לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

הבלוג של אורי הייטנר

מאמרים בנושאי פוליטיקה, חברה, תרבות, יהדות וציונות. אורי הייטנר, חבר קיבוץ אורטל, איש חינוך ופובליציסט

כינוי:  הייטנר

מין: זכר





מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


7/2010

חזון החינוך של קיבוץ אורטל


במשך מספר חודשים, הייתי שותף לחוויה של התעלות, כחבר בצוות של אנשי חינוך וקהילה באורטל, שניסחו את חזון החינוך של אורטל. חברי הצוות: רונן נחושתן, מירב סולומון, ענת זעפרני, יעל הייטנר, מזל שאול, ענבל קופליק, משה פרחי ואני. המעוניינים במצגת, מוזמנים לפנות אליי אישית בדואל.

 

 להלן החזון: (הערה, בהעברה לבלוג, חלו מספר שיבושים. למשל: ערכי הליבה נכבו בטבלה. כאן הטבלה נעלמה וחל ערבוב טוטאלי. בהמשך אנסה לתקן חלקית):

 

מטרת העל למערכת החינוך


בוגר מערכת החינוך באורטל - אדם עצמאי, יצרני מוסרי וערכי עם כישורים לחיים וכישורים חברתיים.

אזרח ישראלי בעל זהות ציונית ויהודית, השואף למיצוי יכולותיו, מעורה בחברה ותורם לה תרומה משמעותית.

אדם שערכי אורטל יהוו נר לפועלו.

 

ערכי הליבה לאורם אנו מחנכים:

 

ערכים אוניברסליים

כבוד

יושר

הוגנות

איכות הסביבה

ואהבת לרעך כמוך

רעות

משפחה

מצוינות

 

ערכים ציוניים ויהודיים

אהבת הארץ והעם

זהות ותרבות יהודית

שרות בטחוני משמעותי

 

ערכים אורטלים חברתיים, וקיבוציים

ערבות הדדית

שוויון ערך האדם

שיתוף

דמוקרטיה

עבודה

התנדבות

תרומה משמעותית

מטרות לגיל הרך:

 

מטרה חינוכית:

הקניית כישורי חיים, כישורים חברתיים ובטחון, זיקה לטבע ולסביבה ומפגש עם התרבות היהודית,  כל זאת בהתאמה התפתחותית דינמית ואישית.

 

מטרה ארגונית:

מערכת איכותית מקצועית תוך התנהלות כלכלית אופטימאלית.

(צוות יציב, בתים מלאים).

                      

 

מטרות חינוכיות:

Ø      עבודה מותאמת לצרכים ההתפתחותיים לפי קבוצות גיל.

Ø      חינוך במעגלי החיים השונים (יחיד, משפחה, קבוצה, קהילה, מדינה).

Ø      חינוך קיבוצי, חווייתי, נושק לטבע, בעל זיקה לתרבות היהודית.

Ø      הקניית כישורי חיים, כישורים חברתיים, יצירתיות ובטחון.

Ø      מוכנות לבית הספר.

 

מטרות ארגוניות:

Ø      מרחב בטוח ושקוף.

Ø      צוות יציב ומקצועי.

Ø      התנהלות כלכלית אופטימלית:

1.      בתים מלאים על בסיס תקן אורטל (ילדים ומטפלות).

2.      בתי ילדים מותאמים לקבוצות הגיל (פיזי וציוד).

Ø      מערכת אזורית מובילה, הקולטת את ילדי האזור.

Ø      תקשורת מיטבית בין המערכת להורים.

 

 מטרות לקבוצת א' – ו':

 

מטרה חינוכית:

קבוצה מלוכדת ופעילה בדרך של התנסות וחוויה.

חינוך לחברות, הגינות, אחריות, הבחנה בין טוב לרע וקבלת השונה.

פיתוח המנהיגות, האכפתיות והסקרנות.

גיבוש הזהות העצמית במעגלי החיים השונים ( משפחתית, קבוצתית, אורטלית ויהודית).

 

מטרה ארגונית:

מערכת חינוך משלים, המשתפת ילדים מהאזור, פעילה לאורך כל השנה, שותפה בפעילות האזורית ומופעלת ע"י מבוגר משמעותי (מדריך לחיים).

 

מטרות חינוכיות:

Ø      קבוצה מגובשת על בסיס נורמות ערכיות ומוסכמות.

Ø      חיבור לקהילת אורטל ולגולן.

Ø      להכיר [ללמוד] קבוץ – אורטל.

Ø      קבוצה מטיילת (גם עם המשפחות).

Ø      כישורי הפרט באים לביטוי במסגרת הקבוצה.

 

מטרות ארגוניות:

Ø      מדריכים משמעותיים לאורך זמן.

Ø      מערכת חינוך פתוחה לילדי האזור.

Ø      ילדים מודרכים ע" נוער בפעילות משמעותית, במסגרת תנועת נוער אזורית.

Ø      בית פתוח (לילדי א'-ג') בכל ימות החול בשנה {בימים בהם אין לימודים בבה"ס}

Ø      אחריות הילדים לבית לציוד ולסביבה.

 

מטרות לקבוצת ז' – י"ב:

 

מטרה חינוכית:

קבוצה מלוכדת ופעילה, המטפחת ומעצימה את יכולות הפרט,  בדרך של התנסות וחוויה.

פיתוח מנהיגות, אכפתיות וסקרנות,  וחינוך לחברות, הוגנות ומוסריות תוך הפעלת שיקול דעת להבחין בין טוב לרע.

מעורבות בקהילה ובסביבה, ועידוד לתרומה ושרות משמעותיים, לחברה הישראלית.

 

מטרה ארגונית:

רצף פעילות לחינוך ערכי, בהתאמה מחזורית, תוך השתלבות  בעבודה, בקהילה ובסביבה, ע"י מדריכים משמעותיים (מדריך לחיים).

מערכת יחסים ברורה: האחריות התפקידים והגבולות בין הבוגר, ההורים והקהילה.

 

מטרות חינוכיות:

Ø      מתן ביטוי והתייחסות לייחודיות ולצרכים האישיים של הפרט בקבוצה.

Ø      תכנים ייעודיים לכל קבוצת גיל ולכל קבוצה.

Ø      קבוצה מגובשת על בסיס נורמות ערכיות ומוסכמות.

Ø      תרומה ומעורבות בקהילה ובחברה הישראלית במעגלים השונים.

Ø      עבודה משמעותית בענפי אורטל.

Ø      קבוצה מטיילת.

 

מטרות ארגוניות:

Ø      מדריך משמעותי לאורך זמן.

Ø      תוכנית שנתית מובנית בהתאמה גילאית.

Ø      רצף פעילות מובנה וספונטני.

Ø      בני הנוער מתנסים בעשייה, ארגון, אחריות ובאוטונומיה.

Ø      נוער מדריך (ילדים ונוער) לפעילות משמעותית.

Ø      מועדון הנוער כמקום מרכזי ומשמעותי לנוער.

 

 מטרות לחינוך המיוחד:

 

מטרה חינוכית:

מענה מתאים לילד עפ"י צרכיו השונים, כדי להתמודד עם הקשיים הייחודיים שלו,

לאפשר לו לגדול להיות אדם בוגר ועצמאי בעל כישורי חיים וכישורים חברתיים

ולהכשירו לקראת התמודדות מיטבית עם אתגרי החיים כאדם עצמאי, ככל שניתן.

 

מטרה ארגונית:

צוות מקצועי לאורך זמן, בעל נכונות למתן תמיכה, הכוונה ויעוץ לילד ולמשפחתו.

מכיר את המערכות התומכות, על מנת להעזר בהן ולמצות את מירב הזכויות, וכל זאת תוך הגדרה ושמירה על מערכת יחסים ברורה ומאוזנת בין הילד, המשפחה והקהילה, הנגזרת מערכי אורטל ומהערבות ההדדית.

 

הגדרת החינוך המיוחד באורטל:

Ø      צרכים מיוחדים.     (רגשי, פיזי,  פסיכולוגי, מחוננים, לימודי)

Ø      ילדים מאובחנים.

Ø      לקויות למידה.

 

נושאים מרכזיים להבהרה:

Ø      אחריות מקצועית  (חינוך, רווחה, בריאות)

Ø      נוהל אבחונים.

Ø      רצף לאורך השנים.

Ø      מעורבות המשפחה.

Ø      מיצוי זכויות.

 

מטרות:

Ø      איתור מוקדם ורציף ע"י גורמים מקצועיים.

Ø      מיצוי זכויות הילד,  והזכויות למשפחה והקבוץ בגין הילד.

Ø      מערך תומך למשפחה ולקהילה.

Ø      מרכז למידה משלים תומך ומקדם.

Ø      שילוב הילדים בחברת הילדים ובענף משמעותי (מלווה).

 

 

 

נכתב על ידי הייטנר , 17/7/2010 19:10   בקטגוריות אורטל, חברה, חינוך, יהדות, ציונות, קיבוץ  
הצג תגובות    הוסף תגובה   2 הפניות לכאן   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט




© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות להייטנר אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על הייטנר ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2025 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)