בעיקר התאכזב.

"למה התאכזבתי?", שואל יאיר את עצמו ומיד עונה, "כי קיוויתי לראות שם מחאה חברתית, אבל בעיקר היה שם כינוס מגזרי, שמטרתו לשמור על חתיכת הגבינה המסוימת של אנשיו". וכך עלו לבמה הדוברים בזה אחר זה, שיבחו את ח"כ לנדבר על פועלה, והבטיחו לקהל בחגיגיות שיעשו כל מה שביכולתם כדי שבית החולים באשדוד יוקם. כמו תמיד, כל חברי הכנסת המזדהים מסמנים בנאומיהם מטרות גדולות ואציליות, אך "שוכחים" להתוות דרך שתוביל לשם. מה הדרך שלכם? אתם בעד להעלות מסים? להגדיל את הגירעון? לפגוע בתקציבים שאמורים להיטיב עם ציבור אחר? לכופף חוקים? - - אין קול ואין עונה. והציבור? אף אחד לא מבקש תשובות, אף אחד לא מבקש דרך, לא האזרחים ולא התקשורת.

למי זה עוזר שחברת הכנסת לנדבר מתכוונת להתנגד לחוק ההסדרים אם לא יבוטל הסעיף שנוגע לבית החולים באשדוד? אז הפעם היא התנגדה, אבל כל חברי הסיעה שלה הצביעו בעד כמו ילדים טובים. קל מאוד להצביע הצבעות מחאה, כשאתה יודע שהן לא ישפיעו על כלום מלבד על הדימוי שלך עצמך. מעניין מה ליברמן היה עושה לסופה היקרה, אם הממשלה היתה נופלת על חודו של קולה. ברגע האמת היא תצביע בעד – על אפה ועל חמתה.

והנה מבחר ציטוטים מעניינים מהכנס:

שר הבריאות לשעבר, דני נווה (הליכוד): "על פי החלטה מקצועית של משרד הבריאות נקבע שבית החולים הבא שאמור להיבנות צריך להיות באשדוד... העסק מדשדש בגלל המכשולים שמערים אגף התקציבים במשרד האוצר... ביטול בית החולים נכנס לראשונה בחוק הההסדרים של 2005, אבל הוצא בעקבות לחצים... לדעתי, ההוראה לא תגיע לקריאה שנייה ושלישית".

ח"כ דב חנין (חד"ש): "זו שאלה של דמוקרטיה. השקיעו בחוק הרבה זמן, ולא ייתכן שהממשלה תגיש חבילת חוקים ותבטל חוק של הכנסת... המאבק הוא גם על בית החולים וגם על הדמוקרטיה".

השר לאיומים אסטרטגיים, אביגדור ליברמן (ישראל ביתנו): "רק כזה מאבק ראוי יכול להביא אותי ואת דב חנין הקומוניסט לשבת באותו צד. לנין היה יוצא מהמאוזוליאום במוסקבה (שם שוכבת גופתו החנוטה של המנהיג הסובייטי; ל"ח) אם היה שומע על זה... בקשר לבית החולים אין מה לדאוג. החוק הזה הוא עז שהכניס משרד האוצר, והוא ייצא מחוק ההסדרים. עכשיו רק צריך לראות איך מקבלים תקציב להקמת בית החולים".

מסקנות מהכנס

אז דני נווה אישר את חששותינו שמשרד האוצר מכשיל את הקמת בית החולים באשדוד בניגוד לעמדת הגורמים המקצועיים במשרד הבריאות. דב חנין היה היחד שלא פנה לקהל רק כסקטור, אלא הזכיר שיש פה מאבק נגד חוק ההסדרים שממשיך לכרסם בדמוקרטיה. ואביגדור ליברמן הסביר שהכל בלוף של משרד האוצר, והסעיף הוכנס לחוק ההסדרים רק כדי שאפשר יהיה להוציא אותו משם כניצחון של אחת המפלגות, ועל הדרך להכשיר שרצים אחרים. השאלה היא איזו מפלגה אמורה לקבל במתנה את העז? לדעתי פרצופה הזחוח של ח"כ סופה לנדבר (להזכירכם, ישראל ביתנו) בעודה יושבת על הבמה ומקבלת מחמאות מכל עבר, עשוי לרמוז על התשובה.

להחליש את חוק ההסדרים

ולסיום הנה הצעת חוק שהגישו חברי הכנסת רונית תירוש, דוד טל ועתניאל שנלר (קדימה), חיים אמסלם (ש"ס), שלי יחימוביץ, נאדיה חילו ויורם מרציאנו (העבודה), דב חנין (חד"ש) ויצחק זיו ויצחק גלנטי (גיל). ההצעה קוראת להוסיף תיקון שקובע שחוק ההסדרים לא יידחה את מועד תחילתו של כל חוק, אלא לתקופה שאינה עולה על שנתיים ימים מיום התחילה שנקבע לחוק זה לראשונה.  

הרעיון של החוק היא להקטין את יכולתו של משרד האוצר להשתמש בחוק ההסדרים כדי להקפיא חוקים שחוקקה הכנסת. בדברי ההסבר מוזכר חוק חינוך חינם לילדים חולים, שנדחה לשש שנות תקציב. גם החוק להקמת בית חולים באשדוד הוא דוגמה טובה לעיוות הזה שקיים בחוק ההסדרים. באחד הפוסטים הבאים נשתדל להביא סיכום של כל החקיקה בעניין ביטול או צמצום חוק ההסדרים.

יש לכם רעיונות נוספים לחקיקה שתגביל את החוק? שתפו אותנו ואת חברי הכנסת. קחו גם אתם חלק במאבק למען הדמוקרטיה. בינתיים גם גדי שמשון בבלוגו ערס פואטי החל לתרום למאבק, וזה חשוב ממש. כל קישור בכל אתר, במיוחד בבלוגים בולטים ובאתרים גדולים, חושף אנשים נוספים לרעה החולה הזאת שאנחנו מנסים להילחם בה. אפשר לשנות.

יואב ריבק ויאיר טרצ'יצקי

לפוסט הבא: שיעור בחברה (על הפגיעה במערכת החינוך)

לפוסט הקודם: חולים על מספרים (על בית החולים שלא יקום באשדוד)

נכתב על ידי , 9/11/2006 16:26  
16 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   5 הפניות לכאן   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של יהל זמיר ב-18/11/2006 23:23



Avatarכינוי: 

בן: 18

תמונה




196,543
הבלוג משוייך לקטגוריות: תרשו לי להעיר , אקטואליה ופוליטיקה , עבודה
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות ללחץ חברתי אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על לחץ חברתי ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)