לכל דור יש את הגיבורים שלו.
לאחדים, זהו יצחק שדה המקים את הגדודים שנלחמו בערבים ובבריטים. לאחרים, זהו משה דיין שנלחם להפוך את ישראל לאימפריה. יש כאלו המעריצים את אריאל שרון על חציית התעלה והצלת הכבוד הלאומי, וכעת ,בעידן הפרות הקדושות השחוטות, מה נשאר? כוכבי נוער! זה הכל.
מידי דור מתקבצים להם גיבורים אלו בתכנית הנוער התורנית: "על ברזלים”, "לא כולל שירות”,"עניין של זמן”,” אקזיט”, "השיר שלנו”. תמצאו אותם בכל מקום. עם הבלורית המתנפנפת והג'ינס המשופשפים מתייסרים בפנים של בני 24 שמעמידים פנים שהם בני 18 על הסוגיות הבוערות: סמים, מין … ובישראל גם השירות בצבא.
"לשרת בשטחים או לא ?” פעם הייתה זו השאלה הבוערת. "האם השטחים הם חלק ממדינת ישראל, או שהם שטח זר? על כך התייסרו גיבורי נוער של דורי. התשובה הייתה תמיד זהה:” צבא זה צבא, ובצבא מקבלים פקודות.. נקודה! אחרי שתסיים את הצבא, תהיה אזרח חופשי ותעשה מה שאתה רק רוצה”. אז נכון שאחרי הצבא, הרוב לא בדיוק אזרחים חופשיים (יש מילואים אתם יודעים). ונכון שרובנו נשלטים גם על ידי מה יחשבו עלינו החברים מסביב, אבל העיקרון נשאר אותו העיקרון: אזרח הוא אדם חופשי... כך היה עד היום.
זה כבר כמה שבועות שמתפשטת לה סערה בשדה קוצים. סערה קטנה ובלתי נשלטת שהציתה לימור לבנת. לימור, מלכת הפרובוקציות המגיעות בתזמון מושלם עם בחירות מתקרבות ובאות, יצאה כנגד מכתב עליו חתומים שחקנים ואנשי רוח מובילים בו טוענים החותמים כי הם לא יסכימו להופיע בהיכל התרבות שנבנה באריאל, משום שאריאל נמצאת בשטחים ואינה חלק ממדינת ישראל הריבונית.
קשה לי להבין מהם הגידולים הצומחים בשדות שלנו הגורמים לאש להתפשט כה מהר. קשה לי להבין ממה עשויות שקיות התה שלנו, שהסערות בהן פולשות מחוץ לתחומי הכוס. דבר אחד אני יודע והוא שבאחת שכחו במדינה הזו מה המשמעות של להיות אזרח חופשי. השחקנים והאומנים הפכו לכוח צבאי לכל דבר שחייב לא רק לשרת את האינטרסים של המדינה אלא גם את האינטרסים של לימור לבנת בכבודה ובעצמה.
לימור לבנת וראש עיריית אריאל קראו לאומנים להפריד את האומנות מהפוליטיקה. הטענה הזו נשמעת לי מופרכת. האם הם הפרידו את האומנות מן הפוליטיקה? לאו דווקא! האם אריאל, עיר המרוחקת רק 25 דקות נסיעה מהמרכז, זקוקה לאוניברסיטה משלה והיכל תרבות משלה, ולא עיר כמו ירוחם, אופקים או איזו עיר ערבית או דרוזית מקופחת?
אריאל היא התנחלות, אף אחד לא מערער על כך, אפילו לא המתנחלים. זה לא משנה באיזה צד של המפה תהיו, אנשים אלו זקוקים למגורים, תזונה, תעסוקה וביטחון. בנוגע לכל השאר, הוא נמצא במרכז, בקרבת מקום, וכל גוף היוצא מדרכו כדי להביא דברים אלה אל תחומי אריאל, הוא זה שלא מפריד בין הפוליטיקה והאומנות. לא האומנים.
דבר נוסף בו הואשמו האומנים הוא הקביעה שאריאל אינה שייכת לתחומי ישראל. קיתונות של בוז נשפכו עליהם כשאמרו זאת. נדמה היה ,שלרגע, האומנים הפכו לחיילים וגויסו לצה"ל בעל כורחם. שמעתה, הם צריכים, כמו עתודאים, להישלח לשטחים, ולשרת במקצוע בו הוכשרו ללא הזכות להביע דעה.
במשך שנים טענו האומנים כי הם אלו האנשים ששומרים על התרבות בארץ, וככאלה צריכים לקבל תגמול כלשהו על כך. התגמולים שקיבלו היו מעטים... אם בכלל הם קיבלו אותם. אולם כעת, כאשר הנעל על הרגל השנייה, והם אומרים שאינם אחראים לתרבות בארץ, יוצאת כל המדינה נגדם כמו שיוצאים כנגד בנים הבוגדים בהוריהם.
בקשר לדבר השני בו הואשמו השחקנים: הקביעה שאריאל אינה שייכת לתחומי ישראל, גם מתגלה הצביעות של הממשלה ושל לימור לבנת. בהתנחלויות יש רשויות נפרדות, חוקים נפרדים. אם בישראל שולט ראש הממשלה, בשטחים שולט ה"ריבון". אם בישראל פועלת המועצה להשכלה גבוהה, בשטחים פועלת "המועצה להשכלה גבוהה- יהודה ושומרון". האם מקום בו שר הביטחון והאלופים בצה"ל שולטים נשמע לכם כמו חלק ממדינת ישראל? ואם תאמרו כן, ותזעקו באוזניי שמדובר במצב חירום ושאין ברירה אחת, אז אשאל אתכם: האם במצב חירום צריך להזרים כספים לאולמות תרבות?
האירוניה היא שבמשך שנים שימשה הקביעה שהשטחים, ואריאל בתוכם, אינם חלק ממדינת ישראל דווקא את הימין. בכל פעם שהיה צריך להחרים אדמות או להקים התנחלות, קיבוץ, עיר או כביש, בין אם במדינת ישראל ובין אם בשטחים, והשטחים האלה היו בבעלות חוקית של ערבים ולא רצו לשלם להם פיצויים, לרוב נקטה המדינה את התכסיס הבא:
היא בדקה היכן יושב הערבי הזה או קרובי משפחתו. אם זה היה בשטחים, בד"כ באחד ממחנות הפליטים, המדינה לא הייתה שולחת לו אפילו מכתב או סוג של יידוע לגבי תכניותיה. במקום זאת הכריזה עליו כנעדר החי בחו"ל. בתור שכזה, נכסיו, כולל הנכס המבוקש, הועברו לחזקת האפוטרופוס הכללי. האפוטרופוס הכללי, שתפקידו היה לדאוג לאינטרסים של המופקדים ברשותו עשה בדיוק ההיפך: הוא דאג למכור את הנכס ליזמים בגרושים וכל זה היה אפשרי מסיבה אחת בלבד: העובדה שממשלת ישראל, בד"כ ממשלות הימין, הכריזו שהשטחים אינם חלק ממדינת ישראל. המנהג הזה נפסק רק בעשור האחרון, בעקבות התערבותו של היועץ המשפטי לשעבר מני מזוז, שגם הוא ספג אש מהימין על כך שהעז להכריז, למרבה האירוניה, שהשטחים הם באחריות של מדינת ישראל ולא חו"ל.
כלומר, במשך עשרות שנים הרוויח הימין מהעובדה החוקית שהשטחים אינם חלק ממדינת ישראל. הם בנו שם באופן שאילו היו בונים בו בתחומי ישראל הריבונים כבר מזמן היו הורסים להם את הבית ומכניסים אותם לכלא. החרימו אדמות חוקיות בעזרת התכסיס המשפטי הנ"ל, מצאו דרכים לעקוף זכויות אדם ואנוש בסיסיות, ולא להטיל על כך את האחריות על הממשלה מתוך העובדה שזהו שטח נפרד ממדינת ישראל. כעת, המחיר על כל המעשים האלה הוא קטן יחסית: אומנים מסרבים להופיע שם. לא כל האומנים אלא רק חלק מהם, וגם זה באופן חוקי. כלומר נסיעה של חצי שעה למרכז גם את המחיר הפעוט הזה גם מסרב הימין לשלם.
בעיני זוהי הפוליטיזציה האמתית של האומנות. מיום ליום אנו הופכים למדינה יותר מיליטנטית ובלתי סובלנית. אם פעם שנאנו ערבים, ולאחר מכן משתמטים ולבסוף שמאלנים היום אנו שונאים כל מי שלא מיישר קו – אפילו אם זהו רק שחקן כל תפקידו הוא לדקלם שורות ולהעמיד פנים שהוא מישהו אחר. קשה לחיות במדינה כמו שלנו, במציאות כמו שלנו, בלי שיהיה את מי להאשים, ונדמה שהתפקיד האחד והיחידי בו מצליחה הממשלה, בצד שרשרת כישלונות, הוא לנפק לנו מצעד אינסופי של שעירים לעזאזל להאשים אותם בהם..