לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

בוץ עמוק


כינוי:  DelPiero

בן: 36





מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    יוני 2005    >>
אבגדהוש
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930  

 
הבלוג חבר בטבעות:
 
6/2005

לכל שאלה תשובה - ספורט (4)



המדור הרביעי בסדרת השאלות-תשובות יוצא לו, שוב בעזרתו האדיבה של ערן רבל. תהנו והחכימו.

 

ש: מהי המדינה היחידה באירופה שבה משחקות בליגה הבכירה בכדורגל 7 קבוצות מאותה העיר?

ת: למרות השאלה, יש העונה שתי ליגות בכירות שבהן יש שמונה קבוצות מאותה עיר. בליגה הראשונה של סרביה ומונטנגרו (החלק של העולם שהיה ידוע עד לא מזמן כ"יוגוסלביה") יש שמונה קבוצות (מתוך 16) מבלגרד - פרטיזן, הכוכב האדום, OFK, אוביליץ', זלז'ניק, רדניצקי יוגופטרון, צ'וקריצקי סטנקום והיידוק. לצערן של שאר 6 הקבוצות, שתי האחרונות עומדות לרדת. לשמחתן, נראה כאילו המועדון ראד עומד לדאוג להשאיר את הוצאות הנסיעה שלהן נמוכות.

אם ממשיכים מזרחה, אפשר למצוא באזרבייג'אן שמונה קבוצות בליגה הבכירה (מתוך 18) שבאות מעיר הבירה באקו. נפטצ'י מוליכה את הטבלה, FK, אינטר וקאראט נהנות משהות מרגיעה במרכז, ואת הטבלה סוגרות MOIK, אדיליה, באקילי ושאפה (שבינתיים פשטה רגל ופרשה מהליגה). מכיוון שמצמצמים את הליגה האזרית לעונה הבאה ל-16 קבוצות, רק שתי קבוצות עולות - ורק אחת מהן היא מבאקו, כך שעם חמש קבוצות בלבד, אזרבייג'אן תאלץ לפרוש מהרשימה.

 

ש: בין אילו קבוצות התקיים הדרבי הראשון בעולם?

ת: משחק הדרבי הראשון בעולם שוחק, לא פלא, בין שני מועדוני הכדורגל הותיקים בעולם, שפילד והאלאם. הראשון נוסד ב-1857 והשני ב-1860 (אחרי שחלק מחברי מועדון הקריקט של האלאם, פרבר של שפילד, שנוסד ב-1804, החליטו לייסד מחלקת כדורגל במועדון), והיו הראשונים שהתבססו על חוקי הכדורגל שהיו באותו זמן (חוקי קיימברידג' של 1848), שקדמו לחוקי ההתאחדות, שנוסדה ב-1863). ב-26/12/1860 נפגשו שני המועדונים לראשונה למשחק שהסתיים בנצחון 2-0 של שפילד.

 

ש: הסמל של מנצ'סטר יונייטד: מה פשר השדון, הספינה, ולמה האיצטדיון שלהם נקרא ה'אולד טראפורד'?

ת: הסברים לספינה ולאיצטדיון כבר היו בעבר בבלוג.

מאז שניוטון הית' הפכה למנצ'סטר יונייטד ב-1902, הכינויים של הקבוצה המתפתחת הוי פשוטים - "האדומים" או "יונייטד". רק בשנות ה-50 נדבק כינוי חדש לקבוצה, שניתן לה ע"י התקשורת - "התינוקות של באזבי", על שם הדור הצעיר שהמאמן מאט באזבי גידל בקבוצה.

בתחילת שנות ה-60' יצא מועדון הרוגבי של סאלפורד, האיזור בו יושב אולד טראפורד, מגרשה הביתי של היונייטד, לסיור משחקים בצרפת. הצרפתים, כמחמאה לסגנון המשחק הנחוש של הסאלפורדים ששיחקו בסיור בחולצות אדומות, הדביקו להם את הכינוי "השדים האדומים". כשהמטיילים חזרו לסאלפורד, הם הציגו את הכינוי הזה בגאווה. באזבי שמע את הכינוי והחליט לאמץ אותו למועדון שלו.

באותה התקופה עבר המועדון מספר שינויים, כולל שינוי בסמל שעל חולצות השחקנים. במקור השתמשו ביונייטד בסמל העיר מנצ'סטר, ובאמצע שנות ה-60' השתנה הסמל לצורה המוכרת היום, אלא שבמקום השדון, שמרו במועדון על מוטיב המגן שהיה בסמל העיר שעליו שלושה קווים אלכסוניים, לכבוד שלושת הנהרות שעוברים בעיר מנצ'סטר. ב-1973 הוחלפו הקווים האנונימיים-משהו בשדון המגחך כדי לטבוע את הכינוי שאימץ באזבי. ניתן לצפות בהתפתחות הסמל עם תמונות כאן.

 

ש: מה מקור השם יובנטוס, האם זה השם הראשון של הקבוצה, ומה הקשר של הקבוצה לפיאט?

ת: יובנטוס בלטינית פירושו "נוער", זה החלק הראשון. זה השם הראשון של המועדון, אבל בעת יסודו עלו גם מחשבות על Augusta Tourinorum. הקשר עם פיאט החל ב-1923, כשמשפחת אניילי (הבעלים של פיאט), הצטרפו להנהלת המועדון, ובנו בין השאר איצטדיון ומתקני אימונים חדשים לקבוצה. זה לא כל כך מפתיע, בהתחשב בעובדה שבסיסה של פיאט נמצא בעיר טורינו (ה-T בשם של פיאט - פירושו טורינו).

 

ש: מה פירוש הכינויים של הקבוצות באיטליה, לדוגמה ה"ביאנקונרי" של יובנטוס?

ת: הפירוש, בשיא הפשטות, הוא הצבעים של תלבושת הקבוצה. ביאנקו = לבן, נרי = שחור, וכך ביאנקונרי הוא הלבן-שחור של יובה. רוזונרי של מילאן = אדום-שחור, נריאזורי של אינטר = שחור-כחול, וביאנקוסלסטי של לאציו = לבן-תכלת. אני לא יודע כמה מהקבוצות באיטליה אכן משתמשות בכינויים אלו, אבל קל להבין שכל קבוצה יכולה בקלות לבנות לעצמה אחד כזה.

 

ש: בחוברת שחולקה בגמר גביע המדינה נכתב כי להפועל ת"א 9.5 זכיות בגביע, ולמכבי חשמונאי 0.5. למה?

ת: למעשה, באותה החוברת - גם ישנה רשימה של כל הגמרים שנערכו בארץ. ב-1928, כך כתוב, ניצחה הפועל ת"א בגמר את מכבי חשמונאי - אבל הגביע חולק ביניהן, מכיוון שהפועל ת"א שיתפה שחקן שלא כחוק. למה כל אחת קיבלה חצי לסטטיסטיקה במקום גביע שלם, זו כבר שאלה להתאחדות.

 

ש: מה פירוש ה-SS בשם של קבוצת הכדורגל של לאציו?

ת: SS = Società Sportiva, כלומר "קהילת ספורט" - בתרגום חופשי.

 

ש: מהו חוק 3 השניות בכדורסל?

ת: חוק שלוש השניות הוא חוק שמורה שלשחקן התקפה אסור להימצא ברחבת היריב (הטרפז\מלבן שבין קו החוץ שמתחת לסל, קו העונשין ושני הקווים המחברים אותם, הידוע גם בתור "איזור הצבע") יותר משלוש שניות. שחקן נחשב כעומד ברחבה אם שתי הרגליים שלו נמצאות במלואן בתוך הרחבה.

 

ש: מיהן שתי הקבוצות היחידות באירופה שהתחילו את דרכן בליגה הבכירה ומעולם לא ירדו?

ת: גם אחרי ניסוח מינימליסטי ומדויק ביותר של השאלה הזו, להגיד שיש רק שתי קבוצות כאלו זו הגזמה פרועה. הנה רשימה מלאה, שתיים זה בטח לא: ס.ק. טיראנה (אלבניה), אוסטריה וינה, ראפיד וינה (אוסטריה), לבסקי סופיה (בולגריה), דינמו זאגרב, היידוק ספליט, נ.ק. אוסייק, נ.ק. רייקה, נ.ק. זאגרב, וארטקס וראזדין (קרואטיה - הליגה נוסדה רק ב-1991), אפועל ניקוסיה (קפריסין), המבורג (גרמניה), א.א.ק. אתונה, פנאתינאיקוס, אולימפיאקוס, פאוק סלוניקי (יוון), פרנצווארוש (הונגריה), בוהמיינס (אירלד), מכבי ת"א (ישראל), אינטר, יובנטוס (איטליה), היברניאנס, ולטה (מלטה), אייאקס, פיינורד, פ.ס.ו. איינדהובן, אוטרכט (הולנד), קליפטורנויל, גלנטורן, לינפילד (צפון אירלנד), בנפיקה ליסבון, ספורטינג ליסבון, פורטו (פורטוגל), סלטיק, ריינג'רס (סקוטלנד), דינמו קייב, דינמו מוסקבה (בריה"מ לשעבר), אתלטיק בילבאו, ברצלונה, ריאל מדריד (ספרד), בשיקטאש, פנרבחצ'ה, גלטסראיי (טורקיה) והיידוק ספליט (יוגוסלביה). באתר הזה אפשר למצוא גם קבוצות שעלו לליגה הבכירה ועדיין לא ירדו. בני סכנין אמורה להופיע שם, אבל כנראה שבאתר כבר חוזים את העתיד (הלא כל-כך רחוק, יש לציין).

 

ש: אומרים שנבחרת ישראל היא היחידה ששיחקה מול נבחרות מכל היבשות במסגרת מוקדמות המונדיאל. האם זה נכון?

ת: המשפט אינו נכון. יש לא פחות מ-50 מדינות שבין 1934 ו-2002 שיחקו במסגרת מוקדות המונדיאל נגד נבחרת מיבשת אחרת. ישראל היא אחת משתי מדינות - יחד עם אוסטרליה - שביקרו בכל היבשות.

ישראל הייתה הראשונה להשלים את המבצע, כשב-1990 התמודדה נגד קולומביה אחרי שצברה משחקים באירופה (לראשונה נגד יוגוסלביה במוקדמות 1950), באפריקה (אתיופיה, 1962), באוקיאנה (ניו זילנד, 1970) ובאסיה (יפן, 1974). אוסטרליה השלימה את המבצע שלה ארבע שנים מאוחר יותר, כשהתמודדה נגד ארגנטינה. לפני כן פגשו הסוקרוס את צפון קוריאה (1966), רודזיה (1970), ניו זילנד (1974) וסקוטלנד (1986).

אחריהן בדירוג יש חמש נבחרות ששיחקו בשלוש יבשות שונות - איטליה (מצרים ב-1954 וישראל ב-1962), ספרד (מרוקו ב-1962 וישראל ב-2002), דרום קוריאה (יוגוסלביה ב-1962 ואוסטרליה ב-1970), אירן (אוסטרליה ב-1974 ואירלנד ב-2002) וסקוטלנד (ישראל ב-1982 ואוסטרליה ב-1986).

 

ש: באיזו ליגה אירופית נחלקות האליפויות למספר הרב ביותר של קבוצות?

ת: אחרי מחקר קטן שמר רבל ערך, הנה החמישייה הפותחת לפי חישוב פשוט ביותר:

1. גרמניה - 28 מועדונים

2. הולנד - 26

3. אנגליה - 24

4. פינלנד - 23

6-5. רומניה ושוייץ - 20

אם נרחיב את המחקר, ונבדוק כממוצע אליפויות (אחרי שנגביל את המחקר למדינות בהן יש לפחות 20 אליפויות) לקבוצה, הרי שנקבל תמונה שונה:

1. סן מרינו - 9 זוכות, 20 אליפויות (2.22)

2. ליטא - 12 זוכות, 34 אליפויות (2.83)

3. גרמניה - 28 זוכות, 93 אליפויות (3.32)

4. צרפת - 18 זוכות, 66 אליפויות (3.67)

5. אסטוניה - 9 זוכות, 33 אליפויות (3.67)

 

ש: העיר ת"א הוקמה ב-1909, אבל בשנה הבאה מכבי ת"א חוגגת 100 שנים. איך זה הגיוני?

ת: מתוך הספר "ספורט ישראל" מאת נחמיה בן-אברהם שיצא לאור ב-1968: "ב-1906 חל מפנה חשוב ובולט בתולדות הספורט בארץ ישראל - הקמתן של אגודות ההתעמלות והספורט הראשונות: 'ראשון לציון' ביפו ו'בר גיורא' בירושלים..שנה לאחר החגיגה הראשונה ברחובות, כלומר ב-1909, הסבה אגודת 'ראשון לציון' את שמה ל'מכבי', וכשקמה העיר תל אביב, נודעה כ'מכבי תל אביב'".

 

ש: מי אירחה את היורו הראשון, אילו קבוצות נפגשו במשחק הגמר, באיזה איצטדיון המשחק שוחק ומי זכתה?

ת: ערן ואנוכי מצאנו שזו בושה לענות על שאלה כזו. לכן החלטנו לפרט על כל הגמרים, כדי שיהיה הוגן.

צרפת 1960, איצטדיון Parc des Princes, ברה"מ מנצחת את יוגוסלביה 2-1.

ספרד 1964, איצטדיון הסנטיאגו ברנבאו, ספרד מנצחת את ברה"מ 2-1.

איטליה 1968, איצטדיון האולימפיקו, איטליה מנצחת את יוגוסלביה 2-0.

בלגיה 1972, איצטדיון Roi Baudouin, גרמניה מנצחת את ברה"מ 3-0.

יוגוסלביה 1976, איצטדיון הכוכב האדום, צ'כוסלובקיה מנצחת את גרמניה 5-3 בפנדלים, אחרי 2-2 בזמן הסדיר.

איטליה 1980, איצטדיון האולימפיקו, גרמניה מנצחת את בלגיה 2-1.

צרפת 1984, איצטדיון Parc des Princes, צרפת מנצחת את ספרד 2-0.

גרמניה 1988, האיצטדיון האולימפי במינכן, הולנד מנצחת את ברה"מ 2-0.

שבדיה 1992, איצטדיון Ullevi, דנמרק מנצחת את גרמניה 2-0.

אנגליה 1996, איצטדיון וומבלי, גרמניה מנצחת את צ'כיה 2-1.

בלגיה\הולנד 2000, איצטדיון פיינורד, צרפת מנצחת את איטליה 2-1.

פורטוגל 2004, איצטדיון דרגאו, יוון מנצחת את פורטוגל 1-0.

 

ש: האם היו כוכבי כדורגל יהודים בקנה מידה עולמי (שאינם ישראליים)?

ת: היו כוכבים כדורגל יהודיים. עדיין יש, למען האמת.

כדורגל היה תמיד מכשיר מצוין לשיפור מעמדם של אנשים מהשכבות הנמוכות. התהילה, הכבוד, הכסף (בשלבים מאוחרים יותר) היו מניע מצוין לנערים חסרי תקווה חברתית להצטרף לתחום ולהצטיין בו. במרכז אירופה היו מאות יהודים שנטלו חלק בהתפתחות המשחק בהונגריה, צ'כיה ואוסטריה בתחילת המאה ועד מלחמת העולם השניה. שמות כמו אוסקר שנדרו ההונגרי, קארל פוגל, פרנץ וייס, והאחים הוגו ווילי מוזל.

אחרי המלחמה מצבם של היהודים בעולם השתפר. מדינה משלהם והכרה (מסוימת) בסבל והתבססות כלכלית העבירו את הזכות לחפש תהילה בתחום הכדורגל לקבוצות חברתיות אחרות. ובכל זאת, עדיין היו שחקני כדורגל יהודיים מהוללים. ג'ורג' כהן, למשל, היה המגן הימני של הנבחרת האנגלית שזכתה בגביע העולם ב-1966 (האחיין שלו, בן, מככב היום בנבחרת הרוגבי האנגלית). יוהאן נייסקינס היה אחד מהכוכבים של הנבחרת ההולנדית שהפסידה לגרמניה המערבית וארגנטינה בגמרים של גביעי העולם ב-1974 ו-1978. דניאל בריילובסקי היה כוכב גדול בארגנטינה לפני שהגיע לישראל והתאזרח. בימינו אפשר להצביע של שלושה שחקנים יהודיים שמשחקים ברמות הגבוהות - חואן פסלו סורין הארגנטיני, ג'ף אגוס מארה"ב ודניאל דה-רידר, הכוכב העולה של אייאקס.

שני כדורגלים יהודיים נוספים, אחד מהם מפורסם יותר בגלל עיסוקו האקדמי, הם האחים נילס והראלד בור. נילס בור (זוכה פרס נובל לפיזיקה ב-1922) שיחק כדורגל באוניברסיטת קופנהגן בזמן היותו סטודנט. הכדורגלן המוכשר יותר במשפחה הוא האח הצעיר, הראלד. הראלד בור שיחק עבור נבחרת דנמרק במסגרת אולמפיאדת 1908. הוא כבש צמד בניצחון 9-0 ברבע הגמר על צרפת ב' (צרפת שלחה שתי נבחרות לתחרות). בחצי הגמר ניצחו הדנים את צרפת א' 17-1 (תוצאה שנשמרה כהפרש הגדול ביותר במשחק בינלאומי, עד 1997, אז איראן ניצחה את האיים המלדיביים 17-0). הדנים זכו במדליית הכסף, אחרי שהפסידו בגמר 2-0 לבריטניה (לשם התחרות אוחדו 4 הנבחרות לנבחרת אחת).

 

ש: למה הביטוי באנגלית לשלושער הוא Hattrick?

ת: בקריקט היה מנהג, שאם שחקן שמגיש את הכדור פוסל שלושה שחקנים בשלושה כדורים רצופים, היו מעבירים כובע בין הקהל, שהיה שם בו כסף לכבוד ההישג. על כן המונח "תעלול כובע", שנשאר טבוע גם אחרי שהפסיקו לאסוף כסף. כשהתחילו לשחק כדורגל המונח הזה נשאר במובן של שחקן שהבקיע שלושה שערים בשלוש בעיטות רצופות לשער. עם הזמן, המשמעות התרופפה והמונח התרחב לכלול כל שלושה שערים ששחקן מבקיע במשחק.

 

ש: ידוע שיש קבוצות חובבניות כמו באיירן מינכן B או ריאל מדריד B. מה הדין לגבי פגישה שלהן באותה הליגה?

ת: קודם כל, לא מדובר בהכרח בקבוצות חובבים. בליגות מסוימות המצב כך, אך בליגות אחרות הקבוצות מתפקדות על בסיס קבוצת 'מילואים' (Reserves), שבדרך כלל מצורפים אליה שחקנים מדיוויזיית הנוער. הדין בנוגע לפגישה שלהן באותה הליגה תלוי במדינה.

בצ'כיה, לדוגמה, אין שום פסול במצב כזה. כך קרה שבעונת 1957/58 נפגשו קבוצות ספרטק קושיצ'ה א' וספרטק קושיצ'ה ב' בליגה השנייה - מזרח. לא רק זה, אלא שקושיצ'ה ב' (קבוצת המילואים) סיימה במקום השני ועלתה ליגה, וקושיצ'ה א' סיימה במקום האחרון וירדה ליגה.

ברוב המדינות האחרות, עם זאת, לא ייתכן מצב בו שתי הקבוצות ישחקו באותה הליגה. במקרים כאלו, הקבוצה שעולה לליגה הגבוהה יותר נאלצת להישאר בליגה שלה, ולפנות את המקום לקבוצה שאחריה. מקרים רבים כאלו קרו בעבר - לדוגמה בספרד, שם לא הורשו בעבר לעלות ליגה מסטאיה (ולנסיה B), אספניה אינדוסטריאל (ברצלונה B), קאסטייה (ריאל מדריד B), בילבאו אתלטיק (אתלטיק בילבאו B) ואתלטיקו מדריד B. באוקראינה לא הורשתה קבוצת דינמו קייב 2 לעלות לליגה הבכירה במשך 5 עונות רצופות (!!) מ-1996/97 ועד 2000/01.

מפגשי גביע בין קבוצות מילואים לקבוצות הראשיות הם חוקיים בהחלט. בעונת 1979/80 הגיעה ריאל מדריד B לגמר הגביע הספרדי, כשניצחה בדרך 4 קבוצות מהליגה הבכירה (הרקולס אליקנטה, אתלטיק בילבאו, ריאל סוסיאדד, ספורטינג גיחון) - רק כדי להפסיד בגמר לאחותה ריאל מדריד, בתוצאה 6-1. מכיוון שריאל מדריד זכו גם באליפות באותה העונה, ריאל מדריד B נשלחה הישר לגביע המחזיקות האירופי, שם הודחה בסיבוב הראשון ע"י ווסטהאם יונייטד.

נכתב על ידי DelPiero , 11/6/2005 11:58   בקטגוריות ספורט  
7 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט



51,081
הבלוג משוייך לקטגוריות: אינטרנט , 20 פלוס
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לDelPiero אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על DelPiero ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)