לפני אחרי
מיה (בלי אלף) היא מנהלת מחלקת המתנדבים בעיריית ראשון-לציון. כשהיא מתקשרת אלי,
וכשמשפט הפתיח של השיחה הוא:
"יושב מולי.... X, הוא / היא עוסק ב..... הוא / היא רוצה להתנדב......,
דברי איתו / איתה ותראו אם יש לכם מה לעשות ביחד."
אני יודעת שמשהו עומד להתחדש במרכז המידע.
כי מיה אלופה! מכירה מצויין את מרכז המידע, מזהה צרכים וקוראת את הפוטנציאל
הגלום במתנדבים החדשים המתראיינים אצלה.
השבוע, בהמלצת מיה, הגיע אדריאן לפגישת היכרות.
הצעתו: להתנדב כמגשר. פתוח ומנוסה במגוון נושאים רחב:
גישור בין אנשים מסוכסכים, גישור בנושאי צרכנות, גישור בין שכנים מסוכסכים,
גישור בין עובד למעביד, ועוד.
לטענתו הנושא מתחבר כמעט לכל פנייה אפשרית. כי זהו "כלי" ניטראלי:
גישור = סגנון אלטרנטיבי לפתרון מחלוקות.
גישור = תהליך.
גישור = משא ומתן.
גישור = הדרך להסכמה.
אני: "עם כל הכבוד, יש לי כבר 2 מגשרים, ואין להם יותר מדי תעסוקה במרכז המידע".
התעקש אדריאן: "לא יכול להיות! אתם לא יודעים איך לנצל את הפוטנציאל הגלום בכלי זה".
הבנתי שלפני עקשן לא קטן, אבל מאמין גדול, והחלטתי לבחון הנושא מחדש.
הזמנתי את אדריאן לפגישה חוזרת ביום עמוס בפגישות, אולי יזהה מקרים בהם ניתן "להציל" מפני
תביעות ולנסות דרך אחרת.
אתמול אדריאן ישב במרכז המידע בשעה שהתקיימו פגישות לנושא יחסי עובד-מעביד.
ישבנו ביחד כמאזינים מהצד ואז, בעזרתו, התחלתי להבין איך מזהים מקרים בעלי פוטנציאל לגישור.
עוד אנחנו יושבים ומאזנים לבעיות בנושא יחסי עובד - מעביד, התקשר אדם אשר תיאר
מצוקה ותסכול מול ספק של מכשיר חשמלי שהוא רכש. מכשיר ששנת האחריות שלו טרם פגה.
מסתבר שהפונה נתקל בלא מעט תקלות עם אותו מכשיר. למרות שהוא חדש.
האיש פנה אל מרכז המידע כי רצה להיפגש עם עורך דין.
נתתי את השפורפרת לאדריאן:"לפנינו בעייה של צרכנות. נראה איך אתה יכול לעזור לפונה זה".
לא עברו 30 דקות והפונה כבר היה אצלנו לפגישה. (להזכירכם, אדריאן הגיע אלינו כמאזין בלבד....).
השניים ישבו ביחד בחדר סמוך. אמנם עדיין לא מדובר כאן בגישור, אבל הפונה הזועם
(אשר פניו כבר אל "תביעה"), קיבל ייעוץ כיצד לסגנן מכתב מתון, כיצד לשים את הרגשות
בצד ולהיות ענייני וכו' וכו'. יצא רגוע יותר ומצוייד בתדרוך טרום גישור, כי אולי הדברים יסתדרו
ללא צורך בהתערבות ועם אופציה להמשך טיפול במידת הצורך.
זה היה הטיפול הראשון של אדריאן, ביומו הראשון אצלנו, וזה היה "בית הספר" שלי
לשימוש בהליכי גישור כמעט בכל פנייה הקשורה לחילוקי דעות בין צדדים.
ולעצם החידוש: הבנתי שכדאי לשלב בין ייעוץ לגבי זכויות לבין תהליך גישור.
שלב א': הפונה מקבל הסבר מעו"ד או כל מומחה אחר לגבי זכויותיו והליכי פתרון מקובלים.
שלב ב': הפונה יופנה ע"י המומחים למגשר, לנסיון פתרון הקונפליקט בדרך אחרת. וכך,
אולי, נצליח לסייע לפונה עד לפתרון הסופי.
ולקינוח: למדתי איך אני יכולה "לנצל" מתנדב עקשן - חדש.
ולשם מה כל הסיפור הזה והפתיח הארוך.....
לצורך שיווק כמובן.
אני מזמינה את כל המאמינים בשיטה לפנות אלינו ולנסות - כמובן ללא תשלום!
אדריאן כבר שובץ למשמרת קבועה!
הערה חשובה: מרכז המידע שלנו אינו מוסמך לגישורים בנושאי משפחה!
ולמי שרוצה לקרא ולהרחיב דעת בנושא:
א. להלן מספר קישורים לאתרי אינטרנט:
- הערך גישור בוויקיפדיה.
- סולחה - פורטל הגישור הישראלי.
- עמותת מגשרי ישראל.
- לשכת עורכי הדין בישראל.
ב. ספרים מומלצים בתחום (הנמצאים ברשת הכותרים והספריות בראשון-לציון):
אדם לאדם - גשר מאת: סנה - כהן, יעל. - 2006
כעס במערכות יחסים מאת פלג, קים, מק-קי, מתיו, מחבר שותף - 2004
להתגרש ולהישאר חברים : המדריך המורחב לגישור ולהסדרי גירושין . זידל, סוזן 2004
למאמרים וספרים נוספים: מומלץ לשאול את המידעניות בספריות.