לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה
 



מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


 
הבלוג חבר בטבעות:
 
12/2006

בתוך נייר עיתון


בפוסטים הקודמים הרחבנו על דיוני ועדת הכנסת השבוע בעניין פיצול חוק ההסדרים. לאחר סיום הדיונים התחושה היתה קשה: אם בבוקר נראה היה שהוועדה יכלה לחסל בקלות את חוק ההסדרים 2007, בעשר וחצי בלילה נראה היה שדווקא ידו של משרד האוצר היתה על העליונה.

בבוקר שלמחרת הופתענו לראות כותרות שתיארו מציאות שונה לחלוטין. בדה מרקר, למשל, התחילו את הכותרת עם ההכרזה הבומבסטית "ניצחון לכנסת"; בגלובס פתחו את הכותרת בכך שהממשלה והאוצר הפסידו; ובמעריב דיווחו שבקדימה מתכוונים להדיח את יו"ר הקואליציה אביגדור יצחקי בגלל "המפלה" בוועדת הכנסת. גם קוראינו הנאמנים הפגינו לא מעט בלבול בטוקבקייה של הפוסטים הקודמים, ואם לומר את האמת, לא היו לנו תשובות מידיות. אז מה באמת קרה שם?

 

בואו נתחיל מהנתונים היבשים:

 

ועדת הכנסת קיבלה לרשותה הצעת חוק הסדרים המכילה 89 סעיפים (הסעיף הראשון מגדיר את מטרת החוק והסעיף האחרון הוא סעיף מינהלתי שאין בו תוכן ממשי).

 

חוות הדעת של היועצת המשפטית לכנסת המליצה להשאיר בחוק ההסדרים ארבעה סעיפים בלבד מתוך אותם 89 סעיפים, כשאחד מתוך הארבעה הוא סעיף מטרת החוק. את כל השאר, לדעתה, יש לפצל להצעות חוק נפרדות. בחוות הדעת צוין איזו ועדה ראויה לדון בכל סעיף שיוצא מחוק ההסדרים למסלול חקיקה רגיל ונפרד.

 

23 סעיפים הוצאו לבסוף מחוק ההסדרים ויועברו להליך חקיקה רגיל בוועדות הכנסת – ללא מגבלת זמן וללא קשר לתקציב 2007:

 

* הסעיף שמקפיא את קצבאות הביטוח הלאומי. לסעיף זה לא היתה משמעות בכל מקרה, מאחר שהאינפלציה השנה היא אפסית ולכן הקצבאות כמעט שלא נשחקו. כשאין שחיקה, אין גם צורך לעדכן, ואין משמעות להקפאת העדכון.

 

* סעיף 10: ביטול חוק בית חולים באשדוד

 

* סעיף 12: חוק לפיצוי נפגעי גזזת

 

* סעיפים 14(1), (3), (4), 15: עוסקים בתאגוד קופות החולים ובמבנה הארגוני שלהן.

 

* סעיפים 19 עד 26: עוסקים בהוראות שעה לשנת 2007. בסעיפים אלו דרש האוצר להקפיא את עדכון ההטבות לנכי רדיפות הנאצים, נפגעי הגזזת ונכי צה"ל וכמו כן את סל הקליטה. כפי שהסברנו בסעיף על קצבאות הביטוח הלאומי, מאחר שהאינפלציה השנה היא אפסית, אין כל צורך להקפיא או לעדכן את ההטבות.

 

 סעיפים 53 עד 58: עוסקים ברפורמה בהוצאה לפועל. הממשלה הגיעה להחלטה על הורדת סעיף זה עוד לפני ישיבת הוועדה.

 

* סעיפים 62, 63: עוסקים בתיקון חוק בנק ישראל, כשהמטרה היא להפריט את החברה הממשלתית למדליות ולמטבעות. החוק יועבר לדיון בוועדת הכספים עם המלצה לסיום הדיון עד ליום 31.1.2007.

 

* סעיפים 67, 68: עוסקים בתיקון חוק שירות המדינה. אחד הסעיפים מגדיל את האפשרות לפטר עובדי מדינה בשל אי התאמה, והשני עוסק בהרכב הדיון בבית הדין למשמעת לעובדי מדינה.

 

* סעיף 75: תוכנית מהל”ב, או בשפת העם תוכנית ויסקונסין. הוצא סעיף שמגדיל את סמכויות שר התמ"ת בנושא. יש לציין, שסעיפים אחרים שנוגעים לתוכנית ויסקונסין נותרו בחוק ההסדרים.

 

כחצי מהסעיפים הנותרים הועברו לדיון בוועדת הכספים כמו שהתרגלנו עד כה, והיתר התפזרו בין שאר ועדות הכנסת - ועדת העבודה, הרווחה והבריאות, ועדת הפנים והגנת הסביבה, ועדת הכלכלה וועדת החינוך.

 

לכאורה, אכן יש הפסד כלשהו למשרד האוצר, שהתרגל עד כה שחוק ההסדרים עובר כמעט כמקשה אחת יאלצו להתמודד עם השיגעונות של כמה יושבי ראש בוועדות.

 

מצד שני, גם ההישג הזה הוא מוטל מאוד בספק. בכל מה שקשור לחוק ההסדרים, יש לבחון את התוצאה הסופית לפי מה שנשאר בחוק ולא לפי מה שירד ממנו. מדי שנה נוהג האוצר להכניס "עזים", הווה אומר, סעיפים שמראש איש אינו מאמין שיגיעו עד לסוף תהליך החקיקה. כל מפלגה מקבלת לעצמה סעיף או שניים, שהוצאתם מחוק ההסדרים תהיה על שמה, וכך היא תוכל להתפאר בפני בוחריה על הישגי השנה החולפת. בפועל, לא מעט גזירות דרקוניות נותרו בתוך החוק והרחק מסדר היום הציבורי ומעיניי התקשורת, שקונה את דיבורי המפלגות על "ניצחונות" למיניהם. עוד קצת לחץ מבחוץ ועוד קצת אומץ בקרב מספר חברי כנסת, וניתן היה למוסס לחלוטין את חוק ההסדרים של 2007 ואולי אף את השימוש בחוק בכלל.

 

אפשר להסכים שדיוני ועדת הכנסת היו מפלה לאוצר, אבל אין ספק שלא מדובר פה בניצחון לכנסת. מצב שבו חברי כנסת מהקואליציה מצביעים באופן אוטומטי, בלי טיפת מחשבה ובניגוד להמלצה ברורה מהיועצת המשפטית של הכנסת - ואגב כך מחלישים את כוחם שלהם - בשום אופן אינו יכול להיקרא ניצחון. בינתיים, נשאיר את ההכרזות לפרשנים ונמשיך במאבק.

 

לחץ בתקשורת

 

בצירוף מקרים מוזר ומעניין, שתי כתבות מתפרסמות בסוף השבוע הזה על מערכת לחץ חברתי ועל המאבק נגד חוק ההסדרים. במקומון "העיר" מופיעה כתבה רחבה על הבלוג מאת עמיר מנור, וב"סופשבוע" של מעריב יש כתבה מאת נועה ידלין על עיתונאים/בלוגרים, שבה היא מתייחסת ללחץ חברתי ואף מחליפה איתנו כמה מלים (הקטעים המעניינים בעמ' 4 ו-5). כן. יש תמונות.

 

העיר

   

1, 2

 

סופשבוע

     

1, 2, 3

  

 4, 5

נכתב על ידי , 14/12/2006 19:08  
23 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   2 הפניות לכאן   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של רק על עצמי ב-16/1/2007 16:30



Avatarכינוי: 

בן: 18

תמונה




196,543
הבלוג משוייך לקטגוריות: תרשו לי להעיר , אקטואליה ופוליטיקה , עבודה
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות ללחץ חברתי אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על לחץ חברתי ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)