לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

הבלוג של אורי הייטנר

מאמרים בנושאי פוליטיקה, חברה, תרבות, יהדות וציונות. אורי הייטנר, חבר קיבוץ אורטל, איש חינוך ופובליציסט

כינוי:  הייטנר

מין: זכר





מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


1/2010

רוקדים על הנעל


אתמול היה לי דה-ז'וו.

 

שבוע לאחר רצח רבין, השתתפתי יחד עם מאות אלפי אזרחים, בעצרת אבל לזכר רבין, בכיכר שהחל באותו שבעו נקראה על שמו. באותם ימים, בהם שירתתי כדובר ועד יישובי הגולן, הרביתי להופיע בתקשורת ודיוקני היה מוכר בציבוריות הישראלית. אנשים זיהו אותי, ונתקלתי בתגובות של עוינות, על כך שהעזתי להשתתף בעצרת הזאת. הרי אני שייך ל"רעים", למחנה של הרוצח, שכן יצאתי נגד רבין. אגב, באותם ימים של מאבק נגד נסיגה מהגולן, לא הסתרתי את תמיכתי המסוייגת בהסכם אוסלו. היה זה בטרם המציאות פקחה את עיניי, בטרם התפכחתי. אך עצם העובדה שהייתי בין מובילי מאבק נגד מדיניותו של רבין במו"מ עם סוריה, צבעה אותי בעיניהם כשותף לרצח.

 

מאז קום המדינה, לא היה מאבק ציבורי דמוקרטי יותר מהמאבק על הגולן. אבל מה זה חשוב? את מי מעניינות העובדות? הרצח נוצל בידי השמאל הישראלי למסע אנטי דמוקרטי נורא, נגד עצם הלגיטימיות של עמדה אחרת. היה זה ניסיון ציני נואל, לנצל את הרצח כדי לקדם אג'נדה פוליטית, שקיבלה את הכותרת "מורשת רבין" (אגב, אג'נדה הרבה יותר שמאלית מזו שרבין העלה על דעתו) ללא הפרעה, ללא ביקורת; ניסיון להשתיק כל דעה אחרת, כל מי שמשמיע דעה אחרת.

 

חלק מן התגובות על ההתקפה הברוטלית על השופטת בייניש, נשיאת בית המשפט העליון, הזכירו לי את אותו מסע. אדם מטורף ואלים, הנאבק על עניין אישי לחלוטין, ואפילו לא ניסה לצבוע את מעשהו באיפור אידיאולוגי כלשהו, תקף את השופטת. מיד יצאו חסידי האקטיביזם השיפוטי במחולות, וקישרו את המעשה למבקרי בית המשפט, שלכאורה "הכשירו את הקרקע" וכו'. זהו ניסיון ציני ונואל של סתימת פיות והשתקת עמדה אחרת.

 

כפי שהדיון על אוסלו היה לגיטימי לחלוטין וההתנגדות לאוסלו הייתה לגיטימית לחלוטין, והנסיון להשתיק את ההתנגדות היה התנקשות בדמוקרטיה, כך גם הדיון על האקטיביזם השיפוטי וההתנגדות לה וכך גם ההסתייגות מתהליכי המשפטיזציה של החברה הישראלית לגיטימיים לחלוטין. ביקורת על בית המשפט העליון, כמו על כל מוסד שלטוני, היא נשמת אפה של הדמוקרטיה. לעומת זאת, הניסיון למנוע דיון כזה ולהשתיק דעות כאלו הוא התנקשות בדמוקרטיה. והניסיון "לרקוד על הנעל" ולנצל את המקרה לקמפיין ההשתקה, הוא ציני ונואל.

 

באחד מערוצי הטלוויזיה, הזדרזו שעה קלה לאחר המעשה, לציין שהתוקף מתגורר ביישוב בקרבת מעלה אדומים. לאחר מכן הסתבר שהוא ירושלמי. ירושלים היא אמנם יישוב בקרבת מעלה אדומים. הנה, הדוגמה האולטימטיבית לביטוי "חצי אמת גרוע משקר". אל נתפלא אם נתקל בימים הקרובים בכותרת "מתנחל התנקש בשופטת".

 

* BSH

נכתב על ידי הייטנר , 28/1/2010 10:45   בקטגוריות היסטוריה, משפט, פוליטיקה, רצח רבין, תקשורת  
1 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט




© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות להייטנר אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על הייטנר ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)