לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

ארכיון דון קישוט:


אם לא יעורו כל מלחיה, איכה תגיע הדוגית לחוף?

Avatarכינוי: 

בן: 18

MSN: 





מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    דצמבר 2008    >>
אבגדהוש
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031   

 
הבלוג חבר בטבעות:
 
12/2008

קדימה לקלפי


הסטטיסטיקאים אוהבים ליצור מדדים, ויותר מכך אוהבים הם ליצור מדדים פשוטים ככל האפשר. המדד האהוב עליהם הוא היחס (חילוק). כמעט כל מדד סטטיסטי שמקורו ביחס, מקבל אצלם משמעויות כמעט מיתיות.


אילו היה יחס בין מספר השנים שמפלגה נמצאת בכנסת, לכמות ההצלחה שלה במנדטים, קדימה הייתה בוודאי מגיעה למקום הראשון, הליכוד היה מגיע למקום שני ואילו מפלגת העבודה הייתה מגיעה למקום האחרון.


ההצלחה הכמעט מטאורית של קדימה בזמן הקצר שלה בפוליטיקה הישראלית, קנתה לה יריבים רבים, כמו גם חנפנים רבים, הרוצים לחסות בצל קורתה. לאחר הכישלון במלחמת לבנון, נדמה שנשכחו העקרונות שעליהם הוקמה התנועה, ועם ישראל בכללותו מסתכל עליה כעת כעל גידול זר שיש להסירו.


הטענה הקשה ביותר כנגדה, היא שקדימה היא מפלגה חסרת אידאולוגיה. אנשים המטיחים בקדימה את הטענה הזו, מתנהגים כאילו כל המפלגות בארץ פועלות לפי אידאולוגיה מוכתבת מראש. זה כמובן לא נכון וקורה רק באופוזיציה. עם זאת ,הסיבה שאנשים בכל זאת מאמינים שקדימה היא מפלגה שכזו נובעת מכך שלקדימה אין אידאולוגיה חדשה. כלומר האידאולוגיה שלה מורכבת מרעיונות קיימים שהציעו מפלגות אחרות. קדימה אספה את הרעיונות האלה שרוב העם תומך בהם,אך לעתים נדירות מיושמים, והקימה מפלגה לקידומם לאחר שהבינה שהמתונים בשתי המפלגות הקיימות, מוכבדים ע"י הקיצוניים מכדי לבצע כל צעד משמעותי.


האידאולוגיה הביטחונית של קדימה היא ההתכנסות. בבסיסה ההתכנסות היא אשליה ששתלו בלב הציבור הישראלי מאז ימי רבין ועד ימנו. בניגוד לדעת הימין הקיצוני, שטוען שאסור לתת גרגר אחד של אדמה לערבים, ולדעת השמאל הקיצוני שחושב שצריך לתת את הכל, קדימה תומכת במדיניות הדוגלת בנגיסה סלקטיבית בשטחים . קדימה טוענת, שהקיצוניים מן הימין לא טועים בכך שהם בונים התנחלויות, אלא בכך שהם בונים התנחלויות "לא הגיוניות": מרוחקות, ללא אמצעים ונחיצות למדינת ישראל. כחלק מעקרונות ההתכנסות, מטיפה קדימה לסיפוח התנחלויות "שפויות" קרי בעלות ערך כלשהו למדינה וזניחת השאר לפלסטינים.


כל זה טוב ויפה – אפילו הגיוני, עד שמגיעים לקטע באידאולוגיית קדימה, שטוען שהמהלך הזה יקדם את השלום. אינני יודע אם מישהו בקדימה מנסה לשעשע את העם, או סתם לא התקבל לתנועת "עלה ירוק", אבל ברור לכל אדם, הן מהשמאל והן מן הימין, שהמהלך הזה לא יוביל לשלום . נהפוך הוא!


גם הפלסטיני המתון ביותר, שאוהב את ישראל בכל ליבו, אם יש כזה, לא יסכים שכל השטחים בעלי הערך יעברו לישראל, בעוד הוא יקבל את השאר. כל פלסטיני מבין שגם אם ישראל "תעניש את עצמה" על הסיפוח, ותספק לו שטח חלופי גדול פי שלושה, עדיין, לא יגיע השטח הזה לערכו של שטח הגזול, אחרת מלכתחילה לא היה נגזל. לכן, כל צעד שמשמעותו קידום ההתכנסות, בין אם בהמשך בניית גדר ההפרדה לתוך שטחי הרשות, או קידום דיפלומטי של ההתכנסות, ייתקל במלחמה עיקשת מצד הפלסטינים, בין אם בפיגועים או באיתיפאדה שלישית.


זו הסיבה שאני סבור שקדימה היא מפלגת ימין מסוכנת. היא כזו משום שהיא לא מוכנה לחשוב על צרכי הפלסטינים, או על מצב העניינים מנקודת מבטם. זו מפלגה שהוקמה על ידי אנשים בעלי אידאולוגיה מהימין, הדואגים ובצדק לבעיה הדמוגרפית בארץ ישראל. כפתרון בקשו אנשי קדימה לבצע הפרדת כוחות . הקיצוניים במפלגה שלהם לא הרשו, ולכן התאחדו אנשי הליכוד דאז עם הגורמים במפלגת העבודה, שהקימו מלכתחילה את ההתנחלויות הראשונות, הקימו מפלגה חדשה, ניסו לשכנע בעמדתם את העם... והצליחו.


****

במישור הכלכלי בניגוד לעבודה או לליכוד, שהתחילו "מלמטה",מהרחוב, קדימה החלה מ"האמצע” כמפלגה לשימור כוחו והשפעתו של המעמד הבינוני. האידאולוגיה הכלכלית שלה מזכירה את זו של הליכוד, ואין בכך דבר תמה, היות והאנשים שפרשו מן הליכוד והקימו את קדימה, לא עשו את זה בשל חילוקי דעות כלכליים.


בקדימה, בניגוד לליכוד, אין את ההמון העממי, זה שפעם ייצג אותו דוד לוי, או את הקומוניסטים של פעם במפלגת העבודה, שימחו כנגד פגיעה בזכויות המסכנים. מרבית מצביעי קדימה, שכאמור שייכים למעמד הבינוני, סולדים מהאנשים האלה, ומאמינים בעמקי נשמתם שהמצוקה שלהם מוצדקת וראויה. בין אם בשל מחסור בהשכלה , מגורים בפריפריה, או הבחירה להוליד ילדים . זהו כלל לא מצב מוכר בפוליטיקה הישראלית, משום ששר אוצר "קשוח", מקדימה, ש"יראה" ל"אספסוף" הזה את המציאות כפי שבקדימה תופסים אותה, לא ייחשב כדורסני, אלא כגיבור, ויכול להפוך במהרה לראש המפלגה. בעיקר במפלגה כמו קדימה בה הישגים צבאיים לא מוערכים כמו בעבודה או בליכוד.


זה גם אומר, בין השאר, שבקדימה לא יהיו גורמים ממתנים להחלטות דרקוניות כנגד אוכלוסיות חלשות: החרמת קצבאות, העלאת גיל הפנסיה וכו'. מצד שני, היות והמעמד הבינוני עובד ברובו בעבור בעלי ההון, גם מפלגת קדימה תהיה בסכנה להפוך לעושת דבריהם. לדוגמה : אם ישנו עודף תקציבי, האידאולוגיה של קדימה תעדיף תמיד לתת בכסף הזה הקלת מס לעשירים, להגדיל את ההון הנמצא בארץ וכתוצאה מכך לקוות שבדרך כלשהי הוא יזלוג חזרה לעניים – דבר שקורה לעתים נדירות.


נכון שלקדימה אין תנועת נוער,דגלים, היא לא הוקמה לפני קום המדינה, ולא לחמה בבריטים. אולם בכל זאת, קדימה מייצגת את העם, ולו רק מכוח הסטטיסטיקה. האנשים שמקווים שקדימה תיעלם, לא מבינים שהאנשים שמשתוקקים למפלגה כמו קדימה לא ייעלמ יחד איתהו. הם ימשיכו לחפש מפלגה, גם ללא אידאולוגיה, שתבצע את רצונם. אם פעם שינוי קיבלה 6 מנדטים, ואחר כך 15 כשבמפרשיה נושבת השאיפה הזו, קדימה שהחליפה אותה כבר קיבלה 30 והפכה למפלגה השלטת, וזה לא צפוי להשתנות בהרבה הפעם, למרות האכזבה ממנה. קדימה אולי לא מביאה משהו חדש לשולחן, אבל היא בהחלט מציעה שינוי.


אם שינוי זה הוא לטובה החליטו בעצמכם.

נכתב על ידי , 21/12/2008 01:41  
30 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של קודם קול! ב-29/12/2008 02:13




78,361
הבלוג משוייך לקטגוריות: תרשו לי להעיר , אקטואליה ופוליטיקה , פילוסופיית חיים
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לחסר מעש אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על חסר מעש ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)