היום השתתפתי בכנס של עמותת אשנב להנצחת זכרו של ערן אדרת ז"ל בשיתוף בית הספר למינהל עסקים - המסלול האקדמי במכללה למינהל בראשון-לציון.
תכנית הכנס היתה גדושה בהרצאות מעניינות אחת אחת. לא אספר על כולן, אלא, על אלו שהרשימו אותי במיוחד והשאירו אותי בסופו של יום עם הרבה חומר למחשבה..
מר ברוך הינוך, יו"ר עמותת אשנב, נתן סקירה על פעילות העמותה, המשמשת כגוף מוביל בפעילות להגברת המודעות לשימוש באינטרנט. הוא דיבר על הדרך בה בחרה העמותה - דרך של הדרכה, הסברה, חינוך ולא אכיפה.
מטרת הכנס השנה (זו השנה ה-11) היה להגביר את המודעות אצל הילדים והנוער עת שהותם ברשת.
ברוך הינוך סיפר על פרוייקטים של העמותה ביניהם:
- חיילים, מתנדבים, מבה"ד 7 , המדריכים את התלמידים בבתי הספר לשימוש נבון ובטוח. בשנת הלימודים האחרונה, הם הגיעו אל 15,000 תלמידים ברחבי הארץ!
- פרויקטים המשלבים הורים וילדים, מתוך הכרה כי ההורים נמצאים אי-שם מאחור...בכל הנוגע למקום בו נמצאים ילדיהם ברשת.
- הדרכת הורים במקומות עבודה.
- שיתופי פעולה עם ועדי ההורים בבתי הספר.
- "קו לאשנב" - שירות תמיכה חדש באינטרנט המבוסס על הקשבה אקטיבית. מקום בו אנשים יכולים להתייעץ ולהעלות חששות.
רימון לוי, נשיא איגוד האינטרנט הישראלי, הדגיש את הצורך בהשגחה הורית. יצירת דיאלוג בין הורים וילדים. בניית מערכת יחסים כזו שתגרום לילד לקחת אחריות על התנהלותו באינטרנט.
ד"ר חנן גזית, מרצה במחלקה לטכנולוגיות למערכות למידה במכון הטכנולוגי בחולון, דיבר על ההתמכרות לעולם הוירטואלי. על החיבור בין רשתות חברתיות, משחקי מחשב ועולמות וירטואליים. ה- web3d.
לדבריו, ילדי ישראל מובילים בעולם במשחקי המחשב באינטרנט!
הוא הסביר כי בעצם, עולמם של הילדים ברשת ממש אינו פשוט. הם גיימרים כבדים, הם נמצאים, בו-זמנית בכמה מקומות: משחקים, רשתות חברתיות, ושליטה בדמויות מסובכות, מה שעשוי לגרום לבעייה עם זהויות. הם גם צרכנים וגם יוצרים.
גם חנן הדגיש את הצורך באחריות הורית: שליטה, נוכחות והדרכה.
הגב. דליה גורי, מנהלת חטיבת הביניים זלמן ארן בראשון-לציון סיפרה על סקר שנערך בבית ספרה.
100 תלמידים ענו על שאלון שנועד להיכרות עם עולם התלמידים. הממצאים מעניינים אולם קיים ספק אם התלמידים ענו בכנות על עולמם ברשת. יתכן שענו בהתאם לציפיות מהם...
על פי הסקר:
התלמידים נמצאים ברשת 70% מזמנם הפנוי.
התלמידים מודים שהם נמצאים שם 45% יותר מהזמן המתוכנן.
85% מהפעילות מוקדשת להתכתבות עם חברים.
70% ענו שאין כאן, לטעמם, בזבוז זמן.
מהסקר עולה כי העיסוק ברשת שולט על חיי הילדים / נוער.
היא התלוננה על כך שקשה להוציא את התלמידים לפעילות חברתית של בית הספר והקהילה מעבר לשעות הלימודים.
תשובות נוספות לשאלון אחר בנושא יחס ההורים לשהות שלהם באינטרנט:
70% מהנשאלים דיווחו שהוריהם אינם מעורבים ואינם "מבקרים" את זמן הגלישה שלהם באינטרנט.
45% ענו שאין הם משוחחים עם הוריהם על התכנים אליהם הם גולשים.
נתון שמצביע על העובדה שכמחצית מההורים אינם מודעים לעיסוקי ילדיהם באינטרנט.
הגב. גורי באה בטענה על הכשרה ומעורבות נמוכה של מורים וספרנים לגבי השימוש באינטרנט.
אלי בן זקן, מרצה במסלול האקדמי של המכללה למנהל, דיבר על "משפחה בתאוצה".
על טכנולוגיות נוסקות בקצב מהיר, על "פער הדורות" - פער עצום בין המוציא את הילד אל מחוץ לטווח התקשורת עם ההורה. על פער מואץ שהופך לבלתי גשיר. על הקושי בשמירת לכידות במשפחה בסביבה
ההופכת לזרה להורים.
דן, תלמיד מחטיבת הביניים זלמן ארן בראשון-לציון התייחס לריבוי המידע באינטרנט.
הוא בא בטענה שלא לימדו אותם לחפש מידע באינטרנט או איך להתמודד עם ריבוי המידע.
כשנשאל לנושא הגלישה באתרי האינטרנט ציין כי איננו מכיר אף בן גילו שאיננו גולש באתרים הללו...
במושב השני של הכנס הכרנו בני נוער מוכשרים המונחים ע"י חברת StartupSeeds.
כל אחד מהנערים הציג את הפרוייקטים בהם הוא עוסק / מתמחה.
כשנשאלו ל"טיפים" לנוער הגולש ברשת, גם הם העבירו את האחריות להורים!! דורשים מההורים להיות יותר מעורבים, מבקשים מהורים לשנות גישה, להשגיח ולהסביר. ממליצים על הסברה בבתי הספר.
גם הדוברים במושב השלישי והרביעי דיברו על ההתמודדות בעידן של פערים עצומים בין עולם המבוגרים לעולם הילדים, פער עליו ניתן אולי להתגבר באמצעות למידה הדדית. המורים ילמדו את התלמידים תכנים
ואילו התלמידים ילמדו את המורים וההורים טכנולוגיות.
ד"ר עטרה פארן-פרנקל, ראש התכנית לתקשורת דיגיטלית בבית הספר לתקשורת במכללת "ספיר", אמרה, לטעמי, את הדבר הנכון הבא:
"יש מקום להגדרה מחודשת לתפקיד "מחנך". המחנך, לדעתה, איננו רק ספק ידע אלא צריך להיות גם "מבקר" ספקי הידע".
זהו, גם לדעתי, הכיוון הנכון. כיוון הדורש למידה והיערכות מחדש. הן במערכת החינוך והן בבית.
הכשרה נכונה למורים, ובמקביל ..."בית ספר להורים".
תודה למארגנים ולנותני החסויות על יום מעניין, חשוב ומאורגן למופת.
צילומים מהכנס. כאן