כולכם מטומטמים!
כך חושבים להם קברניטי השידורים,
ובונים להם לוח שידורים בהתאם.
כמו מטאור,
היכתה בביצת התיקשורת המקומית הריאליטי
הישרדות,ואפקט
הצונאמי שיצרה עדיין לא שכח.
לפני שש שנים
נחשבה עדיין הריאליטי כמילה גסה.
אותם הקברניטים שתכננו את לוח השידורים,
עשו את הכל, הכל
, ובלבד
שלא להיחשב כריאליטי.
אולם אז ,לפני
שש שנים בערך,שתי
סדרות, שני
לפידים בוערים הראו,
שגם סדרות ריאליטי יכולות לשרוד בנוף
המקומי. סדרה
אחת הייתה "קחי
אותי שרון". זו
הייתה סדרת ריאליטי על בחורה המחפשת אהבה
בעיר הגדולה – קלסיקה אמיתית.
הסדרה השניה,
הייתה כוכב נולד – ממנה בקעה נינט.
מאז זרמו מים
רבים בירדן, וממילת
גנאי הפך הריאליטי למחמאה.
כיום נדמה שמפיק הרוצה להציג את
מרכולתו באחד משלושת הערוצים,
כמעט וחייב שנגיעה כלשהי לריאליטי
תתקיים בפורמט שהוא מציע,
בין אם הדבר קשור לריאליטי ובין אם
לאו.
המועמדים
הראשונים לעבור את הטרנספורמציה הזו,
היו השעשועונים.
השעשועונים הם בן דודו המפגר של
הריאליטי. אם
המטרה היא לגרום לנו להזדהות עם המתמודד,
וליצור אפקט משכר (בק’
או בכ’), השעשועונים
הם הבירה השחורה,
שמשחקת כינור שני לעראק של הריאליטי.
בשעשועונים מביאים מתמודד מן הקהל
הרב הרובץ בחוץ,
ונותנים לאפקט ההזדהות לתסוס מעצמו.
בריאליטי לעומת זאת,
מפעילים את מיטב המוחות הפסיכולוגיים
בכדי לגרום לתסיסה מהירה,
ולהאריך אותה באמצעים מלאכותיים עד
לנקודת הבחילה.
הברירה הטבעית,
הכתיבה מעבר של השעשועונים אל פורמט
הריאליטי. וכוכב
נולד, הוא למעשה
הכלאה של השניים.
מצד אחד הוא שעשועון לכל דבר:
המתמודדים מבצעים את השיר שלהם,
כלרשותם עומדים כל האמצעים הטכנולוגיים,
העיבודים ,
האיפור והתאורה הקיימים.המתמודדים
מבצעים חזרות רבות.
אך מצד שני,
הצופה מופצץ בקטעי פרומו קצרצרים
ומתוכננים בקפידה,
המיועדים לגרום לו להרגיש שזהו אדם
כמותו: אדם,
המנסה להעפיל על ההר התלול של ההצלחה.
המניפולציה מצליחה.
היא אפילו מצליחה פעמיים.
ההצלחה הראשונה היא ההצלחה של התוכנית
ברייטינג, וההצלחה
השנייה מתבטאת בהצבעות ה SMS.
ההצלחה
בהצבעות, היא
תופעה בפני עצמה.
אין המדובר דווקא בכמות ההצבעות,
אלא באיכותן ובפילוגן.
תוכניות כשרונות מעולם לא היו נטע
זר בנוף המקומי, אך
נדמה כי רק מאז כוכב נולד,
הצביע הקהל על פי הרגש ולא ע"פ
הכישרון. זהו
המדד להצלחת התוכנית בעצם ,
ואבן הבוחן ליכולתה להיחשב כריאליטי
אמיתי.
בעבר,
כאשר התקיימה תחרות כשרונות,
הוצג רק האומן על הבמה,
וצופה ממנו לעמוד בדרישות המחמירות
של אמן מקצועי.
הצופה שצפה בתוכנית הכשרונות,
בהפסקה שבין תוכניות “רגילות” ,
רצה ובצדק שהכשרונות החדשים יעמדו
ברף הזה. הוא
עקב אחרי המתמודד,
ואחרי כל שגיאה שלו.
מתמודד שכשל היה מסולק בדמעות מן
הבמה. אך את
דמעותיו שפך בפרטיות.
כיום, דווקא
המתמודד הכושל והמתייפח,
אותו המתמודד הנקטל ע"י
השופטים הופך לכוכב,
ומדיח פעמים רבות מדי,
מתמודדים ראויים ממנו.
הכל בהתאם לכללי עולם הראליטי.
במקום כוכבים
בשמי הבידור המקומיים,
יוצר הדבר גיבורים.
גיבורים בשר ודם של מיתולוגיות,גיבורים
של טרגדיות ומוסרי השכל התפורים לפי
דרישות חשבון הבנק של המפיק.
בעולם של כוכבים,
מזלות ומיתולוגיות,
מיהו מלך האלים אם לא מפיק מקריח בחדר
ההפקה, המסריח
מסיגריות ובושם זול.
לא מזמן החלה
התוכנית "רוקדים
עם כוכבים". מן
ההתחלה התגלו זרעיה של מערכת לבניית
מיתולוגיות במקום איתור כשרונות.
ויקה פינקלשטיין סומנה מלכתחילה
כהבטחה גדולה, אך
פתאום "ברחה
לה שמועה" שהיא
רקדה שנים ארוכות בלהקת בת-דור.
כמו תזמורת מתוזמנת מראש,
נשמעו פתאום קולות מחאה כנגדה.
אפילו בין המתמודדים.
נדמה היה שויקה עומדת בעין הסערה של
פסטיבל תקשורתי,
שנפל עליה בהפתעה.
כולנו ריחמנו
עליה, עד שפתאום,
לפני שבועיים,
קרה מקרה. מקרה
מעניין. באחד
מקטעי הוידאו המשודרים טרם הריקוד,
סיפרה ויקה על הפחדים שלה מפני מעידה,
ובתזמון מדהים היא מעדה בשידור חי.
השופטים דאגו לנחם אותה,
ולעודד אותה ואפילו לא להעניק לה ציון
נמוך מדי שיסכן אותה.
נדמה היה לרגע,
שהמיתוס של "ויקה
המקצוענית" נשבר.
וכעת יכלה ויקה לחזור ולככב בראש
הטבלה כאילו דבר לא קרה.
היא הרי נפלה סימן שהכל לא מכור.
כולנו הפכנו מצופים כועסים,
למעודדים, אולי
קצת מתוך רגשי אשם שההפקה דואגת להעלות
כל פעם מחדש.
ההחלמה של
ויקה, הייתה
מדהימה. אחרי
מעידה אחת בשידור חי,
פתאום נעלמו להם כל הרהורי המעידה
שהיו לה. יותר
מכך, נדמה שויקה
היא המתמודדת היחידה ב"רוקדים
עם כוכבים" שמפחדת
למעוד. בטח
שהיחידה שההפקה הצליחה לשדר הרהורים כאלה
בדיוק לפני המעידה.
קטע כזה לא שודר על אף מתמודד אחר גם
לא מתמודד שמעד.
במקום זאת הוצג מחדש מסע הרדיפה של
ויקה, לא כדרישה
לגיטימית של אנשים המתלוננים על כניסת
מקצוענים בעלי נסיון מוכח לתחרות חובבנים,
אלא כרדיפה של ילדה תמימה.
בסאגה הבלתי
נגמרת הזו, רק
שאלה אחת מעולם לא נענתה.
מיהו האדם שהדליף עוד לפני צילום
הפרומואים (כלומר
לפני שהציבור ידע על כך שויקה משתתפת),
לאנשי גיא פינס על עברה המקצועי של
ויקה. ניתן
להניח שרק שני גורמים ידעו על כך אז:
אנשיה של ויקה,
ואנשי ההפקה של רוקדים עם כוכבים.
בהנחה שויקה לא הייתה מעוניינת בדליפת
המידע, זה משאיר
בתמונה רק את אנשי ההפקה.
האם הם הדליפו את הידיעה הזו כדי ליצור
עניין, וכעת
מחזיקים את היד על שסתום ניפוח הבלון
וניקוזו?
אין לי את
התשובה לכך, אבל
יש לי מקרה נוסף לספר לכם.
מקרה על מתמודדת אחרת
גלית גיאת.
גלית גיאת היא שחקנית שלפני כ-10
שנים הסתובבה בכל תוכנית אירוח,
והפגינה בפומבי את כישורי הסלסה שלה.
עם זאת, למרות
שכשרונה הוצג אל מול כל האומה,
אין בתקשורת התייחסות רצינית לכךשאדם
בעל נסיון מוכח בריקודים לטיניים.
ניסיון שהיה טוב דיו בכדי להופיע
בטלוויזיה, מתמודד
בתוכנית של חובבנים שמעולם לא רקדו.
אין לי את
ההוכחות הנדרשות כדי להוכיח שההפקה הדליפה
את המידע על ויקה פינקלשטיין,
כדי ליצור עניין בה ובתוכנית.
אין לי גם הוכחות,
שההפקה ביימה את מקרה "המעידה"
משום שהרגישה שהרוחות עויינות את
ויקה ואת הצלחותיה הראשוניות.
אין לי גם הוכחות שההפקה הקרינה את
הקליפ לפני המעידה "הבלתי
צפויה" בשידור
חי כדי שלא נפספס ולא נשמח לאיד,
אלא נגלה חמלה.
אך בראותי את הדרך בה מוצנעים פרטים
אחרים על המתמודדים.
פרטים שהיו לכל הפחות מעוררים סימני
שאלה, לא נותר
לי אלא לתהות. לתהות
אם גורם בעל קשרים,
המסוגל להסתיר פרטים על מתמודד אחד
בקלילות שכזו, לא
יכול גם באותה הקלילות לשלוט על גילויים
לגבי מתמודד אחר.
פעם אחר פעם
עולה רף ההתרגשות בתוכנית הזו.
פעם אחר פעם,
מתמודדים המקבלים ציונים נמוכים
ניצלים באופן מסתורי,
ומתמודדים טובים נופלים במקומם.
אל מול עיננו נכתבת בחול מיתולוגיה
חדשה. מתולוגיה
מרגשת, אך זו
הרי מיתולוגיה שתימחק מזכרוננו עם הגאות
הבאה. למרות
זאת אסור לנו לשכוח שאם מקרים כאלה לא
יחרטו בזכרוננו ,
כך שנבחין במגמה הנוצרת,
אזי בכל פעם מחדש יוכל להרוויח מכך
מפיק במאי או קברניט לוח שידורים,
שבלב ליבו יצעק בשמחה:
“כולכם מטומטמים!”