לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה
 



מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


 
הבלוג חבר בטבעות:
 
3/2007

מזון למחשבה


יואב: נַמַסְטֵה קוראים יקרים, קוראות אהובות. ברוכים הבאים לעוד פוסט בשנטי חברתי. בואו, תורידו את הקרוקס, תתרווחו להנאתכם על השטיחים והמזרונים הרכים שפרשנו לכבודכם, קחו נשימה עמוקה ותריחו את ניחוח הקארי שנישא באוויר. ברגעים אלה ממש, טובי עובדינו הזרים חותכים, בוחשים ומבשלים לכבודכם, מכינים לכם תבשיל ערב לחך. נשמות נפלאות, בעוד כמה שניות מיטב בנינו ובנותינו יגישו לכם את המאכלים הטעימים הישר לשולחנכם. בחיוך, באהבה. רק אל תשכחו להשאיר להם טיפּ נאה. הם הרי צריכים להתפנס ממשהו, ואתם ודאי מבינים, שתשלום משכורת למלצרים הוא לא חלק מהמסורת ההודית. יום נפלא נשמות. חום ואהבה.

 

טוב, מספיק עם כל השלווה הזאת. צריך לעבוד.

 

בדרום תל אביב לא הרחק מבניין "הארץ", בין סוכנויות האופנועים לבתי המלאכה, שוכנת לה מסעדה הודית אותנטית למדי. שמה הוא "24 רופי", והיא פופולרית בקרב צעירים יוצאי הודו וכאלה שמאוד נאמנים לאורז מלא וטופו, אבל מוכנים לעשות פשרות בכל מה שקשור להגיינה. מכיוון שאי אפשר לאכול בכל יום בפלאפל ג'ינה, גם לי יוצא מדי פעם לקחת איזה נזיד עדשים מתובל בטייק-אוויי למערכת, ולהוריד אותו עם כוסית קטנה של צ'אי.

 

מנהלי המסעדה עושים הכל כדי שהביקור במקום יהיה חוויה מיוחדת מתחילתו ועד סופו. בכניסה מושמע פזמון הודי שקט שחוזר על עצמו כל כמה שניות ללא הפסקה. הקירות מלאים בהזמנות לסדנאות יוגה ומוסיקה הודית. ביניהן תלויים עשרות פתקים צבעוניים מאנשים שמחפשים שותף למסע רוחני, או דברים רוחניים פחות כמו עבודה, דירה או בית לחתול שלהם.

 

את הנעליים משאירים בכניסה, ומסביב לשולחנות הגדולים כולם יושבים על מזרונים. כמעט בכל מקום שמביטים אליו אפשר לראות סיסמה על אושר או על אהבה.

 

לפני כמה ימים חזרתי לשם. זה היה בשבוע שבו הממשלה החליטה לתמוך בהצעת החוק של חברת הכנסת שלי יחימוביץ, שלפיה מעסיקים יחויבו לשלם לכל מלצר או שליח שכר מינימום (לכל הפחות!) בלי קשר לכמות הטיפּים שהוא הרוויח. התחלופה המהירה של מלצרים וגילם הצעיר הופך אותם לכוח עבודה חלש שקל לפגוע בו. הצעת החוק נועדה לסיים את המצב הזה, ולהבטיח שיקבלו שכר בסיס ותנאים סוציאליים.

 

בזמן שחיכיתי למנה שלי, הקשבתי לשיחה שניהלו ביניהם כמה מאנשי הצוות. הם דיברו על צעיר שהתכוון לעבוד במקום, אבל שינה את דעתו כשהתברר לו שבעלי המקום לא משלמים על תקופת החפיפה. בתור נציג נאמן של מערכת לחץ חברתי, הרגשתי מחויב להתערב בשיחה

 ולהתעניין בפרטים. סיפרו לי, שבדומה לבתי עסק רבים, לא רק שלא משלמים שם כראוי על תקופת ההכשרה, אלא שגם משכורת חודשית אין ממש. המלצרים מסתפקים בתשר שהלקוחות משאירים להם בתום הארוחה, ורק אם הם לא עוברים סכום מינימלי, בעלי המקום משלימים להם כמה שצריך.

 

אז נכון, אף אחד כמעט לא משלם היום שכר בסיס ראוי למלצרים, שלא לדבר על תנאים סוציאליים בסיסיים, כמו ימי חופש או מחלה. ועדיין, הלקח מהמקרה של המסעדה ההודית הוא כפול: לא רק שהוא מחזק את מה שכבר ידוע - שאלפי צעירים מועסקים במקומות בילוי ובמסעדות בתנאי ניצול ובניגוד לדין – הוא גם מראה בדיוק איפה נגמרת הרוחניות הזאת, שלכאורה מאפשרת לאנשים למצוא את האושר בחברה של קפיטליזם חזירי ותחרות דורסנית. היא נגמרת, כמה לא מפתיע, כשצריך לשלם לעובדים את הכסף שמגיע להם - ובמקום זאת אפשר לנצל את החולשה שלהם כעובדים זמניים, בחסות תירוץ עלוב שלפיו "ככה כולם עושים". כן, זה מאוד רוחני.

 

יואב.

 

עדכון: גם א.סבח כתב על שכר המלצרים. קראתם?

 

ועוד עדכון: שיר שבוע חדש, בהמלצתו של מארקי מארק. אדם - נוסע רחוק

 תצלום: Bossplot

נכתב על ידי , 21/3/2007 10:38  
5185 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   8 הפניות לכאן   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של GREYGREEN ב-24/1/2018 13:49



Avatarכינוי: 

בן: 18

תמונה




196,543
הבלוג משוייך לקטגוריות: תרשו לי להעיר , אקטואליה ופוליטיקה , עבודה
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות ללחץ חברתי אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על לחץ חברתי ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)