לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

ארכיון דון קישוט:


אם לא יעורו כל מלחיה, איכה תגיע הדוגית לחוף?

Avatarכינוי: 

בן: 18

MSN: 





מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    דצמבר 2007    >>
אבגדהוש
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031     

 
הבלוג חבר בטבעות:
 
12/2007

תחקיר הפדופיליה של ערוץ 10 תופס דגי רקק ולא לויתנים.


אתמול בערב קצת לפני שהחל הפרק הראשון בתכנית הריאליטי הישרדות, ישבתי וצפיתי בחדשות ערוץ 10. נראה היה לי שערוץ 10, שם את כל כספו על קרן הצבי של ההישרדות. בין אם ההימור יצליח ובין אם ייכשל, ברור שערוץ 10 כבר הפסיד. הסיבה לכך נעוצה בכך שערוץ 10 תמיד ניסה למצב את עצמו כ"ערוץ האלטרנטיבה" לערוץ 2. העובדה שהוא נשען על גימיקים שכאלה, גורמת לו להפוך את עורו ומטרתו ל"ערוץ גימיקים". הדרך לשם כבר סלולה, המכונית מתודלקת, ועכשיו נשאר רק לכוון את המראות, בנסיעה החלקה אל עבר "גימיקלנד”.


כיוון המראות, לובש צורה של תחקירים אפויים למחצה. התחקיר הראשון בסדרה, שמתניע את מנועי הנסיעה, הוא התחקיר לגבי הטרדת נערות בנות 13 ברשת. הסיבה שאני קורא לתחקיר הזה "תחקיר אפוי למחצה", מעבר לעובדה שהוא כבר נעשה ע"י אמנון לוי לפני שנתיים בתכניתו "שומר מסך" בערוץ 2. היא שעל פניו הוא ניחן בכל המאפיינים הקלסיים של תחקיר שכזה.


ראשית, הלשון המתלהמת המתארת את העבודה הנרחבת שנעשתה. לשון מתלהמת נועדה לנסוך ביטחון מעל ומעבר לכל ספק סביר. אנשים שמנסים לנסוך ביטחון באופן הזה, הם אנשים שבדרך כלל עשו משהו שלא כראוי, והם מפחדים מבדיקה מעמיקה. הדרך בה הם מסתירים זאת, היא בדרך כלל ע"י לשון מתלהמת: ע"ע הפרסומות המבטיחות שאבקת הכביסה “עם הנוסחה “הסודית” “ תחסל את כל מה שהמתחרה תיכשל בו, ומסתירים את “המתחרה”.


כאן, הלשון המתלהמת מתארת את "עבודת התחקיר המעמיקה". במשך דקות ארוכות הם פירטו בעניין זה, והמסר היחידי שהתקבל אצלי הוא שכל ההשקעה שלהם הסתכמה בפתיחת תוכנת צ'טים, והמתנה תחת כינוי של קטינה. דבר שכל אחד מאיתנו יכול היה לעשותו. בהמשך, הם מפליגים בתיאורי הזוועות שחזו בהם, ודב גילהר נעמד בסצנה שמזכירה את טום קרוז בסרט a few good men , ומבצע תשאול רועם באחד המטרידים. הקטע הזה שמן הסתם נבחר בקפידה, נועד לשמש כטיזר להמשך, ומן הסתם שאר התחקיר יתנהל בצורה רגועה הרבה יותר.


מטח הזיקוקים הנ"ל, של הבטחות מפליגות, הוא אחד הדברים שאני מתקומם מולם. אל תטעו! אני בטוח ש-13 האנשים שהם תפסו, יותר מראויים, לכל עונש שיקבלו, החל בקלון וכלה במאסר. מה שאני לא מסכים אתו, היא הטענה שהמקרה הזה והתחקיר הזה הם מקרים מייצגים של המצב. השאיפה שלהם, שנאמרה לראשונה בפרומו: שמי שעוברים לו בראש פשעים כאלו, ירעדו לו הידיים כשייגש למקלדת, היא תמימה במקרה הטוב ומטעה במקרה הרע.


האינסטינקט הראשוני של הפדופילים, לא יהיה להפסיק. הסיבה היא פשוטה: אדם שמוכן לסכן כה הרבה, כנראה לא מסוגל להפסיק. גם האיום בכך ,שהתפיסה היא מידית, מן הסתם עבר בראשו לא יותר מפעם אחת. ההשפעה היחידה של התחקיר תהיה לצערי צעדי ביטחון מוגברים מצידם, בירורים מרובים יותר לפני הפגישה, פרנויה גדולה יותר, וחשיפת הטכניקות שבאמצעותן הם נתפסים בפני הפדופילים שמהווים מטרה.


כל הדברים האלה יגרמו לכך שהם יהיו זהירים יותר, חכמים יותר, יתאמו באופן מתוחכם יותר את צעדיהם, ובשורה התחתונה יהיו קשים יותר לתפיסה בעתיד. אפילו הטענה הפשוטה ביותר – שלפחות הצילו את הילדים האלה, אינה תקפה משום שנערת הפיתוי, היא בוגרת לכל דבר, ו פשוט נראית כמו ילדה , ולמרות שאין לי רקע במשפטים, אני מניח שעורך דין טוב ינצל את העובדה הזו להשגת הקלות לפדופילים.זה שהתועלת לאינטרס הציבורי, מלבד הפרסום והרעש, מצומצמת מאוד, למרות הפרסומות שטוענות את ההפך, מעלה את השאלה הבלתי נמנעת, מי בעצם כאן המוטב (מי מרוויח).


המרוויח המידי הוא ערוץ 10. הוא מן הסתם יקבל מנת צופים רצינית, וכמות ראויה של יוקרה עיתונאית מכך. המעשה הזה מן הסתם יקים לו פלטפורמה לתחקירים ולתכניות אחרות אולי גם נוספות מז'אנר זה. ייתכן שגם הרייטינג יעלה ובעקבותיו הסכום שיוכלו לדרוש בערוץ עבור זמן פרסומות. גם הילדים ירוויחו, בכך שההורים יצאו מהשאננות שלהם, ואני מניח שזה חשוב לא פחות.


למרות כל הדברים שנכתבו על ידי, אל תתנו לציניות לבלבל אתכם, אני מברך על התחקיר שנעשה, ועל כך שהפדופילים הללו הורחקו מרחובות ארצנו, ומקרבת ילדנו. אבל באותה נשימה אל תתנו לחוסר הציניות ולהתלהמות, של המגישים בערוץ 10 להוליך אתכם שולל. בסופו של דבר זהו ערוץ מסחרי, וכל דבר שנעשה בו, נעשה גם הוא מטעמים מסחריים. יש דרמה רבה באקט התפיסה: הסיפור הבלשי, המלכודת, החקירה, האיש הרע, השבירה, העונש ובעצם מה לא? עם זאת צריך גם לזכור, שמכל התחקירים האפשריים, תחקיר זה היה הזול והפשוט ביותר. האנשים שנתפסו, בהנחה שיסרבו לעסקות הטיעון, ישתתפו במשפטים ארוכים ומייגעים, שרק בעוד כמה שנים תתברר תוצאתם האמיתית, וסביר מאוד להניח שכמו פרשת הסוס הטרויאני, האי היווני ומשה קצב, גם פרשה זו, שלוותה בתיעוד מצולם של דבר העברה, תסתיים בקול ענות חלושה הרחק מעין התקשורת.


המסקנה מכך היא שהמטרה האמתית אליה היו צריכים לכוון קברניטי ערוץ 10 את מאמציהם, היו הפדופילים המתוחכמים. אלה שמכירים את כל הטריקים, משתמשים בשיטות הצפנה מתוחכמות בכדי להעביר מידע מאחד לשני. האנשים האלו שמעבירים קלטות, מעלים סרטי youtube, משתתפים בפורומים, מיידעים זה את זה בטכניקות משטרתיות ולומדים מניסיונם של אחרים – ובכך מנמיכים את סף האשם והפחד של מצטרפים חדשים, ומקשים יותר על עבודת המשטרה . תחקיר מהסוג הנ"ל הוא תחקיר יקר הרבה יותר, מסובך ומסוכן הרבה יותר. הוא דורש ידע וטכניקה, וסוכנים סמויים, ולצערי הרב, הטכניקה וגודל המבצע הקשורים בו, חורגים הרבה יותר מהבנתו של הצופה הממוצע, שבסגנון "חיים הכטי" טיפוסי,נהנה לצפות בבית ממולכד במצלמות.


מבצעים כאלה לתפיסת “רב פדופילים” הם למעשה הגביע הקדוש של המשטרה, שמנסה לרדוף אחריהם ללא הרף. הסיבה שאני שלילי כל כך לגבי התחקיר הזה, נובעת למעשה כי מצפייה בפרומו, ומפירוט הטכניקות שבו, קיבלתי הרגשה סמויה , שהתחקיר הזה מהווה כתב אישום כנגד המשטרה, על כך שהיא לא מבצעת משימות כה פשוטות שננקטו בתחקיר זה, ויש צורך בערוץ טלוויזיה שיתערב במעשיהם. האמת היא שהמעשים שערוץ 10 עשה, הם מעשים שלא צריכים להיעשות בתחנת המשטרה אלא בבתיהם של הילדים, ולהותיר את המשטרה לתור אחר העבריינים הרציניים.


את המסר הזה החיובי הזה, לגבי העובדה שהמשטרה מחפשת את העבריינים הרציניים, בעוד שהתחקיר מתמקד בעבריינים החובבניים, לא קיבלתי מהפרומו, וגם לא קיבלתי מההסבר של דב גילהר לאחר מכן . המסר שהפרומו יצר אצלי, הוא שהעיקר והטפל התבלבלו. הפרומו גרם לי לחשוב שדב גילהר צייר לעצמו S לבש על כתפיו גלימה אדומה והלך בכוחות עצמו לעשות את מה שהמשטרה לא יכולה או לא רוצה לעשות, ואז רק לאחר שתפס אותם בסגנון סופרמני-בטמני טיפוסי, הוא הניח לשוטרים השמנמנים, והמקריחים, עם "המוח הפשוט" שלהם, לבצע את העבודה השחורה, ולהכניס את הפדופילים לניידת, בעוד הוא נותר לחייך לנפנף ולעוף אל השקיעה לקול תשואות הקהל.


בעיני, דווקא השוטרים הם הסופרמנים. הם האנשים שטובלים ידיים בחרא הזה, מידי יום ביומו. לשוטרים האלה אין את הלוקסוס להסתיר תחקיר שלא עולה יפה, ולהתבשם בכוחות עצמם בתחקיר מוצלח. הם העובדים שלא זוכים לכותרות – אך ממשיכים לעבוד, לעתים באופן נמרץ יותר לאחר כישלון יותר מאשר לאחר הצלחה – עבורם החקירה זו לא שאלה מסחרית אלא מוסרית, ובטח שלא שאלה של רייטינג, וחבל לי, שבתחקיר הזה נמנעו מלתת למשטרה את מקומה הראוי במערכת יחסי הציבור, וההשתתפות המתועדת היחידה של המשטרה היא לבסוף באיסוף לניידת.


סוף מאוד לא הולם לעובדי ציבור.

נכתב על ידי , 16/12/2007 15:29   בקטגוריות אני יודע שזה מעצבן אבל אלה הן האמונות שלי, טלוויזיה, אקטואליה  
29 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של חסר מעש ב-19/12/2007 00:21




78,361
הבלוג משוייך לקטגוריות: תרשו לי להעיר , אקטואליה ופוליטיקה , פילוסופיית חיים
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לחסר מעש אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על חסר מעש ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)